Wojsko, bezpieczeństwo, geopolityka, wojna na Ukrainie
Trzech w walce o następcę Honkera
Wczoraj o godzinie 9:00, w odbyło się publiczne otwarcie ofert złożonych w postępowaniu na dostawę samochodów ciężarowo-osobowych ogólnego przeznaczenia w latach 2020 - 2022. W postępowaniu złożono trzy oferty.
Przypomnijmy, że zamawiający – 2. Regionalna Baza Logistyczna, przeznaczył kwotę brutto w wysokości 92,32 mln zł na gwarantowane zamówienie 485 pojazdów. Z kolei w ramach opcji może być zamówione kolejne 150 szt. „Mustangów”. Dostawy planowane są na lata 2020 – 2022.
Czytaj też: Mały Mustang po raz trzeci
Oferty złożyły trzy podmioty: konsorcjum Glomex MS Polska Sp. z o.o. (lider) i Glomex MS s.r.o. z ofertą wartą 121,25 mln zł brutto, DEMARKO Sp. z o.o. Sp. K – 130,17 mln zł brutto oraz STEELER Marcin Piasecki oferujący pojazdy na kwotę 122,74 mln zł brutto. Podane kwoty dotyczą oczywiście dostaw 635 szt. samochodów.
Niedługo wojsko otrzyma co najmniej 485 nowych samochodów terenowych, które zastąpią wysłużone Honkery. Inspektorat Wsparcia otrzymał 3 oferty w postępowaniu na "małego Mustanga". Wszystkie spełniają kryteria cenowe. Wkrótce wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie umowy.
— Mariusz Błaszczak (@mblaszczak) March 5, 2020
Złożone oferty będą oceniane według następujących kryteriów: ceny (waga 60%), mocy silnika (waga 20%), dodatkowa moc silnika (waga 7%), czas wykonania dodatkowej gwarancji (waga 7%) i czas wykonania naprawy gwarancyjnej na terenie RP (waga 6%). Termin realizacji zamówienia to 28 października 2022 roku.
Można zakładać, że dwie firmy zaoferowały te same pojazdy, co w unieważnionym w grudniu 2019 roku postępowaniu, czyli Nissan Navara. Jeśli chodzi o konsorcjum Glomex, to poprzednio oferowało ono Jeepa Wranglera, ale też jego oferta była najdroższa. Obecnie wszystkie oferty są zbliżone, a Glomexu jest najtańsza, możliwe więc, że zaoferował inny pojazd.
Michal2411
Ja to myślę że Honker jest tak ponadczasową konstrukcją, że zamiast kupić nowe auta warto zmodernizować obecne pojazdy. Albo reaktywować Żuka , lub Nysę
WojtekMat
Wóz drabiniasty. Uniwersalny, ekologiczny i ponadczasowy. Ze wspaniałą tradycją , sprawdzony, prosty i tani w konstrukcji i eksploatacji.
ce
Czesi w ten sposób reanimują swoją ciężarową Tatrę, która została niemal unicestwiona przez kolejnych zachodnich inwestorów.
Ż
Glomex wygrał
rydwan
kto ma złudzenia co do Honkera i naszej wspaniałej myśli technicznej zapraszam do ogląnięcia filmu na YT Tarpan Honker - najgorszy polski samochód
December
Ja bym chciał żeby zrobili modernizacje Honkerów. Przecież one nie wyglądają tak źle, pare lat by jeszcze pojeździły :DDDD
Piotr ze Szwecji
Wzorem US Army nieopancerzone wozy terenowe są dobre w warunkach afrykańskich armii, a nie WP. Jednostki WP należałoby zreorganizować na sprawdzonych wzorcach bojowych jednostek USA. WP nadal operuje na wadliwym wzorze organizacyjnym sowietów, który splamił się w Afganistanie, a potem w Czeczeni. Pomyśleć, że istnieje duża grupa ludzi w Polsce, która by powierzyła tym zawodowym jednostkom WP obronę Polski. W Rosji są manewry wojskowe wielu dywizji i Rosjanie na bieżąco poprawiają instytucyjno-organizacyjną formę swoich jednostek wojskowych. Polska jest w NATO i zamiast kopiować w bojach doświadczone wzorce z USA, to klepie standardy NATO które równie doświadczone w wojnie jak armia Rosji była jeszcze za Jelcyna. To mi się nie podoba. Teraz Amerykanie stawiają nie tylko na opancerzony wóz terenowy dla swojego wojska, co jeszcze jako tako odporny na wybuchy min. A Polska? Polska przyssała się do nieopancerzonego wozu terenowego, jak jakiś afrykański kacyk.
Matek
Jeśli Polskie Siły Zbrojne będą miały zbliżony budżet do USA (w przeliczeniu per capita) to będą mogły "kopiować amerykańskie wzorce". Przy tym budżecie nie mogą . Amerykanie mają większy budżet tylko na "wojnę cybernetyczna " niż całe nasze siły zbrojne. Takim skrajnym przykładem w RP jest nasza Marynarka Wojenna :-(
Kpina
Na propagandę jest A na transport podstawowy dla wojska nie ma .KPINA
Legenda
Panie Mariuszu tylko nie Nissan Kup pan coś porządnego JEEP GLADIATOR Zróbcie prawdziwy test
Jarecky
A co z Ursusem, który parę lat temu był prezentowany? Miał wariant ławeczkowy jak honker do przewozu 6 żołnierzy w budzie. Ładnie się prezentował, ale nie pamiętam już danych technicznych. Podratowano by Ursusa i trochę kasy zostało by u nas. Nie można naprawdę zrobić czegoś w kraju ? Chodzi tylko o uniwersalny łazik wojskowy, a wojska nie dotyczą normy spalania.
ryba
chłopie ogarnij sie takie brenie jak napsałeś to w komunie byłyy dobre bo jechały propagandą.Robienie cegokolwiek jedynie dla wojska to wysysanie i tak już skromnych funduszy z MON a i efekt jest mizerniutki .Nawara to pełnoprawny Off roudowiec którey dla wojska bedzie iealny zreszta Wrangler też w niczym ( prócz chyba potrafi sie cześciej zepsuć ) mu nie ustępuje ,a nie jakiś Bieda terenowiec Honker którego nikt kupowac nie chciał a i dostepność cześci byłatragiczna i wytrzymałość też .O nieradzeniu sobie w terenie mozna ksiązki pisać !!!!!!!!!!
ad
a możę Wirus 4 SOF
Stefan
URSUS został zarżnięty przez obecną władzę. Nie ta opcja polityczna. Przykręcono finansowanie montowni w Afryce, ucięto kasę na elektryczne autobusy i elektryczny samochód dostawczy. Ursus się pakuje i dogorywa.
Wojmił
Co za upadek... Nissan Navara... to nie wojskowy samochód... zresztą.... nie ma nikogo w tym kraju kto może wyprodukować faktycznie auto jakieś a do tego nawet nie będą to importowane auta prawdziwie wojskowe... co za upadek... będą się z nas śmiali... mudżahedini, somalijczycy, czy jacyś hutu będą o nas mówić...
Jan
a co jest "wojskowego" w Honkerze? To ma być sprawny i w miarę bez awaryjny pojazd 4x4. Nissan nadaje się do tego idealne. Hutu to się smiac może z honkera bo oni na co dzień toyotami jeżdżą. 20-30 letnimi ale nadal 100 razy lepszymi od naszych wynalazków. Najlepiej było by kupic licencje na Toyotę z lat 90 czyli taka prawdziwa terenówka bez żadnych udziwnień nieginotsa nie łamiotsa i to klepać u nas. Poduszki powietrzne czy asystent pasa ruchu nam nie potrzebne.
WojtekMat
Dawno przestało to już być śmieszne czy żałosne. Z artykułu wynika, że (inaczej niż to podaje szef MON) żadna oferta nie spełnia kryterium cenowego. Swoją drogą ciekaw jestem jak wygląda proces ustalania ceny w IU. Obawiam się że jest to coś w stylu : cena dostępne środki/ilość potrzebnych sztuk, w całkowitym oderwaniu od realiów.
Atomek
@WojtekMat żałosne to jest to że prostego artykułu nie potrafisz ze zrozumieniem przeczytać...., oferty są policzone razem z opcją, naprawdę tak trudno 3 zdania zrozumieć?
Perla Lubelska
Powrót zuka z Lublina Hale jeszcze stoją 4x4 to norma
mały ptak
Na licznych filmach z konfliktów bliskowschodnich widać podobne pickupy z zamontowanym "bogactwem" środków bojowych (od ppk przez wkm i działek wszelakiej maści, do opl). W związku z tym mam pytanie: jakie jest (będzie) przeznaczenie małego mustanga? Czy to będzie "mały bewup", czy "mały ottokar", czy "mała loara" czy też może inne "małe coś" w ilości ok 100 szt./dyw.
rozczochrany
Te mustangi maja służyć do przewożenia radiostacji, urządzeń do odkażania i innych agregatów. Do przewożenia dowódców, kapelanów, mundurów do prania i ciągnięcia kuchni polowych. To nie mają być pojazdy do walki tylko pomocnicze do transportu gratów i ludzi z jednostki na poligon i z powrotem.
xiomm
Wcale się nie zdziwię, jeśli wygra ta konstrukcja, która jednocześnie będzie podstawą opracowania polskiego samochodu elektrycznego. Przypominam, że pierwsze ilustracje tego elektryka zostały zapowiedziane już na połowę tego roku. A mając na uwadze częste w ostatnim czasie rozmowy i wizyty polsko-japońskie można z dużym prawdopodobieństwem przyjąć, że zwycięzcą przetargu dla wojska będzie konstrukcja japońska. ;)
Marek
Elektryki dla wojska średnio się nadają. Jak coś jest eko i stoi po jednej stronie ulicy to wojsko powinno przechodzić na drugą stronę.
AZIA
Mały mustang. Może ktoś podpowie. Chodzi o wielkość auta czy o ilość zamówienia?
Nico
Chodzi o wielkość zamówienia.
block
Jest też w planach duży mustang, który będzie jeszcze mniej liczny.
Maciek
Wychodzi po 190,5 tys. za sztukę. Jak by tego nie liczyć znacznie powyżej ceny katalogowej tych samochodów. Nawet jeśli przyjmiemy, że wojsko zażyczyło sobie dodatkowego wyposażenia, czyli pomalowania na zielono, radia (?) to i tak cena jest absurdalnie wysoka. Żałuję, że się nie zgłosiłem do tego przetargu. Po dobroci sprzedałby te Nawarry po 180 tys.
dynamit
Za mojego Amaroka dałem 220 tys kilka lat temu .Takie są ceny no chyba że chcemy kupić wojakom Dustery
Mar
Na tle obecnych decyzji myśle ze daster o wiele tańszy żywotność ta sama a navara testów Sulejówku przechodzić nie będzie i na tle wranglera by poległa pomijając możliwe zabudowy pak navara siano wozi i do tego została zbudowana
block
Pośrednicy muszą zarobić. Interface producent - > wojsko jest chłonny jak gąbka.
Kraku
Pickupów w ciężki teren nie poślą, tu przydałoby się coś jak OMM XTR1, ciężka terenówka z 5.2 V8 stworzona przez Polaka i kosztujaca około 140 tysięcy złotych za nowe auto.
Nico
OMM XTR1 nadaje się idealnie w programie Żmija i jako pojazd dla wojsk powietrznodesantowych
Off-roader
Taa, za 140 tysięcy to masz nową ramę, trzydziestoletnie mosty i dwudziestoletni silnik. Jak chcesz, żeby poskladali ci na nowych częściach, to dopłać drugie tyle.
rydwan
obawiam sie że OMM XTR1 nie naaje sie wogóle do wojska ( dostep do części cena łatwość naprawy ) ale od czegoś trzeba zacząć szkoda jeynie że nasz MON zmarnował conajmniej 20 lat na naszego Honkera produkowanego w warunkach manufaktury a kupowanego na siłę do MON bo nikt inny go poprostu nie chce .Jeśli zaś chodzi o pojazd terenowy to całkiem spora liczba użytkowników tj służby leśne ,straż ,róznego rodzaju gazowniki i elektryki mogą byc zainteresowane takim pojazdem byle miał kabine i pakę a częsci były łatwodostępne i przystępne cenowo.
A Słowacy i Czesi rechoczą
Luźne pytanie dlaczego wojsko i policja kupuje sprzęt nie produkowany w kraju kia Hyundai Nissan nie posiadają żadnych montowni w Polsce to jest skandal
asdf
szkoda ze nikt nie proponuje toyoty hilux
Staszek
Kryteria premiowały moc, a hilux 200KM dopiero na koniec roku
Sidematic
Szkoda, to dobry, odporny samochód.
Ahmed dead terrorist
Nie może bo ISIS wykupiło cała produkcje na dwa lata w przód
Grredo
Najważniejsze by kupili. Pojazd 4x4 w takiej wersji by części i przeszkolonych mechaników nie trzeba było zza ocenu ściągać. Akurat lx200, Landcrusier, Navarra nie są złym wyborem na terenowe taxi.
Klan
To nie jest pojazd terenowy a rolniczy. A po za tym powinny się odbyć próby terenowe i niech zwycięży najlepszy ale navra w trialu nie jeździ za słaba wrangler już tak na YouTube można popatrzeć
ryba
czyli żadna oferta nie wpłynęła Nissan Navarra to śmiech a Glomex niema żadnej propozycji a na dodatek finansowany jest przez potencjalnego przeciwnika !!!!!!!!!
Kk
Nissan to dobre auto a śmiech to jest z twojej wypowiedzi. Cała Azja jeździ na tych samochodach i to w trudnych warunkach.
laik, zupełny laik
Jeżeli miałby być na ramie i tani to wygra SsangYong. Ja bym stawiał na F-150 Raptor lub Toyota Land Cruiser serii J7 ( 6 lat temu po 30 latach od debiutu przywrócono ją do produkcji, gdyż nowoczesne konstrukcje nie sprawdzały się w Afryce ). Prosty solidny samochód. F-150 Raptor ponadprzeciętnie wytrzymały w terenie. No i oczywiście Jeep. Najlepiej byłoby kupić po 2 sztuki i dać wojsku do ciorania na rok, a po roku policzyć koszty.
Wsw Ląd
Honkera będzie ciężko zastąpić
fcuk
F-150 to marzenia ściętej głowy. Jeden z najlepszych wołów roboczych wśród pickupów. Jak cała seria F.
rydwan
owszem bo nieróbstwo które już przez te 20 lat nas drąży trzeba bedzie zamienić na pracę i normalne wyniki finansowe a nie tworzenie sobie budżetu z żebraczej polityki czy udawania że sie okręt wojenny buduje .
franc
JEEP Gladiator :) czy ktoś rozważał ? Ponoć już jest w drodze do Europy z USA!!
ryba
nikt sie nie zgłosił !!! znaczy nam go w tych pieniądzach nie zaoferował .
Lada
Nissan to porażka bez ramy nośnej pęknie pod byle jakim strzale z czego kolejek ale tak jest godnym następca porażki nr 1 czyli honkera cena czyni cuda pani ambasador Gorgett powinna zadzwonić i zapytać dlaczego made in USA jest odrzucone
Gts
Poczekaj, może się okaże że Ranger gdzieś jest.
dokk
Oczywiście, że Ranger jest, u Demarko i Steeler.
Bailly
Francuzka armia kupila Forda Everesta ( podukowany w Tajlandi ) i przystosowany przez firme RDT-Acmat
dokk
Karoseria i podwozie od Everesta. Silnik od francuskiego ACME. Mogliśmy się pod to podpiąć.
czy to możliwe?
Czyli co? Ranger, Navara i Wrangler stanęły do rywalizacji?
dokk
Dwie Navary z różnymi silnikami i tuningiem, oraz Wrangler. Inni już