Technologie
AS 2021: Bojowy wóz piechoty Kewlar-E. Rozwiązanie pomostowe? [FOTO]
Podczas targów Arms and Security 2021 koncern Ukrinnmash (UIM) prezentuje kontrowersyjny bojowy wóz piechoty Kewlar-E na bazie podwozia samobieżnej haubicoarmaty 2S1 Goździk kalibru 122 mm. Pojazd ma zapewniać ochronę przed pociskami do kalibru 12,7 mm oraz detonacją 4 kg TNT pod gąsienicą lub 2 kg pod kadłubem.
Pojazd powstał jako własna inicjatywa prywatnej korporacji Ukrinnmasz (UIM), której nie należy mylić z zakładami Ukrinmasz należącymi do koncernu państwowego Ukroboronprom. UIM to kilka prywatnych firm, przede wszystkim z rejonu Charkowa, które zajmują się ciężkim sprzętem rolniczym i budowlanym. Pojazd Kewlar-E powstawał co najmniej od 2017 roku i stanowi pierwszy tak ambitny projekt zbrojeniowy tego producenta.
Czytaj też: Ukraiński BWP na podwoziu Goździka
Jak wynika z upublicznionych podczas kijowskiej wystawy informacji, pojazd ma zapewniać ochronę balistyczną na poziomie poziomu 2 wg. normy STANAG 4596, co oznacza odporność przedniego pancerza na ostrzał amunicją 12,7 mm i bocznego amunicją 7,62 mm. W przyszłości opancerzenie ma zostać zwiększone, m. in. poprzez dodatkowe wypełnienie burt i dna materiałem o podwyższonej odporności. Wewnątrz pojazd posiada przeciwodłamkowe powłoki i siedzenia dla załogi i desantu podnoszące odporność na detonacje min i ładunków improwizowanych.
Sześciu żołnierzy desantu oraz dowódca i strzelec zajmują miejsce w tylnej części pojazdu, która została podwyższona i wyposażona w opuszczaną hydraulicznie rampę. Miejsca strzelca i dowódcy mają identyczne wyposażenie i są w pełni zamienne. Pojazd posiada nowoczesny system kierowania ogniem oraz system obserwacji dookólnej. Kierowca zajmuje miejsce w przedniej części pojazdu, obok silnika. Jest to układ identyczny jak w pojeździe 2S1 Goździk.
Również silnik pozostał niezmieniony, choć producent zapewnia iż w przyszłości zastąpi go zachodnia jednostka napędowa o większej mocy. Najprawdopodobniej firmy Deutz, której silniki są dość szeroko stosowane w ukraińskich konstrukcjach. Masa całkowita pojazdu Kewlar-E wynosi do 15,5 tony. Prędkość na drodze sięga 60 km/h a w terenie ponad 30 km/h. Maszyna może też pływać z prędkością do 6 km/h.
Prototyp uzbrojony jest w zdalnie sterowaną wieżę typu BM-3M Atak, ale docelowo ma to być stosowana również na pojazdach BTR-4 bezzałogowa wieża KBA-105 Szkwał, produkowana przez Żytomierskie Zakłady Pancerne. Ukraińskie siły zbrojne są bowiem zainteresowane unifikacją pomiędzy różnymi platformami. W opu przypadkach uzbrojenie to armata automatyczna ZTM-1 kalibru 30 mm, 7,62 mm km KT-7.62 i podwójna wyrzutnia pocisków kierowanych Barier. Opcjonalnie można wzmocnić je granatnikiem KB-117 kalibru 30 mm.
Czytaj też: AS 2021: Szturm-S z pociskami Barier-W [FOTO]
Pojazd Kewalr-E nie jest projektem szczególnie ambitnym, ale pozwala relatywnie łatwo przebudować posiadane działa samobieżne na bardzo potrzebne Ukrainie bojowe wozy piechoty. Obecnie braki te wypełniają przestarzałe BMP-1/2 sprowadzane z zagranicy. Może to być rozwiązanie pomostowe do czasu wejścia do służby opracowywanego przez Ukroboronprom bojowego wozu piechoty BMP-U.