Reklama
  • Wiadomości

Rekordowy pułap i długotrwałość lotu drona Akinci

Koncern Baykar Makina pochwalił się osiągnięciem przez ciężki bezzałogowiec Akinci rekordowego pułapu 38 039 stóp (11 594 metrów) podczas lotu, który trwał 25 godzin i 45 minut. Jest to najwyższy pułap i długotrwałość lotu wśród wszystkich tureckich konstrukcji lotniczych – jak podkreśla producent.

Fot. Baykar Makina
Fot. Baykar Makina

Warto zaznaczyć, że rekordowy lot odbył seryjny bezzałogowiec Baykar Akinci oznaczony S1. Maszyna odbyła lot w dniach 6-7 lipca 2021 roku pokonując w czasie 25 godzin i 45 minut odległość 7507 km i osiągając pułap ponad 11,5 tys. metrów. Było to możliwe między innymi dzięki zastosowaniu nowoczesnych, znacznie lepszych od tureckich odpowiedników, silników AI-450.

Jest to turbowałowa jednostka napędowa zaprojektowana przez biuro konstrukcyjne Iwczenko-Progress i produkowany przez spółkę Motor Sicz. Obecnie jest to cała rodzina silników przeznaczonych zarówno do napędu samolotów jak i śmigłowców. Dostarczane do Turcji AI-450T mają moc 550 KM i wywodzą się od jednostek napędowych typu AI-450SM. Zapewniają one wysokie osiągi zarówno na dużej wysokości jak też w trudnych warunkach takich jak wysoka temperatura otoczenia.

Płatowiec Akinci wyposażony jest w dwa tego typu silniki napędzające pięciołopatowe śmigła. Układ maszyny jest dość klasyczny, a jej charakterystyczna sylwetka wynika z nietypowego ugięcia skrzydeł i kadłuba, dobrze widocznych na zdjęciu. Rozpiętość skrzydeł to 20 metrów, a długość wynosi 12,3 metra. Maksymalna masa startowa wynosi 4,5 tony z czego 1350 kg może stanowić uzbrojenie i wyposażenie dodatkowe.

Lot z 6-7 lipca potwierdził zakładane osiągi, czyli pułap do 12 tys. metrów i długotrwałość lotu przekraczającą 24 godziny. Jest to jeden z wielu testów przeprowadzonych w ramach trwającej procedury certyfikacji bezzałogowca Akinci, który do końca bieżącego roku ma wejść do służby w tureckich siłach zbrojnych. Dotąd trzy prototypy i pierwsza maszyna seryjna odbyły łącznie 870 lotów, spędzając w powietrzu ponad 350 godzin. Trwa montaż kolejnych egzemplarzy seryjnych które będą eksploatowane operacyjnie.

Reklama
Reklama

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama