- Wiadomości
Albatros na ostatniej prostej? Pozostała jedna oferta
W programie BSP klasy taktycznej krótkiego zasięgu pionowego startu i lądowania Albatros dla Marynarki Wojennej pozostała jedynie oferta spółki Schiebel Elektronische Geräte GmbH. Oznacza to, że obecnie znajduje się ona w fazie oceny oferty wstępnej w ramach postępowania dotyczącego dostawy jednego systemu z opcją na kolejny.

Autor. Schiebel
Jak wynika z informacji udzielonych w mediach społecznościowych przez mjr Krzysztofa Płatka, rzecznika Inspektoratu Uzbrojenia (od 1 stycznia 2022 roku Agencji Uzbrojenia), w postępowaniu dotyczącym BSP klasy taktycznej krótkiego zasięgu pionowego startu i lądowania Albatros pozostała obecnie jedynie oferta spółki Schiebel. Dotyczy ona systemu wyposażonego w bezzałogowe śmigłowce Camcopter C-100.
Schiebel Camcopter S-100 to bezzałogowy statek powietrzny pionowego startu i lądowania (VTOL). Jego silnik o mocy 50 KM pozwala na poruszanie się z maksymalną prędkością 222 km/h. Pomimo niewielkich rozmiarów (długość 3,11 m, szerokość 1,24 m, wysokość 1,12 m i średnica wirnika nośnego 3,4 m) maksymalny ładunek użyteczny może wynosić nawet 90 kg. Przy obciążeniu 34 kg S-100 jest w stanie utrzymać się w powietrzu do 6 godzin (z możliwym zwiększeniem tego czasu przez zastosowanie dodatkowego zbiornika paliwa do 10 godzin).
W uzupełnieniu - na kolejnym etapie znajduje się postępowanie na dostawę BSP klasy taktycznej krótkiego zasięgu pionowego startu i lądowania ALBATROS. Aktualnie trwa ocena oferty wstępnej złożonej przez Schiebel Elektronische Geräte GmbH.
— Krzysztof Płatek (@krzysztof_atek) December 30, 2021
Ładunkiem użytecznym może być zestaw trzech najważniejszych sensorów, jakie mogą posiadać bezzałogowe statki powietrzne. Są to radar, system rozpoznania elektronicznego oraz głowica optoelektroniczna. Maszyny mogą też przenosić dwa pociski kierowane Lightweight Multirole Missile (LMM) firmy Thales.
Z udzielonych informacji wynika, że w postępowaniu dotyczącym systemu Albatros brało udział 6 oferentów, spośród których w sierpniu 2021 roku Inspektorat Uzbrojenia zakwalifikował do dalszej fazy postępowania jedynie dwóch: Schiebel GmbH i WB Electronics S.A. Obecnie procedowana jest wyłącznie oferta spółki Schiebel, której maszyny trafiły już na wyposażenie sił zbrojnych 16 krajów oraz służb mundurowych, przede wszystkim straży granicznych i przybrzeżnych, kolejnych 6 krajów. Wśród użytkowników znajdują się m. in. Australia, Belgia, Francja, Włochy, USA i Rosja.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]