Siły zbrojne
"Zmodernizowany Rosomak" na testach w Japonii
Jak poinformowała fińska spółka Patria, dwa egzemplarze nowego kołowego transportera opancerzonego AMV XP zostały wysłane z Finlandii do Japonii w celu odbycia badań i testów w ramach programu Next Wheeled Armored Vehicle (NWAV) realizowanego przez japońską armię. Niedawno na produkcję licencyjną tego transportera, będącego rozwinięciem standardowego AMV, zgodę pozyskała polska spółka Rosomak S.A.
We wrześniu ub.r. pojawiły się pierwsze informacje o wyborze przez Japońskie Lądowe Siły Samoobrony transportera AMV XP do przeprowadzenia rocznego cyklu prób na terenie Japonii. Fińska Patria rywalizuje w programie NWAV z dwoma innymi konkurentami, których konstrukcje również zostały wybrane do odbycia wspomnianych prób. Mowa o General Dynamics Land Systems (GDLS) z LAV 6.0 oraz Mitsubishi Heavy Industries (MHI) z bliżej niesprecyzowanym kołowym transporterem opancerzonym 8 × 8. Ostateczny wybór zwycięzcy programu ma nastąpić po ich zakończeniu i finalnych wynikach.
Program NWAV ma na celu zastąpienie obecnie używanej przez japońskie wojsk lądowe floty kołowych wozów bojowych z rodziny Type 96. Program ten został wznowiony po półtorarocznej przerwie po nieoczekiwanym odwołaniu programu rozwoju nowej, rodzimej konstrukcji tego typu na początku 2018 roku. Japońskie Lądowe Siły Samoobrony od dziesięcioleci stawiały na systematyczny rozwój lokalnych konstrukcji ciężkich wozów bojowych kolejnych generacji w celu osiągnięcia i utrzymania pełnej niezależności w zakresie ich tworzenia, produkcji, modernizacji i serwisu. Podjęcie decyzji o realizacji otwartego przetargu na dostawy nowego kołowego transportera opancerzonego oznacza odejście od tej zasady na rzecz wolnej konkurencji, w tym udziału zagranicznych oferentów. Nie wyklucza to jednak współpracy przemysłowej.
AMV XP to najnowsza wersja kołowego transportera opancerzonego AMV 8 × 8 opracowana przez fińską spółkę Patria, która po raz pierwszy została publicznie zaprezentowana w 2015 roku. Głównymi zmianami względem konstrukcji bazowej jest zwiększenie dopuszczalnej masy całkowitej oraz wymiarów pojazdu, co pozwoliło z kolei na znaczące wzmocnienie opancerzenia, a także spowodowało zastosowanie nowego silnik o większej mocy. Masa bojowa wozu została zwiększona z 26 do 30-32 ton, co pozwoliło m.in. na zwiększenie odporności wnętrza transportera. W celu utrzymania mobilności i dzielności terenowej na dotychczasowych poziomie zastosowany został nowy silnik o mocy 612 KM oraz nowe zawieszenie hydropneumatyczne. Wóz ten może dzięki modułowej budowie występować w wielu różnych wersjach specjalistycznych, a w wersji bojowej być uzbrojony w wybrany przez klienta moduł uzbrojenia.
Na uzbrojeniu japońskich wojsk lądowych znajduje się obecnie 365 egzemplarzy kołowych wozów bojowych z rodziny Type 96. Dodatkowo w służbie znajdują się także inne warianty specjalistyczne bazujące na tym samym podwoziu kołowego transportera opancerzonego 6 × 6 takie jak: wóz dowodzenia i łączności Type 82 (231 egzemplarzy), kołowy bojowy wóz rozpoznawczy Type 87 (111 egzemplarzy) czy kołowy wóz rozpoznania skażeń (47 egzemplarzy). W ostatnim czasie trwają także dostawy kołowego wozu wsparcia ogniowego/niszczyciela czołgów Type 16, który bazuje na specjalnym podwoziu 8 × 8.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie