Siły zbrojne
Wojsko będzie remontować silniki do BWP-1 i Twardych
Krakowscy logistycy szukają wykonawcy, który podejmie się naprawy 19 silników używanych w BWP-1 oraz PT-91 Twardy.
Ogłoszenie zamieszczone na koniec lutego w Suplemencie do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej dotyczy naprawy i regeneracji silników UTD 20 i S-12U w liczbie odpowiednio 12 i 7 egzemplarzy (zamówienie gwarantowane). Z kolei zamówienie opcjonalne zakłada 10 i 5 sztuk. Pierwsze silniki są używane w bojowych wozach piechoty BWP-1, zaś S-12U w czołgach podstawowych PT-91 Twardy. Szczegółowe warunki realizacji zamówienia w ramach opcji zawarte zostaną w projektowanych postanowieniach umowy, które zostaną udostępnione na drugim etapie postępowania.
Czytaj też
Wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu 11 marca bieżącego roku, do godziny 8:00. Termin realizacji zamówienia gwarantowanego jak i opcjonalnego został ustalony na 90 dni od daty podpisania umowy (lub uruchomienia opcji, co może nastąpić w ciągu 90 dni od podpisania umowy). Miejscem realizacji prac będzie Skład Gałkówek.
UDT-20 to podstawowa jednostka napędowa bojowego wozu piechoty BWP-1. Jest to 6-cylindrowy, czterosuwowy, wysokoprężny silnik o pojemności 15 800 cm³, zbudowany w układzie V i chłodzony cieczą silnik. Jego maksymalna moc przy 2600 obr/min wynosi 300 koni mechanicznych. S-12U z kolei zmodernizowany silnik W-46-6 o mocy standardowej 850KM przy 2000 obr./min.
zibi
Pytanie od laika - czy wojsko nie posiada własnych zakładów remontowych że musi zlecać naprawy podstawowego w sumie sprzętu na zewnątrz?
Amator
A jaki dobry (czy nawet przyzwoity mechanik) pójdzie do pracy za PŁACĘ MINIMALNĄ? Ci którzy są to ostatni z tych co zatrudnili się na początku III RP i czekają na emeryturę.
Tomm
I dobrze, wojsko jest od przebywania na poligonie w czasie pokoju, a nie w warsztacie.
Kris23
Ludzie! Ogarnijcie się.To pójdzie na ukrainę.
podajnik
Zwykły troll?
rozczochrany
Ciekawe czy jak by w Polsce była wojna jak na Ukrainie to tez musieli by szukać wykonawców. Takie rzeczy to wojskowe zakłady remontowe powinny robić. Dla mnie to są kpiny. Czas już by zrobić porządek z biurokracją i wyciekaniem pieniędzy w polskiej armii. Jak oni chcą kraju bronić?
Gnom
Jak pytasz o polityków i MONbiurwy - tylko do czasu uzyskania etatów w bezpiecznych miejscach zagranicą, a potem ... to juz nie za ich kadencji.
CIA forever
niestety ale trafnie prawisz....
AndDymPL
Kupcie drony i piraty zamiast remontować złom i topić kasę ‼️
Agencja Prasowa Lech Czech Rus
Tak... Tymi dronami zajmiesz albo obronisz miasto lepiej niż wojska lądowe! Poustawiasz z nich barykady... W ogóle zwolnijmy żołnierzy wszystkich i cały sprzęt do wywalenia. Drony wystarczą!
biały
jakos ukraina pokazuje jak ppk i drony doskonale nadaja sie do obrony miast
CIA forever
barykada dronowa...dobre!!!
bondxxx
oddać Ukrainie te czołgi i zamienić na Abramsy.
Švejk
T-72 i wszystko pochodne gdzie załoga siedzi otoczona wiankiem pocisków, jakby w takim wielkim pasie szahida, to broń dla kamikaze. Armio nie idź tą drogą, zanim toto wyrrmontujecie przypłyną Abramsy !
ito
Warto? Odremontowany silnik IVECO 310 KM (8 l) to 22-26 tysi. Sorry, ale bwp1 owszem, może jeszcze służyć, ale kurczowe trzymanie się orginalnych części i zespołów nie pomaga. Sześćdziesiąt lat rozwoju techniki zrobiło swoje.
Husarz
Czy to nie błąd w artykule tylko 12 i 7 egzemplarzy? Przecież więcej na Ukrainie tracą w pojedynczych potyczkach.
Krab
Naprawdę nie mamy możliwości i fachowców którzy nie byli by wstanie skonstruować takiego silnika. Wiem że było by to obarczone dużym ryzykiem i trwało by to trochę czasu, ale czy nie warto było by spróbować ? Ewentualnie zakupić licencję na taki silnik.
Valdore
Krab, licencję na antyczny W-46 jaki napedza PT-91 mamy, ale co nam po tym silniku, UTD-0 to podobny złom.
PiotrS
Myślę że fachowcy by się znaleźli. Budowa silnik anie jest specjalnie skomplikowana. Problem polega na tym że kosztowało by to sporo pieniędzy i czasu związanego z choćby budową prototypów. Lepiej by kupić licencję i produkować gotowe silniki. Tylko niby gdzie. U nas nie ma zakładów potrafiących produkować bloki silnika.
Gnom
Jak PZL Wola zmodernizowała silniki do T-72 do poziomu 1200 KM bez konieczności zmian skorupy to czym prędzej zakład zaorano. Tak to w Polsce wspierały rządy rozwój własnego przemysłu zbrojnego.
Xzibit
Zabytkowe silniki z BWP-1 i T-72 to za wysogie progi dla naszego przemysłu :)