Reklama

Siły zbrojne

Trzech chętnych w przetargu na BWP dla czeskiej armii

Celem przetargu jest wyłonienie następcy dla BVP-2. Fot. Czech Army
Celem przetargu jest wyłonienie następcy dla BVP-2. Fot. Czech Army

Czeskie ministerstwo obrony poinformowało, że w ramach rozpisanego przetargu na dostawę 210 gąsienicowych bojowych wozów piechoty (BWP) otrzymało we wtorek wstępne oferty od trzech spośród czterech firm, do których zwrócono się w tej sprawie.

Chodzi tu o największy pod względem wartości zakup sprzętu dla czeskich sił zbrojnych. Planowany kontrakt ma mieć szacowaną wartość ok. 50 mld koron czeskich. Według komunikatu resortu obrony, wstępne oferty przedstawiły firmy BAE Systems Haegglund AB, GDELS - Santa Barbara Sistemas SA oraz Rheinmetall Landsysteme GmbH.

Natomiast firma PSM Projekt System and Management GmbH (joint-venture niemieckich spółek Rheinmetall Landsysteme i Krauss-Maffei Wegmann) powiadomiła listownie, że zaadaptowanie produkowanego przez nią bojowego wozu piechoty Puma do warunków kontraktu byłoby zbyt kosztowne i dlatego rezygnuje z udziału w przetargu.

Fot. Ministerstwo obrony Holandii
CV-90. Fot. Ministerstwo obrony Holandii

Po przeanalizowaniu wstępnych ofert potencjalnymi dostawcami zostaną podjęte wieloetapowe rozmowy w celu wprowadzenia ulepszeń jakościowych do złożonych propozycji, a następnie zostaną oni poproszeni o przedstawienie swych warunków finansowych - czytamy w komunikacie.

image
BWP ASCOD w specyfikacji proponowanej czeskim siłom zbrojnym. Fot. B. Sulik

W swej obecnej wersji bojowy wóz piechoty Puma nie spełnia wymogów przetargu odnoszących się do liczby przewożonych żołnierzy i zamontowanego uzbrojenia. Do wyboru pozostają zatem trzy konstrukcje: produkowany przez BAE w Szwecji CV-90, wytwarzany przez zakłady amerykańskiej spółki General Dynamics European Land Systems (GDELS) w Austrii i Hiszpanii pojazd Ascod (znany w Austrii i Hiszpanii jako - odpowiednio- Ulan i Pizarro) oraz wóz bojowy Lynx niemieckiej firmy Rheinmetall Landsysteme.

Fot. Paweł K. Malicki.
Lynx. Fot. Paweł K. Malicki.

By zastąpić przestarzałe BWP, produkowane w dawnej Czechosłowacji na radzieckiej licencji, czeskie siły zbrojne chcą nabyć 210 nowych pojazdów tej samej kategorii w siedmiu różnych wersjach: podstawowej, wozu dowodzenia, wozu rozpoznawczego, wozu obserwacji artyleryjskiej, wozu saperskiego, wozu zabezpieczenia technicznego i wozu ewakuacji medycznej.

Źródło:PAP
Reklama

Mikrostan wojenny, Mad Max w Syrii - Defence24Week 102

Komentarze (18)

  1. Pol

    W hsw nastepuje rozbudowa tak ze mocami produkcyjnymi bym sie nie przejmował tylko juz na wstepnym etapie stanąć do przetargu w czechach i w jednej lini produkowsc dla nas i czech o ile by tylko chcieli.W zamian od czechów aero l 39 ng lub inny produkt.Coś ala wymiana handlowa. Byłby to wielki impuls na inne rynki z borsukiem.

    1. Nesher

      Przez kilka lat Czesi starali się uzgodnić wspólny rozwój i produkcję BWP, a nie zakup polskiego pojazdu. Niestety strona polska, w fałszywym przekonaniu, że jest supermocarstwem, a Czesi potrzebują Polski, nie była w stanie zaakceptować żadnego kompromisu. Co jest ostatecznie dobre, zdecydowanie zakup sprawdzonego pojazdu przy ogromnym zaangażowaniu czeskich firm zapewni Czechom znacznie lepszy pojazd niż to, co oba kraje mogłyby wspólnie opracować. Na przykład. Rheinmetall ogłosił, że w przypadku zwycięstwa przeniesie całą produkcję wieży Lance 2 do swojej nowej fabryki w pobliżu Ústí nad Labem i już negocjuje z CZ UB w sprawie licencjonowanej produkcji armat automatycznych w Czechach. W przeciwnym razie pomysł zastąpienia zapasów Borsuka zapasami L 39NG jest niewykonalny. Po pierwsze, Borsuk nie istnieje jako system zdolny do produkcji, nadal jest tylko prototypem (a raczej technologicznym demonstratorem) i nawet jeśli jest już na etapie produkcji seryjnej, więc nie spełnia podstawowych wymagań armii czeskiej, na przykład mała pojemność (Czesi chcą załogi 3 + 8),Borsuk ma słaby pancerz ze względu na wymagania pływania, ma wieżę bez załogi (Czesi chcą wieży załogi), więc można było kontynuować.

    2. @Nesher znowu ładujesz się w politykę. Główny problem leżał w różnych koncepcjach BWP. Gdyby nie to, negocjacje na bank doprowadziłyby do tego, że pojazd byłby budowany wspólnie.

    3. Nesher

      Nie ja, ale ówczesny wiceminister obrony F. Riha, który prowadził negocjacje dla strony czeskiej. Kiedy skończył po trzech latach, bardzo otwarcie skomentował to w prasie czeskiej. Powiedział, cytując: „Nie ma porozumienia z Polakami z powodu ich bezsensownego kompleksu supermocarstw, aby się na coś zgodzić. Zachowują się jak supermocarstwo pierwszego rzędu i oczywiście nie odpowiada to ekonomii, polityce, a nawet wojsku potęga Polski. Których tradycyjnie nie chcą widzieć. ” Koniec cytowania.

  2. Ceska Meska

    Chyba jednak LYNX

  3. Szwejk

    Standaryzacja dla polskich sił zbrojnych tylko Borsuki Stare bwp sprzedawać w jak najlepszej cenie poza granice kraju

    1. dropik

      najlepsza cena bwp to kilkadziesiąt tyś . to nie jest dochodowy biznes

  4. Szwejk

    Czesi mają inne warunki terenowe w porównaniu do Polski --- Borsuk w porównaniu z zachodnimi bwp to Polska logistyka to niezależność więc borsuk przebija wszystkie zachodnie propozycje już na wstepie. Produkcja w kraju to ponadto miejsca pracy dla Polaków to podatki odprowadzane w kraju to w przypadku chęci modernizacji modyfikacji integracji brak potrzeba proszę nią się o zgodę i płacenia za nią Szwedów cv-90 Niemców puma itd Polska niepodległa to Polska niezależna

    1. ThinQ

      Zgadzam się w 100%. Poza tym PL to nie Czechy czy Chorwacja. Nie te realia

  5. Nesher

    Nie kupujemy jednak prawie żadnej broni ze Słowacji. Wręcz przeciwnie, jest inaczej, Słowacy kupują Tatrę, radary lotniskowe, broń strzelecką, małe samoloty transportowe L 410 ...

  6. Ryszard 56

    Ten Lynx to jak kopia Naszego, ciekawe czemu MON to nie chciał?

    1. lol

      Nie chciał bo trzeba kupić ponad 1000 sztuk. A przy takiej ilości warto próbować opracować własną konstrukcję.

  7. adams

    Czesi wybiorą,zakupią i zostaną dostarczone wszystkie wozy a my dalej będziemy grzebać przy Borsuku,mogę się założyć że tak będzie :)

    1. rED

      Przyjmuję zakład.

    2. Rudaemi

      Przyjmuję:)

    3. lol

      Bo Czesi kupują 210 sztuk. A Polska będzie potrzebować GRUBO ponad 1000. Przy tak ogromnej różnicy w skali potrzeb opracowanie własnej konstrukcji jest sensowne.

  8. CodyBancks

    A nasz Rosomak nie startuje ?

    1. ThinQ

      Skąd troll>CodyBancs się zerwał? Mowa o BWP a nie KTO

    2. m p

      A nasz Rosomak to gąsienicowy BWP?

    3. Nesher

      Czy to żart, czy komentujesz coś, o czym nie masz pojęcia? Artykuł wyraźnie pokazuje, że Czesi wymagają ciężkiego pojazdu gąsienicowego (BWP) z maksymalną ochroną dla załogi. Rosomak to przede wszystkim kołowy transporter opancerzony. Po drugie, jeśli Czesi chcieli pojazdu tego samego typu co Rosomak, nie musieliby organizować przetargu. Pandur II jest wprowadzany do czeskiej armii od ponad 10 lat, a nawet największa czeska fabryka zbroi CSG zakupiła licencję od GDLSE i produkuje ją w Kopřivnicach na Morawach Północnych. Jeszcze jakieś pytania?

  9. asdf

    Niech kupuja Lynx KF41 dla Leopardow2 nie ma czasu do stracenia, HSW niech tam sobie kleci spokojnie tego Borsuka i wieze i tak sie przydadza w koncu pozostanie do wymiany jeszcze duzo BWP na razie dla Twardych i T72 wystarczy BWP1.

    1. ryba

      hmm a tak poza tym to o co ci chodzi? jak byś to mógł w jakiś sposób rozwinąć .

    2. asdf

      o to ze za 2 lata moze

    3. asdf

      o to ze znowu moze zabraknac czasu na budowe "COPu"

  10. MPO

    Dlaczego Polska zbrojeniówka nie startuje w takich przetargach? Czy wciągnięcie Czechów Jak i innych krajów Europy Środkowej do kooperacji nad Borsukiem nie przysłużyłyby się interesowi zapewnienia ciągłości produkcyjnej w PGZ ?

    1. Nesher

      czy Borsuk istnieje w wariancie ciężkim (nie pływającym)? O ile mi wiadomo, Borsuk istnieje tylko jako prototyp (lepiej jako demonstrator technologii) w lekkim, pływającym wariancie. A zakończenie rozwoju leży w gwiazdach. Ponadto Borsuk nie spełnia innych wymagań, takich jak wielkość załogi (3 + 8), wieżyczka z załogą, aktywny system ochrony, min. 40% udziału czeskich firm w produkcji ..... Plus, kto jest dla Czech ważniejszym partnerem Niemcy (USA) czy Polska? Odpowiedź jest jasna, Niemcy (USA).

    2. rED

      Przecież Borsuka JESZCZE NIE MA. Poszaleliście?

    3. Rudaemi

      Nie ma Borsuka jeszcze! I tak nie bylibyśmy w stanie sprostać czeskim wymaganiom! Ludzie myślcie!!!!

  11. Mocny

    W końcu Polacy mogą brać przykład od sąsiadów.

    1. rED

      Tak i kupić 200 BWP i modernizować 30 T-72. Brawo geniuszu.

    2. Pytajnik

      Z czego mamy brać przykład skoro mamy swoje rozwiązania?

    3. asdf

      kupic tylko dla Leopardow do T72 pasuja BWP1 i to kupowac juz nie czekac na zadnego Borsuka!

  12. trefniś kompanijny

    Teraz pora na zart. Moze by im naszego Borsuka zaproponowac?

    1. Tomasz32

      Ale nasz Borsuk będzie naprawdę nasz, a nie z importu. I w 5x większej liczbie. Tylko kwestia czasu i niczego więcej.

    2. Edi

      Przecież nie istnieje

    3. Pim

      I będzie produkowany w ilości 25 egz/rok przez 20 lat?

  13. fakt

    Czesi są mądrzy, dlatego nic od USA nie kupują.

    1. Edi

      General Dynamics ASCOD to amerykańska oferta. W USA pod nazwą Griffin został wybrany na następcę Bradley. UK kupiły je jako Ajax.

    2. Qwest

      Możesz wyjaśnić, na czym ta mądrość polega?

    3. Marek

      Chyba tylko według faktu. https://www.defence24.pl/czechy-smiglowce-viper-i-venom-zastapia-mi-35

  14. KAZIO z lornetką

    UZUPEŁNIAJĄC : pragmatyczne podejście Czechów do wojny czy to z literatury faktów "Przygody Dzielnego Wojaka Szwejka" czy to z historii bliższej i dalszej dorzucając do tego ich bezpieczne położenie i pacyfistyczne nastawienie do wojny "nasza chata skraja" ..dorzucając wysoką kulturę techniczną oraz utożsamianie się z Niemcami jako "słowiańska nacja Niemców"...Czesi "uruchomili w kuluarach" dialog biznesowy że zakupią transportery WIESEL na którego apropo już wcześniej wysłali zapytanie a którego Niemcy w znacznej części się pozbywają dorzucając do tego licencje i linie technologiczno -produkcyjną w/w transportera i jak wspomniałem Czesi reprezentując wysoką kulturę techniczną , ich WIESEL po zakupie a w przyszłości modyfikacji i opancerzeniu jako czeski uniwersalny moduł z różnorodnym uzbrojeniem będzie hitem na kraje Afryki ,Arabskie i Europejskie kraje z małym budżetem jako system plot ,ppanc , wsparcia wojsk , transportu wojsk ,czy wozy zabezpieczenia,specjalistyczne i ugrają swoje ..do tego mają zakupić wzorem Wojska Polskiego kilkanaście sztuk do wystąpień defiladowych tudzież w propagandowych pokazach NATO-wskich .. 18-20 sztuk wozów LYNX a które dostaną w dużych upustach po zakupie ok 60/80 sztuk wozów WIESEL oraz licencji i linii technologiczno produkcyjnej do nich ..więc "dill "z Niemcami będzie opłacalny ...co też powinna Polska zrobić zakupić od Niemców uniwersalne systemy od wszystkiego w sam raz sprawdzające się dla wojsk specjalnych ,powietrznodesantowych ,czy batalionów przełamania opartych o struktury OT

  15. Marek

    Że Puma odpadnie było do przewidzenia.

  16. SZARIK

    BAE Systems z CV-90 ma bardzo mocną pozycję w Czechach ponieważ zawarło już umowy na dostawy różnych części w czeskich firmach. Pozycja Rheinmetall z LYNX KF 41 jest nieco słabsza , ale ten wóz jest tak dobry i nowoczesny w porównaniu do CV-90 , że również ma duże szanse na zwycięstwo. Najmniejsze szanse ma ASCOD . Wybór nowego BWP dla Czech jest więc niezwykle trudny a o zwycięstwie zdecydują warunki finansowe i przemysłowe , jakie zaproponują ich producenci.

  17. tut

    Można by było zaproponować im podwozia od borsuka. A zabudowę zrobili by sobie sami. Albo wzięli byśmy od nich jakieś wersję np: medyczną, serwisową. Ale żeby sprzedać trzeba być firmą prywatną a nie państwowym molochem. O korzyściach takiej sprzedaży chyba nie muszę pisać.

  18. rmarcin555

    @MPO. Borsuk na tę chwilę nie istnieje. Czesi nie mają mocarstwowych ambicji tak jak my i nie próbują wszystkiego robić sami. Pieniądze ładują tam, gdzie przynosi to efekty np. CZ.

Reklama