Reklama

Technologie

Następca Hellfire'a z dwukrotnie większym zasięgiem

JAGM-MR
JAGM-MR
Autor. Lockheed Martin

Firma Lockheed Martin przetestowała nową wersję pocisku przeciwpancernego JAGM (Joint Air to Ground Missile) – JAGM-MR (Medium Range). Nowa wersja pocisków cechuje się trójsensorową głowicą naprowadzania i aż dwukrotnie większym zasięgiem. Co najważniejsze jednak cena nowego rozwiązania ma być niewiele wyższa niż dotychczasowej wersji.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Nowa wersja pocisku ma osiągać zasięg 16 kilometrów, a zatem dwukrotnie więcej niż pociski JAGM i ich poprzednik – Hellfire. Pocisk został przetestowany na poligonie koło bazy US Navy w China Lake, 16 listopada. Opracowanie nowego pocisku i cała seria prób, które ma są planowane też na cały 2023 rok, są finansowane z prywatnych środków Lockheed Martina. Firma nie otrzymała bowiem jeszcze zamówienia na rozwój takiego pocisku, tylko na „zwykłe" JAGM. Mają one zasięg 8 km i dwusensorową głowicą, mimo że pierwotnie US Army optowała za głowicą trójsensorową. Wymagania zmniejszono jednak ze względu na zbyt wysokie koszty takiego rozwiązania.

Czytaj też

Głowica JAGM-MR posiada naprowadzanie półaktywne laserowo, sensor oparty o radar milimetrowy i sensor optyczny. Teraz Lockheed Martin poleca nowy pocisk argumentując, że jego propozycja – ze względu na postęp techniczny – byłaby niewiele tylko droższa niż dwusensorowego pocisku JAGM.

Reklama

Wielkoseryjna produkcja pocisków JAGM dla US Army i US Marine Corps ruszyła w sierpniu 2022 roku, wcześniej wstrzymano ją ze względu na dokonanie poprawek pozwalających na skuteczniejsze zwalczanie celów morskich. Linię produkcyjną można jednak z upływem czasu dostosować do nowej propozycji, bo od dłuższego czasu zakładano etapowy rozwój JAGM.

Czytaj też

Jeżeli stosunek koszt efekt rzeczywiście będzie korzystny, JAGM-MR mógłby okazać się bronią znacznie skuteczniejszą od poprzednika, a używające go statki powietrzne mogłyby razić wrogie wojska daleko spoza zasięgu wielu rodzajów nieprzyjacielskiej obrony przeciwlotniczej, a zatem niemal zupełnie bezkarnie.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (3)

  1. eee

    Jak slysze I czytam, to sie zastanawiam , czy lepsza, bo na pewno lepsza nowa wersja pocisku, czy spike ng, LR czy cos, czy inna alternatywa NP municja krazaca o duzym zasiegu, Czy do tak drogich platform warto kupowac stare pociski, czy nie lepiej wyslac koptery bsl z rewolwerowym ladunkiem 6x60mm, lub jednorazowki fpv, za 300 $ z w bardzo mnogiej liczbie?

  2. QVX

    Zastanawia mnie na czym przyoszczędzili, żeby zmieścić te 3 sensory w pocisku o rozmiarach Hellfire'a? Przedstawię 3 możliwości. 1.. Ograniczyli wielkość anteny radaru i matrycy IR, co oznacza pogorszenie rozdzielczości. Nie sądzę, żeby w to poszli, bo ideą tych pocisków jest rozpoznawanie cech celów, aby np. ustrzelić czołg a pominąć ciężarówkę. 2. Zmniejszyli głowicę bojową. Mało prawdopodobne, bo jednak opancerzenie celów się poprawia. 3. Ograniczyli ilość materiału pędnego. Najprawdopodobniej w to poszli - powstanie trójsensorowy JAGM-MR o zasięgu 16 km i potem dwusensorowy JAGM-LR (2 odmiany: radar + laser oraz IR + laser) o zasięgu >25 km.

    1. Darek S.

      Elektronika i sensory mniej miejsca teraz zajmują.

    2. LMed

      Postęp w zakresie efektywności napędu też należy założyć.

    3. QVX

      @Darek Fizyki się nie przeskoczy i anteny radaru nie zmniejszysz bezkosztowo. A matryca IR - co wolałbyś zamiast dawnego 64x64? 256x256 na tej samej powierzchni czy 64x64 na 1/4 dawnej powierzchni. @Lmed Właśnie o to chodzi. JAGM-LR dwuzakresowy będzie miał zasięg odpowiadający Brimstone 2/3, a trójzakresowy JAGM-MR mniej

  3. MS73

    Nowa wersja pocisku ma osiągać zasięg 16 milimetrów. Zaiste, imponujący :-)

    1. Esteban

      W poróenaniu z poprzednikiem, który miał zasięg 8 km to duży postęp. Przy tego typu pociskach to bardzo dużo!

    2. sidematix

      Esteban, halo, pobudka!!!

    3. Esteban

      Siedematix o co chodzi?

Reklama