Technologie

Rekordowy pułap i długotrwałość lotu drona Akinci

Fot. Baykar Makina
Fot. Baykar Makina

Koncern Baykar Makina pochwalił się osiągnięciem przez ciężki bezzałogowiec Akinci rekordowego pułapu 38 039 stóp (11 594 metrów) podczas lotu, który trwał 25 godzin i 45 minut. Jest to najwyższy pułap i długotrwałość lotu wśród wszystkich tureckich konstrukcji lotniczych – jak podkreśla producent.

Warto zaznaczyć, że rekordowy lot odbył seryjny bezzałogowiec Baykar Akinci oznaczony S1. Maszyna odbyła lot w dniach 6-7 lipca 2021 roku pokonując w czasie 25 godzin i 45 minut odległość 7507 km i osiągając pułap ponad 11,5 tys. metrów. Było to możliwe między innymi dzięki zastosowaniu nowoczesnych, znacznie lepszych od tureckich odpowiedników, silników AI-450.

Jest to turbowałowa jednostka napędowa zaprojektowana przez biuro konstrukcyjne Iwczenko-Progress i produkowany przez spółkę Motor Sicz. Obecnie jest to cała rodzina silników przeznaczonych zarówno do napędu samolotów jak i śmigłowców. Dostarczane do Turcji AI-450T mają moc 550 KM i wywodzą się od jednostek napędowych typu AI-450SM. Zapewniają one wysokie osiągi zarówno na dużej wysokości jak też w trudnych warunkach takich jak wysoka temperatura otoczenia.

Płatowiec Akinci wyposażony jest w dwa tego typu silniki napędzające pięciołopatowe śmigła. Układ maszyny jest dość klasyczny, a jej charakterystyczna sylwetka wynika z nietypowego ugięcia skrzydeł i kadłuba, dobrze widocznych na zdjęciu. Rozpiętość skrzydeł to 20 metrów, a długość wynosi 12,3 metra. Maksymalna masa startowa wynosi 4,5 tony z czego 1350 kg może stanowić uzbrojenie i wyposażenie dodatkowe.

Lot z 6-7 lipca potwierdził zakładane osiągi, czyli pułap do 12 tys. metrów i długotrwałość lotu przekraczającą 24 godziny. Jest to jeden z wielu testów przeprowadzonych w ramach trwającej procedury certyfikacji bezzałogowca Akinci, który do końca bieżącego roku ma wejść do służby w tureckich siłach zbrojnych. Dotąd trzy prototypy i pierwsza maszyna seryjna odbyły łącznie 870 lotów, spędzając w powietrzu ponad 350 godzin. Trwa montaż kolejnych egzemplarzy seryjnych które będą eksploatowane operacyjnie.

Reklama
Reklama

Komentarze