Reklama

Technologie

„Humaitá” (S41) - drugi z czterech zamówionych okrętów podwodnych typu Riachuelo/Scorpène na chwilę przed ceremonią podniesienia bandery

Jak teoretycznie może wyglądać okręt podwodny „Orka”? Wirtualna wizyta na brazylijskich Scorpènach

Brazylijska marynarka wojenna wprowadziła do służby 12 stycznia 2023 roku okręt podwodny „Humaitá” (S41) typu Riachuelo/Scorpène. Dziennikarze z Brazylii, Polski, Wielkiej Brytanii i Francji dostali możliwość zobaczenia całej ceremonii, jak i zwiedzenia okrętów, które w wersji przystosowanej do polskich wymagań są również proponowane przez francuski koncern Naval Grup dla Marynarki Wojennej RP.

Reklama

 Oto część materiału zdjęciowego pokazującego jak z zewnątrz i w środku wyglądają najnowsze, brazylijskie okręty podwodne.

Reklama
„Riachuelo” (S40) - pierwszy z czterech zamówionych okrętów podwodnych typu Riachuelo/Scorpène wprowadzony do służby 1 września 2022 roku
„Riachuelo” (S40) - pierwszy z czterech zamówionych okrętów podwodnych typu Riachuelo/Scorpène wprowadzony do służby 1 września 2022 roku
Autor. M.Dura
Reklama
Lekko wysunięte „chrapy” na okręcie podwodnym „Humaitá” zapewniające ładowanie akumulatorów silnikami diesla na głębokości peryskopowej
Lekko wysunięte „chrapy” na okręcie podwodnym „Humaitá” zapewniające ładowanie akumulatorów silnikami diesla na głębokości peryskopowej
Autor. M.Dura
Element chrapów jeszcze przed zamontowaniem na „Tonelero” - trzecim w serii okręcie typu Riachuelo/Scorpène
Element chrapów jeszcze przed zamontowaniem na „Tonelero” - trzecim w serii okręcie typu Riachuelo/Scorpène
Autor. M.Dura
Podniesione maszty z radarem, peryskopem obserwacyjnym, systemem łączności satelitarnej Divesat, oraz peryskopem bojowym na okręcie podwodnym „Humaitá”
Podniesione maszty z radarem, peryskopem obserwacyjnym, systemem łączności satelitarnej Divesat, oraz peryskopem bojowym na okręcie podwodnym „Humaitá”
Autor. M.Dura
Peryskop obserwacyjny na okręcie podwodnym „Humaitá”
Peryskop obserwacyjny na okręcie podwodnym „Humaitá”
Autor. M.Dura
Peryskop bojowy okrętu podwodnego „Riachuelo”
Peryskop bojowy okrętu podwodnego „Riachuelo”
Autor. M.Dura
„Tonelero” i „Angostura” – dwa ostatnie okręty podwodne typu Riachuelo/Scorpène budowane dla Brazylii w trakcie wyposażania w hali stoczni ICN (Itaguaí Construções Navais)
„Tonelero” i „Angostura” – dwa ostatnie okręty podwodne typu Riachuelo/Scorpène budowane dla Brazylii w trakcie wyposażania w hali stoczni ICN (Itaguaí Construções Navais)
Autor. M.Dura
Cylindryczna antena sonaru pasywnego zamontowana na kończonym w hali okręcie 
podwodnym „Tonelero” jeszcze przed założeniem osłon dziobowych oraz widoczne powyżej miejsca do montażu wyrzutni torpedowych
Cylindryczna antena sonaru pasywnego zamontowana na kończonym w hali okręcie podwodnym „Tonelero” jeszcze przed założeniem osłon dziobowych oraz widoczne powyżej miejsca do montażu wyrzutni torpedowych
Autor. M.Dura
Płaski szyk antenowy sonaru obserwacji bocznej na wyposażanym w hali okręcie podwodnym „Tonelero”
Płaski szyk antenowy sonaru obserwacji bocznej na wyposażanym w hali okręcie podwodnym „Tonelero”
Autor. M.Dura
Brèche – wyróżniająca okręty podwodne francuskiego projektu pokrywa włazu technicznego znajdującego się na pokładzie rufowym, pozwalającego na wkładanie do wnętrza okrętu wielkogabarytowego wyposażenia bez konieczności cięcia kadłub sztywnego
Brèche – wyróżniająca okręty podwodne francuskiego projektu pokrywa włazu technicznego znajdującego się na pokładzie rufowym, pozwalającego na wkładanie do wnętrza okrętu wielkogabarytowego wyposażenia bez konieczności cięcia kadłub sztywnego
Autor. M.Dura
Przygotowane do zamontowania kompozytowe pokrycie pokładu części rufowej okrętu podwodnego „Tonalero”
Przygotowane do zamontowania kompozytowe pokrycie pokładu części rufowej okrętu podwodnego „Tonalero”
Autor. M.Dura
Wykonane z kompozytów pokrycie części rufowej okrętu podwodnego „Riachuelo” z dobrze widoczną szyną do podłączenia liny asekuracyjnej do przebywających na rufie członków załogi
Wykonane z kompozytów pokrycie części rufowej okrętu podwodnego „Riachuelo” z dobrze widoczną szyną do podłączenia liny asekuracyjnej do przebywających na rufie członków załogi
Autor. M.Dura
Rufa z zasłoniętą śrubą okrętu podwodnego „Tonalero”
Rufa z zasłoniętą śrubą okrętu podwodnego „Tonalero”
Autor. M.Dura
Trzy lewoburtowe wyrzutnie wabików antytorpedowych CANTO
Trzy lewoburtowe wyrzutnie wabików antytorpedowych CANTO
Autor. M.Dura
Sześć wyrzutni torpedowych kalibru 533 mm w dziobowej części okrętu podwodnego „Riachuelo”
Sześć wyrzutni torpedowych kalibru 533 mm w dziobowej części okrętu podwodnego „Riachuelo”
Autor. M.Dura
Zautomatyzowany system przechowywania i ładowania uzbrojenia czasowo wykorzystywany jako miejsce zakwaterowanie dla załogi
Zautomatyzowany system przechowywania i ładowania uzbrojenia czasowo wykorzystywany jako miejsce zakwaterowanie dla załogi
Autor. M.Dura
Wejście do przedziału torpedowego na okręcie podwodnym „Riachuelo”
Wejście do przedziału torpedowego na okręcie podwodnym „Riachuelo”
Autor. M.Dura
Sześć wielofunkcyjnych konsol operatorskich i stół nawigacyjno-taktyczny okrętowego systemu walki SUBTICS w bojowym centrum operacyjnym okrętu podwodnego „Riachuelo”
Sześć wielofunkcyjnych konsol operatorskich i stół nawigacyjno-taktyczny okrętowego systemu walki SUBTICS w bojowym centrum operacyjnym okrętu podwodnego „Riachuelo”
Autor. M.Dura
Stanowisko sterowania okrętem w bojowym centrum operacyjnym okrętu podwodnego „Riachuelo”
Stanowisko sterowania okrętem w bojowym centrum operacyjnym okrętu podwodnego „Riachuelo”
Autor. M.Dura
Stanowisko zintegrowanego systemu zarządzania platformą w bojowym centrum operacyjnym okrętu podwodnego „Riachuelo”
Stanowisko zintegrowanego systemu zarządzania platformą w bojowym centrum operacyjnym okrętu podwodnego „Riachuelo”
Autor. M.Dura
Jedno z pomieszczeń mieszkalnych załogi na okręcie podwodnym „Riachuelo”
Jedno z pomieszczeń mieszkalnych załogi na okręcie podwodnym „Riachuelo”
Autor. M.Dura
Kapsuła ratunkowa dla dwóch członków załogi na okręcie podwodnym „Riachuelo”
Kapsuła ratunkowa dla dwóch członków załogi na okręcie podwodnym „Riachuelo”
Autor. M.Dura
Siłowania okrętu podwodnego „Riachuelo”
Siłowania okrętu podwodnego „Riachuelo”
Autor. M.Dura
Wejście do przedziału silnika elektrycznego na okręcie podwodnym „Riachuelo”
Wejście do przedziału silnika elektrycznego na okręcie podwodnym „Riachuelo”
Autor. M.Dura
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (15)

  1. staryPolak

    to nowy czy starszy po modyfikacjach? a może projektanci postanowili przybliżyć ... "Lata dwudzieste, lata trzydzieste Wrócą piosenką sukni szelestem Błękitnym cieniem nad talią kart I śmiechem który kwitował żart"?

  2. LMed

    Jakieś takie skomplikowane to wnętrze niezwykle. Czy to przypadkiem nie skutek zastosowania obsługi ludzkiej we wnętrzu. Nie można by tak zdalnie już?

  3. pitR

    Zdolności francuskiego prezydenta do wręczania hmmm ujawniły się chyba wszystkim przy okazji mistrzostwa świata w nożnej. W zamian za zakup 2 okrętów co nas jako kraj interesuje? Rotacyjna obecność na ich pokładzie broni atomowej: rotacyjnie raz na jednym a raz na drugim naszym okręcie. Zasięg: taki żeby mogły zawsze kręcić się wokół Rosji na wszelki wypadek. Rosjanie nie mieli problemu z wycelowaniem w nas rakiet a nawet się tym chlubią. Ciekawe ile Kim chce za swoje rakiety swoją drogą....

  4. Varan

    Teraz to nasz program Orka zostanie trafiony i zatopiony na amen. „Piniendzy ni ma i nie bedzie”

    1. MiP

      A co zrobił pis ?? Macierewicz zapowiadał że do końca stycznia 2017 roku zostaną wybrane nowe okręty podwodne dla naszej MW i gdzie one są ??? Przez 8 lat nie zrobili nic w tej sprawie tylko głosili propagandę

    2. Anty 50 C-cali

      ....@MiP. A co zrobił Klich a PO nim Siemoniak, od oferty typu 212 którego nie chcieli Grecy - po ...uszkodzenie "Orła", zamiecione "pod dywan"? Bo to zaraz przed wyborami 2015. Wybrali 50 helikopterów, zamiast 70.

  5. Monkey

    Scorpene to najstarsze z proponowanych nam OP, a ich system napędowy AIP jest podobno najmniej wydajny w porównaniu np. z niemieckimi czy szwedzkimi odpowiednikami. Ale mimo wszystko to nowoczesne okręty, a do tego mają zdecydowana zaletę: pociski manewrujące MdCN, które Francuzi chętnie oferują w pakiecie. Na pewno oferta ciekawa, tyle że nasz program ślimaczy się niczym budowa ORP Ślązak😥 Ciekawe, jakie warunki np. offsetu i pomocy technologicznej dla polskich stoczni maja Francuzi w zanadrzu. przykład Indii i Brazylii pokazuje, iż w przeciwieństwie do np. Amerykanów dzielą się technologiami chętnie (oczywiście za godziwe pieniądze).

    1. MiP

      Jak dobrze pamiętam to Francuzi w zamian za wybranie ich oferty proponowali nam między innymi modernizację ORP Orzeł i szkolenie dla naszych marynarzy na ich okrętach podwodnych.Było też coś o budowie okrętów w naszych stoczniach.Ale było to ładnych pare lat temu więc dokładnie nie pamietam

    2. Monkey

      @MiP: Dokładnie tak. Problem w tym, iż to było kilka lat temu… Ciekawe, co teraz wyłożyli na stół. Kolejne pytanie: czy modernizacja ORP Orzeł ma sens? Jeśli nie postaramy się o nowocześniejsze rozwiązanie pomostowe, to do czasu otrzymania nowych OP możemy nie mieć innego wyjścia.

    3. Anty 50 C-cali

      @Monkey. Dokladnie to MiP nie pamięta, dzisiaj. Ale wczoraj o 16:19 wyrzucił, jak to przez "ostatnie 8 lat mimo szumnych zapowiedzi"...PO tych zapowiedziach z czasu premiera Donka, o ochocie na niemca 212. Niedokładnie pamiętam - sprzed 14 lat? Bo komandor, i nie tylko ja, pamiętamy o "rozbiciu" ORP "Orła" 9 lat temu...

  6. Odyseus

    My to sobie możemy co najwyżej pomarzyć i obrazki pooglądać , cały czas na to niestety wychodzi , taka z nas potęga ...

    1. Rupert

      Polska ma pieniądze, więc nie wiem o czym mówisz? Ale OP to nie jest najważniejsza obecnie sprawa dla Polski. Co innego gdyby mogły przenosić broń jądrową:). A Polska by ją miała.

    2. Odyseus

      Jak mamy to czemu od ponad 20 lat ich nie kupiliśmy to raz a dwa Okręty podwodne to dla Nas kluczowa sprawa, jesteśmy krajem który otworzył się na morze i większość surowców i towarów sprowadzamy drogą morską , popatrz tylko na rozwój polskich portów które już dają 10% PKB , a dlatego są kluczowe bo tylko nimi możemy coś robić , są podstawą małych marynarek przykład Szwecji a dlatego że mogą działać samodzielnie w odróżnieniu od jednostek nawodnych które muszą działać w grupie czyli musisz mieć do nich dużą flotę a co do tej atomówki to już może zejdźmy na ziemię , pierw może jakąś głupią elektrownie atomową wybudujmy ...

    3. Hubert

      Do Odyseus Nie no, bez żartów. Nowe okręty podwodne dla armii Rzeczpospolitej Polskiej są już tylko kwestią umowy z dostawcą.

  7. KrzysiekS

    Z punktu MW to chyba wezmą cokolwiek byle nowe i w miarę szybko.

  8. Edmund

    Wygląda nienowocześnie, chaotycznie i klaustrofobicznie. Przy nagłym przechyle okrętu wpada się na różne urządzenia i kable.

    1. Al.S.

      W rzeczy samej.. Te analogowe, stycznikowe szafy sterujące firmy Schneider Electric są w standardzie sprzed 20 lat. Dziś wszędzie montuje się falowniki, w pompach zintegrowane są z silnikami, a takie szafy to przeżytek. Szkoda miejsca, czasu i pracy, bowiem napędy i sterowania typu Solid State są praktycznie bezobsługowe. Jeśli trzeba aby systemy były odporne na awarie, "fail safe", stosuje się potrójną redundancję z układami głosującymi- do przeprowadzenia operacji trzeba zgody co najmniej dwóch z trzech przekaźników. Te ostatnie to nie cewki, zwory i kontakty, tylko bramki optyczne. Zamiast takiej wielkiej szafy jest mała skrzynka interfejsu automatyki. Chcesz popracować w trybie lokalnym, wpinasz się z laptopem, albo dedykowaną konsolą.

    2. Edmund

      Miejsce dla załogi to jak ,,schowek na buty". Wnętrze tego okrętu jest bardzo nieprzyjazne, mało komfortowe dla załogi, zwłaszcza dla misji o dłuższym czasie trwania.

  9. OKM

    a mi trochę szkoda tych Scorpenów...... mogłby być już dwie sztuki od kiedy uwalono decyzję a i ORP Orzeł byłby przez nich zmodernizowany bo o ile pamietam taka była propozycja e zrobią remont Orła. mozna byloby tylko zeby podwodniacy mieli cokolwiek wynegocjowac pomostówke 1-2 sztuki użuywane od Francji w leasingu wziąc i byloby fajnie.... atak nic....

    1. Weneda 1977

      Racja szkoda.Odnosnie używanych to było możliwości bo Francuzi używają okręty jedynie z napędem atomowym a skorpionki da tylko na eksport.

  10. Ein

    Super ciekawe zdjęcia panie komandorze! Bardzo nieczęsto się zdarza, że ktoś pozwala zrobić zdjęcia wnętrza nowej jednostki podwodnej. Unikat. Widać, że Brazylijczycy mocno otwarci na dziennikarzy i nie widzą problemu. Intrygujące, porównując do najnowszych niemieckich u-bootów, widać bardzo duże "przeładowanie" wnętrza klasycznym gąszczem aparatury, systemów, tego co rzecz jasna stanowi nieodłączony element każdego op, tyle tylko, że tam to prezentuje się zdecydowanie "schludniej". Tutaj łatwo nabić guza. Parę rozwiązań mają te analogi atomowców bardzo ciekawe, problemem może być indyjska wpadka z wyciekiem dokumentacji typoszeregu. Siak czy tak, widać jak państwo z ambicjami rozwija potencjał. Za moment będą wieści o pierwszym okręcie z napędem jądrowym….

    1. xdx

      Bez przesady, Amerykanie i Niemcy wpuszczali już ekipy TV i to w czasie rejsu. Zresztą co mogą pokazać Brazylijczycy to decydują Francuzi jako producent. To typowy materiał PR aby pokazać własnym obywatelom iż za dużo kasy dostali dużo sprzętu i nic więcej. Wszystkie ważne systemy są wyłączone, osłonięte itd. Uwierz iż nie zostanie nic pokazane czego nie chce się pokazać. Masz wcześniej odprawę co można a co nie. A po zakończonej „wycieczce” wszystkie kamery podłącza się pod komputer i sprawdza co za zdjęcia były zrobione i usuwa lub wycina zdjęcia pokazujące zbyt wiele - chociaż to mało prawdopodobne bo wszystko ważne jest zasłonięte i wyłączone, niektórzy stosują nawet „Fake obraz” wyświetlany na monitorze. Pokazanie paru zaworów nie ma nic wspólnego z możliwościami okrętu. Jedyne co widać to iż okręt jest już jakiś czas w użyciu i testowany- wytarte podkładki przy track- ball , klawiatura schowana, manipulator zasłonięty

  11. Z prawej flanki

    Pozazdrościć nowoczesnego okrętu, choć mam nadzieję że od Scorpene to my się akurat będziemy trzymać z daleka :)

    1. Essex

      Jasne, trzymajmy die Orla, tego super wypasionego zlomu

  12. Hubert

    Armia Rzeczpospolitej Polskiej powinna postawić na 5 okrętów podwodnych z czego 3 mniejsze, skrojone pod warunki Bałtyku a 2 duże, oceaniczne z możliwością wyrzutu ciężkich rakiet balistycznych i manewrujących.

    1. Z prawej flanki

      Taaak, dwa oceaniczne okręty! Za rakietami balistycznymi! ..dzięki którym będziemy mogli odpalić na przeciwnika 4-6 rakiet- łącznie 2-3tys kg ładunku wybuchowego. Taka salwa będzie w stanie... pewnie nawet zniszczyć jakiś most!

    2. "Pułkownik" Michał

      @Z prawej flanki, niejeden most by ucierpiał gdyby te rakiety miały głowice jądrowe. ;) A takowe powinniśmy mieć. ;)

  13. rwd

    To koreańskie już passe, mamy nowego faworyta?

  14. S0ket

    4-5 przydałoby się łodzi podwodnych. Jedna z rakietami i przygotowana grupa Formozy służąca do odbijania lub szturmu.,druga szkolenie, 3 remont ,4-5 patrol

  15. MiP

    Przez ostatnie 8 lat mimo szumnych zapowiedzi nie zrobiono nic w sprawie programu Orka.Miejmy nadzieję że teraz coś się zmieni i moim zdaniem powinniśmy wybrać ofertę francuską która jest w pakiecie z pociskami manewrującymi

Reklama