Kajman wesprze Leopardy i Kraby. Przetarg za miliard

26 czerwca 2020, 09:39
Defilada 2016 - WZT-3
Fot. J.Sabak

Inspektora Uzbrojenia rozpoczął procedurę przetargową dotyczącą pozyskania Wozów Zabezpieczenia Technicznego Kajman. Pojazdy te mają być prze­zna­czone do pro­wa­dze­nia rozpo­zna­nia i ewa­ku­acji tech­nicz­nej pojazdów o masie 63 ton i większej, a więc takich jak czołgi Leopard 2A5 i Leopard 2PL oraz samobieżnych haubic Krab kalibru 155 mm.

Przetarg ogłoszony 25 czerwca 2020 roku dotycz pozyskania 29 Wozów Zabezpieczenia Technicznego (WZT) Kajman z opcją na zamówienie kolejnych 37 pojazdów. Termin zgłaszania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu upływa 30 sierpnia 2020 roku.

Inspektorat Uzbrojenia dopuści do procedury realizowanej zgodnie z Prawem Zamówień Publicznych nie więcej niż 5 podmiotów. W ocenie ofert 90% stanowi cena a 10% okres gwarancji. Termin dostaw to 30 listopada 2035 roku - a więc tuż przed zakończeniem obowiązywania Planu Modernizacji Technicznej. Możliwe, że w ten sposób IU chce się zabezpieczyć na wypadek różnej dostępności środków finansowych i dać sobie możliwość uruchamiania opcji w zależności od sytuacji.

WZT Kajman ma być opancerzonym pojazdem gąsienicowym, przeznaczonym do współpracy zarówno z czołgami jak też innymi pojazdami gąsienicowymi. Wymagane ukompletowanie obejmuje następujące wyposażenie:

1)        opancerzenie zapewniające stosowną ochronę załogi WZT;
2)        dzienno-nocne przyrządy obserwacyjne i celownicze;
3)        ZSMU (Zdalnie Sterowany Moduł Uzbrojenia);
4)        system OPBMR (Obrona Przed Bronią Masowego Rażenia);
5)        system wykrywania skażeń i układu filtrowentylacji;
6)        układ klimatyzacji i ogrzewania;
7)        agregat prądotwórczy (APU);
8)        system przeciwpożarowy i przeciwwybuchowy;
9)        urządzenie dźwigowe;
10)      wyciągarki: główną i pomocniczą, a także system CRS (Combat Recovery System);
11)      lemiesz;
12)      system diagnostyczny;
13)      system obserwacji dookólnej;
14)      system osłony i ochrony;
15)      system łączności wewnętrznej i zewnętrznej.

Nowy wóz zabezpieczenia technicznego ma być zdolny do ewakuacji pojazdów o masie nie mniejszej niż 63 tony, co oznacza iż dedykowany jest do wsparcia czołgów Leopard 2A5 i Leopard 2PL oraz przyszłych czołgów w tej kategorii wagowej jak również samobieżnych armatohaubic Krab kalibru 155 mm i innych pojazdów gąsienicowych.

Obecnie w wojsku polskich eksponatowe są trzy typy wozów zabezpieczenia technicznego. WZT Kajman ma zastąpić najliczniej eksploatowane dziś pojazdy WZT-2 na podwoziu sowieckiego czołgu T-55 i nowsze WZT-3 na bazie T-72. Oba typy nie są w stanie skutecznie wspierać działań czołgów o masie Leoparda 2A5, gdyż powstały do współdziałań z pojazdami T-72/PT-91 i starszymi (w wypadku WZT-2). Natomiast dostarczone wraz z pierwszą partią Leopardów 2 niemieckie wozy Bergepanzer 2 oparte na podwoziu Leopard 1 będą nadal eksploatowane, gdyż od 2017 roku prowadzona jest procedura mająca na celu ich modernizację. Negocjacje w tej sprawie prowadzone są z konsorcjum Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., a w jego skład wchodzą także ZM Bumar Łabędy S.A. oraz Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A, oferowany pojazd oparty jest o spolonizowaną technologię Wisent 1. W tegorocznym budżecie przewidziano środki na tą modernizację.

Również od 2017 roku prowadzony był dialog techniczny dotyczący pozyskania nowych WZT zdolnych do obsługi cięższych pojazdów, gdyż możliwości Bergepanzer 2 kończą się w okolicy 60 ton. Wprowadzanie haubic Krab, pozyskanie drugiej partii Leopardów, jak i potencjalne wsparcie stacjonujących na terenie Polski wojsk sojuszniczych oznacza jednak zwiększone zapotrzebowanie na nowoczesne WZT, a ponadto zastąpienie coraz starszych WZT-2 jest coraz pilniejszą potrzebą. 

W toku trwającego dialogu technicznego, ale również obserwując pojazdy prezentowane podczas MSPO, można wskazać trzech niemal pewnych kandydatów do walki o kontrakt na WZT Kajman: Wisent 2 firmy FFG, M88A2 Hercules koncernu BAE Systems i Bergepanzerem 3 od Rheinmetall. Pojazdy tego typu zwykle budowane są poprzez przebudowę czołgów Leopard 2 (Wisent, BPZ-3) lub starszych WZT M88A1.

Koszt tego rodzaju przebudowy wynosi - według dostępnych informacji - co najmniej 25-30 mln zł. Biorąc pod uwagę, że tylko zamówienie podstawowe to 29 pojazdów, a ponadto Polska będzie musiała zbudować system zabezpieczenia logistycznego i pozyskać pojazdy bazowe do przebudowy na WZT, koszt programu Kajman może znacznie przekroczyć miliard złotych, a po pełnej realizacji opcji - nawet dwa miliardy. Program ten stanowi więc istotny, ale i dość kosztowny element rozwoju Wojsk Pancernych.

Czytaj też:
M88 Hercules i M1 Abrams na MSPO
MSPO 2019: Zmodernizowany WZT dla Leopardów
Niemcy zmodernizują Bergepanzer 3

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 87
Reklama
Syplog
sobota, 27 czerwca 2020, 16:50

Potrzebujeny nowego nosnika dla polskiego mbt i to na wczoraj

asf
sobota, 27 czerwca 2020, 13:57

Ze względu na użytkowanie w Wojsku Polskim czołgów Leopard 2 najlepiej byłoby wybrać pojazd na podwoziu tegoż właśnie. Natomiast patrząc na poczynania naszych władz wydaje się, że wygra M88.

Troll z Polszy
niedziela, 28 czerwca 2020, 02:48

Problem z "wuzetami" ( że o "midach" nie wspomnę) jest od dawna i trzeba na niego spojrzeć całościowo a nie przez pryzmat Leo 2A5/PL/Kraba. WZT2 na podwoziu T55 zdychają z starości i braku części zamiennych, WZT3M w liczbie smiesznie małej ( 29 sztuk ) obarczone są grzechem pierworodnym PT91 czyli przeciążonym układem napędowym ( przekładnie boczne "szczają" olejem jak drużyna OSP po dożynkach, a resursu mają tyle co "krzynka" piwa na dożynkach ) WZT4 ( te już mają wzmocnione przekładnie z Bumarum Mikulczyce) z 1000 konnym silnikiem i renkiem to już inna liga ale ciągle że mało koników na holowanie pojazdów powyżej 60 ton ( bo wyciągarka pozwala wyciągać pojazdy o masie do 90 ton ), a wprowadzać do SZRP P-P scania( 1200 km ) +renk w liczbie 30(60) sztuk to morderstwo na logistyce i kosztach LCC ( pozdrawiamy biedaholki i AW101 ). Na stole leży WZT5 czyli produkcja w Bumarze Bergepanzer 3 niby fajnie ale nie wiadomo tak naprawdę co obejmuje ta "produkcja" i jakie klocki będziemy mogli włożyć swoje i co z serwisem osprzętu specjalistycznego. Modernizacja Bergepanzer 2 jest bezsensowna bo to podwozie Leo 1 czyli generacyjnie starsze podwozie od T72, Herkules ze względu na specyfikę "pracy" żurawia odpada w przedbiegach ( oby ). Największą zagadką może być Obrum bo od kilku lat dłubie przy UMPG i różnych pojazdach na tym podwoziu. Poza brakiem WTZ dla Leo 2PL/A5/Kraba niedługo będzie brakować WZT dla T/PT że o takiej ekstrawagancji jak MID czy moście szturmowym nawet nie myślę. Braki sprzętu inżynieryjnego w SZRP są porażający

wert
niedziela, 28 czerwca 2020, 09:14

kasa, kasa, kasa. Gdzie nie spojrzysz braki, nie tylko inżynierka. Wszystko sprowadza się do gospodarki. Najbardziej mnie wkurza świadomość ile straciliśmy na latach balcerowiczowskiego bezhołowia.

Troll z Polszy
niedziela, 28 czerwca 2020, 23:23

Planowanie w MON nie sięga dalej niż "następne wybory" i na dodatek jest pełne myślenia życzeniowego i braku akceptacji realiów ekonomicznych.

men
sobota, 27 czerwca 2020, 07:10

Waga 90% cena, no cóż skończy się jak WZT dla Rosomaków na Skanii (jakoś się to nazywa ale nie chce mi się szukać), wygrał różnicą kasy kilku TV a przegrał Mamut na Tatrze, skonstruowany przez Szcześniaka za budżetowe pieniądze, ale w IU kogo to, najważniejsze że kwity się zgadzają, tak apro po może ktoś z kolegów żołnierzy który to cuś obsługuje podzieli się swymi spostrzeżeniami?................. A co do meritum, oczywiście tak nie będzie ale takie przedsięwzięcie w normalnym kraju się realizuje po wyborze czołgu jako pdst?, praktycznie temat dotyczy Leo i jego potencjalnych następców, bo "rodzina" T72 jest "obstawiona" WZT2/3/4 te ostatnie w śladowych ilościach, a te pierwsze na T55. Widzę to też tak że gdyby nasi "władcy" na serio podchodzili do swych deklaracji o "Polskim czołgu" to byłaby doskonała okazja do stworzenia podwozia pod czołg, bo WZT zazwyczaj bazują na takich podwoziach, ale to chyba wykracza poza zbiorowy intelekt MON-IU i wyżej, a jeśli zostajemy przy Leo lub wybieramy Abramsy to temat jest tez praktycznie zamknięty bo wtedy Bergepanzer 3 /Herkules M88.

Optymista
sobota, 27 czerwca 2020, 16:17

Jak by miała wygrać firma zagraniczna to by nie dali tak odległego terminu . Wydaje mi się że to będzie oparte na nowym czołgu podstawowym dla WP.

B72
sobota, 27 czerwca 2020, 02:09

Widzę, że ruskie onuce az się dwoja i troja w komentarzach dot modernizacji WP . Boli ma boleć, piszcie ile chcecie Polacy robia swoje , wreszcie sie ruszylo w naszej armii po latach marazmu . O BWP jak Borsuk to mozecie pomarzyć, moze za 20 lat powstanie ruska kopia .

Arrius
sobota, 27 czerwca 2020, 14:39

Ruski już mają lepsze BWP od naszych i mają kilkaset sztuk czołgu Armata z systemem obrony aktywnej Arena a nasze wozy zabezpieczenia technicznego zanim wejdą za 15 lat na stan uzbrojenia to już teraz 30 letnie Leopardy 2 będą nadawały się na złom.

Nestor
niedziela, 28 czerwca 2020, 18:41

Mowisz o tej Armacie co nie dala rady calej defilady zaliczyc? Pijcie dalej towarzyszu sowiecki,

Komentator
poniedziałek, 29 czerwca 2020, 08:37

Ta armata zepsuła się 7 maja na defiladzie która odbyła się .... . No właśnie, kiedy to w Moskwie odbywają się parady zwycięstwa? Może towarzyszu należałoby odrzucić to paskudztwo które wąchacie i skoro już musicie, to przejść na odżywki które jednak nie wywołują takiego intelektualnego spustoszenia?

Art
sobota, 27 czerwca 2020, 17:25

Srają nie mają. To wszystko to się nadaję do jazdy po placu czerwonym na parady. Na poligonach szrot się sypie. Starymi cały czas robią.

Olo
niedziela, 28 czerwca 2020, 11:02

Kilkaset sztuk czołgu Armata. No po takim odjeździe to nie warto nawet komentować.

Jato
piątek, 26 czerwca 2020, 22:53

Za 15 lat ten Kajman bedzie bezzebnym Kajmanem.

sobota, 27 czerwca 2020, 10:28

Za 15 lat będzie nowy sprzęt.

Janus
sobota, 27 czerwca 2020, 07:47

Będzie ładymi butami....

Willgraf
piątek, 26 czerwca 2020, 21:12

2035 rok - czyli 15 lat !!!! na wyprodukowanie i dostarczenie !!! Sabotaż !!!

Emeryt
piątek, 26 czerwca 2020, 22:15

Dziadek z INSPEKTORATU ma,emeryturę

LMed
piątek, 26 czerwca 2020, 16:09

Dobra okazja aby postawić pytanie, kto opracował WZT-1, WZT-2, WZT-3, WZT-4? Jak te wozy sprawdziły się w wojsku? Potem ewentualnie można szukać dalej.

Bystry z Opola
piątek, 26 czerwca 2020, 17:54

CHYBA nie BUMAR?

Bumarowiec
piątek, 26 czerwca 2020, 17:20

A uciągnie 72 tony? Który?

LMed
piątek, 26 czerwca 2020, 18:04

WZT-5 oczywiście.

Karkoszka
sobota, 27 czerwca 2020, 12:00

Raczej WZT-2035.

Opel
piątek, 26 czerwca 2020, 20:13

Ja myślę że uciagnie dopiero WZT8. Oczywiście najpierw trzeba dacPGZ tak że 4mld PLN na opracowanie prototypów z terminem realizacji na 2037.

Karkoszka
sobota, 27 czerwca 2020, 21:57

Optymista

LMed
piątek, 26 czerwca 2020, 23:55

No to nie ma wyjścia trzeba kupić w Ameryce. Davien potwierdzi.

Bumarowiec
piątek, 26 czerwca 2020, 19:50

We snach PGZ DZIADY

Bumarek Marek
piątek, 26 czerwca 2020, 18:49

Na papierze kazdy hindus MONDRY

LMed
niedziela, 28 czerwca 2020, 18:39

Hindus? Taki z HVF Avadi na przykład?

Karol
piątek, 26 czerwca 2020, 16:07

Fiu, fiu - zaplanowali sobie zajęcie już do emerytury - termin odbioru 2035 - 15 lat na niekończące się dialogi, zmiany wymagań w trakcie pracy, przerwy w finansowaniu, zmiany ilości, zerwane przetargi, powtórne przetargi, badania zakładowe, badania kwalifikacyjne, testy, zmiany wymagań po badaniach i tak się biznes będzie kręcił a wszystcy będa powtarzać, że trzeba inwestować w krajowy przemysł....

Tyle w temacie
sobota, 27 czerwca 2020, 08:51

100% racji. Bo wszak "trzeba gonić króliczka, a nie by złapać go"!! A na koniec medale, awanse, promocje i "zasłużona" emerytura!!

Alu Gator
piątek, 26 czerwca 2020, 16:52

BŁASZCZAK i jego INSPEKTORAT UZBROJENIA Asy

eVa
piątek, 26 czerwca 2020, 18:31

Kilka długości lepsi niż poprzednicy z PO

Yaro
sobota, 27 czerwca 2020, 01:21

Niby w czym? Bo kupują po 4 heli bez offsetu zamiast kompleksowego zamówienia (które zresztą uwalili)? Bo przez 5 lat swoich rządów nie zapoczątkowali żadnego poważnego programu B+R w polskim przemyśle i cały czas żerują na dokonaniach poprzedników? Nie bądź śmieszna!

Nestor
niedziela, 28 czerwca 2020, 18:45

Mowisz o tych heli ktore mialy byc (miedzy innymi) dla marynarki ale nie mogly latac nad woda i byly za ciezkie aby usiasc na jakimkolwiek naszym okrecie?

Kordian
sobota, 27 czerwca 2020, 16:05

we wszystkim , przynajmniej próbują coś robić a nie jak Lemingi które wszystko zwijały.

Edek
piątek, 26 czerwca 2020, 20:14

Tak. Zdecydowanie. Teraz to same anioły nieskazone myśleniem i zdolnością pojmowania świata. Takie wiesmaki.

vvv
piątek, 26 czerwca 2020, 15:46

ja tylko napiszę ze Niemcy proponowali pelną 100% licencję i polonizację Bergepanzer 3 z programem 2pl ale cóż chyba PIS nie był tym zainteresowany :)

Kamyk
sobota, 27 czerwca 2020, 02:11

Nie B3 tylko B2 , jak pan cos pisze to prosze sprawdzić fakty . Wozy klasy B3 robia tylko niemcy i licencji nikomu nie dadza , glupcami nie są po co im tworzyc sobie konkurencje .

vvv
niedziela, 28 czerwca 2020, 21:55

B3

Africa Corps
piątek, 26 czerwca 2020, 16:51

PREZES i Błaszczak torpeduja NIEMCY ZA UE częśći do Leopardow nie kupili od 5-lat

Opel
piątek, 26 czerwca 2020, 20:15

Tupia nóżkami robiąc kuku sobie. Prostaki. Świat ma ubaw.

martin
piątek, 26 czerwca 2020, 15:08

wygra jakas ussraelsk spoleczka krzak jak zwykle

Perla Lubelska
piątek, 26 czerwca 2020, 18:51

Nie skąd? Wygra spółka zbrojeniowa ,z lublina JUŻ wzięli 200 mln pln PRZEDPŁATY

Karkoszka
piątek, 26 czerwca 2020, 20:35

Ci sami co respiratory mieli dostarczyć?

Alu Gator
piątek, 26 czerwca 2020, 14:03

To nie lepiej juz kupić coś na,Abramsa od amerykanow? Nasze teciaki staną w polu po kwadransie a SILNIKÓW BRAK

Karkoszka
sobota, 27 czerwca 2020, 21:59

Zapomnieć natychmiast o Leo i brać Abramsy wraz z techniką towarzyszącą. Jedyny i ostatni ratunek.

Zawisza_Zielony
piątek, 26 czerwca 2020, 13:55

Żaden przetarg powinny być prace badawcze rozwojowe dla HSW i można WZT spróbować osadzić na podwoziu od Kraba. (To najnowocześniejsze podwozie gąsienicowe jakie mamy i nadawałoby się do tego typu zadań)

mick8791
sobota, 27 czerwca 2020, 01:34

Na podwoziu od Kraba? Nie bądź śmieszny! Po pierwsze jest zbyt lekkie. Po drugie to w zasadzie blaszana puszka i nie wystarczającej wytrzymałości mechanicznej żeby przenieść wymagane od takiej konstrukcji obciążenia. Nie od parady na całym świecie WZT buduje się na bazie podwozi czołgów!

LMed
niedziela, 28 czerwca 2020, 14:40

Ale Zawisza zacny ceni Kraba i wie,że podwozie poradzi

Huciany
piątek, 26 czerwca 2020, 16:36

Tak jest to aneks do umowy INSPEKTORAT UZBROJENIA znów kręci

12345
piątek, 26 czerwca 2020, 13:50

Najlepiej byłoby budować WZT na tym co mamy lub możemy mieć czyli na podwoziu Kraba bądź przyszłego K2PL. Z naciskiem na to drugie, bo jest bardziej wytrzymałe.

mick8791
sobota, 27 czerwca 2020, 01:50

Podwozie Kraba jest zbyt lekkie, słabe mechanicznie i o zbyt małej mocy. Jak chcesz zapewnić obsługę pojazdem, który ma "pod maską" 1000KM maszynom, które mają 1500KM i ważą o 20 ton więcej? K2PL? To fetysz promowany przez pewną grupę oszołomów (do której jak widać należysz należysz)... W praktyce nie ma żadnego tematu p.t. K2 dla Polski. Z prostego względu - to konstrukcja specyficzna dostosowana do warunków koreańskich ale na pewno nie polskich. Podobnie jak izraelska Merkava.

Zbigniew
sobota, 27 czerwca 2020, 09:41

K2PL to fetysz? Nie za bardzo, to jest oficjalna propozycja dla SZ RP. Poza tym, nie jest proponowany K2 bo ten jest dostosowany do Koreańskiego Teatru Działań Wojennych :)

vvv
piątek, 26 czerwca 2020, 15:44

nie da rady bo ma za mala moc i nie zrobisz z tego nic wiecej. k2pl nie istnieje i nie bedzie

Troll z Polszy
piątek, 26 czerwca 2020, 15:41

Borzy szumiący, co wyście się tak uparli "fakt medialny" promowany przez Koreańczyków pod nazwą K2PL

Ustawiator
piątek, 26 czerwca 2020, 14:29

Jaki silnik uciagnie 72-tony? To ta słynna USTAWKA

Zbyszko z bogdanca
piątek, 26 czerwca 2020, 13:42

KOLEDZY co dzisiaj ciagnie Abramsa? Chyba sie nie zdziwiłbym

Zastanawiający się
piątek, 26 czerwca 2020, 13:27

"Termin dostaw to 30 listopada 2035 roku ", prima aprilis?

Huciany
piątek, 26 czerwca 2020, 12:57

No to mamy wygrany przerarg Podwozia kraba jako aligator Milisrd do kieszeni A szkoda bo miały byc pod NOWE KRABY

Artur
piątek, 26 czerwca 2020, 12:43

Kryteria: cena -waga 90 punktów, okres gwarancji -waga 10 punktów. Rzuca się w oczy brak punków "technicznych" pojazdu. Chęć zrealizowania kontraktu do 2035 roku. To ostatnie to chyba największy absurd.

mick8791
sobota, 27 czerwca 2020, 01:54

To jest procedura prowadzona w ramach PZP czyli Prawa Zamówień Publicznych. Co z tego wynika? Ano to, że minimalne wymaganie techniczne i funkcjonale są określone w SIWS czyli Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Bez ich spełnienia podmiot nie zostanie dopuszczony do przetargu! Choinka please minimum wiedzy zanim się coś napisze...

Mors
piątek, 26 czerwca 2020, 13:27

90 %to waga mózgow

Karkoszka
sobota, 27 czerwca 2020, 22:01

Jeżeli w IU oraz MON to będzie ZERO.

Desantowiec
piątek, 26 czerwca 2020, 12:58

Bo nie wiedza co Dziady

Desantowiec
piątek, 26 czerwca 2020, 12:38

Od 2017 INSPEKTORAT UZBROJENIA prowadzi procedure na modernizację BERGA2 sztuk,2 Hahahaha HAHAHAHA

Bumarowiec
piątek, 26 czerwca 2020, 12:34

PGZ TO CHODZĄCY COMBAT RECOVERY STSTEM Co kwartał 209,mln pln od MON na,recovery

Fantasta
piątek, 26 czerwca 2020, 12:28

Ciagnik dla ZŁOMU Inspektorat uzbrojenia FARSA

ito
piątek, 26 czerwca 2020, 12:16

Logicznie byłoby oprzeć go o podwozie Kraba.

Logistyk
piątek, 26 czerwca 2020, 17:30

Nie! WZT ma być na takim podwoziu jak czołgi które ma wspierać.

ito
poniedziałek, 29 czerwca 2020, 14:17

Czyli wprowadzamy stare bergpancery z perspektywą wymiany w ciągu 10 lat- wraz z wykruszaniem się Leopardów? Brawo dla logistyki.!A może oprzeć o perspektywiczne podwozie o dużej nośności i pojemności, które dopiero wprowadzasz, o kilka pokoleń nowocześniejsze, co przekłada się na osiągi i które, według umowy licencyjnej, możesz przebudowywać jak chcesz? No i jeszcze: podwozie to ma szansę stać się standartem w WP (o ile oczywiście nie będziemy dalej konserwować muzeum techniki wojskowej w naszych wojskach).

Karkoszka
sobota, 27 czerwca 2020, 22:03

2 - 3 tysiące masz? Mam mieć. Tak to i z podwoziem do Kraba. Acha, a gdzie silnik? W Gazecie (nie powiem jakiej)?

Chyba dreamer a nie logistyk
sobota, 27 czerwca 2020, 09:11

Co to znaczy "ma byc"?? "Ma" ale być co najwyżej zdolnym do uciągnięcia, ale już nie holowania, "co najmniej 65 ton"! I nic poza tym NIE MUSI!!

Huciany
piątek, 26 czerwca 2020, 13:29

Ale to nie INSPEKTORAT UZBROJENIA Do tego potrzebne aneks do umowy a nie przetarg

rex
piątek, 26 czerwca 2020, 12:11

a czy nie można wybudować WZT-4 na podwoziu kraba w kraju? po co kupować wzt na podwoziach np. leopardów i płacić później dodatkowo za części eksploatacyjne za granicę jak można mieć swoje.

mick8791
sobota, 27 czerwca 2020, 02:17

Nie, nie można, bo te podwozie nie ma żadnej szansy by wykonywać zadania, o których piszesz. Jest za słabe mechanicznie, pod względem mocy i o ok. 20 ton lżejsze od pojazdów, które miałoby wspierać.

Logistyk
piątek, 26 czerwca 2020, 17:31

Raczej nie. Zwykle zasadą jest by WZT był na podwoziu sprzętu który ma wspierać.

Nonsens za nonsensem
sobota, 27 czerwca 2020, 09:18

"Zwykle" korzysta się z tego co się ma. Byle "logistyk" t o w i e. Bo "logistyk" powinien też wiedzieć, że nie potrzeba do każdego typu czołgu oddzielnego WZT na identycznym podwoziu dla każdego posiadanego typu czołgu. Podobnie jak nie potrzeba do każdego typu samochodu oddzielnej pomocy drogowej, i wyłącznie wyspecjalizowanego warsztatu, bo wystarczy każdy warsztat, tylko o d p o w i e d n i o przygotowany i wyposażony.

Karkoszka
sobota, 27 czerwca 2020, 22:05

Masz rację, zgoda w 10%. Problem w tym, że trzeba mieć cokolwiek. Ale to do "logistyka" nie dociera.

Ślązak
piątek, 26 czerwca 2020, 14:06

Rex ma ciekawy pomysł,popieram.

mick8791
sobota, 27 czerwca 2020, 02:19

Może ciekawy ale totalnie nierealny. To mniej więcej taki poziom abstrakcji jakbyś Fiatem 126p chciał holować dostawczaka...

Mało wiesz, za mało!!
niedziela, 28 czerwca 2020, 13:38

Ale Range Rover pociągnął "pociąg drogowy" w Australii, i dał radę! Taki "maluch" a pociągnął nie "dostawczaka" tylko sporą "ciężarowke"!

Tytus
piątek, 26 czerwca 2020, 13:39

Tam było napisane że to polska ma zabezpieczyć pojazd.

Wojciech
piątek, 26 czerwca 2020, 13:27

Robota dla Cegielskiego we współpracy z HSW.

Yaro
sobota, 27 czerwca 2020, 02:29

Ani Cegielski ani HSW nie ma pół grama doświadczenia w takich pojazdach! Tu potrzebne jest podwozie czołgowe, a nie wesołe deklaracje.

Zbigniew
sobota, 27 czerwca 2020, 09:45

Cóż, w aktualnym stanie kompetencji (a nie historii) HCP i HSW ma większe zdolności niż wszyscy pozostali. I ten proces się niestety pogłębia...

Karkoszka
sobota, 27 czerwca 2020, 22:07

Zdolności do czego? Do pobierania kasy? Bo produktu poszukiwanego i potrzebnego nie mają.

Tweets Defence24