- Wiadomości
Ukraiński śmigłowiec 7 km nad Warszawą. Nowe możliwości wysłużonych Mi-8 (Wideo)
Na warszawskim lotnisku Babice zaprezentowano śmigłowiec Mi-8MSB, który osiągnął pułap ponad 7,1 tys. metrów w czasie 11 minut. Było to możliwe dzięki zastosowaniu nowych silników ukraińskiej firmy Motor Sicz. Koncern proponuje Polsce nie tylko modernizację leciwych Mi-8, ale również nowe, mocniejsze silniki dla śmigłowców W-3 Sokół i wielu innych wspólnych projektów lotniczych.
Prezentacja śmigłowca Mi-8MSB, napędzanego silnikami TW3-117WMA SBM1W serii 4E o mocy 1500 KM każdy, stanowiła element szerszej prezentacji możliwości współpracy w zakresie przemysłu lotniczego, zorganizowanej wspólnie przez spółkę Motor Sicz i Instytut Technicznych Wojsk Lotniczych (ITWL) w Warszawie.
Ukraiński koncern, który przez trwający konflikt zbrojny utracił rosyjskie rynki zbytu, szuka nowych kierunków rozwoju. Jak zaznaczył Wiaczesław Bogusłajew głównym konstruktor i udziałowiec w spółce, Motor Sicz prowadzi badania i rozwój szerokiej gamy silników, znacząco poprawiając, zarówno ekonomię pracy jak i osiągi. Dowodem jest właśnie zaprezentowany w Warszawie śmigłowiec Mi-8MSB, który dzięki silnikom TW3-117WMA SBM1W serii 4E pobił w ubiegłym roku kilka rekordów świata. Jest wśród nich rekord pułapu osiągniętego przez wiropłat, który wynosi 9150 m. Przy tym silniki nowej generacji z Zaporoża charakteryzują się niższym zużyciem paliwa i dłuższym resursem (międzyremontowym czasem pracy), dzięki zastosowaniu nowych materiałów i technologii.
W Warszawie, głównie ze względów bezpieczeństwa, ukraińska maszyna wspięła się "jedynie" na pułap 7100 metrów, na którym może swobodnie operować, w odróżnieniu od standardowych Mi-8T. Trwające około 11 minut wznoszenie śmigłowca można było obserwować na ziemi dzięki transmisji wskazań przyrządów pokładowych.
Oprócz modernizacji Mi-8 przedstawiciele Motor Sicz zaprezentowali też projekt modyfikacji lżejszych maszyn Mi-2 oraz interesującą, nową jednostkę napędową dla PZL W-3 Sokół, który napędzany jest obecnie dwoma silnikami PZL-10W o mocy 900 KM. Ukraińcy proponują silniki MS-14VP, które nie tylko mają moc 1600 KM, ale też elektroniczny system sterowania FADEC i wiele elementów wspólnych z silnikami TW3-117WMA SBM1W (Mi-8MSB). Oznacza to możliwość znacznej poprawy osiągów, obniżenia kosztów eksploatacji i konkurowania na światowych rynkach.
Motor Sicz poważnie rozważa utworzenie konsorcjum polsko-ukraińskiego, które będzie oferować modernizację i rozwój śmigłowców, między innymi Polskim Siłom Zbrojnym, które posiadają obecnie na wyposażeniu około 20 śmigłowców Mi-8, niemal 50 maszyn Mi-2 i zbliżoną liczbę W-3 Sokół różnych wersji. ITWL proponuje połączenie wymiany układów napędowych z cyfryzacją maszyn, oparta na doświadczeniach programu Głuszec. Docelowo Polska ma się stać punktem wyjścia dla ekspansji koncernu Motor Sicz na rynki zachodniej Europy.