Reklama

Technologie

Albatros na ostatniej prostej? Pozostała jedna oferta

Camcopter S-100 podczas testów morskich.
Camcopter S-100 podczas testów morskich.
Autor. Schiebel

W programie BSP klasy taktycznej krótkiego zasięgu pionowego startu i lądowania Albatros dla Marynarki Wojennej pozostała jedynie oferta spółki Schiebel Elektronische Geräte GmbH. Oznacza to, że obecnie znajduje się ona w fazie oceny oferty wstępnej w ramach postępowania dotyczącego dostawy jednego systemu z opcją na kolejny.

Jak wynika z informacji udzielonych w mediach społecznościowych przez mjr Krzysztofa Płatka, rzecznika Inspektoratu Uzbrojenia (od 1 stycznia 2022 roku Agencji Uzbrojenia), w postępowaniu dotyczącym BSP klasy taktycznej krótkiego zasięgu pionowego startu i lądowania Albatros pozostała obecnie jedynie oferta spółki Schiebel. Dotyczy ona systemu wyposażonego w bezzałogowe śmigłowce Camcopter C-100.

Schiebel Camcopter S-100 to bezzałogowy statek powietrzny pionowego startu i lądowania (VTOL). Jego silnik o mocy 50 KM pozwala na poruszanie się z maksymalną prędkością 222 km/h. Pomimo niewielkich rozmiarów (długość 3,11 m, szerokość 1,24 m, wysokość 1,12 m i średnica wirnika nośnego 3,4 m) maksymalny ładunek użyteczny może wynosić nawet 90 kg. Przy obciążeniu 34 kg S-100 jest w stanie utrzymać się w powietrzu do 6 godzin (z możliwym zwiększeniem tego czasu przez zastosowanie dodatkowego zbiornika paliwa do 10 godzin).

Ładunkiem użytecznym może być zestaw trzech najważniejszych sensorów, jakie mogą posiadać bezzałogowe statki powietrzne. Są to radar, system rozpoznania elektronicznego oraz głowica optoelektroniczna. Maszyny mogą też przenosić dwa pociski kierowane Lightweight Multirole Missile (LMM) firmy Thales.

Z udzielonych informacji wynika, że w postępowaniu dotyczącym systemu Albatros brało udział 6 oferentów, spośród których w sierpniu 2021 roku Inspektorat Uzbrojenia zakwalifikował do dalszej fazy postępowania jedynie dwóch: Schiebel GmbH i WB Electronics S.A. Obecnie procedowana jest wyłącznie oferta spółki Schiebel, której maszyny trafiły już na wyposażenie sił zbrojnych 16 krajów oraz służb mundurowych, przede wszystkim straży granicznych i przybrzeżnych, kolejnych 6 krajów. Wśród użytkowników znajdują się m. in. Australia, Belgia, Francja, Włochy, USA i Rosja.

Reklama

Komentarze (4)

  1. Tani35

    Na tym lata swiat to taki F-16 wsrod dronow. Dla mnie ta sprawa juz dawno powinna byc zalatwiona.

  2. JAGODA

    Czy u nas brakuje osiedlowych modelarni aby samodzielnie wytwarzać wszelkiego rodzaju BSL ?

  3. Był czas_3 dekady

    Był taki projekt który dobrze się zapowiadał czyli... 🇵🇱 Polski bezzałogowy helicopter bojowy ILX-27 "Robot do zadań specjalnych". Oczywiście uwalono go szybko.. Mógł mieć naprawdę szerokie zastosowanie w naszej armii 🇵🇱

  4. Monkey

    Ciekawe, jaką propozycję przedstawiła Grupa WB? Nigdzie nie mogę znaleźć informacji na ten temat.

Reklama