Negocjacje w sprawie remontów silników do myśliwców MiG-29

5 stycznia 2021, 13:23
MiG-29 Polska
Fot. J.Sabak

3. Regionalna Baza Logistyczna, Wydział Techniki Lotniczej ogłosiła rozpoczęcie negocjacji dotyczących napraw głównych turboodrzutowych silników lotniczych RD-33 ser. 2 dla znajdujących się na wyposażeniu polskich Sił Zbrojnych myśliwców MiG-29 w latach 2021-2023. Prace, których wartość szacowana jest na 199,5 mln zł zrealizują Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 S.A z Bydgoszczy, poprzez włączone do spółki od grudnia 2019 roku Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4 w Warszawie, które dysponują stosownymi kompetencjami.

Zobacz także
Reklama

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 S.A. jest jedynym właścicielem (na zasadach praw wyłącznych) dokumentacji technicznej i posiadającym prawo wyłączności do remontu silników RD-33 zgodnie z ,,Warunkami technicznymi na remont główny silników RD-33 serii 2 w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 4 S.A.” – styczeń 2016 r. wraz z późniejszymi zmianami, zatwierdzonej przez Szefa STL – Głównego Inżyniera Wojsk Lotniczych na podstawie której decyzją Koordynatora zadania ww. sprzęt winien zostać naprawiony.
Ponadto Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 S.A., dysponuje zdolnościami technicznymi zapewniającymi realizację ww. zamówienia oraz nie istnieje alternatywne/zastępcze rozwiązanie umożliwiające realizację przedmiotowego zamówienia.

Czytamy w uzasadnieniu decyzji o wyborze procedury negocjacyjnej

Decyzja nie jest zaskakująca, gdyż Wojskowe Zakłady Lotnicze nr. 4 w Warszawie, należące w wyniku fuzji od 2019 roku do Wojskowych Zakładów Lotniczych nr. 2, posiadają odpowiednie uprawienia i oprzyrządowanie oraz narzędzia, niezbędne do remontów silników Klimow RD-33 i weryfikacji tych remontów. Realizowały również tego typu prace, nie tylko na rzecz polskich sił zbrojnych, ale też krajów sojuszniczych. Były to np. remonty silników dla myśliwców bułgarskich, aby zapewnić im możliwości lotów po zerwaniu przez ten kraj współpracy w tym zakresie z Rosją.

Negocjacje dotyczą kontraktu o wartości oszacowanej na 99 514 569.98 PLN bez VAT, która dotyczy prac zaplanowanych na lata 2021-2023. Decyzja zapadła 31. grudnia 2020 roku a zakończenie negocjacji i zawarcie umowy zostanie ogłoszone odrębnym komunikatem.

Reklama
Reklama

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 33
Reklama
General stefan
środa, 6 stycznia 2021, 21:00

Polacy znów wyszli na wariat bo zamiast Kupic Jas gripen to grzebią się w złomowisku różnych maści i rasy

Yugol
środa, 6 stycznia 2021, 15:02

Już dawno miały być zezłomowane bo to niby sipiący się szrot a tu nagle taka ilość do remontu za nie małe pieniądze.

BUBA
środa, 6 stycznia 2021, 00:46

20 MiGów-29 wyposażonych w 40 silników RD-33 plus zapasowe silniki i części kosztuje 10 milionów dol. na Węgrzech. Wystarczyło by to na zastąpienie utraconych w wypadkach samolotów i wymianę tych w najgorszym stanie........................................................................................................................................................... ........................................................................................................................................................................................... No bo przecież USA nie da nam około 20 samolotów F-16 np. 15 letnich za jednego dolara. To nie Mistrale czy MiGi-29.............................................................................................................................................................................. ...........................................................................................................................................................................................

Wandi
sobota, 9 stycznia 2021, 10:57

Z tego co czytałem to mulujący te MiGi i części od Węgrów musi mieć błogosławieństwo Moskwy.

Robert
środa, 6 stycznia 2021, 15:18

Jakiś pomysł to jest. Dywersyfikacja dostaw sprzętu.

56
wtorek, 5 stycznia 2021, 23:25

A ile kosztuje używany f16 z Izraela lub Norwegii, po generalce?tak się tylko pytam jako laik

ito
piątek, 8 stycznia 2021, 11:06

Z remontem? Znacznie więcej niż remont całej naszej floty MiGów.

12345
wtorek, 5 stycznia 2021, 22:20

Ale głupota. Czy tak trudno jest kupić 32 używane myśliwce F-16 z USA lub Norwegii ? Po remontach i modernizacji będą dużo lepsze niż te Migi. Nie rozumiem tego.

ito
piątek, 8 stycznia 2021, 11:10

Nie rozumiesz. Uzyskasz tę samą ilość samolotów o podobnych możliwościach (bo NIE będą odpowiadały nowym wersjom) za wielokrotnie większe pieniądze (zakup+ remont vs remont). A za pieniądze, jakie włożysz w ich modernizacje możesz zmodernizować nasze MiGi- i istotnie otrzymasz znacznie lepsze samoloty.

czwartek, 7 stycznia 2021, 06:35

A za co ?

Herr Wolf
wtorek, 5 stycznia 2021, 21:58

Taniej kupić nowe migi!!! Ale co to państwa super NATO latają na ruskim złomie nie wspominając o reszcie!!!

Davien
środa, 6 stycznia 2021, 10:20

A po kiego nam przestarzałe i sypiace sie MiG-i??

inż.
środa, 6 stycznia 2021, 11:49

Mig-31 też jest złomem?

Davien
środa, 6 stycznia 2021, 21:52

I to gorszym od MiG-29:) Antyczny radar zdolny jedynie do wykrywania wielkich bombowców, przestarzałe uzbrojenie i cąłkowita niezdolnośc do walki powietrznej, to latajaca wyrzutnia do rakit mogacych jedyni zwalczać wielkie , niemanewrowe cele. Troche to poprawili w MiG-31BM ale dalej to maszyna niezdolna do walk mysliwskich.

Gnom
wtorek, 12 stycznia 2021, 11:48

O "wielki D...u", pokaż co potrafi zabezpieczyć ogromne przestrzenie lepiej niż MiG-31 i pokaż samolot zdolny zrealizować zakręt z takim przeciążeniem dla Ma2 plus i na wysokości powyżej 15 km jak MiG-31. Wtedy mów o zwrotności i walce myśliwców. A o jakości radaru można się wypowiedzieć jak cos wiadomo o jego konstrukcji, jakości procesora sygnałowego i oprogramowania. A ty nie wiesz nic. A dane, które podajesz są powielane od lat 80. i dotyczą bazowych MiG-31.

kors
środa, 6 stycznia 2021, 21:17

27 listopada 2014 r. MO FR podpisało drugi kontrakt z OAK na modernizację co najmniej 50 MiG-31BM. Samoloty mają zostać wyposażone w radiolokator Zasłon-M, o możliwości wykrycia celu typu myśliwiec z odległości do 320 km, a przechwytywanie takich obiektów na dystansie do 280 km. W 2018 roku ujawniono wersję oznaczoną jako MiG-31K. Maszyna jest nosicielem kompleksu Ch-47M2 Kindżał. Samolot jest super.

Davien
środa, 6 stycznia 2021, 21:55

Dobre, tyle ze radar Zasłon-AM czyli jeszcze lepsza wersja ma wykryci RCS 20m2 na 200km( 400 w trybie dalekiego wyszukiwania) Nasze F-16 maja RCS 1,2m2. MiG-31K powstał w ilosci 10 sztuk. Istotnie jako ruchomy cel jest super: wielki nieruchawy, widoczny dla radaru z setek kilometrów a sam nie maczym zaatakować mysliwcwó;)

KrzysiekS
wtorek, 5 stycznia 2021, 21:35

To dobra wiadomość mimo wszystko MIG29 stanowi pewna wartość.

Gr
wtorek, 5 stycznia 2021, 20:22

To nie Bydgoszcz robiła te trefne zamienniki do foteli katapultujacych ?

Gustav
wtorek, 5 stycznia 2021, 15:57

199,5 mln PLN??? Będą wszystkie remontować? Za 10 mln można KUPIĆ używany silnik po remoncie głównym.

J_P_C
środa, 6 stycznia 2021, 09:35

za 10 mln czego? bo na pewno nie PLN

abc
środa, 6 stycznia 2021, 15:02

W 2006 roku Indie kupiły 20 nowych RD-33 za 25 mln dolarów. Podrożały 3 razy w ciągu 12 lat?

J_P_C
środa, 6 stycznia 2021, 23:46

informacja wyssana z palca - silnik tej klasy kosztuje ponad 10mln USD za sztuke to po pierwsze (nawet rosyjski), po drugie kwestia jest czysto akademicka bo silnika do wersji 9-11 nie mozna juz kupic nowego bo.... tak owych sie nie produkuje juz od 30 lat, nikt rozsadny nie kupi silnikow na rynku wtornym poniewaz nie mozna byc pewnym ich historii. Zeby wyjasnic sprawe do konca - moim zdaniem Mig29 nalezy i Su22 nalezy wycofac z eksploatacji natychmiast (od wczoraj) poniewaz wyczerpaly sie mozliwosci ich bezpiecznej eksploatacji. Minimalna wartość bojowa tych maszyn nie uzasadnia w zaden sposób nakładów ponoszonych na utrzymanie pozorów ich gotowości. Przepraszam jezeli uraziłem miłośników techniki lotniczej powstałej za Bugiem, ale taka jest smutna prawda.

Davien
czwartek, 7 stycznia 2021, 16:24

W Polsce jest wersja 9.12A czyli eksportowa dla państw UW i istotnie silników RD-33 mod 2 nikt nie produkuje od lat. Indie maja RD-33 Mod 3 albo RD-33MK które do naszych MiG-29 zwyczajnie nie pasuja.

Gnom
wtorek, 5 stycznia 2021, 19:21

Ale nie możesz kupić z Rosji, zatem z jakimi certyfikatami owego "remontu"?

WACŁAW
wtorek, 5 stycznia 2021, 18:28

199.5 mln to zapłata za remont plus serwis 3 letni tych silników .Remont jednego silnika to koszt ok 1 mln euro.

J_P_C
środa, 6 stycznia 2021, 09:39

hahahhahaha - 1mln EUR? to chyba sie szanowny Pan pomylil tak ze 4x - ok 1 mln to kosztuje remont malenstwa klasy PT6

czwartek, 7 stycznia 2021, 11:12

Szanowny Panie ostatnio pojawił się artykuł na tym portalu gdzie zakupione parę tych sk w cenie 9.850.000 zł za szt Silniki po pierwszym remońcie .To ile ma kosztować remont ? 2 razy tyle co wartość sk po remoncie ?Gdzie tu logika ?Pozdrawiam.

Gustav
wtorek, 5 stycznia 2021, 18:56

Skąd to wiesz? Nic takiego nie było napisane.

J_P_C
środa, 6 stycznia 2021, 12:13

od 25 lat zajmuje sie tym zawodowo - jakies pojecie chyba mam...

kunta kinte
wtorek, 5 stycznia 2021, 14:51

to o czym tu mowa jak jest jeden monopolista? jakie negocjacje?

Nic49
wtorek, 5 stycznia 2021, 17:53

Cenowe

J_P_C
środa, 6 stycznia 2021, 09:44

jesli ktos jest monopolista to negocjacje sprowadzaja sie do stwierdzenia - "tak zaplacimy tyle ile chcecie". Inna sprawa jest bardziej interesujaca - jak WZL wykona remont wersji silnika która nie jest produkowana od prawie 30 lat? którego agregaty i czesci mozna znaleźć tylko w muzeum lub na szrocie? i której to wersji producent nie wspiera od 10lat - czary i cuda.....

Tweets Defence24