Siły zbrojne

Wielkie zainteresowanie następcą "chemicznego" BRDM. Jaki nośnik?

BRDM-2RS. Fot. 5. PChem.
BRDM-2RS. Fot. 5. PChem.

Jak poinformował redakcję portalu Defence24 rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia mjr Krzysztof Płatek, do dialogu technicznego dotyczącego transportera rozpoznania skażeń (TRSK) zgłosiło się aż 16 podmiotów. Wspomniany wóz ma bazować na nośniku kołowym w postaci rozwijanego obecnie Lekkiego Opancerzonego Transportera Rozpoznawczego (LOTR).

Inspektorat Uzbrojenia poinformował o zamiarze przeprowadzenia dialogu technicznego na system TRSK pod koniec grudnia u.br. z terminem zgłoszeń do 1 lutego br. oraz terminem realizacji między lutym a majem br. z możliwością wydłużenia w przypadku nieosiągnięcia zakładanych celów. Wraz z nim ogłoszono także zamiar przeprowadzenia równoległego dialogu technicznego, na system zdalnego wykrywania skażeń chemicznych i biologicznych.

Ostatecznie w wyznaczonym terminie o dialogu technicznego dotyczącego transportera rozpoznania skażeń zgłosiły się następujące podmioty:

  1. Astra Concept Sp. z o.o.
  2. Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii.
  3. PIT-Radwar S.A.
  4. Pimco Sp. z o.o.
  5. Rosomak S.A.
  6. Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. wraz z IBCOL Sp. z o.o.
  7. Huta Stalowa Wola S.A.
  8. Saab AB Support and Services.
  9. KenBIT Sp.j. wraz z Sec Technologies s.r.o.
  10. AMZ-Kutno S.A.
  11. Wojskowy Instytut Łączności.
  12. Rheinmetall Defence Polska Sp. z o.o.
  13. Chema Sp. z o.o.
  14. H.Cegielski-Poznań S.A.
  15. PCO S.A.
  16. Indra Sistemas S.A.

Jego przedmiotem ma być kolejno: ocena możliwości doposażenia pojazdu bazowego w sprzęt rozpoznania skażeń (chemicznych, biologicznych i promieniotwórczych) oraz dobór sprzętu specjalistycznego niezbędnego do zapewnienia określonych zadań, a także koncepcji pozyskania TRSK, ocena możliwości spełnienia wymagań dotyczących zabezpieczenia logistycznego, dostaw i szkolenia, oszacowanie kosztów, wstępne oszacowanie możliwości produkcyjnych oraz czasowych pozyskania TRSK, analiza i identyfikacja ryzyka w procesie pozyskania oraz stan zaawansowania technicznego urządzeń planowanych jako wyposażenie TRSK.

image
Reklama

Nośnikiem tego systemu ma być z kolei Lekki Opancerzony Transporter Rozpoznawczy (LOTR), który obecnie znajduje się na końcowym etapie pracy rozwojowej o kryptonimie Kleszcz realizowanej w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR). LOTR ma według wstępnych założeń charakteryzować się 5-osobową załogą, masę całkowitą na poziomie 15 ton i napędem w układzie 4 × 4 oraz posiadać zdolności amfibijne i być uzbrojony w zdalnie sterowane stanowisko uzbrojenia (ZSMU). Pojazd ten jest obecnie rozwijany przez spółkę AMZ Kutno we współpracy z Wojskowym Instytutem Chemii i Radiometrii, Wojskowym Instytutem Łączności i Wojskowym Instytutem Technicznym Uzbrojenia. Jak dotąd wykonano i zaprezentowano publicznie dwa prototypy tego wozu, o nazwie Bóbr-3.

Sam system TRSK ma natomiast realizować następujące zadania: rozpoznanie skażeń przyrządami pokładowymi i przenośnymi, w tym w systemie zdalnej detekcji, monitorowanie sytuacji skażeń, pobieranie prób środowiskowych, oznakowanie rejonów skażonych czy określenie parametrów meteorologicznych. Wozy tego typu mają docelowo zastąpić obecnie używane wozy rozpoznania skażeń chemicznych i promieniotwórczych BRDM-2RS. Pojazdy te stanowią obecnie podstawowe wyposażenie pododdziałów Wojsk Chemicznych Sił Zbrojnych RP, w tym 4 Pułku Chemicznego z Brodnicy i 5 Pułku Chemicznego z Tarnowskich Gór.

Komentarze