T-90M „Proryw” idą do wojska w Rosji

2 marca 2021, 09:31
T-90M Niżny tagil
T-90M. Fot. UVZ
Reklama

Należące do koncernu Uralwagonzawod zakłady w Niżnym Tagilu poinformowały o dostarczeniu do rosyjskich wojsk lądowych pierwszej w tym roku partii czołgów T-90M „Proryw”. Kilka tygodni temu koncern Rostech ogłosił rozpoczęcie produkcji seryjnej tych pojazdów.

Podczas salonu zbrojeniowego Armia-2017 Uralwagonzawod podpisał kontrakt, dotyczący dostaw 30 czołgów T-90M „Proryw”. W 2018 roku zawarto kontrakt na kolejne 30 wozów z których co najmniej 10 miało być fabrycznie nowych. Dostawy T-90M były jednak opóźnione i dopiero w 2020 roku pierwsze trafiły do 1. Gwardyjskiego Pułku Czołgów 2. Tamańskiej Gwardyjskiej Dywizji Strzelców Zmotoryzowanych, która stacjonuje w obwodzie moskiewskim. Były to wozy T-90 zmodernizowane do nowego standardu, natomiast obecnie dostarczane czołgi to prawdopodobnie pierwsze fabrycznie nowe T-90M.

Rosjanie przewidują, że do 2027 do służby zostanie przekazanych 400 T-90M. Część czołgów tego typu, w służbie rosyjskiej armii ma być całkowicie nowymi maszynami, część powstanie przez modernizację istniejących T-90 (najprawdopodobniej starszych wersji).

Zakres modernizacji T-90M objął m.in. montaż: nowego uzbrojenia w postaci zmodernizowanej armaty gładkolufowej 2A46M-5 kal. 125 mm wraz z nowym systemem kierowania ognia oraz zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia z karabinem maszynowym Kord na stropie wieży. 

Nowy modułowy pancerz reaktywnego "Relikt" chroni kadłub i wieżę a pancerz prętowy ochrania tylną częśc pojazdu. Czołg otrzymał też nowy silnik wysokoprężny W-92S2 o mocy 1130 KM z automatyczną przekładnią oraz generatorem APU. T90M Proryw ma również nową, spawaną wieżę o zmienionej konstrukcji. Obok nielicznych i bardzo kosztownych T-14, T-90M to najnowocześniejsze i najbardziej zaawansowane rosyjskie czołgi.

Reklama
Reklama

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 122
Reklama
Zen
czwartek, 26 sierpnia 2021, 20:45

W sumie niewiele się różnią od naszych T-72 po modernizacji. Jedynie pancerz kompozytowo reaktywny dodali.

Tani
czwartek, 11 marca 2021, 18:20

Uff 8 sztuk trafilo do 1 Armii Pancernej dokladnie do 27 samodzielnej brygady sewastopolskiej

yaro
środa, 3 marca 2021, 17:30

dobry tank dla wojska polskiego w ramach programu Wilk.

Davien
środa, 3 marca 2021, 21:33

A po kiego nam odpowiednik Leo2A5??

***
środa, 3 marca 2021, 15:16

No tak, ale do 2027 federacja moskiewka zostanie zllkwidowana...

Altair
środa, 3 marca 2021, 10:20

Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej poinformowało o dostawach pojazdów opancerzonych zaplanowanych na ten rok. Według komunikatu wojska lądowe FR odbiorą w 2021 ponad 800 nowych lub zmodernizowanych pojazdów. Do jednostek ma trafić ponad 90 zmodernizowanych czołgów T-72B3 i T-72B3M i około 80 zmodernizowanych czołgów T-80BWM. Spodziewana jest też dostawa partii czołgów T-90M Proryw. Część z nich trafi do Kazańskiej Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Pancernych, gdzie posłużą do szkolenia przyszłych oficerów. Wśród czołgów T-90M według wcześniejszych informacji znajdować się będą zarówno egzemplarze nowo wyprodukowane, jak również modernizowane czołgi w wariantach T-90 i T-90A

BIZMUT
środa, 3 marca 2021, 08:40

Amerykańscy analitycy z bazy San Escobar dela Cruz zajmującej się systemami pancernymi twierdzą że Abrams nie nadaje się na Europejski teatr wojny z racji ciężaru 70ton ..powód miękkie podłoże ,infrastruktura (mosty ,wąskie drogi ,duże nasycenie zabudowań ,brak dużych przestrzeni tj zakres widzenia czujników czołgu ograniczony walorami przyrodniczymi) i twierdzą że podczas konfrontacji to lekkie czołgi T-72 o wadze 42ton nawet w wersji małpiej wykorzystujące walory przyrodnicze ,dużą dynamikę i infrastrukturę mogą mieć przewagę w walce nad nimi i jedynym czynnikiem który trzyma te czołgi na tym terenie to duże wsparcie równoważące tą nierównowagę ,dlatego cieszą się że polski partner rewitalizuje swoje T-72 które będą przybocznymi przy Abramsach swoistymi hartami wozami wsparcia myśliwego jakim jest Abrams ,amerykanie uważają że opcja 40-ton to najlepsza opcja dla czołgu j

dim
czwartek, 4 marca 2021, 06:53

I to jest "wyjaśnienie" czemu Polska zachować ma małpie wersje T-72 i dobrać jeszcze także Abramsy. Niestety pomija aspekty finansowe tj. koszty eksploatacji tudzież efekty przemysłowe dla Polski. Choć po pierwsze o to właśnie chodziłoby kandydatom na dostawcę "nowego czołgu".

RUDY
wtorek, 2 marca 2021, 19:51

25 lutego Devi twierdził, że Rosja nie wyprodukuje nowych T-90m, a jedynie zmodernizuje stare. Po raz kolejny rzeczywistość stawia tego eksperta na swoim miejscu.

Naiwny
wtorek, 2 marca 2021, 18:38

To jednak śladowe ilości. Nawet docelowa ilość 400 szt. przez 5 lat to tyle co nic. Zakupy rosyjskie wyraźnie zwolniły.

RUDY
wtorek, 2 marca 2021, 20:28

Jesteś zbyt naiwny. Jednocześnie z modernizacją wszystkich posiadanych T-90 do wersji T-90m, w Rosji trwa również modernizacja do najnowszych wersji czołgów T-72 i T-80. W związku z tym mówienie o jakimkolwiek "spowolnieniu" jest po prostu śmieszne.

Gnom
środa, 3 marca 2021, 07:47

Daj spokój, wielu z podniecających się tylko nowościami myli zakupy i modernizacje broni i wyposażenie z zakupem smartfona i swym największym problemem - dopasowaniem komputera do nowej gry. Od kiedy to USA tylko modernizuje M1 Abrams, kiedy wyprodukowano nowe egzemplarze d la US Army? Te pytania powinny dać im do myślenia, jeśli zechcą myśleć. Broń jest do walki, a nie tylko na pokaz. Ekonomika walki nakazuje posiadać broń zdolną pokonać przeciwnika, a do tego w wielu miejscach spokojnie wystarczy zmodernizowany T-72 z literkami B, czy nieznacznie zmodernizowany M1.

Grzyb
wtorek, 2 marca 2021, 18:03

A u nas Pirat na ostatniej prostej. A jak Bóg da to i Moskit. Oj będą wieżyczki latały, oj będą!

No skąd
środa, 3 marca 2021, 09:01

Czyje, nasze?

olo
wtorek, 2 marca 2021, 20:57

prawdopodobnie jednak nie będą latały, nikt niecwprowadzi czołgów pod broń ppanc. Natomiast najprawdopodobniej skasują nam te Piraty i Moskity z helikopterów.

Chyżwar dawniej Marek
środa, 3 marca 2021, 08:30

Gość z Piratem, Moskitem, Spajkiem czy innym Javelinem to nie czołg albo inny pojazd. Żeby go skasować trzeba podlecieć stosunkowo blisko. A jak jest blisko, Gromy i Pioruny zapraszają.

Grzyb
środa, 3 marca 2021, 06:54

Gdzie tam z helikopterów. My ruskie helikoptery skasujemy z Piorunów i Gromów. To akurat już jest na wyposażeniu naszej armii i to w dużych ilościach. A jakby co, to na czołgi są jeszcze Spike i parę Javeliów się też znajdzie...

Skleroticus
wtorek, 2 marca 2021, 22:55

Na to jest Piorun. Nie polatają. Gromy też sobie nieźle poradziły w Gruzji.

czwartek, 4 marca 2021, 11:13

Zapomniałeś że te gromy to szybciutko bracia gruzini "zgubili" tak że od razu znaleźli je rosjanie.

taka prawda
wtorek, 2 marca 2021, 14:53

To obecnie najlepszy czołg produkowany seryjnie na świecie ....

Czysta prawda
środa, 3 marca 2021, 09:58

Do tego najlepszego trochę mu brakuje, ale w wersji Proryw, to solidny i groźny czołg. Jakby nie patrzeć jednak, to wciąż modernizacja (choć bardzo daleko posunięta) słabiuteńkiego ergonomicznie i względem bezpieczeństwa (starych błędów konstrukcyjnych 72-ki nie da się usunąć), T-72. Leo 2 A7 (czy A7 plus) przewyższa go jednak na każdym polu. Także najnowsze wersje Abramsów byłyby dla niego nie do przeskoczenia.

zen
środa, 3 marca 2021, 15:20

skąd ta wiedza ???

Alaris
wtorek, 2 marca 2021, 16:00

Pomijając M1A2 sepv3, Leo 2A7V czy K2

wtorek, 2 marca 2021, 20:02

Abramsy nie so produkowane,od lat...

środa, 3 marca 2021, 08:32

Linia produkcyjna jest utrzymywana...

piątek, 5 marca 2021, 14:27

Tak dokumentacja jak B-1?

piątek, 5 marca 2021, 20:33

Tak jak dokumentacja B-1.

tys prawda
wtorek, 2 marca 2021, 16:53

M1A2 pokazały na ostatnich ćwiczeniach w Polsce klasę samą w sobie, na grząskim terenie zrobiły to co trzeba, ugrzęzły ....

Majki
wtorek, 2 marca 2021, 18:31

Abrams jest za ciezki to czolg ktory wazy 70 ton natomiast. Rosyjskie wozy sa lzejsze waza 48 ton i latwiej im sie poruszac w grzaskim terenie a to ma duze znaczenie. W boju abrams moglby miec klopot

GB
wtorek, 2 marca 2021, 17:23

Tylko widzisz Abrams juz nieraz pokazał sie z dobrej strony niszczac rosyjskie czołgi. I tak sie składa ze to rosyjskie czołgi niszcza wszystko ale tylko na rosyjskich ćwiczeniach, bo w realnej walce to one są niszczone.

No skąd
środa, 3 marca 2021, 09:04

Rosyjskie? Gdzie? To Rosjanie walczyli gdzieś z Amerykanami? Pewnie masz na myśli stare Irackie i nowe Amerykańskie. Jeśli tak to co to za porównanie?

olo
wtorek, 2 marca 2021, 21:01

Abramsy nigdy nie walczyły z rosyjskimi czołgami na wyposażeniu rosyjskiej armii. W dużym stopniu skuteczność sprzętu pochodzenia rosyjskiego mogła zależeć od wyszkolenia załóg.

Majki
wtorek, 2 marca 2021, 18:20

Abrams jezeki juz to niszczyl i Iraku stare sowieckie t72. Natomiast t 90 czy t72bm3 nieslyszalem zeby byl zniszczony przez abramsa

GB
środa, 3 marca 2021, 08:26

T-72B3 były niszczone przez ukraińską przestarzałą amunicję.

mobilny
wtorek, 2 marca 2021, 18:10

Tak na bliskim wschodzie niszcząc stare małpie wersje T-55 64 72 proeadzone przez super komandosów arabskich z amunicją godną co najwyżej wiatrówki. Pomijam przy tym fakt mizeroty całości taktyczno- operacyjnej itp..... Abrams co przyznali sami amerykanie na terenie europy srodko wschodniej ustepuje Leopardowi 2 bo tak kolego jest za ciężki i pomijam fakt ze drogi w utrzymaniu....jakosc ma swa cenę....mierz siły na zamiary..

Davien
wtorek, 2 marca 2021, 20:03

Mobilku, Abrams powstawał na teren Europy wiec skończ z tymi bajkami.

R
środa, 3 marca 2021, 09:58

Kiedy wazyl mniej, teraz to moze tylko po autrostradch smigac.

Chyżwar dawniej Marek
środa, 3 marca 2021, 19:49

Serio? Był robiony za wojnę w zachodniej części Europy, równolegle z tamtejszą infrastrukturą mostowo/drogową. Waży tyle samo, co Leo2A7. Ale zdejm mu ograniczniki, to ci pokaże co oznacza śmigać.

Davien
środa, 3 marca 2021, 18:36

Taak, jakoś bez problemu na ćwiczeniach w Polsce śmigały w terenie:)

czwartek, 4 marca 2021, 11:15

Chyba topiły się w błotku.

Davien
sobota, 6 marca 2021, 13:07

A to jak co to norma u rosyjskich teciaków:)

Ppp
środa, 3 marca 2021, 08:12

Dlatego co chwilę się kopie na mokrym terenie

Gnom
środa, 3 marca 2021, 07:49

AH-64A też był do walk w Meklemburgii i na Pomorzu i jak skończyły te które przyleciały do Drawska w 1997 roku? Minus był spory, niestety w ludziach też - było w prasie poszukaj.

Chyżwar dawniej Marek
środa, 3 marca 2021, 17:48

Troszeczkę przesadzasz w tym konkretnym przypadku, bo z Abramsem jednak inna sprawa jest.

olo
wtorek, 2 marca 2021, 21:03

Abrams powstawał zgodnie z doktryną obejmującą suche tereny państw trzeciego świata.

Lord Godar
środa, 3 marca 2021, 09:50

Czyli ZSRR to był kraj trzeciego świata ?

GB
środa, 3 marca 2021, 08:27

Nie. Abrmas powstał w czasie Zimnej Wojny na Europejski Teatr Wojny

Chyżwar dawniej Marek
środa, 3 marca 2021, 18:00

I tak i nie. Specjalnie na europejski TDW powstał Leoś 2. Tak samo jak do działań na pustyni powstała Merkawa. Abramsa zrobiono ze wskazaniem na europejski TDW, ale od początku uwzględniono, że będzie działać też gdzie indziej. Jak widać nawet do tej pory założenia sprawdzają się całkiem nieźle.

GB
wtorek, 2 marca 2021, 18:43

Jak zwykle malpie wersje. To ma byc argumentacja? " Szkoda" tylko ze rosyjskie nie malpie wersje nie sa wstanie skutecznie zwalczac malpie wersje Abramsa.

szkoda słów
wtorek, 2 marca 2021, 22:25

Abramsa tłuczku w Iraku przestrzelił z boku na wylot pocisk z 60-cioletniego rpg-7. I to nie "eksportowego" ale z USArmy.

Davien
środa, 3 marca 2021, 09:15

Dokładnie to PG-7VR czyli pocisk tandemowy, który przebiłby przedni pancerz T-72B3:) A w Syrii jakoś stare Malutkie problemów z T-72 nie miały wybijając je hurtowo:)

czwartek, 4 marca 2021, 11:16

To twierdzisz że w Iraku nie został Abrams przestrzelony na wylot i sami amerykanie nie stwierdzili że to było z rpg-7?

niestety
wtorek, 2 marca 2021, 16:41

M1A2 sep3 to atrapa słoń na glinianych nogach w stosunku do tego czołgu ....

GB
wtorek, 2 marca 2021, 15:13

To??? Ma wrodzone wady rodziny T-72, czyli magazyn amunicji niczym nie chroniony. W przypadku przebicia wieży choćby od góry (tam jest najsłabszy pancerz) wybucha amunicja i mamy typową dla rosyjskich czołgów latającą wieżę.

LMed
wtorek, 2 marca 2021, 17:58

Wybuchała najczęściej amunicja poupychana we wnętrzu a potem ta w karuzeli. Karuzela jest teraz lepiej chroniona, a dodatkowa amunicja znajduje się w magazynie za wieżą właściwą. Chyba niestety dobry czołg. Nie za duży, nie za ciężki, dobra moc silnika, dużo lepsza odporność na ostrzał, poprawiona armata, elektronika, amunicja.

R
środa, 3 marca 2021, 09:59

Mozesz pisac co chcesz, GB i Davie i tak wiedza lepiej.

Davien
wtorek, 2 marca 2021, 20:10

Nie panie LMed. Amunicja w czołgach T-72/80/90 znajduje sie w karuzelowym magazynie amunicji bezposrednio pod wieżą( 22-24 pociski) a reszta jest poutykana gdzie się da. Po nauczce z Groznego i Syrii Rosjanie usuneli wiekszość luznej amunicji ale dalej jedno trafienie w karuzelę i mamy rozerwany na strzepy czołg. T-90M to istotnie spora poprawa od bazowego T-90A al działo to 2A46M-5 z T-72B3 czyli obcnie za słabe na nowe MBT. Relitk istotnie daje nieco lepsze pokrycie niż 45-55% z Kontakt-5 ale dalej nie ma całkowitego pokrycia ERA. To pojazd na poziomie może M1A2 czy Leo2A5 ale dalej sporo mu brakuje do najnowszych MBT.

LMed
środa, 3 marca 2021, 03:55

A T- 90 M w odróżnieniu od innych wersji T-90 ma dodatkowy "zewnętrzny" magazyn amunicji z tyłu wieży. Pozdrawiam.

Davien
środa, 3 marca 2021, 13:53

No to udowodnij to bo nigdzie o tym nie jest pisane:) Ajuż ciekawe jak sobie w tym "magazynie" radzą z pociskami rozdzielnego ładowania?

Chyżwar dawniej Marek
środa, 3 marca 2021, 18:44

A musi być pisane? Postaw sobie T-90M obok Karrara, który ma dodatkowy magazyn z tyłu wieży. Wyglądają prawie identycznie. Więc radzą sobie pewnie tak samo jak Irańczycy radzą sobie w swoich czołgach. Ci od Karrara nie chwalą się za bardzo jak. Całkiem wielu myśli, że do poradzenia sobie muszą wysiąść z czołgu, czego nie wykluczam. Niemniej jednak zasobnik tam jest. I chyba bezpieczniej tak przewozić dodatkową amunicję, niż pakować ją w przedziale bojowym gdzie bądź? Ruscy już dawno kombinowali z takim dodatkowym magazynem. Tylko wyważenie wieży nie wychodziło za bardzo i na pierwszy rzut oka widać było jak ten magazyn działa.

Davien
środa, 3 marca 2021, 21:40

Pani Marek o Karrarze to wiadomo tyle ile powiedzą Irańczycy a ci już ładnie pokazywali czasami jak sie z prawda mijają. Co zabawniej na zdjęciach doskonale widac że nie ma tam żadnego magazymu amunicji a zwykły kosz doczepiony do wiezy, do tego azurowy. Rosjanie nigdy nie kombinowali z takim magazynem bo uzywaja amunicji rozdzielnego ładowania . A teraz popatrz na wieżę T-90M/Karrara i M1 i powiedz czym sie róznią:)

LMed
środa, 3 marca 2021, 15:47

Poczytaj sobie. T-90M a nie T-90MS na przykad. Pozdrawiam.

LMed
środa, 3 marca 2021, 03:45

Karuzela jest lepiej chroniona od góry (dodatkowa płyta). Pozostała amunicja na zewnątrz wieży. Trafienie w karuzelę załatwia czołg, ale prawdopodobieństwo trafienia średnie . Karuzela to płaski plaster pod wieżą. Tylko tyle.

Davien
środa, 3 marca 2021, 13:55

Dla Spike, Javelina, MMP czy TOW-a to żadna przeszkoda, trafienie w bok pod wiezą tak samo duże bum. Aha, skad ci się wzięła ta amunicja na zewnatrz wieży??? Bo dalej T-90M ma luzną amunicje w kadłubie.

Chyżwar dawniej Marek
środa, 3 marca 2021, 18:47

Że będzie bum zgoda. Ale postaw ruski tank obok irańskiego Karrara, to będziesz wiedział skąd. Po jaki wuj Ruskim taka sama nisza jaka jest tam? Chyba nie dali jej sobie dla ozdoby?

Davien
środa, 3 marca 2021, 21:41

Karrar nie ma zadnego magazymu, ma zwykły ażurowy kosz doczepiony do tylnej ścianki wieży. Doskonale to widac na zdjeciach.

I nadal będzie wybuchac.
wtorek, 2 marca 2021, 18:35

Na tego Prorywa wystarczy Rak plus APR naprowadzany z drona, a do tego po kilka Strixòw na szczegolnie ważkie cele i Proryw może się....

GB
wtorek, 2 marca 2021, 18:32

W jakim sensie karuzela jest teraz lepiej chroniona? Byl kiedys artykul o T-90M(MS?) Szulca i z niej nie wynikało ze karuzela jest lepiej chroniona. Wielkosc nie ma znaczenia, gdyz juz w Zatoce Abramsy nie miały zadnych problemow aby trafiac z dyzych odleglpsci T-72, T-55. PPK Spike juz nie raz udowodnily ze sa wstanie zniszczyc czolg (rozne wersje T-72) atakiem z gory. Na Ukrainie byly zdjecia jak tonely w blocie T-64 (nawet lzejsze od T-72/90.). Elektronike poprawili. Co do amunicji to ona jest rozdzielna, za bardzo nie mozna poprawic jej osiągów. Co do celnosci jeszcze to wazna jest stabilizacja, a tu czolgi sowieckie odbiegaly od standardow zachodnich.

LMed
wtorek, 2 marca 2021, 18:47

Doradzam internet, sorry.

Chyżwar dawniej Marek
środa, 3 marca 2021, 09:43

Nie ma co zaklinać rzeczywistości. Karuzela pod wieżą zawsze będzie wadą tych konstrukcji.

Jaro K.
wtorek, 2 marca 2021, 14:47

10 nowych ...fabrycznie - nie bite podczas napadania na biednych...

złośliwy
wtorek, 2 marca 2021, 17:20

Na Grenadę ?

olo
wtorek, 2 marca 2021, 21:05

albo Irak

Davien
środa, 3 marca 2021, 09:17

W Iraku was na szczęście nie było, dlatego jest tam normalny kraj a nie jak w Syrii:)

Bhp
wtorek, 2 marca 2021, 22:34

To Irak był biedny? To coś nowego

Telamon
czwartek, 4 marca 2021, 16:58

Był. W latach '90-'91 Irak był bankrutem, którego zrujnowała wojna z Iranem. Stąd inwazja na Kuwejt. Natomiast Irak jest tak normalny po tych napadach, że ciągle trwa tam wojna domowa "wszystkich ze wszystkimi". Co powoduje ubożenie kraju, a więc też szukanie np. tańszego i bardziej niezawodnego sprzętu wojskowego. Pa pa F-16 i M1 Abrams, witajcie MiGi i T-90.

Tadeusz R.
wtorek, 2 marca 2021, 14:46

...10 miało być fabrycznie nowych - pozostałe wróciły z napaści na Czeczenie...Gruzje...Ukrainę...Górski Karabach...

HeHe
wtorek, 2 marca 2021, 18:58

Nie było rosyjskiej napaści na Czeczenię i Gruzję. O czyją napaść na Górski Karabach chodzi?

Ciekawy
środa, 3 marca 2021, 09:44

To co Ruscy robili w Gruzji, gdzie nikt ich nie zapraszał?

może i ciekawy ale mało dociekliwy
piątek, 5 marca 2021, 17:44

To nie wiesz, kto rozpoczął wojnę co stwierdził raport sporządzony na zlecenie UE?

wtorek, 2 marca 2021, 17:45

Proszę więcej informacji o napaści na Górski Karabach.

wtorek, 2 marca 2021, 15:12

Irak, Grenadę Nikarague, Paname -pominołęś.

Luke
wtorek, 2 marca 2021, 15:26

obaj pominęliście Afganistan

Alchemik
wtorek, 2 marca 2021, 15:23

Nie, dlaczego, tam Was chyba nie było?;)

DRUMIX
wtorek, 2 marca 2021, 14:32

Brawo, aby to skontrować potrzeba a) nowoczesnej obrony przeciw pancernej - granatniki, rakiety p-panc, drony, amunicja krążąca. b) licznej (LICZNEJ) artylerii c) śmigłowców uderzeniowych d) lotnictwa e) własnych czołgów (a co ma WP ?)

wtorek, 2 marca 2021, 17:51

WOT

Piotr
wtorek, 2 marca 2021, 13:17

Królestwa latającej wierzy ciąg dalszy :P

ja
wtorek, 2 marca 2021, 12:49

Dal rade by naszym Leosiom PL?

mobilny
wtorek, 2 marca 2021, 18:12

To tak nie działa czego wielu nie rozumie... Wiele zależy od sytuacji ale generalnie nie ustępuje naszym Leopardom.....

Davien
wtorek, 2 marca 2021, 20:16

Jest nawet lepszy od Leo2A4 , na poziomie Leo2A5.

Alaris
wtorek, 2 marca 2021, 16:01

Tak, one jemu raczej też.

Sarmata
wtorek, 2 marca 2021, 15:39

To zależy kto kogo pierwszy zobaczy.

Monkey
wtorek, 2 marca 2021, 12:25

My będziemy mieli niemal tyle samo T72M1R. Aż płakać się chce.

mc.
wtorek, 2 marca 2021, 12:16

"Rosjanie przewidują, że do 2027 do służby zostanie przekazanych 400 T-90M." - czyli zostało nam niewiele czasu. Ale jeśli zużyjemy go efektywnie (a nie efektownie) Rosjanie zmienią kierunek uderzenia. Bo Oni muszą mieć wojnę - kraj im się rozsypuje, muszą w ten sposób odwrócić uwagę społeczeństwa od problemów.

No skąd
wtorek, 2 marca 2021, 14:39

Myślałem że to my mamy ponad 1 Bilion długów

mc.
wtorek, 2 marca 2021, 22:54

A z czego będzie żyła Rosja za 10 lat ? Ze sprzedaży surowców (paliw) ?

Adam
piątek, 10 września 2021, 20:54

Nie twoja sprawa z czego .poradza sobie napewno

BUBA
wtorek, 2 marca 2021, 11:32

Fajne jest to że przed likwidacją zdolności budowy czołgów Bumar opracował PT-91 do walki w terenie zurbanizowanym...Gdy wybuchł konflikt w Syrii Rosjanie zmodernizowali podobnie T-72B3M i zaprezentowali publicznie. Podobnie zrobiono z T-90M. Oczywiście modernizacje Rosjan są oparte na dzisiejszych technologiach niemniej Polacy byli kiedyś w głównym nurcie budowy i modernizacji czołgów. ....................................................................................................................................................................................... I jak dobrze że niewiele z tego zostało. Można z czystym sumieniem malować T-72........................................

GB
wtorek, 2 marca 2021, 15:15

T-72M3 w Donbasie charakteryzowały się latającymi wieżami po trafieniach przestarzałą amunicją ukraińską.

Davien
wtorek, 2 marca 2021, 20:18

Ukraińskie T-64 maja działa na poziomie tych z T-72B i podobna amunicję wiec przy trafieniu w bok lub tył spokojnie wystarczała.

złośliwy
wtorek, 2 marca 2021, 19:08

No i ?Zdaje się że rosyjskojezyczni obywatele Ukrainy nadal tam siedzą. Pomimo latajacych wież. Tak mało wam do szczęścia potrzeba.

GB
środa, 3 marca 2021, 08:29

Rosyjscy bandyci nadal by tam siedzieli nawet gdyby mieli same T-55

Eee tam
wtorek, 2 marca 2021, 16:00

Ukraińcy mają T 64 i 84 to zupełnie inne konstrukcje niż T 72 i jego pochodne typu 90. T 64 znacznie lepszy o T 84 już nawet nie mówiąc

Chyżwar dawniej Marek
środa, 3 marca 2021, 11:13

Karuzela w rodzinie T-64/T-84 jest mniej bezpiecznym rozwiązaniem od rozwiązania przyjętego w rodzinie T-72/T-90.

Davien
środa, 3 marca 2021, 21:43

Jak bezpieczna jest karuzela w T-72 to zapraszam do Syrii na pokazy fajerwerków . A T-90 to kadłub T-72B z nowa wieżą wiec chyba cos nie tak z ta karuzela.

piątek, 5 marca 2021, 14:31

No na terenie Syrii to pokazały klasę Leopardy a w Iraku i Jemenie Abramsy zabłysły.

Davien
wtorek, 2 marca 2021, 20:12

T-72B i T-90 juz bazowo sa lepsze od T-64/84, a w wersjach T-72B3M i T-90M deklasuja je całkowicie.

Olgino
wtorek, 2 marca 2021, 11:28

No ale podobno czołgi to przeszłość

Ryszard 56
wtorek, 2 marca 2021, 11:19

a My ILE NOWYCH Z OBRONA AKTYWNA??

Alaris
wtorek, 2 marca 2021, 16:03

A po co? Jedynym krajem który odchodził w obronę aktywną był ZSRR. Innym krajom nie była potrzebna, pomijając fakt że ten bajer to tylko dodatek a nie zasadnicza potrzeba.

Wojtek35
wtorek, 2 marca 2021, 11:11

A Polska kupiła nowe radiowozy dla policji.

mobilny
wtorek, 2 marca 2021, 14:54

I quady dla WP

yar
wtorek, 2 marca 2021, 14:34

No dramat! Prawdziwy. Bo według Ciebie policji radiowozy nie są potrzebne? I co to ma do wyposażenia wojska, czyli całkiem innej służby? Aha. Rosyjska policja też radiowozów nie ma i jeździ czołgami?

Fanklub Wschodu
wtorek, 2 marca 2021, 11:10

Rosja to musi być bogaty kraj bogatych ludzi że stać ich na produkcję dwóch typów czołgów podstawowych jednocześnie, tylko zastanawia mnie skoro T 14 nie ma analogów to po co produkować modernizacje T 90

Tani
środa, 3 marca 2021, 13:22

Armata jest nie dla poboru. Teciaki sa dla poboru. To jest dokladnie jak bylo w Niemczech. Jak wprowadzili Leo2 wszystkie poszly dla kontraktowych. Pobor poszedl na Leo1. Jak zlikwidowali pobor Leo1 poszly do rezerwy. Armaty pobor nie ogarnie teciaki jak najbardziej. Na zeszly rok ruscy mieli 63% zawodowych i kontraktowych Czyli ponad jedna trzecia to dalej pobor. Wiec teciaki maja swietlaną przyszłosc bo są proste jak cep.

yaro
wtorek, 2 marca 2021, 14:36

zapomniałeś o T-80 BWM

Monkey
wtorek, 2 marca 2021, 14:11

@Fanklub Wschodu: To tak jak my. Próbujemy stworzyć Wilka, mamy PT91 i jeszcze modyfikujemy T72. Najpierw powinniśmy spojrzeć na siebie zanim zaczniemy ślepo krytykować innych. Nawet jeśli to nieprzyjaciele.

No skąd
środa, 3 marca 2021, 09:08

O Leo zapomniałeś

Alaris
wtorek, 2 marca 2021, 15:11

Tylko że w momencie wejścia Wilka T-72 i PT-91 idą do rezerwy albo na przetop. Rosjanie obok T-90M, T-14 ( przy założeniu że kiedyś wejdzie do służby), T-80BWM i T-72B3M mają jeszcze kilka starszych wersji tych pojazdów jak T-90A. Rosja będąc jednym krajem ma więcej typów czołgów niż NATO, które składa się z wielu krajów. A wiele z tych wersji różni się między sobą niemal wszystkim

Sarmata
wtorek, 2 marca 2021, 14:11

Bo są tansze? USA ma F-35 ale tez chce miec tansze samoloty, dlaczego? Bo może lepiej zmodernizowwac 10 T-90 niz kupic 1 T-14? Te 10 T-90 można wyslac powiedzmy jednoczesnie w 3 miejsca jeden T-14 to tylko jeden czołg.

Davien
wtorek, 2 marca 2021, 20:15

Istotnie są tańsze, ale i tak to daje trzy rózne typy czołgów wypełniających dokładnei te same zadanie. Mamy T-72B3, T-80BWM, najsłabszy ze wszystkich trzech i T-90MS/M, a jeszcze reaktywuja i modernizuja T-62.

Eee tam
wtorek, 2 marca 2021, 10:47

Kolejna wariacja T 72 i tyle w temacie

Tweets Defence24