Siły zbrojne
Kajman wesprze Leopardy i Kraby. Przetarg za miliard
Inspektora Uzbrojenia rozpoczął procedurę przetargową dotyczącą pozyskania Wozów Zabezpieczenia Technicznego Kajman. Pojazdy te mają być przeznaczone do prowadzenia rozpoznania i ewakuacji technicznej pojazdów o masie 63 ton i większej, a więc takich jak czołgi Leopard 2A5 i Leopard 2PL oraz samobieżnych haubic Krab kalibru 155 mm.
Przetarg ogłoszony 25 czerwca 2020 roku dotycz pozyskania 29 Wozów Zabezpieczenia Technicznego (WZT) Kajman z opcją na zamówienie kolejnych 37 pojazdów. Termin zgłaszania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu upływa 30 sierpnia 2020 roku.
Inspektorat Uzbrojenia dopuści do procedury realizowanej zgodnie z Prawem Zamówień Publicznych nie więcej niż 5 podmiotów. W ocenie ofert 90% stanowi cena a 10% okres gwarancji. Termin dostaw to 30 listopada 2035 roku - a więc tuż przed zakończeniem obowiązywania Planu Modernizacji Technicznej. Możliwe, że w ten sposób IU chce się zabezpieczyć na wypadek różnej dostępności środków finansowych i dać sobie możliwość uruchamiania opcji w zależności od sytuacji.
WZT Kajman ma być opancerzonym pojazdem gąsienicowym, przeznaczonym do współpracy zarówno z czołgami jak też innymi pojazdami gąsienicowymi. Wymagane ukompletowanie obejmuje następujące wyposażenie:
1) opancerzenie zapewniające stosowną ochronę załogi WZT;
2) dzienno-nocne przyrządy obserwacyjne i celownicze;
3) ZSMU (Zdalnie Sterowany Moduł Uzbrojenia);
4) system OPBMR (Obrona Przed Bronią Masowego Rażenia);
5) system wykrywania skażeń i układu filtrowentylacji;
6) układ klimatyzacji i ogrzewania;
7) agregat prądotwórczy (APU);
8) system przeciwpożarowy i przeciwwybuchowy;
9) urządzenie dźwigowe;
10) wyciągarki: główną i pomocniczą, a także system CRS (Combat Recovery System);
11) lemiesz;
12) system diagnostyczny;
13) system obserwacji dookólnej;
14) system osłony i ochrony;
15) system łączności wewnętrznej i zewnętrznej.
Nowy wóz zabezpieczenia technicznego ma być zdolny do ewakuacji pojazdów o masie nie mniejszej niż 63 tony, co oznacza iż dedykowany jest do wsparcia czołgów Leopard 2A5 i Leopard 2PL oraz przyszłych czołgów w tej kategorii wagowej jak również samobieżnych armatohaubic Krab kalibru 155 mm i innych pojazdów gąsienicowych.
Obecnie w wojsku polskich eksponatowe są trzy typy wozów zabezpieczenia technicznego. WZT Kajman ma zastąpić najliczniej eksploatowane dziś pojazdy WZT-2 na podwoziu sowieckiego czołgu T-55 i nowsze WZT-3 na bazie T-72. Oba typy nie są w stanie skutecznie wspierać działań czołgów o masie Leoparda 2A5, gdyż powstały do współdziałań z pojazdami T-72/PT-91 i starszymi (w wypadku WZT-2). Natomiast dostarczone wraz z pierwszą partią Leopardów 2 niemieckie wozy Bergepanzer 2 oparte na podwoziu Leopard 1 będą nadal eksploatowane, gdyż od 2017 roku prowadzona jest procedura mająca na celu ich modernizację. Negocjacje w tej sprawie prowadzone są z konsorcjum Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., a w jego skład wchodzą także ZM Bumar Łabędy S.A. oraz Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A, oferowany pojazd oparty jest o spolonizowaną technologię Wisent 1. W tegorocznym budżecie przewidziano środki na tą modernizację.
Również od 2017 roku prowadzony był dialog techniczny dotyczący pozyskania nowych WZT zdolnych do obsługi cięższych pojazdów, gdyż możliwości Bergepanzer 2 kończą się w okolicy 60 ton. Wprowadzanie haubic Krab, pozyskanie drugiej partii Leopardów, jak i potencjalne wsparcie stacjonujących na terenie Polski wojsk sojuszniczych oznacza jednak zwiększone zapotrzebowanie na nowoczesne WZT, a ponadto zastąpienie coraz starszych WZT-2 jest coraz pilniejszą potrzebą.
W toku trwającego dialogu technicznego, ale również obserwując pojazdy prezentowane podczas MSPO, można wskazać trzech niemal pewnych kandydatów do walki o kontrakt na WZT Kajman: Wisent 2 firmy FFG, M88A2 Hercules koncernu BAE Systems i Bergepanzerem 3 od Rheinmetall. Pojazdy tego typu zwykle budowane są poprzez przebudowę czołgów Leopard 2 (Wisent, BPZ-3) lub starszych WZT M88A1.
Koszt tego rodzaju przebudowy wynosi - według dostępnych informacji - co najmniej 25-30 mln zł. Biorąc pod uwagę, że tylko zamówienie podstawowe to 29 pojazdów, a ponadto Polska będzie musiała zbudować system zabezpieczenia logistycznego i pozyskać pojazdy bazowe do przebudowy na WZT, koszt programu Kajman może znacznie przekroczyć miliard złotych, a po pełnej realizacji opcji - nawet dwa miliardy. Program ten stanowi więc istotny, ale i dość kosztowny element rozwoju Wojsk Pancernych.
Czytaj też:
M88 Hercules i M1 Abrams na MSPO
MSPO 2019: Zmodernizowany WZT dla Leopardów
Niemcy zmodernizują Bergepanzer 3
asf
Ze względu na użytkowanie w Wojsku Polskim czołgów Leopard 2 najlepiej byłoby wybrać pojazd na podwoziu tegoż właśnie. Natomiast patrząc na poczynania naszych władz wydaje się, że wygra M88.
Troll z Polszy
Problem z "wuzetami" ( że o "midach" nie wspomnę) jest od dawna i trzeba na niego spojrzeć całościowo a nie przez pryzmat Leo 2A5/PL/Kraba. WZT2 na podwoziu T55 zdychają z starości i braku części zamiennych, WZT3M w liczbie smiesznie małej ( 29 sztuk ) obarczone są grzechem pierworodnym PT91 czyli przeciążonym układem napędowym ( przekładnie boczne "szczają" olejem jak drużyna OSP po dożynkach, a resursu mają tyle co "krzynka" piwa na dożynkach ) WZT4 ( te już mają wzmocnione przekładnie z Bumarum Mikulczyce) z 1000 konnym silnikiem i renkiem to już inna liga ale ciągle że mało koników na holowanie pojazdów powyżej 60 ton ( bo wyciągarka pozwala wyciągać pojazdy o masie do 90 ton ), a wprowadzać do SZRP P-P scania( 1200 km ) +renk w liczbie 30(60) sztuk to morderstwo na logistyce i kosztach LCC ( pozdrawiamy biedaholki i AW101 ). Na stole leży WZT5 czyli produkcja w Bumarze Bergepanzer 3 niby fajnie ale nie wiadomo tak naprawdę co obejmuje ta "produkcja" i jakie klocki będziemy mogli włożyć swoje i co z serwisem osprzętu specjalistycznego. Modernizacja Bergepanzer 2 jest bezsensowna bo to podwozie Leo 1 czyli generacyjnie starsze podwozie od T72, Herkules ze względu na specyfikę "pracy" żurawia odpada w przedbiegach ( oby ). Największą zagadką może być Obrum bo od kilku lat dłubie przy UMPG i różnych pojazdach na tym podwoziu. Poza brakiem WTZ dla Leo 2PL/A5/Kraba niedługo będzie brakować WZT dla T/PT że o takiej ekstrawagancji jak MID czy moście szturmowym nawet nie myślę. Braki sprzętu inżynieryjnego w SZRP są porażający
wert
kasa, kasa, kasa. Gdzie nie spojrzysz braki, nie tylko inżynierka. Wszystko sprowadza się do gospodarki. Najbardziej mnie wkurza świadomość ile straciliśmy na latach balcerowiczowskiego bezhołowia.
Troll z Polszy
Planowanie w MON nie sięga dalej niż "następne wybory" i na dodatek jest pełne myślenia życzeniowego i braku akceptacji realiów ekonomicznych.
Zawisza_Zielony
Żaden przetarg powinny być prace badawcze rozwojowe dla HSW i można WZT spróbować osadzić na podwoziu od Kraba. (To najnowocześniejsze podwozie gąsienicowe jakie mamy i nadawałoby się do tego typu zadań)
Huciany
Tak jest to aneks do umowy INSPEKTORAT UZBROJENIA znów kręci
mick8791
Na podwoziu od Kraba? Nie bądź śmieszny! Po pierwsze jest zbyt lekkie. Po drugie to w zasadzie blaszana puszka i nie wystarczającej wytrzymałości mechanicznej żeby przenieść wymagane od takiej konstrukcji obciążenia. Nie od parady na całym świecie WZT buduje się na bazie podwozi czołgów!
LMed
Ale Zawisza zacny ceni Kraba i wie,że podwozie poradzi
B72
Widzę, że ruskie onuce az się dwoja i troja w komentarzach dot modernizacji WP . Boli ma boleć, piszcie ile chcecie Polacy robia swoje , wreszcie sie ruszylo w naszej armii po latach marazmu . O BWP jak Borsuk to mozecie pomarzyć, moze za 20 lat powstanie ruska kopia .
Arrius
Ruski już mają lepsze BWP od naszych i mają kilkaset sztuk czołgu Armata z systemem obrony aktywnej Arena a nasze wozy zabezpieczenia technicznego zanim wejdą za 15 lat na stan uzbrojenia to już teraz 30 letnie Leopardy 2 będą nadawały się na złom.
Art
Srają nie mają. To wszystko to się nadaję do jazdy po placu czerwonym na parady. Na poligonach szrot się sypie. Starymi cały czas robią.
Olo
Kilkaset sztuk czołgu Armata. No po takim odjeździe to nie warto nawet komentować.
Alu Gator
To nie lepiej juz kupić coś na,Abramsa od amerykanow? Nasze teciaki staną w polu po kwadransie a SILNIKÓW BRAK
Karkoszka
Zapomnieć natychmiast o Leo i brać Abramsy wraz z techniką towarzyszącą. Jedyny i ostatni ratunek.
Syplog
Potrzebujeny nowego nosnika dla polskiego mbt i to na wczoraj
men
Waga 90% cena, no cóż skończy się jak WZT dla Rosomaków na Skanii (jakoś się to nazywa ale nie chce mi się szukać), wygrał różnicą kasy kilku TV a przegrał Mamut na Tatrze, skonstruowany przez Szcześniaka za budżetowe pieniądze, ale w IU kogo to, najważniejsze że kwity się zgadzają, tak apro po może ktoś z kolegów żołnierzy który to cuś obsługuje podzieli się swymi spostrzeżeniami?................. A co do meritum, oczywiście tak nie będzie ale takie przedsięwzięcie w normalnym kraju się realizuje po wyborze czołgu jako pdst?, praktycznie temat dotyczy Leo i jego potencjalnych następców, bo "rodzina" T72 jest "obstawiona" WZT2/3/4 te ostatnie w śladowych ilościach, a te pierwsze na T55. Widzę to też tak że gdyby nasi "władcy" na serio podchodzili do swych deklaracji o "Polskim czołgu" to byłaby doskonała okazja do stworzenia podwozia pod czołg, bo WZT zazwyczaj bazują na takich podwoziach, ale to chyba wykracza poza zbiorowy intelekt MON-IU i wyżej, a jeśli zostajemy przy Leo lub wybieramy Abramsy to temat jest tez praktycznie zamknięty bo wtedy Bergepanzer 3 /Herkules M88.
Optymista
Jak by miała wygrać firma zagraniczna to by nie dali tak odległego terminu . Wydaje mi się że to będzie oparte na nowym czołgu podstawowym dla WP.
Jato
Za 15 lat ten Kajman bedzie bezzebnym Kajmanem.
Janus
Będzie ładymi butami....
Za 15 lat będzie nowy sprzęt.
ito
Logicznie byłoby oprzeć go o podwozie Kraba.
Huciany
Ale to nie INSPEKTORAT UZBROJENIA Do tego potrzebne aneks do umowy a nie przetarg
Logistyk
Nie! WZT ma być na takim podwoziu jak czołgi które ma wspierać.
Chyba dreamer a nie logistyk
Co to znaczy "ma byc"?? "Ma" ale być co najwyżej zdolnym do uciągnięcia, ale już nie holowania, "co najmniej 65 ton"! I nic poza tym NIE MUSI!!
vvv
ja tylko napiszę ze Niemcy proponowali pelną 100% licencję i polonizację Bergepanzer 3 z programem 2pl ale cóż chyba PIS nie był tym zainteresowany :)
Africa Corps
PREZES i Błaszczak torpeduja NIEMCY ZA UE częśći do Leopardow nie kupili od 5-lat
Opel
Tupia nóżkami robiąc kuku sobie. Prostaki. Świat ma ubaw.
Kamyk
Nie B3 tylko B2 , jak pan cos pisze to prosze sprawdzić fakty . Wozy klasy B3 robia tylko niemcy i licencji nikomu nie dadza , glupcami nie są po co im tworzyc sobie konkurencje .
Artur
Kryteria: cena -waga 90 punktów, okres gwarancji -waga 10 punktów. Rzuca się w oczy brak punków "technicznych" pojazdu. Chęć zrealizowania kontraktu do 2035 roku. To ostatnie to chyba największy absurd.
Desantowiec
Bo nie wiedza co Dziady
Mors
90 %to waga mózgow
mick8791
To jest procedura prowadzona w ramach PZP czyli Prawa Zamówień Publicznych. Co z tego wynika? Ano to, że minimalne wymaganie techniczne i funkcjonale są określone w SIWS czyli Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Bez ich spełnienia podmiot nie zostanie dopuszczony do przetargu! Choinka please minimum wiedzy zanim się coś napisze...
Willgraf
2035 rok - czyli 15 lat !!!! na wyprodukowanie i dostarczenie !!! Sabotaż !!!
Emeryt
Dziadek z INSPEKTORATU ma,emeryturę
martin
wygra jakas ussraelsk spoleczka krzak jak zwykle
Perla Lubelska
Nie skąd? Wygra spółka zbrojeniowa ,z lublina JUŻ wzięli 200 mln pln PRZEDPŁATY
Karkoszka
Ci sami co respiratory mieli dostarczyć?
Karol
Fiu, fiu - zaplanowali sobie zajęcie już do emerytury - termin odbioru 2035 - 15 lat na niekończące się dialogi, zmiany wymagań w trakcie pracy, przerwy w finansowaniu, zmiany ilości, zerwane przetargi, powtórne przetargi, badania zakładowe, badania kwalifikacyjne, testy, zmiany wymagań po badaniach i tak się biznes będzie kręcił a wszystcy będa powtarzać, że trzeba inwestować w krajowy przemysł....
Alu Gator
BŁASZCZAK i jego INSPEKTORAT UZBROJENIA Asy
eVa
Kilka długości lepsi niż poprzednicy z PO
Edek
Tak. Zdecydowanie. Teraz to same anioły nieskazone myśleniem i zdolnością pojmowania świata. Takie wiesmaki.
LMed
Dobra okazja aby postawić pytanie, kto opracował WZT-1, WZT-2, WZT-3, WZT-4? Jak te wozy sprawdziły się w wojsku? Potem ewentualnie można szukać dalej.
Bumarowiec
A uciągnie 72 tony? Który?
Bystry z Opola
CHYBA nie BUMAR?
LMed
WZT-5 oczywiście.
12345
Najlepiej byłoby budować WZT na tym co mamy lub możemy mieć czyli na podwoziu Kraba bądź przyszłego K2PL. Z naciskiem na to drugie, bo jest bardziej wytrzymałe.
Ustawiator
Jaki silnik uciagnie 72-tony? To ta słynna USTAWKA
Troll z Polszy
Borzy szumiący, co wyście się tak uparli "fakt medialny" promowany przez Koreańczyków pod nazwą K2PL
vvv
nie da rady bo ma za mala moc i nie zrobisz z tego nic wiecej. k2pl nie istnieje i nie bedzie
rex
a czy nie można wybudować WZT-4 na podwoziu kraba w kraju? po co kupować wzt na podwoziach np. leopardów i płacić później dodatkowo za części eksploatacyjne za granicę jak można mieć swoje.
Wojciech
Robota dla Cegielskiego we współpracy z HSW.
Tytus
Tam było napisane że to polska ma zabezpieczyć pojazd.
Ślązak
Rex ma ciekawy pomysł,popieram.
Zbyszko z bogdanca
KOLEDZY co dzisiaj ciagnie Abramsa? Chyba sie nie zdziwiłbym
Zastanawiający się
"Termin dostaw to 30 listopada 2035 roku ", prima aprilis?
Huciany
No to mamy wygrany przerarg Podwozia kraba jako aligator Milisrd do kieszeni A szkoda bo miały byc pod NOWE KRABY
Desantowiec
Od 2017 INSPEKTORAT UZBROJENIA prowadzi procedure na modernizację BERGA2 sztuk,2 Hahahaha HAHAHAHA
Bumarowiec
PGZ TO CHODZĄCY COMBAT RECOVERY STSTEM Co kwartał 209,mln pln od MON na,recovery
Fantasta
Ciagnik dla ZŁOMU Inspektorat uzbrojenia FARSA