Reklama

Dostawa przez Damena dwóch kutrów ratowniczych to jeden z efektów porozumienia, jakie Unia Europejska zawarła z Międzynarodową Organizacji do Spraw Migracji IOM (International Organization for Migration). Kontrakt podpisany pod koniec sierpnia 2016 r. przewiduje przekazanie Turcji w sumie sześciu jednostek typu SAR 1906, które mają pomóc w ratowaniu uchodźców i nielegalnych imigrantów.

Pierwsza jednostka miała zostać dostarczona już po dwunastu miesiącach. Jednak ze względu na bardzo trudną sytuację na morzu związaną z nową falą uchodźców stocznia Damen Shipyards Antalya w Turcji przyśpieszyła prace oddając pierwsze dwa kutry już po dziesięciu miesiącach.

Unia Europejska wspomogła turecką straż przybrzeżną pomimo, że Turcja nie jest jej członkiem. Wytłumaczył to unijny ambasador w Ankarze, Christian Berger, który na uroczystości przekazania nowych kutrów powiedział: “Wielkie wysiłki tureckiej straży przybrzeżnej mają zasadnicze znaczenie w ratowaniu ludzkiego życia na Morzu Egejskim i Morzu Śródziemnym. UE jest dumna, że może przyczynić się do starań tureckiej straży przybrzeżnej poprzez te pierwsze dwa najnowocześniejsze statki poszukiwawczo-ratownicze dostarczone dzisiaj”.

Fot. Damen

Kutry Damena są uznawane za nowatorskie w swojej klasie. Zostały one opracowane według założeń i we współpracy holenderskiej, morskiej służby ratowniczej KNRM (Netherlands Sea Rescue Institution), Uniwersytetu Technologicznego w Delft i biura projektowego De Vries Lentsch. Ze względu na swoje możliwości projekt wyróżniono nagrodą „okręt roku” nadawany przez Królewskie Holenderskie Stowarzyszenie Inżynierii Morskiej KNVTS.

SAR 1906 to lekkie kutry z aluminiowym kadłubem wykonanym oraz nadbudówkami wykonanymi z tworzyw sztucznych. Dzięki tej wadze oraz nowoczesnemu systemowi napędowemu, jednostki tego typu mogą się poruszać z prędkością większą niż 33 w przy jednocześnie stosunkowo niewielkim zużyciu paliwa. Dzięki temu ich zasięg jest większy niż 300 Mm.

Pomimo niewielkich rozmiarów (długość 19,3 m i szerokość 6,55 m) kutry dostarczone przez Damena mają miejsce dla czteroosobowej załogi oraz dla aż 120 osób wyratowanych z morza. W celu zapewnienia odpowiedniej dzielności morskiej oraz łatwiejszego pokonywania dużych fal zastosowano dziób typu Axe bow („Topór Morski”) - opracowany przez holenderskich konstruktorów i naukowców. Dzięki temu oraz przyjętej konstrukcji, jednostki SAR 1906 mogą się poruszać praktycznie w każdych warunkach pogodowych i mogą wrócić do pozycji pionowej nawet wtedy, gdy zostaną przewrócone na burtę.

Reklama
Reklama

Komentarze (3)

  1. Marek

    Czyli dążąca do samozagłady unia zafundowała Turcji okręciki , z których każdy jest w stanie pomieścić kompanię desantującego się do Europy "wojska"? Dobre! Wywiesić na kolejnych czterech flagi z półksiężycem i tak trzymać!

    1. CB

      Ale to, że od dziesięcioleci USA sponsoruje armię turecką już Ci nie przeszkadza? A do NATO to sami sobie wstąpili czy też ich UE tam wpuściła?

  2. As

    Tam potrzebne są holowniki do zaracania ładzi, lub potężne wycieczkowce, aby sprawnie przewieść całą Afrykę i wszystkie jej problemy do Europy

  3. dimitris

    Jasne ! Bardzo fajne łodzie ! Nawet jestem tego pewien, że tak jak i środki dotychczas dysponowane, tureckie służby graniczne wykorzystywać je będą w sprawie nielegalnych emigrantów... Resztę zgadnijcie sami.