Trzech chętnych w przetargu na BWP dla czeskiej armii

17 października 2019, 09:16
oz56l8_5749eb1d24991a1914f5732393777c7e
Celem przetargu jest wyłonienie następcy dla BVP-2. Fot. Czech Army

Czeskie ministerstwo obrony poinformowało, że w ramach rozpisanego przetargu na dostawę 210 gąsienicowych bojowych wozów piechoty (BWP) otrzymało we wtorek wstępne oferty od trzech spośród czterech firm, do których zwrócono się w tej sprawie.

Chodzi tu o największy pod względem wartości zakup sprzętu dla czeskich sił zbrojnych. Planowany kontrakt ma mieć szacowaną wartość ok. 50 mld koron czeskich. Według komunikatu resortu obrony, wstępne oferty przedstawiły firmy BAE Systems Haegglund AB, GDELS - Santa Barbara Sistemas SA oraz Rheinmetall Landsysteme GmbH.

Natomiast firma PSM Projekt System and Management GmbH (joint-venture niemieckich spółek Rheinmetall Landsysteme i Krauss-Maffei Wegmann) powiadomiła listownie, że zaadaptowanie produkowanego przez nią bojowego wozu piechoty Puma do warunków kontraktu byłoby zbyt kosztowne i dlatego rezygnuje z udziału w przetargu.

Fot. Ministerstwo obrony Holandii
CV-90. Fot. Ministerstwo obrony Holandii

Po przeanalizowaniu wstępnych ofert potencjalnymi dostawcami zostaną podjęte wieloetapowe rozmowy w celu wprowadzenia ulepszeń jakościowych do złożonych propozycji, a następnie zostaną oni poproszeni o przedstawienie swych warunków finansowych - czytamy w komunikacie.

image
BWP ASCOD w specyfikacji proponowanej czeskim siłom zbrojnym. Fot. B. Sulik

W swej obecnej wersji bojowy wóz piechoty Puma nie spełnia wymogów przetargu odnoszących się do liczby przewożonych żołnierzy i zamontowanego uzbrojenia. Do wyboru pozostają zatem trzy konstrukcje: produkowany przez BAE w Szwecji CV-90, wytwarzany przez zakłady amerykańskiej spółki General Dynamics European Land Systems (GDELS) w Austrii i Hiszpanii pojazd Ascod (znany w Austrii i Hiszpanii jako - odpowiednio- Ulan i Pizarro) oraz wóz bojowy Lynx niemieckiej firmy Rheinmetall Landsysteme.

Fot. Paweł K. Malicki.
Lynx. Fot. Paweł K. Malicki.

By zastąpić przestarzałe BWP, produkowane w dawnej Czechosłowacji na radzieckiej licencji, czeskie siły zbrojne chcą nabyć 210 nowych pojazdów tej samej kategorii w siedmiu różnych wersjach: podstawowej, wozu dowodzenia, wozu rozpoznawczego, wozu obserwacji artyleryjskiej, wozu saperskiego, wozu zabezpieczenia technicznego i wozu ewakuacji medycznej.

PAP - mini

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 96
Reklama
Ceska Meska
poniedziałek, 21 października 2019, 12:51

Chyba jednak LYNX

Nesher
niedziela, 20 października 2019, 14:08

Nie kupujemy jednak prawie żadnej broni ze Słowacji. Wręcz przeciwnie, jest inaczej, Słowacy kupują Tatrę, radary lotniskowe, broń strzelecką, małe samoloty transportowe L 410 ...

Szwejk
sobota, 19 października 2019, 11:53

Standaryzacja dla polskich sił zbrojnych tylko Borsuki Stare bwp sprzedawać w jak najlepszej cenie poza granice kraju

dropik
poniedziałek, 21 października 2019, 09:44

najlepsza cena bwp to kilkadziesiąt tyś . to nie jest dochodowy biznes

Szwejk
sobota, 19 października 2019, 11:50

Czesi mają inne warunki terenowe w porównaniu do Polski --- Borsuk w porównaniu z zachodnimi bwp to Polska logistyka to niezależność więc borsuk przebija wszystkie zachodnie propozycje już na wstepie. Produkcja w kraju to ponadto miejsca pracy dla Polaków to podatki odprowadzane w kraju to w przypadku chęci modernizacji modyfikacji integracji brak potrzeba proszę nią się o zgodę i płacenia za nią Szwedów cv-90 Niemców puma itd Polska niepodległa to Polska niezależna

ThinQ
niedziela, 20 października 2019, 17:25

Zgadzam się w 100%. Poza tym PL to nie Czechy czy Chorwacja. Nie te realia

Pol
piątek, 18 października 2019, 18:56

W hsw nastepuje rozbudowa tak ze mocami produkcyjnymi bym sie nie przejmował tylko juz na wstepnym etapie stanąć do przetargu w czechach i w jednej lini produkowsc dla nas i czech o ile by tylko chcieli.W zamian od czechów aero l 39 ng lub inny produkt.Coś ala wymiana handlowa. Byłby to wielki impuls na inne rynki z borsukiem.

Nesher
niedziela, 20 października 2019, 11:35

Przez kilka lat Czesi starali się uzgodnić wspólny rozwój i produkcję BWP, a nie zakup polskiego pojazdu. Niestety strona polska, w fałszywym przekonaniu, że jest supermocarstwem, a Czesi potrzebują Polski, nie była w stanie zaakceptować żadnego kompromisu. Co jest ostatecznie dobre, zdecydowanie zakup sprawdzonego pojazdu przy ogromnym zaangażowaniu czeskich firm zapewni Czechom znacznie lepszy pojazd niż to, co oba kraje mogłyby wspólnie opracować. Na przykład. Rheinmetall ogłosił, że w przypadku zwycięstwa przeniesie całą produkcję wieży Lance 2 do swojej nowej fabryki w pobliżu Ústí nad Labem i już negocjuje z CZ UB w sprawie licencjonowanej produkcji armat automatycznych w Czechach. W przeciwnym razie pomysł zastąpienia zapasów Borsuka zapasami L 39NG jest niewykonalny. Po pierwsze, Borsuk nie istnieje jako system zdolny do produkcji, nadal jest tylko prototypem (a raczej technologicznym demonstratorem) i nawet jeśli jest już na etapie produkcji seryjnej, więc nie spełnia podstawowych wymagań armii czeskiej, na przykład mała pojemność (Czesi chcą załogi 3 + 8),Borsuk ma słaby pancerz ze względu na wymagania pływania, ma wieżę bez załogi (Czesi chcą wieży załogi), więc można było kontynuować.

poniedziałek, 21 października 2019, 15:30

@Nesher znowu ładujesz się w politykę. Główny problem leżał w różnych koncepcjach BWP. Gdyby nie to, negocjacje na bank doprowadziłyby do tego, że pojazd byłby budowany wspólnie.

Nesher
wtorek, 22 października 2019, 00:45

Nie ja, ale ówczesny wiceminister obrony F. Riha, który prowadził negocjacje dla strony czeskiej. Kiedy skończył po trzech latach, bardzo otwarcie skomentował to w prasie czeskiej. Powiedział, cytując: „Nie ma porozumienia z Polakami z powodu ich bezsensownego kompleksu supermocarstw, aby się na coś zgodzić. Zachowują się jak supermocarstwo pierwszego rzędu i oczywiście nie odpowiada to ekonomii, polityce, a nawet wojsku potęga Polski. Których tradycyjnie nie chcą widzieć. ” Koniec cytowania.

Davien
środa, 23 października 2019, 19:28

Panie Nesher, a co miał powiedziec jak mu negocjacje nie wypaliły? Przyznac ze chciał więcej ale nie udało mu sie tego uzyskac?

CodyBancks
piątek, 18 października 2019, 12:24

A nasz Rosomak nie startuje ?

lol
piątek, 18 października 2019, 19:54

Nie, bo mają być pojazdy gąsienicowe a nie kołowe. Gąsienicowy - Borsuk - dopiero opracowywany. I jeśli ruszy jego produkcja to będą na kilka lat zajęci produkcją dla PL. W końcu trzeba ponad 1000 BWP zezłomować..

Rafi
piątek, 18 października 2019, 17:52

Rosomak jest kołowym a rozchodzi się o gąsienicowy pozatym nie mamy siły przerobowej do wyprodukowania

Nesher
piątek, 18 października 2019, 16:26

Czy to żart, czy komentujesz coś, o czym nie masz pojęcia? Artykuł wyraźnie pokazuje, że Czesi wymagają ciężkiego pojazdu gąsienicowego (BWP) z maksymalną ochroną dla załogi. Rosomak to przede wszystkim kołowy transporter opancerzony. Po drugie, jeśli Czesi chcieli pojazdu tego samego typu co Rosomak, nie musieliby organizować przetargu. Pandur II jest wprowadzany do czeskiej armii od ponad 10 lat, a nawet największa czeska fabryka zbroi CSG zakupiła licencję od GDLSE i produkuje ją w Kopřivnicach na Morawach Północnych. Jeszcze jakieś pytania?

m p
piątek, 18 października 2019, 16:19

A nasz Rosomak to gąsienicowy BWP?

ThinQ
piątek, 18 października 2019, 16:17

Skąd troll>CodyBancs się zerwał? Mowa o BWP a nie KTO

asdf
czwartek, 17 października 2019, 21:10

Niech kupuja Lynx KF41 dla Leopardow2 nie ma czasu do stracenia, HSW niech tam sobie kleci spokojnie tego Borsuka i wieze i tak sie przydadza w koncu pozostanie do wymiany jeszcze duzo BWP na razie dla Twardych i T72 wystarczy BWP1.

ThinQ
piątek, 18 października 2019, 16:16

Zakup innego BWP tylko zwiększy koszta oraz przesunie w czasie zakup nowego BWP. Borsuk to całkiem udana konstrukcja a co zyskujemy z tytułu prac nad nim to nie muszę chyba mowić. Ty tu wyjeżdzasz z COP. Mało tego należy pewną liczbę BWP-1 zmodernizować tak by przez następne lata jako tako dały radę na współczesnym polu walki bo obecnie to_ nic nie robienie to skandal

asdf
sobota, 19 października 2019, 00:37

Borsuk to całkiem udana konstrukcja - to na razie nie ma poparcia w faktach dodatkowo HSW jest w stanie wyprodukowac rocznie 80szt Borsukow takze moze dopiero na 2035 wyrobi sie gdyby zaczeli za rok a my potrzebujemy BWP na wczoraj niech lepiej skupia sie na zwiekszeniu produkcji Krabow, Kryli.

ThinQ
niedziela, 20 października 2019, 00:39

Hallo jak bez poparcia faktami się pytam? A wiesz coś więcej o Borsuku? Czytałeś coś na jego temat? No nie czytałeś a więc zarzucasz jakieś fałszerstwa ws. Borsuka? To tłumaczę. Jest to udany BWP lecz nie do końca dopracowany a co niebawem nastąpi. Zastąpienie nim bwp1 zajmie parę lat stąd brak HSW w przetargu czeskim. Ludzie ponawiam prośby MYŚLCIE trochę.

asdf
poniedziałek, 21 października 2019, 00:20

udany BWP lecz nie do końca dopracowany - wszystko na temat, brak HSW w przetargu czeskim bierze sie stad skad brak calej reszty polskiej zbrojeniowki w zagranicznych kontraktach, wiedza ze sa bez szans na wygrana nawet Afryka nie chce juz kupowac ich wyrobow.

Marek
poniedziałek, 21 października 2019, 14:33

Człowieku ty sam siebie czytasz? Zamiast bawić się w demagogię poszukaj tego i owego na portalach militarnych. Czesi już dawno wypięli się na współpracę z nami w temacie BWPa. Powodem do tego nie była bynajmniej żadna polityka, tylko zupełnie inne od naszych wymagania odnośnie takiej konstrukcji.

ThinQ
poniedziałek, 21 października 2019, 12:26

Bo jeszcze wody uplynie zanim bedzie to produkt w 100% "pewny" malo tego jeszcze go nie ma. I patrz F-35 jest to normalne. Nie kupuje afeyka bo nie proponujemy nic

Rudaemi
sobota, 19 października 2019, 21:44

Poparcie w faktach jest no chyba że zarzucasz kłamstwa przedstawicielom HSW i wojska zarazem. Tak. Produkcja za max 2 lata i trochę to zajmie nim Borsuk zastąpi bwp1. Podziękuj politykom rządzącym przez ostatnie 30 lat. P.s. rocznie ma wyjść 50 szt.

ryba
piątek, 18 października 2019, 10:49

hmm a tak poza tym to o co ci chodzi? jak byś to mógł w jakiś sposób rozwinąć .

asdf
piątek, 18 października 2019, 15:25

o to ze znowu moze zabraknac czasu na budowe "COPu"

Marek
sobota, 19 października 2019, 10:50

Przecież COP już dawno zbudowany i doszło do niego więcej. A, że jest jak jest? No cóż. Miał być wieczny pokój i chrupiące bułeczki, wiec przydarzył mu się Balcerowicz ze spółką. Tylko, że z reformą poszło coś nie tak. Badziewne hipermarketowe bułeczki z polepszaczami smaku szybciutko przestają chrupać, armia nie ma sprzętu i tak dalej.

asdf
piątek, 18 października 2019, 15:24

o to ze za 2 lata moze

adams
czwartek, 17 października 2019, 18:11

Czesi wybiorą,zakupią i zostaną dostarczone wszystkie wozy a my dalej będziemy grzebać przy Borsuku,mogę się założyć że tak będzie :)

Marek
sobota, 19 października 2019, 11:13

Nie tak szybko. Na razie Puma wypadła z gry, bo producent uznał, że dostosowanie jej do czeskich wymagań to zbyt droga skórka za wyprawę. Czesi jeszcze żadnego innego nie wybrali. Poza tym chcą licencji na BWPa tak, żeby dłubać przy nim mogły państwowe zakłady VOP CZ.

lol
piątek, 18 października 2019, 19:56

Bo Czesi kupują 210 sztuk. A Polska będzie potrzebować GRUBO ponad 1000. Przy tak ogromnej różnicy w skali potrzeb opracowanie własnej konstrukcji jest sensowne.

Rudaemi
piątek, 18 października 2019, 14:34

Przyjmuję:)

rED
piątek, 18 października 2019, 11:00

Przyjmuję zakład.

SZARIK
czwartek, 17 października 2019, 15:08

BAE Systems z CV-90 ma bardzo mocną pozycję w Czechach ponieważ zawarło już umowy na dostawy różnych części w czeskich firmach. Pozycja Rheinmetall z LYNX KF 41 jest nieco słabsza , ale ten wóz jest tak dobry i nowoczesny w porównaniu do CV-90 , że również ma duże szanse na zwycięstwo. Najmniejsze szanse ma ASCOD . Wybór nowego BWP dla Czech jest więc niezwykle trudny a o zwycięstwie zdecydują warunki finansowe i przemysłowe , jakie zaproponują ich producenci.

Nesher
czwartek, 17 października 2019, 23:35

Rheinmetall Defence już rekrutuje się do nowej fabryki w regionie Usti, w pobliżu nowo powstałej fabryki, cywilnej części tego koncernu, kierowanej z ponad 15 lat trzy fabryki części samochodowych. BAE nie ma, CV90 ma najmniejszy potencjał (jest najstarszy), a polska polityka nie jest tak interesująca z punktu widzenia rozszerzenia czeskich interesów jak niemieckie Niemcy. Wielką zaletą GDLSE jest bardzo ścisła współpraca z największą czeską firmą zbrojeniową CSG. CSG zakupiła licencję od GDLSE na produkcję i rozwój transporterów opancerzonych Pandur i obecnie realizuje wspólnie z GDLSE umowę dla Indonezji na dostawę mobilnych mostów i innych systemów dla saperów o wartości kilku miliardów koron czeskich.

Marek
sobota, 19 października 2019, 11:33

@Nesher Czasem całkiem rozsądnie piszesz. Ale przyznaj, że masz jakiegoś bzika na punkcie polskiej polityki. Bez najmniejszej potrzeby, ni z gruszki ni z pietruszki ciągle gdzieś z nią wyskakujesz nie wiadomo po co. Poza tym podobno VOP CZ chce dłubać przy BWP jak go już kupicie.

Nesher
niedziela, 20 października 2019, 13:47

Obawiam się, że się nie rozumiemy, polityka jest zawsze najwyższym priorytetem przy zakupie systemów uzbrojenia. Rzeczywiście, w Polsce nie ma inaczej, zobacz masowe zakupy amerykańskiej broni. I to nic złego. Z tego punktu widzenia Polska nie jest tak interesująca dla Czech, zdecydowanie mniej niż Niemcy czy USA. Jednak ta debata w sensie tego, dlaczego Borsuk nie bierze udziału w konkursie, jest bezcelowa. I z dwóch powodów, pierwszy Borsuk nie jest ukończony, a drugi absolutnie nie spełnia wymagań czeskiej armii.

Marek
niedziela, 20 października 2019, 22:45

A czy ja ci Coś piszę o Borsuku? Wiadomo, że wymagania są zupełnie inne. O wspólnym BWP można było i należało gadać, kiedy zaczynaliśmy dłubać przy Andersie. Przy rozsądnym podejściu do rzeczy z obydwu stron rzecz mogła by się skończyć środkowo słowiańską Pumą. Podobnie nie wiem czy pamiętasz, co swego czasu pisałem o pojeździe rozpoznawczym bazującym na waszym sześciokołowym podwoziu? W obydwóch przypadkach polityka nie ma za dużo do rzeczy. Sprawa rozbija się o zupełnie inne wizje panów generałów jak powinien wyglądać tego typu sprzęt.

Nesher
poniedziałek, 21 października 2019, 16:22

A w poście powyżej piszę coś o polskiej polityce? I nie rozumiem twoich uwag na temat VOP CZ. VOP CZ jest przedsiębiorstwem państwowym (należącym do Ministerstwa Obrony) i nie ma wpływu na wybór konkretnego pojazdu. Przeprowadzi jedynie końcowy montaż (zgodnie ze specyfikacją przetargową), konserwację i przyszłe aktualizacje. Ale jeśli jest to ASCOD, Lynx lub CV90 nie ma na to wpływu. Jest to kwestia wyłącznie komisji selekcyjnej i rządu.

Edi
czwartek, 17 października 2019, 21:11

ASCOD ma największe szanse, bo wygrał ostatnio w UK i USA.

tut
czwartek, 17 października 2019, 14:57

Można by było zaproponować im podwozia od borsuka. A zabudowę zrobili by sobie sami. Albo wzięli byśmy od nich jakieś wersję np: medyczną, serwisową. Ale żeby sprzedać trzeba być firmą prywatną a nie państwowym molochem. O korzyściach takiej sprzedaży chyba nie muszę pisać.

Marek
sobota, 19 października 2019, 11:47

Hmm. VOP CZ to jest państwowa czeska firma. I to oni właśnie będą mieli licencję na dłubanie przy przyszłym czeskim bewupie. Poza tym Czesi mają inne wymagania dotyczące bewupa. No i ewentualna współpraca była by trudna. Choćby dlatego, że to małe państwo mające wielkie mniemanie o sobie.

sża
czwartek, 17 października 2019, 21:39

Czesi zupełnie nie znają się na BWP - zamiast wybrać pływającego Borsuka, to wybierają solidnie opancerzone i uzbrojone wozy zachodnie. A do tego tylko trochę tańsze od naszego Borsuka. Gdzie tu logika?

Gras
niedziela, 20 października 2019, 14:01

Był pomysł by bwp powstał wspólnie z Czechami i slowakami ale nie wypaliło.

jas
piątek, 18 października 2019, 17:04

A ile i jakie tam mają przeszkody wodne ?

Rudaemi
piątek, 18 października 2019, 14:36

1. Borsuka jeszcze nie ma stąd nie zaproponowany. 2. Nie spełnia wymagań 3. Produkcja na wiele lat tylko dla naszych SZ 4. Nie trolluj. Czesi Mają swe wymagania a my mamy swoje eh i tak nie zrozumiesz

ryba
sobota, 19 października 2019, 15:07

Borsuka bedziemy/powinniśmy zaproponować Słowakom Węgrom Litwinom Łotyszom Ukraińcom i Estończykom Rumunom Bułgarom Chorwatom Macedoni Finlandii itd torealny rynek o który powinniśmy zadbać .

Rudaemi
niedziela, 20 października 2019, 21:38

Ok ale jak będzie

Nesher
niedziela, 20 października 2019, 14:04

Myślę, że widzisz to zbyt różowe. Weź to kraj po kraju. Słowacja z Polski nie kupi niczego po kłopotach z uaktualnieniem DANA do zakupu rosomaków. W końcu Węgrzy są nastawieni na Niemcy, już rozważają zakup Cougara. Bułgarzy, Chorwaci i inni również wezmą pod uwagę względy polityczne i pod tym względem Polska koniecznie straci polityczną i ekonomiczną wagę Niemiec, USA, Francji to zupełnie inna liga.

Marek
poniedziałek, 21 października 2019, 14:41

A ty patrzysz troszeczkę zbyt czarno. Wystarczy rzut okiem na mapę by znaleźć państwa, które ze względu na warunki geograficzne powinny być zainteresowane pływającą konstrukcją.

Davien
piątek, 18 października 2019, 00:13

Jak widze totalny płacz bo wasze "cudowne" BMP-1/2/3 z Rosji olali:)

ZSMW
czwartek, 17 października 2019, 18:50

Borsuk to nadal prototyp nawet nie wersja przed seryjna!!! Ale za to pływa ;)

lol
piątek, 18 października 2019, 19:58

Wschodnie rubierze PL oraz masa terenów w zachodniej Rosji jest podmokła. Dla nas to ważne. Więc się nie nabijaj. Czechy to kraj o zupełnie innej geografii niż Polska!!!

asdf
poniedziałek, 21 października 2019, 00:19

Rosomaki i BWP1 plywaja wiec swietnie beda sie nadawac na tereny zachodniej Rosji do obrony zakupmy sobie normalny BWP.

poniedziałek, 21 października 2019, 14:42

No to kupuj.

ThinQ
piątek, 18 października 2019, 16:21

Właściwie już powstał. I pływa i to jak :-) jak wydra bez przygotowania z marszu potrafi pokonać przeszkodę wodną. Nie bawem próby poligonowe z udziałem wojska BOLI?

rmarcin555
sobota, 19 października 2019, 14:06

@ThinQ. Bez przygotowania czego? Pojazdu? Czy brzegu? Jeśli brzegu, to każdego?

ThinQ
niedziela, 20 października 2019, 21:43

Następny szukający dziury w całym. Borsuk z marszu może wejść i pokonać przeszkodę wodną a więc pojazd. Żeby to zrobił wiadomym jest że wejście/wyjście muszą spełnić pewne warunki a prąd wody nie może sunąć z prędkością światła.

rmarcin555
poniedziałek, 21 października 2019, 11:11

@ThinQ. Więc nie pisz, że z marszu może pokonać przeszkodę wodną. Może, tylko w specyficznych przypadkach. Ja też mogę z marszu pokonać przeszkodę wodną.

Nesher
czwartek, 17 października 2019, 18:16

I dlaczego Czesi mieliby to zaakceptować? W warunkach prowadzenia przetargu jest min. 40% udziału czeskich firm w produkcji i 100% lokalizacji konserwacji i przyszłych aktualizacji do VOP CZ. Czym polskie podwozie jest lepsze od niemieckiego czy szwedzkiego? Na przykład. taki Rheinmetall jest firmą inżynieryjną najwyższej jakości, posiadającą długofalowe, nieprzerwane know-how w zakresie rozwoju i produkcji systemów uzbrojenia. Po co więc kupować polskie podwozie, skoro można słusznie założyć, że nie będzie lepsze niż niemieckie czy szwedzkie. Co więcej, nie ma to sensu nawet politycznego. Polska nie jest szczególnie ważnym partnerem dla Republiki Czeskiej pod względem bezpieczeństwa i interesów gospodarczych Republiki Czeskiej. I na koniec, Borsuk wciąż nie istnieje (jako gotowy system). To wciąż tylko prototyp.

niedziela, 20 października 2019, 10:11

Słowacja swego czasu także nie była szczególnie ważnym dla was partnerem.

Pim
czwartek, 17 października 2019, 17:45

Ale oni zamawiają coś co wyprodukowano a nie prototyp, który istnieje w jednym? dwóch? (proszę o korektę) egzemplarzach. Po tym prototypie trzeba wyprodukować serię przedprodukcyjną w ilości 10? - 20? sztuk i dać się wojsku nad nią poznęcać. Potem jeszcze fabryka, moce produkcyjne większe niż 20 szt/rok i możemy startować. Na pewno wygramy.

Imperial Palace
czwartek, 17 października 2019, 17:26

Podwozie od Borsuka nie jest gotowe, przechodzi testy i nie jest sprawdzone. Ty byś kupił produkt który nie jest gotowy czy coś co jest gotowe i można wystawić do testów w terenie?

Ryszard 56
czwartek, 17 października 2019, 14:41

Ten Lynx to jak kopia Naszego, ciekawe czemu MON to nie chciał?

lol
piątek, 18 października 2019, 20:00

Nie chciał bo trzeba kupić ponad 1000 sztuk. A przy takiej ilości warto próbować opracować własną konstrukcję.

KAZIO z lornetką
czwartek, 17 października 2019, 14:05

UZUPEŁNIAJĄC : pragmatyczne podejście Czechów do wojny czy to z literatury faktów "Przygody Dzielnego Wojaka Szwejka" czy to z historii bliższej i dalszej dorzucając do tego ich bezpieczne położenie i pacyfistyczne nastawienie do wojny "nasza chata skraja" ..dorzucając wysoką kulturę techniczną oraz utożsamianie się z Niemcami jako "słowiańska nacja Niemców"...Czesi "uruchomili w kuluarach" dialog biznesowy że zakupią transportery WIESEL na którego apropo już wcześniej wysłali zapytanie a którego Niemcy w znacznej części się pozbywają dorzucając do tego licencje i linie technologiczno -produkcyjną w/w transportera i jak wspomniałem Czesi reprezentując wysoką kulturę techniczną , ich WIESEL po zakupie a w przyszłości modyfikacji i opancerzeniu jako czeski uniwersalny moduł z różnorodnym uzbrojeniem będzie hitem na kraje Afryki ,Arabskie i Europejskie kraje z małym budżetem jako system plot ,ppanc , wsparcia wojsk , transportu wojsk ,czy wozy zabezpieczenia,specjalistyczne i ugrają swoje ..do tego mają zakupić wzorem Wojska Polskiego kilkanaście sztuk do wystąpień defiladowych tudzież w propagandowych pokazach NATO-wskich .. 18-20 sztuk wozów LYNX a które dostaną w dużych upustach po zakupie ok 60/80 sztuk wozów WIESEL oraz licencji i linii technologiczno produkcyjnej do nich ..więc "dill "z Niemcami będzie opłacalny ...co też powinna Polska zrobić zakupić od Niemców uniwersalne systemy od wszystkiego w sam raz sprawdzające się dla wojsk specjalnych ,powietrznodesantowych ,czy batalionów przełamania opartych o struktury OT

Mocny
czwartek, 17 października 2019, 13:49

W końcu Polacy mogą brać przykład od sąsiadów.

Pytajnik
czwartek, 17 października 2019, 20:10

Z czego mamy brać przykład skoro mamy swoje rozwiązania?

rED
czwartek, 17 października 2019, 16:01

Tak i kupić 200 BWP i modernizować 30 T-72. Brawo geniuszu.

asdf
czwartek, 17 października 2019, 21:05

kupic tylko dla Leopardow do T72 pasuja BWP1 i to kupowac juz nie czekac na zadnego Borsuka!

ThinQ
piątek, 18 października 2019, 16:22

A skąd weżmiesz pieniądze na 200 BWP? Serwisy części na integrację z naszym sprzętem? Trollu jeden niebawem Borsuk będzie. Czy ty myślisz że ci 200 BWP w rok dostarczy ktoś?

Taki Tam
piątek, 18 października 2019, 15:51

A co za potencjał bojowy przedstawia BWP1 i T- 72 z tego co czytałem niezbyt wielką. Więc po co nam tą ruską stał przepraszam Ruski złom

asdf
piątek, 18 października 2019, 21:09

do wystawiania papierowych dywizji tak zeby polscy politycy mogli pochwalic sie czyms przed zachonimi przywodcami a tak na serio to nie wiem po co ale jak wydano decyzje o remoncie T72 to BWP1 pasuje do nich jak ulal.

ThinQ
niedziela, 20 października 2019, 00:43

30 lat zaniedbań kolejnych rzadiw robi swoje i nie nadrobisz tego w rok.

fakt
czwartek, 17 października 2019, 13:45

Czesi są mądrzy, dlatego nic od USA nie kupują.

Marek
czwartek, 17 października 2019, 17:01

Chyba tylko według faktu. https://www.defence24.pl/czechy-smiglowce-viper-i-venom-zastapia-mi-35

Qwest
czwartek, 17 października 2019, 15:54

Możesz wyjaśnić, na czym ta mądrość polega?

rydwan
piątek, 18 października 2019, 10:51

jak narazie to my nic czechom do zaoferowania nie mamy .

kwadryga
sobota, 19 października 2019, 11:56

Sami także nie za bardzo chcemy od nich kupować.

sobota, 19 października 2019, 11:55

Sami od nich też niezabardzo kupujemy

Edi
czwartek, 17 października 2019, 15:48

General Dynamics ASCOD to amerykańska oferta. W USA pod nazwą Griffin został wybrany na następcę Bradley. UK kupiły je jako Ajax.

MPO
czwartek, 17 października 2019, 13:09

Dlaczego Polska zbrojeniówka nie startuje w takich przetargach? Czy wciągnięcie Czechów Jak i innych krajów Europy Środkowej do kooperacji nad Borsukiem nie przysłużyłyby się interesowi zapewnienia ciągłości produkcyjnej w PGZ ?

Rudaemi
piątek, 18 października 2019, 14:38

Nie ma Borsuka jeszcze! I tak nie bylibyśmy w stanie sprostać czeskim wymaganiom! Ludzie myślcie!!!!

rED
czwartek, 17 października 2019, 16:01

Przecież Borsuka JESZCZE NIE MA. Poszaleliście?

Nesher
czwartek, 17 października 2019, 15:06

czy Borsuk istnieje w wariancie ciężkim (nie pływającym)? O ile mi wiadomo, Borsuk istnieje tylko jako prototyp (lepiej jako demonstrator technologii) w lekkim, pływającym wariancie. A zakończenie rozwoju leży w gwiazdach. Ponadto Borsuk nie spełnia innych wymagań, takich jak wielkość załogi (3 + 8), wieżyczka z załogą, aktywny system ochrony, min. 40% udziału czeskich firm w produkcji ..... Plus, kto jest dla Czech ważniejszym partnerem Niemcy (USA) czy Polska? Odpowiedź jest jasna, Niemcy (USA).

rmarcin555
czwartek, 17 października 2019, 14:55

@MPO. Borsuk na tę chwilę nie istnieje. Czesi nie mają mocarstwowych ambicji tak jak my i nie próbują wszystkiego robić sami. Pieniądze ładują tam, gdzie przynosi to efekty np. CZ.

sobota, 19 października 2019, 12:02

Mylisz się. Ambicję mają taką, że sięga chmur. To dzięki tej ambicji dziś mogą robić mniej niż mogli przed 1 stycznia 1993r.

trefniś kompanijny
czwartek, 17 października 2019, 12:38

Teraz pora na zart. Moze by im naszego Borsuka zaproponowac?

Edi
czwartek, 17 października 2019, 15:46

Przecież nie istnieje

Tomasz32
czwartek, 17 października 2019, 15:06

Ale nasz Borsuk będzie naprawdę nasz, a nie z importu. I w 5x większej liczbie. Tylko kwestia czasu i niczego więcej.

tut
czwartek, 17 października 2019, 19:36

Taaa? A ile tego borsuka będzie polskie? Gąsienice - nie. Zawieszenie - nie. Przeniesienie napedu - nie. Silnik - nie. Blachy - tego nie wiem. To ile wychodzi?

Tomasz32
czwartek, 17 października 2019, 23:45

Pytanie jest inne, czy HSW będzie pełnym dysponentem technologii i praw do produkcji czy eksportu. Jeśli tak to nie ma problemu.

Pim
czwartek, 17 października 2019, 17:47

I będzie produkowany w ilości 25 egz/rok przez 20 lat?

AntyLeming
piątek, 18 października 2019, 14:39

50 to raz a dwa ze to jest na miare budzetu zaproponowanego i wdrozonego przez MON.

Marek
czwartek, 17 października 2019, 12:17

Że Puma odpadnie było do przewidzenia.

Tweets Defence24