Technologie

"Decyzja o ostatecznej konfiguracji Wisły w październiku". Pełnomocnik MON w programie SKANER Defence24.pl

Fot. Defence24.pl
Fot. Defence24.pl

W październiku zostanie podjęta decyzja o ostatecznej konfiguracji drugiej fazy systemu Wisła – powiedział w programie SKANER Defence24.pl pełnomocnik MON ds. tego programu płk Michał Marciniak. Poinformował też, że zapadła decyzja o połączeniu programów Wisła i Narew. Zapowiedział również, że we wrześniu rozpocznie się proces odbioru kolejnego Boeinga 737 do przewozu VIP-ów.

W programie Wisła MON pozyskuje system obrony powietrznej, w tym przeciwrakietowej, średniego zasięgu. Kontraktowanie zostało podzielone na dwie fazy. W pierwszej resort kupił dwie baterie, w drugiej zamierza kupić sześć.

Główną umowę dostawy w pierwszej fazie tego programu szef MON Mariusz Błaszczak podpisał 28 marca. Przedmiotem zamówienia jest system rakietowy Patriot firmy Raytheon wyposażony w system zarządzania obroną powietrzną IBCS (ang. Integrated Air and Missile Defense Battle Command System) rozwijany przez Northrop Grumman oraz uzbrojony w pociski PAC-3 MSE, które z kolei są produktem koncernu Lockheed Martin.

Gość programu SKANER Defence24.pl powiedział, że w pierwszej fazie programu Wisła procedury przebiegają zgodnie z planem. Po zawarciu w marcu głównej umowy z rządem USA, na MSPO zostały podpisane trzy kolejne – dwie szkoleniowe i jedna na terminale MIDS do systemu łączności LINK 16. – Myślę, że w kolejnym miesiącu podpiszemy kolejną umowę na dostawę elementów kryptograficznych – powiedział pełnomocnik MON.

Byłaby to ostatnia z pięciu umów z rządem USA zapowiadanych przez MON w pierwszej fazie Wisły. Resort ma jeszcze podpisać pięć umów z polskim przemysłem. Jak powiedział płk Marciniak, w pierwszej kolejności rozpoczęte zostaną procedury pozyskiwania podwozi specjalnych, które ma dostarczyć firma Jelcz. Następnie można się spodziewać umowy na dostawę pojazdów transportowo-załadowczych, które dostarczą prawdopodobnie Wojskowe Zakłady Uzbrojenia w Grudziądzu. – Umowy dotyczące systemu łączności prawdopodobnie połączymy z negocjacjami dotyczącymi ostatecznej konfiguracji drugiej fazy, czyli przeniesiemy kontraktowanie na rok 2019 – powiedział płk Marciniak.

W negocjacjach dotyczących drugiej fazy programu Wisła aktualnie rozmowy dotyczą tego, jak bardzo można zaingerować polskimi elementami w system IBCS/Patriot.

W tym roku przewidujemy spotkanie, w trakcie którego będziemy podejmowali ostateczną decyzję o konfiguracji drugiej fazy.

pełnomocnik MON ds. systemu Wisła płk Michał Marciniak

Pułkownik dodał, że to spotkanie jest przewidywane na październik. Od tego momentu strona amerykańska będzie mogła rozpocząć procedurę notyfikacji w Kongresie. Po uzyskaniu jego zgody strona Polska powinna otrzymać projekt umowy na drugą fazę. Będzie on podstawą do negocjacji cenowych.

Druga faza programu Wisła będzie obejmowała integrację z programem obrony powietrznej krótkiego zasięgu Narew. Według płk. Marciniaka MON podjęło już decyzję o połączeniu programów Wisła i Narew. Oznacza to, że system zarządzania obroną powietrzną IBCS będzie podstawą zarówno dla Wisły, jak i dla Narwi. – Koszty związane z Narwią w programie Wisła będą połączone tylko poprzez zlecenie stronie amerykańskiej integracji wskazanych przez stronę polską efektorów i sensorów do systemu IBCS. Natomiast prawdą jest, że zestaw Narew będzie pozyskiwany w oparciu o polski przemysł – powiedział pełnomocnik MON. Dodał, że za integrację każdego elementu z IBCS-em trzeba będzie zapłacić.

Płk Marciniak w MON zajmuje się również programem pozyskiwania samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie. Resort do tej pory zakontraktował i odebrał dwie małe maszyny Gulfstream G550. Podpisał też umowę na dostawę trzech Boeingów 737, z których do Polski jesienią 2017 r. przyleciał już jeden, w typowej konfiguracji pasażerskiej. Zgodnie z umową dwie maszyny w konfiguracji z salonką do przewozu najważniejszych osób w państwie (oznaczonych jako BBJ2, od Boeing Business Jet) mają być dostarczone Polsce do połowy września i połowy listopada 2020 r.

Gość programu SKANER Defence24.pl poinformował, że jeszcze we wrześniu rozpocznie się procedura odbioru funkcjonalnego pierwszego z BBj-ów. Będzie to na razie maszyna w tzw. wersji green, bez zabudowanego wnętrza. Następnie samolot poleci do jednej z fabryk Boeinga w USA, gdzie otrzyma dodatkowe zbiorniki paliwa. W drugiej kolejności maszynę czeka przebazowanie do podwykonawcy Boeinga w Europie na montaż wyposażenia oraz systemów samoobrony.

Zgodnie z zapisami umowy pierwszy samolot ma trafić do Polski we wrześniu 2020 r., a drugi – w listopadzie 2020 r. Niemniej jednak widzimy możliwość przyspieszenia tych dostaw, aczkolwiek wszystko będzie uzależnione od testów, jakie samolot przejdzie głównie, jeśli chodzi o systemy obrony, ponieważ zażyczyliśmy sobie, że oprócz samego montażu już certyfikowanego systemu będziemy wymagali testów tego systemu, a to jest dość trudne, pracochłonne i czasochłonne.

płk Michał Marciniak

Komentarze