Reklama

Siły zbrojne

Technologia Formuły 1 w transporterach opancerzonych CV-90

Fot. BAE Systems
Fot. BAE Systems

Bojowe transportery opancerzone CV90 jako pierwsze na świecie zostały zmodernizowane z użyciem technologii zaadaptowanej z Formuły 1. Koncern BAE Systems chce w ten sposób poprawić jeszcze bardziej ich manewrowości i prędkości na polu walki.

Zmiany polegały na wprowadzeniu nowego, zmodernizowanego zawieszenia aktywnego w eksploatowanych obecnie pojazdach rodziny CV90. Zawieszenie to, sprawdzone w bolidach Formuły 1 w latach dziewięćdziesiątych, wyczuwa prędkość pojazdu i ukształtowanie terenu leżącego przed wozem i zmienia ciśnienie w amortyzatorach, aby cały czas utrzymać pojazd w położeniu poziomym.

Teraz specjaliści z koncernu BAE Systems zaadaptowali je do użycia w ciężkich pojazdach gąsienicowych, mających niekiedy masę nawet 35 ton. Było to o tyle trudne, że zawieszenie oparte na podobnej technologii było wcześniej używane w wozach Formuły 1, ważących nie więcej niż około 700 kg.

Zgodnie z informacją przekazaną od producenta nowe rozwiązania „zwiększają stateczność pojazdu w każdych warunkach terenowych, pomagając w zmniejszeniu normalnego zużycia podczas eksploatacji pojazdów opancerzonych i znacząco zmniejszają koszty napraw w trakcie użytkowania każdego wozu, mimo że są one zdolne do jazdy z prędkością o 30-40 procent większą w trudnym terenie”.

Efektem modernizacji według BAE Systems były: „…rekordy prędkości przy jeździe terenowej i zwiększenie manewrowość CV90 poprzez zmniejszenie przyspieszenia kątowego względem osi poprzecznej o około 40 procent”. Zwiększył się również komfort załogi CV90 oraz celność systemu uzbrojenia (poprzez ograniczenie przemieszczenia wozu w pionie).

Przypomnijmy, że pojazd CV90 został zaprojektowany i jest produkowany przez BAE Systems Hägglunds w Szwecji. Używają go: Dania, Finlandia, Holandia, Norwegia, Szwajcaria i Szwecja. 

Reklama
Reklama

Komentarze (7)

  1. rober cik

    T72 od 30 lat czekaja grzecznie w garazu i bele byla ropa zawsze rusza, leo i inny sprzet to jest cos co przerasta metalnosc murzyna europy, bo nie wystarczy dostac czy kupic, trzeba jeszcze utrzymac na minimalnym poziomie...

  2. obiektywny

    Jezeli nie Niemiecka Puma to tylko wlasna konstrukcja z wykorzystaniem podwozia k9

  3. Tyberios

    Z kimś ja tutaj prowadziłem dysputę odnośnie zasadności użycia 40mm w CV90 które były by potencjalnie dla WP. Pamieć nie ta co kiedyś i wybacz kolega zapomniałem twój nick a znalazłem złoty środek który by nas pogodził, ty chciałeś koniecznie 40mm a ja coś lepszego od ładowanej magazynkowo armaty Boforsa. Co byś powiedział na integrację podwozia z wieżą 40CTAS ?

  4. specjalista

    Nie ma czasu na Borsuki i Andersy. Szczególnie jeśli desperacja sięga tego stopnia, że kupujemy Patrioty nie istniejące jeszcze nawet na papierze.

  5. Sum

    Nic lepszego niż Puma, CV90 czy K21 nie wymyślimy... Nie wiem po co zaczynać projekt od zera jeżeli moglibyśmy zaadaptować gotowy produkt tak jak to bylo z Rosomakiem.

    1. Tomb

      I tak też to się skończy, ale jeszcze przez parę lat będzie jeszcze można "doić" kaskę, A i tak stawiam na to, że CV90 już jest "przyklepany"

    2. Pytajnik???

      Nie martw się nasz borsuk będzie spolonizowanym CV90, ewentualnie K21, blachy będą z Polski ale systemy wewnętrzne to najpewniej zachodnie rozwiązania. W obecnych czasach wykonanie 50% pojazdu własnymi siłami to już sukces i to nie mowie tylko o Polsce.

    3. zdzich

      To jest danie szansy naszemu przemysłowi.Pewnie i tak nic nie wyjdzie ale dostali taka możliwość.W/g mnie bardzo mądre posunięcie.Jeśli nic nie wymyśla to nie staną do przetargu samodzielnie tylko jako podwykonawca.I tak zyskają technologię ale oczywiście na dużo gorszych warunkach.Ja osobiście myślę że CV90 w najnowszych wersjach w tym WWB jest najlepszym rozwiązaniem.Będzie i tańszy w zakupie i eksploatacji i będzie miał lepsze parametry od Pumy.

  6. PIXI

    700 kg to waży cały bolid f1, z paliwem I kierowcą, a nie kompozytowe zawieszenie bolidu :-)

  7. mike

    "zawieszenie w wozach Formuły 1 jest zbudowane z kompozytów węglowych i waży maksymalnie 700 kg" autorowi uciekł jeden rzeczownik i od razu zrobiła się głupota. Ciekawy artykuł - skopany przez taki błąd.