Reklama

Wojsko wyremontuje wozy wsparcia dla Leopardów 2

Novol, farby maskujące, industrial anti-corrosion coatings
Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 pokryty system farb maskujących firmy Novol w skład, którego wchodzi Armoprimer EP 2000-20 oraz Armotopcoat PU 1000-10.
Autor. Novol

Warszawska 2. Regionalna Baza Logistyczna ogłosiła postępowanie dotyczące usługi weryfikacji i naprawy wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 wraz z wykonaniem ewentualnej obsługi poziomu F3/F4.

Postępowanie prowadzone przez 2. Regionalną Bazę Logistyczną zostało ogłoszone w dniu 17 czerwca i dotyczyć ma usługi weryfikacji i naprawy wozów zabezpieczenia technicznego Bergepaner 2 wraz z wykonaniem ewentualnej obsługi poziomu F3/F4. Czas składania ofert upływa 17 lipca, zaś realizacja usługi ma zostać wykonana do dnia 27 listopada 2026 roku. Wymogi oraz szczegółowy opis przedmiotu zamówienia Zamawiający przekaże zaproszonym do składania ofert Wykonawcom, którzy spełniają warunki określone w ogłoszeniu o zamówieniu.

Reklama

Jest to już drugie postępowanie dotyczące Bergepanzerów 2 ogłoszone przez 2. Regionalną Bazę Logistyczną, pierwsze pochodziło z marca i dotyczyło usługi weryfikacji wraz z przedstawieniem kosztorysu naprawy oraz/lub wykonania obsługi poziomu F3/F4.

Obecnie Wojsko Polskie posiada 28 wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2, które to pozyskano wraz z używanymi niemieckimi Leopardami 2. Jednak konstrukcja ta jest już niewystarczająca do wsparcia najnowszych czołgów podstawowych, a i te o zwiększonej masie jak Leopard 2PL powinny otrzymać WZT o lepszych parametrach. Swego czasu problem ten miał zostać rozwiązany poprzez modernizację do standardu PL, jednak plany te zarzucono na rzecz wyboru nowej konstrukcji w programie Kajman.

Polski wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 oraz czołg podstawowy Leopard 2PL podczas załadunku na zestawy niskopodwoziowe.
Polski wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 oraz czołg podstawowy Leopard 2PL podczas załadunku na zestawy niskopodwoziowe.
Autor. NATO Multinational Brigade Latvia/X

Ten po kilku latach także został anulowany w 2023 roku, co przesunęło w czasie kwestię pozyskania następców nie tylko Bergepanzerów 2, ale także części WZT-2 i WZT-3. Oczywiście pozyskiwane są pojazdy M88A2 HERCULES, ale on „zarezerwowane” są przede wszystkim dla Abramsów. Tym samem Wojsko Polskie ciągle ma problem dotyczący pozyskania odpowiednich do potrzeb WZT zarówno jednostek pancernych, ale również artylerii, w których brakuje wozów wsparcia dla armatohaubic Krab i K9. Do tego dochodzą te przeznaczone dla Homarów-K, czy kolejnych Rosomaków.

Czytaj też

Bergepanzer 2 to gąsienicowy wóz zabezpieczenia technicznego opracowany na podstawie podwozia czołgu podstawowego Leopard 1 -dzieli z nim 75 proc. części. Do samoobrony służą załodze dwa karabiny maszynowe MG3 kal. 7,62 mm oraz wyrzutnie granatów dymnych. Wyposażenie specjalistyczne stanowi hydrauliczny żuraw, wyciągarka oraz lemiesz umieszczony z przodu. Żuraw umieszczony jest po prawej stronie, ma on możliwość obrotu w zakresie 270° i podnoszenia do 72°. Natomiast wyciągarka ma siłę wyciągu 35 000 N i długość liny 90 m. Jednostkę napędową pojazdu stanowi silnik wysokoprężny MTU MB 838 CaM 500 o mocy 830 KM pozwalający na rozpędzenie tego ważącego blisko 40 ton pojazdu do 62 km/h. Obecnie są one używane przez takie kraje jak m.in. Niemcy, Polska, Ukraina, Litwa, Turcja, Norwegia, Dania, Grecja oraz Włochy.

Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 należący do 10. Brygada Kawalerii Pancernej w Świętoszowie podczas transportu koleją.
Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 należący do 10. Brygada Kawalerii Pancernej w Świętoszowie podczas transportu koleją.
Autor. 10. Brygada Kawalerii Pancernej w Świętoszowie/Facebook
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie
Reklama

Komentarze (6)

  1. szczebelek

    Patologia, przetarg dla przetargu?

  2. Essex

    To pokazuje jak wyglada eksploatacja pojazdow w jednostkach. Dostaja cos uzywanego za 1eur i zamiast od poczatku zrobic generslny remont to ten zlom esploatuja na maxa ze zdziwieniem ze nagle nie dziala. Ten program ile juz trwa? 10lat???? Zenada

  3. w-t

    Syndrom gwiazdy śmierci w całej krasie - zamiast poprosić o najniższe ceny na M88, BPz3, K1 ARV, a potem z każdym z 3 oferentów dograć minimum zmian i podpisać dużą umowę ramową (1 WZT jest potrzebny w każdej kompanii czołgów i 1-2 w każdym dywizjonie artylerii ciężkiej), nadęci urzędnicy snują imperialne sny że każda firma tylko marzy by zmagać się z głupimi przetargowymi procedurami i wydumkami polskich mundurowych. A potem zdziwka, że oferta na kr. "Kajman" wpłynęła JEDNA, od Rheinmetalla, i opiewała ponoć na dwukrotność tego, co kosztuje M88, który kupiono z półki zamiast pozwolić wojskowym wymyślać cuda-niewidy w specyfikacji.

  4. Etopiryn

    Wlaśnie - chłopaki z POMu zrobiłyby to szybciej między jednym a drugim bożole ! Tylko gdzie tu szukać POMu?

  5. Jack Bauer 73

    Szybko zamówić i kupić należy Wisent 2, zależnie od konfiguracji wypełniające wszystkie zadania, które nawet po wycofaniu Leopardów 2 będzie można skoncentrować w ciężkim, pancernym batalionie inżynieryjnym gdzie z powodzeniem posłużyłyby wiele lat.

  6. Seco

    Ile to już lat trwa ta epopeja związane z remontem tych wozów. Kolejny jaskrawy przykład całkowitej indolencji i braku szerszego spojrzenia osób odpowiedzialnych za obronność w tym kraju.

Reklama