Szwedzi walczą o okręt podwodny A26

21 marca 2014, 12:28
Według niemieckiego koncernu TKMS szwedzki okręt podwodny A26 jest nadal w ofercie stoczni TKMS AB/Kockums – fot. M.Dura
Reklama

Należąca do niemieckiego koncernu TKMS szwedzka stocznia Kockums zaczyna się coraz głośniej skarżyć na postępowanie właściciela, który nie traktuje jej jak swoich zakładów, ale jako konkurenta - doprowadzając ją tym samym do coraz większych problemów finansowych. Tak miało być, gdy Singapur nagle wybrał nie szwedzkie a niemieckie okręty podwodne. Tak samo jest również w postępowaniu na okręt podwodny dla Polski.

I rzeczywiście do dialogu technicznego dotyczącego okrętów podwodnych dla Polski zgłosiły się jako konkurencja: niemiecki koncern stoczniowy TKMS (ThyssenKrupp Marine Systems GmbH) oraz szwedzkie konsorcjum założone przez szwedzką agencją zamówień obronnych FMV i stocznię Kockums (a nie jak ją Niemcy nazywają TKMS AB). TKMS jako właściciel Kockums ma jednak dużo możliwości z przywołaniem do porządku podległej sobie stoczni, np. wpędzając ją w problemy finansowe przez chociażby ograniczanie zamówień, co w naturalny sposób wyeliminowałoby ją z „polskiego” postępowania.

Tymczasem sprzedaż okrętów podwodnych A26 dla Polski byłby ratunkiem dla Kockums, a co najważniejsze zdjąłby część wydatków na prace projektowe nad tym okrętem ze Szwecji – z obopólną korzyścią. Niemcy mieli jednak swoje własne propozycje i prowadząc intensywną kampanię w Dowództwie Marynarki Wojennej oraz Ministerstwie Obrony Narodowej, zaczęli „zmniejszać” szanse swoich rywali.

W mediach pojawiła się informacja, że Niemcy chcąc usunąć konkurenta zaproponowali dla Kockums przejęcie, w ramach koncernu TKMS, wyłączności na budowę okrętów podwodnych – ale tylko o wyporności poniżej 1000 ton, a więc takich na które nie ma większego zapotrzebowania.

Szwedzi zaczęli głośno mówić, że ich przejecie przez Niemców miało jedynie na celu usunięcie konkurencji. Wyczuwając to dziennikarze szwedzcy zaczęli szukać sygnałów wskazujących, że TKMS zamierza wyeliminować A26 z postępowania oraz ograniczyć możliwości ich w tej dziedzinie. Zaczęto wprost mówić o planowanych grupowych zwolnieniach w stoczni Kockums, mających podważyć wiarygodność tych zakładów u potencjalnych klientów (w tym Polski) oraz o próbie ochrony szwedzkich interesów i kontynuowania prac na okrętem podwodnym A26, poprzez ich przejęcie przez koncern Saab i rozmowach prowadzonych na ten temat z TKMS. Opierano się przy tym na fakcie, że projekt A26 w dużej części był finansowany przez marynarkę szwedzką, która zachowała w ten sposób do niego swoje prawa.

Co więcej bezpardonowo zaczęto szukać przyczyn, z powodu których Singapur wybrał propozycję niemieckiego a nie szwedzkiego TKMS. Wszystko wskazuje ma to, że zadecydowała opinia przedstawiona Singapurowi przez TKMS, że Kockums nie ma już zdolności projektowania i budowy okrętów podwodnych, nie mając do tego odpowiedniej ilości fachowców, a sam program A26 ma być opóźniony, napotyka problemy techniczne i przekracza założony budżet. Nic bardziej nie mogło już rozwścieczyć Szwedów, tym bardziej, że takie samo działanie widzą w odniesieniu do firmy Scania - innego symbolu szwedzkiego przemysłu przechwyconego przez Niemców (przez Volkswagena).

Reakcja niemiecka

Sprawa stała się głośna nie tylko w Szwecji, ale i w Polsce. Jeszcze przed dwoma laty można było bowiem dostrzec lekceważące podejście do szwedzkiej propozycji u niektórych polskich wojskowych – w tym przede wszystkim w Marynarce Wojennej. Podobno istnieje nawet korespondencja pomiędzy stroną polską i szwedzką, w której delikatnie mówiąc zniechęca się Szwedów od startowania w przetargu na nasz okręt podwodny.

Dlatego po serii materiałów w szwedzkich mediach (m.in. w SvD Näringsliv, NyTeknik i Sveriges Radio) portal Defence24.pl na początku marca br. zwrócił się do koncernu TKMS z prośbą o komentarz do materiałów tam opublikowanych oraz o odpowiedź, czy w Kockums planowane są rzeczywiście zwolnienia i czy rozważana jest możliwość kontynuowania programu A26 przez koncern Saab.

Z odpowiedzi otrzymanej z TKMS wynikało jasno tylko to, że Niemcy nie planują zwolnień w stoczni „ThyssenKrupp Marine Systems AB / dawniej Kockums”. „Wprost przeciwnie, chcemy zachować naszych wykwalifikowanych inżynierów i będziemy nadal dążyć do utrzymania naszych szwedzkich stoczni jako integralna część firmy”.

Koncern TKMS nie chciał jednak komentować innych szwedzkich doniesień prasowych wskazując, że 18 marca br. ma dojść do spotkania jego przedstawicieli ze szwedzką agencją zamówień obronnych FMV. Do takiego spotkania rzeczywiście doszło i Niemcy zaproponowali na nim Szwedom rozpoczęcie negocjacji w sprawie realizacji prac nad okrętem podwodnym A26 bez żadnych warunków wstępnych.

Co więcej przedstawiciele TKMS poinformowali, że wiedzą o znaczeniu programu A26 dla bezpieczeństwa narodowego Szwecji, oraz potwierdzili swoje wsparcie dla przyszłego eksportu A26 bazując na wzajemnych korzyściach, jakie z tego wynikną przy jednoczesnym zachowaniu pełnej przejrzystości.

W oficjalnym komunikacie koncern TKMS wyraził również zaniepokojenie wysiłkami koncernu Saab by przechwytywać personel z ThyssenKrupp Marine Systems AB (byłego Kockums) w zakładach w Malmö i Karlskrona, ponieważ może to uderzyć w szwedzką marynarkę zarówno jeżeli chodzi o budowę nowych okrętów, jak i utrzymanie starych. Dlatego TKMS zadeklarował wolę współpracy z FMV i podjęcia dialogu mającego za cel zachowanie przez Szwedów zdolności do samodzielnego budowania okrętów.

W celu poprawienia obecnej sytuacji w TKMS AB, koncern TKMS postanowił przekazać pakiet zamówień do szwedzkich zakładów. Ponadto wszystkim pracownikom TKMS AB - według deklaracji - mają być oferowane tzw. „zachęty finansowe” w celu ustabilizowania sytuacji spółki. W międzyczasie koncern ThyssenKrupp Marine Systems zamierza wypracować różne opcje dla Kockums przy ścisłej współpracy ze związkami zawodowymi oraz pracownikami wszystkich szczebli by poprawić sytuację.

Czy A26 będzie dostępny dla Polski?

Oficjalny komunikat koncernu TKMS z 18 marca br. jest dowodem, że problemy szwedzkiej stoczni Kockums (a właściwie TKMS AB) ze swoim właścicielem nie były wymysłem dziennikarzy i że szwedzki koncern Saab rzeczywiście próbuje ratować sytuację „przechwytując” realizację programu A26. Oficjalna odpowiedź strony niemieckiej jest jednak jasna i dlatego trzeba nadal traktować okręt podwodny A26 jako pełnoprawną ofertę, nawet jeżeli to komplikuje propozycję niemieckiego TKMS (okręty typu212/214) i jest mało prawdopodobne.

Obietnica pakietu zamówień dla Kockums jest przyznaniem się do tego, że szwedzkie stocznie zostały przez TKMS zaniedbane i teraz ... trzeba ratować sytuację. Trudno jednak będzie zniwelować straty, jakie Szwedzi już ponieśli tracąc kontrakt „singapurski”. I pomimo, że wygrał tam przecież TKMS z niemieckim projektem, jednak sposób w jaki to zrobiono, powoduje, że Szwedzi chuchają na zimne.

Dla nas jest to również dobra lekcja, w jak bezpardonowy sposób prowadzi się walkę o duże kontrakty. Trzeba więc pamiętać, że opierając się tylko na informacjach od firm ma się obraz sytuacji dobry dla tych firm, a nie dla nas. Co więcej, jak pokazało postępowanie w Singapurze nie zawsze przekazywane dane są prawdziwe.

No i najważniejsze: konflikt wewnątrz TKMS jest ostrzeżeniem, że w przypadku polskiego kontraktu trzeba walczyć o jak największe usamodzielnienie i to nie tylko jeżeli chodzi o budowę, ale również utrzymanie pozyskanych okrętów podwodnych.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 22
Reklama
Pablo
sobota, 22 marca 2014, 18:35

francuski scorpene najlepszym rozwiązaniem dla naszej MW + pociski sterujące MdCN. Francuzi nie są tani, ale oferują najlepsze warunki, za kase sprzedadzą wszystko łącznie z know-how. Jesli chodzi o uzbrojenie takie pociski manewrujące byłyby idealną bronią odstraszania wobec FR. Atomu nigdy nie bedziemy mieli, a taki pocisk wystrzelony z dowolnego miejsca z bałtyku jest ciężki do zestrzelenia i zawsze sięgnie jakąś elektrownie atomową na terenie FR

Scalpel
niedziela, 23 marca 2014, 11:41

Również popieram, po porównaniu jednostek podwodnych oferowanych MW, uważam Scorpene za faworyta. Ta maszyna się nieźle Franzuzom udała.

fenix
niedziela, 23 marca 2014, 01:05

Pablo zgadzam sie w 200 %

pan.mirek
sobota, 22 marca 2014, 14:31

Niemcy w sprawamch gospodarczych zachowują się jak ruskie w geopolityce. Dlaczego więc tak dobrze układa się między Polską a Niemcami współpraca gospodarcza? To proste - gdyż jesteśmy "germanofobami"! Polski brak złudzeń co do fundamentalnych intencji sąsiadów często błędnie nazywany bywa fobią...

Mirosław Znamirowski
poniedziałek, 24 marca 2014, 08:57

Jako, że marynarka wojenna Szwecji działa na Morzu Bałtyckim, to okręt podwodny A26 wydaje się być najlepszym wyborem dla operującej na tym samym akwenie PMW.

ryszard56
środa, 26 marca 2014, 16:08

wcale nie jest powiedziane że okręt z rakietami manewrującymi taki jak DELFIN musi dzialać na Bałtyku,wręcz odwrotnie ,może działać ,ale jego głównym terenem operacyjnym są inne akweny

Arek
piątek, 21 marca 2014, 22:31

Szwedzi zaczęli głośno mówić, że ich przejecie przez Niemców miało jedynie na celu usunięcie konkurencji.- troche pozno sie zorientowali i to bedzie ich bolalo. Z drugiej strony to znakomita wiadomosc dla Polski poszukujecej nowych OP.

Spok
wtorek, 25 marca 2014, 14:41

Polskie wojsko (w tym MW) nie ma żadnego zdania bo kariera i stołki zależą od polityków. Nie decydyja parametry taktyczno-techniczne czy operacyjne zastosowanie danego UiSW ale co politycy moga na tym ugryżć. W przypadku OPNG czy pozyskanych Leopardów chodzi o wlezieniw w odpowiednią cześc ciała kanclerz niemiec by Niemcy jako kraj wiodący UE poparła nominację Tuska na nowego przewodniczacego UE po wyborach w maju tego roku. I tak Tusk ma stołek (i nie musi sie martwic sytuacja w Polsce), niemcy maja super kontrakty i zapewniony serwis na długie lata, nasi generałowie i admirałowie zachowaja stołki (i beda mówili jakie silne i nowoczesne SZ posiadamy) a polacy zapłacą za to wszystko z własnej kieszenia i jeszcze długo po kontraktach beda ponosili tego skótki.

ja
piątek, 21 marca 2014, 15:42

Tak też Niemcy postąpili kupując zakłady chemiczne w Bydgoszczy ZACHEM. Zakład zamiast zatrudniać ludzi i produkować jest w likwidacji a zabrali tylko dokumentację produkcyjną na której im tylko zależało. TO POWOLNY KONIEC POLSKI i POLAKÓW!

goc
niedziela, 23 marca 2014, 01:45

popiera głupi Polak partię co wszystko wyprzedaję to nie ma co pisać o końcu Polski

ryszard56
piątek, 21 marca 2014, 22:57

bo oto chodziło ,kiedy po stanie wojennym przyjechałem do Holandii ,i któregoś razu popiliśmy wodeczki,i jezyki im się rozwiązały,to powiedzieli MI ,że pamiętaj ,że to co zostało u was zrobione ,to nie po to żeby WAM dać wolność i demokrację ,to zostało zrobione po to ,aby ZACHÓD miał rynki zbytu,tanią siłę roboczą i żeby przejąć WASZE zakłady bo to jest konkurencja dla ZACHODU,kiedy po paru latach przyjechalem znowu ,zapytali sie NO I CO PRAWDĘ MÓWILIŚMY? a no niestety mówiliście prawdę,wtedy powiedzieli jeszcze coś ciekawego,czemu WY POLACY NIE WYPOŚRODKOWALIŚCIE TEGO WSZYSTKIEGO,TYLKO Z JEDNEJ SKRAJNOŚCI POSZLIŚCIE W DRUGA SKRAJNOŚĆ ,PRZECIEŻ U NAS TEŻ WIELE RZECZY JEST ZŁYCH,CZEMU TEGO NIE WYPOŚRODKOWALIŚCIE ,I JESZCZE GDYBYŚMY MIELI TAKIE POŁOŻENIE GEOGRAFICZNE JAK WY TO BYŚMY MIELI 100 RAZY LEPIEJ NIŻ MAMY,WY MACIE WSZYSTKO GÓRY,LASY,JEZIORA,MORZE,SUROWCE ,CENTRALNE POŁOŻENIE,TRANZYT,A MY NIE MAMY NIC,WSZYSTKO SPROWADZAMY,I TYLKO ROLNICTWO I JAK MAMY?POZDRAWIAM

Rocco
piątek, 21 marca 2014, 15:28

Ale niemieckie 212 i 214 nic a nic, nie są nam potrzebne . Potrzeba nam OP z rakietami jakie oferuje Scorpen lub bedzie miec A26

pan.mirek
sobota, 22 marca 2014, 14:34

rakiety, rakiety, i jeszcze raz rakiety

don_Pedro
sobota, 22 marca 2014, 01:23

Pełna zgoda. OP jako element odstraszania dla rosyjskich wojsk w Kaliningradzie służący jako ruchoma platforma pocisków samosterujących. W sytuacji gdy w zasadzie większość terytorium Polski jest w zasięgu rosyjskich rakiet, nie ma innego wyjścia. Lotniska wraz samolotami i pociskami samosterującymi zostaną zniszczone w pierwszych godzina walki. Jeżeli jakiemuś f-16 uda się wzbić w powietrze, zostanie wykryty i zestrzelony nad terytorium Polski. Rosyjsko obrona przeciwlotnicza sięga 500 km w głąb kraju. Więc jak pisał Rocco tylko francuskie Scorpen lub szwedzkie A26

ryszard56
piątek, 21 marca 2014, 14:38

trzeba zakupić tylko Niemieckie DELFINY okręty podwodne są najlepsze ,pozdrawiam

antysralesia
piątek, 21 marca 2014, 13:31

znowu w rewanżu za wojny kupimy u szwaba?

ryszard56
piątek, 21 marca 2014, 22:59

tu chodzi o to że są to jedne z najlepszych okrętow podwodnych na Świecie z rakietami manewrującymi,a takie są nam potrzebne,szkoda że POLSKA GENERALICJA MON TEGO NIE ROZUMIE,pozdrawiam

Slezan s Polska
piątek, 21 marca 2014, 15:55

Zawsze możesz kupić u ruska polski kacapie

ars
poniedziałek, 24 marca 2014, 12:43

Potrzebny nam okręt przyszłości a więc okręt z rakietami samosterującymi. Szwedzkie A 26 lub Scorpene są jedyną poważną ofertą. Szwedzi mają bardzo ciekawe rozwiązania i bogate doświadczenie w budowie okrętów podwodnych. Co ciekawe admiralicja MW oświadczyła ostatnio że nie potrzebują rakiet na OP. Ciekawe czy dla tych ludzi rzeczywiście Polska jest najważniejsza?

ryszard56
poniedziałek, 24 marca 2014, 22:30

Zapominasz o Niemieckim DELFINIE

A_S
środa, 26 marca 2014, 09:10

Eliminacja konkurencji przez zakup jej zakładów to nic nadzwyczajnego. U nas większość prywatyzacji odbywała się na tej zasadzie. Taka jest dola słabszego i nie piszcie gdzie będą produkowane okręty dla Polski, bo nie chce żeby Rosja kupiła zakład na chwilę przed wodowaniem naszych sztuk.

ja
piątek, 13 marca 2015, 10:40

Jaka prywatyzacja w Polsce odbyła się na tej zasadzie? Podaj chociaż jeden przykład polskiej firmy, która mogła być KONKURENCYJNA dla zachodniej i została w ten sposób potraktowana. Znam jeden taki przykład. Ale to nasze polskie podwórko. Telefonika z Myślenic przejęła zakłady w Ożarowie po to by je zlikwidować. Ale to polska firma z polskim kapitałem potraktowała tak polska konkurencję......

Tweets Defence24