- Wiadomości
„Ogień operacyjny” – U.S. Army przetestuje pociski hipersoniczne
Rozwijany wspólnie przez DARPA i U.S. Army program Operational Fires (OpFires), związany z budową i integracją nowych typów napędów z systemami rakiet oraz opracowaniem wyrzutni, układów elektronicznego sterowania i ładunków wchodzi w trzecią fazę realizacji. Odpowiadać będzie za nią koncernem Lockheed Martin Missiles and Fire Control.

Zasadniczym celem jest opracowanie i przetestowanie kolejnej generacji lądowego systemu rakietowego z tzw. szybowcowo poruszającą się pociskiem hipersonicznym. Miałaby on być zdolny do penetracji najnowszej generacji systemów obrony powietrznej i przeciwrakietowej oraz znacznie szybszy czas reakcji na zaistniałe zagrożenia z zachowaniem wysokiej mobilności samej wyrzutni. Zamiarem jest też, osiągniecie zdolności do działania nowego typu broni w systemie zintegrowanym, tak by wykorzystując zdobyte wcześniej i na bieżąco aktualizowane dane oraz przy wykorzystaniu zautomatyzowanego (opartego o sztuczną inteligencję) systemu ich analizy i wypracowania decyzji wykonać nagły atak wyprzedzający wrogie posunięcia strony przeciwnej.
Czytaj też: 50 Super Herculesów dla sił zbrojnych USA
W ramach już zrealizowanej części OpFires przeprowadzono serię testów opracowanych podsystemów a zaprojektowanych w celu oceny ich indywidualnej skuteczności oraz współpracy w kompletnym systemie. Całość ma spinać program badań już zintegrowanej broni a docelowo połączony z odpaleniem rzeczywistych pocisków.
Dwie pierwsze fazy obejmowały opracowanie właściwych technologii napędowych zdolnych do pracy przy zmiennych i wysokich obciążeniach. Badano nowe rodzaje napędów czy sposobu osiągnięcia dużych prędkości, możliwości przenoszenia różnych głowic bojowych czy zwalczania szerokiego spektrum celów w tym infrastruktury krytycznej z dużą precyzją.
Czytaj też: Zbliża się Combined Resolve XIII
Obecnie DARPA podpisała już umowę z koncernem Lockheed Martin Missiles and Fire Control na przeprowadzenie integracji, co oznacza rozpoczęcie fazy 3. Przeznaczono na nią prawie 32 mln USD. Same testy w locie już zintegrowanego systemu/prototypowych pocisków i wyrzutni mają rozpocząć się w 2022 roku, gdy dalsze badania komponentów i podsystemów w 2021 roku.
Wybór koncernu Lockheed Martin spowodowany był jego olbrzymim doświadczeniem w badaniach i testach technologii hipersonicznych. Ponadto koncern dokonał znacznych inwestycji w kluczowe technologie i rozwój nowych zdolności.
Czytaj też: Włoski śmigłowiec dla US Navy [WIDEO]
Wysoko manewrujące (kursem i wysokością) a przy tym poruszające się po trajektorii balistycznej systemy hipersoniczne są trudnym do strącenia celem dla obecnie wykorzystywanych systemów obrony przeciwrakietowej. Przechwycenie wymaga wykrycia i śledzenia z dużą precyzją, obliczeń trajektorii lotu, dokładnych prognoz dalszego przebiegu oraz zaprogramowania antyrakiet. Im później cel zostanie wykryty, tym mniej więc czasu na efektywną reakcję.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS