- Wiadomości
Test sensorów podczerwieni myśliwca Gripen E
Koncern Saab przeprowadził pierwszy lot próbny samolotu JAS39 Gripen z zabudowanym podczerwiennym czujnikiem przeszukiwanie przestrzeni i śledzenie celów IRST (Infra Red Search and Track). Tego typu urządzenie znajdzie się na wyposażeniu nowych myśliwców Gripen E/F.

Podczas testów użyto czujnika IRST Skyguard-G, produkcji koncernu Selex ES. Zabudowane przed kabiną pilota i w przednim luku awioniki moduły tego systemu ważą około 40 kg.
Jak poinformowali przedstawiciele firmy Saab, IRST działał podczas lotu poprawnie i skutecznie był w stanie wykrywać, identyfikować i śledzić kilka celów różnego typu. W odpowiednich warunkach atmosferycznych system wykrywający i śledzący w podczerwieni może mieć zasięg skuteczny nawet 200 km, a więc zbliżony do radaru. Przy tym jest to system całkowicie pasywny, a więc nie grożący maszynie ujawnieniem oraz odporny na zakłócanie elektroniczne przeciwnika.
Dodatkowo czujnik IRST może dostarczać informacji na temat rzeźby terenu, oraz umożliwia identyfikację obiektów w przestrzeni, ułatwiając np. lot na małej wysokości z omijaniem przeszkód terenowych.
Urządzenia tego typu znajdują się na wyposażeniu najnowszych zachodnich maszyn 4 i 5 generacji, takich jak Eurofighter Typhoon czy F-35. Co ciekawe, o wiele prostsze czujniki podczerwieni są od dawna stosowane na myśliwcach rosyjskich Mig-29 czy Su-27.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS