Dwóch w przetargu na WZT-ki dla Leopardów

5 października 2020, 12:02
840_472_matched__pw6i74_pubix8WZT2
Wóz zabezpieczenia technicznego WZT-2. Fot. mł. chor. Marek Mazur

Zgodnie z informacją przekazaną redakcja Defence24.pl przez Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na dostawę Wozów Zabezpieczenia Technicznego (WZT) Kajman złożyły dwa podmioty. 

Wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego możno była składać do 28 września (po zmianie pierwotnego terminu 30 sierpnia br.) i w tym terminie wpłynęły one jedynie od:
- konsorcjum w składzie: Rheinmetall Defence Polska Sp. z o.o. (RDP) oraz Rheinmetall Landsysteme GmbH (RLS),
- Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft mbH (FFG).

Zapewne firmy te zaoferują znajdujące się w ich portfolio wozy: Wisent 2 (FFG) i Bergepanzer 3 (Rheinmetall) oba bazujące na czołgu Leopard 2.

Postępowanie zostało ogłoszone 25 czerwca 2020 roku i dotyczy pozyskania 29 WZT Kajman z opcją na zamówienie kolejnych 37 pojazdów. Według planów IU miał dopuścić do procedury realizowanej zgodnie z PZP nie więcej niż pięć podmiotów. Planowany termin dostaw to 30 listopad 2035 roku.

image
Wisent 2. Fot. FFG

WZT Kajman ma być opancerzonym pojazdem gąsienicowym, przeznaczonym do współpracy zarówno z czołgami jak też innymi pojazdami gąsienicowymi.

Nowy wóz zabezpieczenia technicznego ma być zdolny do ewakuacji pojazdów o masie nie mniejszej niż 63 tony, co oznacza, iż dedykowany jest do wsparcia czołgów Leopard 2A5 i Leopard 2PL oraz przyszłych czołgów w tej kategorii wagowej jak również samobieżnych armatohaubic Krab kalibru 155 mm i innych pojazdów gąsienicowych.

Obecnie w wojsku polskim eksploatowane są trzy typy wozów zabezpieczenia technicznego. WZT Kajman ma zastąpić najliczniej eksploatowane dziś pojazdy WZT-2 na podwoziu sowieckiego czołgu T-55, nowsze WZT-3 na bazie T-72 oraz wozy Bergepanzer 2 oparte na podwoziu Leopard 1. Te ostatnie mają być modernizowane, a w trwającej od  2017 roku procedurze prowadzone są obecnie negocjacje z konsorcjum Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., ZM Bumar Łabędy S.A. oraz Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A, które oferuje pojazd oparty o spolonizowaną technologię Wisent 1.

image
Bergepanzer 3 Büffel. Fot. Combat Camera Europe

Wprowadzanie haubic Krab, pozyskanie drugiej partii Leopardów, jak i potencjalne wsparcie stacjonujących na terenie Polski wojsk sojuszniczych oznacza zwiększone zapotrzebowanie na nowoczesne WZT, zdolnych do obsługi cięższych pojazdów.  Ponadto zastąpienie coraz starszych WZT-2 jest coraz pilniejszą potrzebą.

Koszt przebudowy jednego czołgu na nowy typ WZT wynosi - według dostępnych informacji - co najmniej 25-30 mln zł. Biorąc pod uwagę, że samo zamówienie podstawowe to 29 pojazdów, a Polska będzie musiała zbudować system zabezpieczenia logistycznego i pozyskać pojazdy bazowe do przebudowy na WZT, koszt programu Kajman może znacznie przekroczyć miliard złotych, a po pełnej realizacji opcji - nawet dwa miliardy. Program ten stanowi więc istotny i dość kosztowny element rozwoju Wojsk Pancernych.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 23
Reklama
uywaga bede sprzedawać
wtorek, 6 października 2020, 16:56

Czyli po nasze WZT-2 już kolejka? Dobrze działa ta wyprzedaż post państwowego, czytaj niczyjego... Bedą długo jeździć w Afryce/Azji/Bliskim Wschodzie, dużo dłużej niż te Kajmany co kupimy.

Lechu
wtorek, 6 października 2020, 11:36

15 lat na dostawę 29 sztuk! Tam naprwdę ktoś musi rozgonić tą bandę!

Andrej
wtorek, 6 października 2020, 09:39

Wisent 2 is the most advantage vehicle in this competition. It has better technical advantages and performance performance data's. Like balistic protection, mine protection and crane capacity of 32 t. Furthermore the Wisent 2 is the newer development. The Wisent 2 is the perfect NATO Platform. Canada, Norway and Hungary are the NATO user nations so far.

opos
wtorek, 6 października 2020, 08:14

A nie da sie zrobić WZT na koreańskim podwoziu?

Tani
poniedziałek, 5 października 2020, 18:42

WZT nie byly sowieckie,byly nrd-owskie,czyli wschodnioniemieckie. Na podwoziu naszej produkcji t-55. Z sowietami maja tylko wiez polityczna. Bo nasze teciaki byly lepsze od sowieckich analogow.

Ukulele
poniedziałek, 5 października 2020, 15:08

A nasze wzt 4. Indie kupiły!!!! Czemu u nas nie mogą służyć

Dan
poniedziałek, 5 października 2020, 20:42

Indie kupiły WZT 3

gliwiczanin
poniedziałek, 5 października 2020, 15:57

Nie Indie, a Malezja i do tego tylko 6 szt.

Krzysztof
poniedziałek, 5 października 2020, 14:38

Ale aż 15 lat realizacji kontraktu ? Ktoś tu działa na szkodę państwa .

zv
poniedziałek, 5 października 2020, 14:27

2 mld za bzdury jaki sens ma ewakuacja? w razie konfliktu i tak nic nie naprawimy taniej kupic wiecej czołgów niz je odholować a za ta cene to w ogole lepiej pozyskać 2 DMO krab!

Optymista R
poniedziałek, 5 października 2020, 20:58

Czołg może ulec awarii w każdym miejscu nie tylko podczas walki i co wtedy ? Będzie go ciągła cała kompania?

Tani
poniedziałek, 5 października 2020, 19:49

Wszystko sie naprawi stracony to spalony. Reszta do naprawy. Czesci zapasowe? Z rozbitych pojazdow. Jak pisal Magnuski srednio teciak byl 8 krotnie stracony i naprawiony. Mysmy po wojnie czesc wrakow teciakow sowietskich naprawili chociaz wlasciciele klasyfikowali je jako stracone. Z dwoch trzech robilo sie jeden i walczyl dalej. Jedyny stracony w walce m-26 mial spalona wieze. Wiec gdyby amerykanie stracili innego a spalony bylby kadlub przelozyli by wieze do podeszwy i maja tank za free. Naszteciak 34/76 z Westerplatte byl zlozony z trzech lub czterech tankow.

carl fath
poniedziałek, 5 października 2020, 19:12

Bzdury to ty piszesz, ile chcesz mieć tych czołgów 20 000 szt. ?

LeAN
poniedziałek, 5 października 2020, 14:41

I ustawiać te zapasowe czołgi za każdą kompanią. A jak czołg z kcz zostanie trafiony, to załoga pójdzie do lasku i przyjedzie nowym. I na pewno, wg ciebie będzie to tańsze niż 2 mld. A trzeba by kupić kilkaset czołgów zapasowych

Tani
poniedziałek, 5 października 2020, 19:58

To robili angole i nasi byly szwadrony lub kompanie czolgow zapasowych. D-ca jak stracil zglaszal zapotrzebowanie i dostawal nowe tanki z zalogami do etatu. Zalogi tych rozbitych szly na odpoczynek potem zgrywanie zalog i szwadrony lub kompanie zapasowe. I od nowa...... . Podobnie bylo z czolgami spisano z etatu brano do remontu i po remoncie wracaly do kompanii szwadronu czolgow zapasowych. USA tez to mialo.w styczniu 45 angole i amerykanie mieli w W Brytanii28000 Shermanow w rezerwie magazynowej. Nowe dostarczano tylko na zastapienie bezpowrotnych strat. Ciekawostka....Shermany dostarczane na front musialy jechac z portu do jednostki na gasienicach. M-26 bo byly za duze musialy byc wozone koleja.

Olaf
poniedziałek, 5 października 2020, 14:15

2035, Boże czy ty to widzisz, od razu powinien się odbyć dla urzędasów sąd polowy za zdradę i celowe działanie na obronność i szkodę państwa.

Rexio
poniedziałek, 5 października 2020, 20:47

...i tak wyglądają zakupy dla wojska. Rozciągnięte w czasie ponad zdrowy rozsądek.

Tani
poniedziałek, 5 października 2020, 18:51

Bo do tego roku te co sa wystarcza to proste jak budowa cepa. Jestes bogaty? Stac cie na zezlomowanie dobrej maszyny zeby miec fajniejsza? A moze jednak produkcja Leo2 bedzie wznowiona i beda to nowki. A moze beda tez nowe wilki czyli Leo2. Moze? Plany zakupowe nie sa jawne bo trzeba je negocjowac z potencjalnym partnerem. Sa chetni czyli jest dobrze.

Hg
poniedziałek, 5 października 2020, 14:24

To chyba jakaś pomyłka... może miało być 2025

RafR
poniedziałek, 5 października 2020, 15:20

Niestety nie.

LeAN
poniedziałek, 5 października 2020, 14:42

Oczywiście, że pomyłka. Miało być 2065

Gość
poniedziałek, 5 października 2020, 14:53

Ktoś doczeka do emerytury spokojnie.

jur
poniedziałek, 5 października 2020, 15:33

to jest cysto prowda!!!

Tweets Defence24