Reklama
  • Wiadomości

Wojsko kupuje pojazdy dla jednostek aeromobilnych

Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął dialog techniczny w zakresie pozyskania pojazdów o wysokiej mobilności oraz przyczep dla wojsk aeromobilnych, przeznaczonych do desantowania techniką spadochronową.

Fot. chor. Rafał Dębicki, kpt. Marcin Gil/6BPD
Fot. chor. Rafał Dębicki, kpt. Marcin Gil/6BPD

Procedura obejmuje działania w celu pozyskania „Pojazdu Wojsk Aeromobilnych o wysokiej mobilności przeznaczonego do desantowania techniką spadochronową” oraz „Przyczepy Specjalnej do Pojazdu Wojsk Aeromobilnych o wysokiej mobilności”.

Celem dialogu technicznego jest między innymi ocena możliwości spełnienia przez oferentów wstępnych wymagań Inspektoratu, sprecyzowanie warunków dotyczących zabezpieczenia logistycznego, bezpieczeństwa dostaw oraz szkolenia, oszacowanie kosztów pozyskania, eksploatacji i wycofania sprzętu oraz możliwości dostawy przez podmiot uczestniczący w procedurze w wymaganym czasie. Jak czytamy w komunikacie Inspektoratu, badane będą również możliwości produkcji/montażu pozyskiwanego sprzętu w kraju oraz jego serwisowania w Polsce i za granicą.

Dialog techniczny ma zakończyć się do 30 marca 2015 roku, a zgłoszenia do udziału w procedurze będą przyjmowane do 16 stycznia przyszłego roku. Jednocześnie Inspektorat zastrzega, że termin może zostać wydłużony, jeżeli cele dialogu nie zostaną osiągnięte. Stosowne powiadomienie otrzymają podmioty uczestniczące w procedurze.

Zgodnie z założeniami nowe pojazdy mają się charakteryzować dopuszczalną masą całkowitą nie wyższą niż 3,5 t, przy ładowności co najmniej 1,2 t. Ich wysokość nie powinna przekroczyć 2,3 m, długość – 3,6 m, szerokość – 2,1 m. Moc silnika ma wynosić nie mniej, niż 55 kW. Akceptowany jest zarówno układ napędowy 4x4, jak i 6x6. Pojazdy mają osiągać prędkość po drogach utwardzonych z pełnym obciążeniem nie niższą niż 60 km/h, a dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów ma wynosić co najmniej 5,6 t.

Inspektorat zakłada również, że konstrukcja pojazdu umożliwi przygotowanie do transportu na pokładzie lub zawiesiu statku powietrznego w czasie nie dłuższym, niż 0,5 h. Mają one ponadto być zdolne do jednoczesnego holowania dwóch przyczep specjalnych bądź jednej przyczepy i armaty ZUR-23-2 lub moździerza M98. Dopuszczalna masa całkowita przyczepy specjalnej ma wynieść nie więcej niż 750 kg, przy ładowności co najmniej 450 kg.

Do roku 2022 wykonawca powinien być zdolny do dostarczenia 80 pojazdów oraz 160 przyczep specjalnych. Inspektorat Uzbrojenia zastrzega, że nie ma obowiązku prowadzenia dialogu technicznego z wszystkimi podmiotami, które prześlą zgłoszenie.  Fakt udziału w procedurze nie będzie stanowił okoliczności wykluczającej z ubiegania się o realizację zadań. Inspektorat ma również możliwość zaproszenia do dialogu podmiotów, które nie odpowiedzą na ogłoszenie. 

Zobacz również

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama