- Wiadomości
Stocznia Remontowa Shipbuilding zwodowała „europejski” statek
W Stoczni Remontowa Shipbuilding odbyło się uroczyste wodowanie „Zodiaka II” - pierwszego z dwóch zamówionych przez Urząd Morski w Szczecinie statków wielozadaniowych projektu B 618. Inwestycja jest w 85 procentach dofinansowana z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Widowiskowa uroczystość wodowania z pochylni statku „Zodiak II” została przeprowadzona 26 lipca 2019 r. w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku, należącej do Grupy Kapitałowej REMONTOWA HOLDING S.A. Jest to efekt umowy zawartej przez Urząd Morski w Szczecinie (który był organizatorem przetargu) 5 marca 2018 r., zakładającej budowę dwóch takich samych jednostek pływających za około 213,6 miliona złotych. 85% z tej sumy będzie pochodziło z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Obie jednostki mają zastąpić w połowie 2020 roku dwa statki hydrograficzne typu B 91: „Zodiak” i „Planeta”, które również zostały zbudowane w Stoczni Remontowa Shipbuilding i przekazane do eksploatacji w 1982 roku. Pierwszy statek o numerze budowy B 618/1 (palenie blach - 20 sierpnia 2018 r., położenie stępki - 29 października 2018 r., wodowanie 26 lipca 2019 r.) będzie wykorzystywany przez Urząd Morski w Gdyni. Harmonogram dalszych prac przewiduje m.in.: montaż nadbudówek, układanie torów kablowych i rurociągów, instalowanie wyposażenia pokładowego i wewnętrznego (w pomieszczeniach), próby stoczniowe (realizowane do końca 2019 r.) oraz próby morskie (realizowane na początku 2020 r.).
Bliźniacza jednostka „Planeta II” o numerze budowy B 618/2 (położenie stępki 7 marca br.) ma być zwodowana z pochylni w październiku 2019 r. i zostanie przekazana dla Urzędu Morskiego w Szczecinie.

Oba statki są budowane według projektu wykonanego przez należące do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting - to samo, które projektowało m.in. holowniki typu B 860 i niszczyciele min typu Kormioran II dla Marynarki Wojennej RP. Cały program jest prowadzony pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego PRS (Polski Rejestr Statków).
Według danych Stoczni Remontowa Shipbuilding statki typu B 618 mają mieć długość 60 m, szerokość 12,8 m, zanurzenie 3,5 m i prędkość maksymalną około 13 w. Ta prędkość wynika z wybrania ekonomicznego napędu spalinowo-elektrycznego, pozwalającego na elastyczne wykorzystanie mocy przy wypełnianiu różnorodnych funkcji.
Do zadań nowych jednostek ma należeć m.in. transport, obsługa, wymiana i kontrola pław morskich, wykonywanie pomiarów hydrograficznych z obróbką i opracowywaniem pomiarów, holowanie i lodołamanie (statki typu Zodiak II mają posiadać odpowiednią do tego klasę lodową) oraz wspieranie innych służb w ratownictwie morskim, gaszeniu pożarów i zwalczaniu rozlewów olejowych oraz substancji niebezpiecznych.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS