Reklama
  • Wiadomości

Wojsko szuka części zamiennych do pojazdów opancerzonych

Warszawska 2. Regionalna Baza Logistyczna ogłosiła postępowania na pozyskanie części zamiennych i podzespołów do bojowych wozów piechoty BWP-1, samochodów opancerzonych BRDM-2, transporterów opancerzonych MT-LB oraz haubic samobieżnych 2S1 Goździk.

Bojowy wóz piechoty BMP-1 należący do 15. Giżycka Brygada Zmechanizowana.
Bojowy wóz piechoty BMP-1 należący do 15. Giżycka Brygada Zmechanizowana.
Autor. 15. Giżycka Brygada Zmechanizowana.

Przedmiotem zamówienia dla wspomnianej jednostki są podzespoły i części zamienne do kilku typów pojazdów wojskowych: bojowych wozów piechoty BMP-1, samochodów opancerzonych BRDM-2 oraz transporterów opancerzonych/haubic samobieżnych MT-LB/2S1 Goździk. W przypadku tego ostatniego może chodzić także o pochodne pojazdu gąsienicowego Opal/SPG-2, którego bazą była wspomniana radziecka konstrukcja. Zamówienie prowadzone jest w trybie ograniczonym, jednak bez ograniczania liczby podmiotów, które zostaną zaproszone do składania ofert. Zostało ono podzielone na 3 części i dotyczy dostaw części zamiennych dla wspomnianych pojazdów wedle wymienionego wyżej podziału.

Reklama

Wymogi oraz szczegółowy opis przedmiotów zamówienia wyszczególniono w załączniku, który będzie przekazany przez Zamawiającego do podmiotów, które wyrażą zainteresowanie udziałem w przetargu i spełnią wymogi. Głównym kryterium wyboru oferty będzie jej cena z wagą 80, zaś drugim czynnikiem branym pod uwagę będzie termin realizacji z wagą 20. Zamawiający informuje, iż datą początkowa okresu obowiązywania zamówienia jest dzień 30 stycznia 2025, natomiast tą faktyczną w kwestii rozpoczęcia realizacji dostawy jest data podpisania umowy. Okres zakończenia obowiązywania postępowania został wyznaczony na dzień 28 listopada tego samego roku. Termin składania ofert ustalono na 4 marca do godziny 8.00.

Zobacz też

Miejscem realizacji powyższych zamówień będzie Elbląg. Zamawiający przewiduje prawo opcji w postępowaniu z którego będzie mógł korzystać do wyczerpania maksymalnej ilości, nie później jednak niż do dnia 30.09.2025 roku. Jego uruchomienie zostanie ogłoszone poprzez wysłanie do wykonawcy stosownego zawiadomienia. Minimalny czas realizacji zamówienia określono na 30 dni, zaś maksymalny możliwy do zaoferowania termin realizacji wynosi 150 dni kalendarzowych. Zamówienie realizowane na mocy prawa opcji ma zostać dostarczone w ciągu 59 dni od dnia otrzymania powiadomienia, jednak nie później niż wspomniany 28 listopada 2025 roku.

Zautomatyzowany wóz dowodzenia ZWD-1TG1-1 na podwoziu MT-LB.
Zautomatyzowany wóz dowodzenia ZWD-1TG1-1 na podwoziu MT-LB.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

BMP-1 (ros. Bojewaja Maszyna Piechoty 1) to radziecki bojowy wóz piechoty skonstruowany w drugiej połowie lat 60. XX wieku. Był to pierwszy bojowy wóz piechoty ZSRR. Uzbrojenie główne stanowi armata 2A28 Grom kalibru 73 mm. Jej uzupełnieniem jest karabin maszynowy PKT kal. 7,62 mm. Do eliminowania celów ciężko opancerzonych służy mu archaiczny już przeciwpancerny pocisk kierowany 1. generacji 9M14 Malutka o zdolności do przebicia 400 mm jednorodnego pancerza stalowego. Jednostkę napędową stanowi 6-cylindrowy, czterosuwowy, wysokoprężny silnik UTD-20 o mocy 300 KM pozwalający na osiągnięcie prędkości maksymalnej wynoszącej 65 km/h przez ten ważący 13 ton pojazd. Załogę stanowią trzy osoby, zaś w przedziale desantu zmieści się do ośmiu żołnierzy. W służbie Sił Zbrojnych RP pojazd nosi nazwę BWP-1 (Bojowy Wóz Piechoty 1). Oprócz tego jest on używany przez takie kraje jak m.in. Rosja, Ukraina, Białoruś, Bułgaria, Syria, Wietnam czy Słowacja.

Bojowy wóz piechoty BWP-1 w ładowni okrętu transportowo-minowego projektu 767 (typu Lublin).
Bojowy wóz piechoty BWP-1 w ładowni okrętu transportowo-minowego projektu 767 (typu Lublin).
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

2S1 Goździk to radziecka samobieżna gąsienicowa haubica kal. 122 mm, osadzona na zmodernizowanym podwoziu transportera opancerzonego MT-LB, produkowana między innymi na licencji w Hucie Stalowa Wola do lat 90. XX wieku. Donośność uzbrojenia głównego jest określana na 15,5 km przy zastosowaniu standardowej amunicji, jednak może ona się zwiększyć do 22 km w przypadku użycia pocisku z gazogeneratorem. Załoga jest chroniona przez pancerz o grubości do 20 mm, zatem chroni on jedynie przed odłamkami pocisków artyleryjskich i amunicją strzelecką.

Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny JAMZ-238N o mocy 300 KM lub polski SW-680T o mocy 240 KM. Prędkość maksymalna 2S1 została określona na 60 km/h przy poruszaniu się po drodze utwardzonej, w przypadku jazdy w terenie spada do 30 km/h. Przeszkody wodne mogą być pokonywane przez goździki pływaniem z prędkością dochodzącą do 4,5 km/h. Zasięg operacyjny pojazdu wynosi do 500 km. Haubice Goździk są obecnie wykorzystywane m.in. przez Polskę, Ukrainę, Rosję, Bułgarię, Algierię, Finlandię, Serbię, Iran i Kazachstan.

Samobieżna haubica 122 mm 2S1 Goździk
Samobieżna haubica 122 mm 2S1 Goździk
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl

BRDM-2 to opancerzony samochód rozpoznawczo-patrolowy opracowany w 1962 roku jako następca BRDM-1. W odróżnieniu od poprzednika ten pojazd posiadał wieżę z uzbrojeniem - karabinem maszynowym KPWT kal. 14,5 mm oraz km PKT kal. 7,62 mm. Opancerzenie pojazdu ma grubość w zależności od miejsca na poziomie 2-14 mm zatem chroni jedynie przed częścią amunicji strzeleckiej oraz odłamkami z dalszej odległości. Jednostkę napędową stanowi 8-cylindrowy silnik GAZ-41 o mocy 140 KM, który przy masie bojowej BRDM-2 wynoszącej 7 ton pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej na poziomie 100 km/h. W przypadku pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania wóz mógł osiągać 10 km/h. Zasięg operacyjny pojazdu został określony na 750 km. Obecnie dalej znajduje się on na uzbrojeniu armii takich państw jak m.in. Rosja, Polska, Ukraina, Egipt, Angola, Irak, Mongolia czy Serbia.

Opancerzony samochód rozpoznawczy BRDM-2M 96i.
Opancerzony samochód rozpoznawczy BRDM-2M 96i.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama