Reklama
  • Wiadomości

Technologia Formuły 1 w transporterach opancerzonych CV-90

Bojowe transportery opancerzone CV90 jako pierwsze na świecie zostały zmodernizowane z użyciem technologii zaadaptowanej z Formuły 1. Koncern BAE Systems chce w ten sposób poprawić jeszcze bardziej ich manewrowości i prędkości na polu walki.

Fot. BAE Systems
Fot. BAE Systems

Zmiany polegały na wprowadzeniu nowego, zmodernizowanego zawieszenia aktywnego w eksploatowanych obecnie pojazdach rodziny CV90. Zawieszenie to, sprawdzone w bolidach Formuły 1 w latach dziewięćdziesiątych, wyczuwa prędkość pojazdu i ukształtowanie terenu leżącego przed wozem i zmienia ciśnienie w amortyzatorach, aby cały czas utrzymać pojazd w położeniu poziomym.

Teraz specjaliści z koncernu BAE Systems zaadaptowali je do użycia w ciężkich pojazdach gąsienicowych, mających niekiedy masę nawet 35 ton. Było to o tyle trudne, że zawieszenie oparte na podobnej technologii było wcześniej używane w wozach Formuły 1, ważących nie więcej niż około 700 kg.

Zgodnie z informacją przekazaną od producenta nowe rozwiązania „zwiększają stateczność pojazdu w każdych warunkach terenowych, pomagając w zmniejszeniu normalnego zużycia podczas eksploatacji pojazdów opancerzonych i znacząco zmniejszają koszty napraw w trakcie użytkowania każdego wozu, mimo że są one zdolne do jazdy z prędkością o 30-40 procent większą w trudnym terenie”.

Efektem modernizacji według BAE Systems były: „…rekordy prędkości przy jeździe terenowej i zwiększenie manewrowość CV90 poprzez zmniejszenie przyspieszenia kątowego względem osi poprzecznej o około 40 procent”. Zwiększył się również komfort załogi CV90 oraz celność systemu uzbrojenia (poprzez ograniczenie przemieszczenia wozu w pionie).

Przypomnijmy, że pojazd CV90 został zaprojektowany i jest produkowany przez BAE Systems Hägglunds w Szwecji. Używają go: Dania, Finlandia, Holandia, Norwegia, Szwajcaria i Szwecja. 

Zobacz również

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama