Reklama

Siły zbrojne

Szwecja: Amerykanie dodają siły ognia Gripenom

Pierwszy pokaz samolotu Gripen E – fot. Saab
Pierwszy pokaz samolotu Gripen E – fot. Saab

Samoloty Gripen nowej generacji otrzymają wyposażenie, pozwalające przenosić większą liczbę kierowanych rakiet i bomb. Myśliwce te wejdą do służby w Szwecji w miejsce starszych Gripenów C, które w przyszłości być może będą mogły zostać przekazane Ukrainie.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Nowe myśliwce Gripen E/F, wprowadzane na uzbrojenie w Szwecji i Brazylii, zostaną – obok węzłów podskrzydłowych – wyposażone także w trzy belki do przenoszenia ładunków wraz z pneumatycznymi wyrzutniami rakiet MELP5, pozwalające wykorzystywać broń precyzyjną, włącznie z rakietami dalekiego zasięgu Meteor. Tylko pod kadłubem Gripen E będzie mógł przenosić trzy takie pociski. System MELP5 zostanie dostarczony przez amerykańską firmę L3 Harris.

Czytaj też

W praktyce oznacza to, że szwedzki myśliwiec staje się maszyną zdolną do wykonywania wielu rodzajów misji w trakcie jednego lotu (swing-role). Gripen nowej generacji może bowiem przenosić, przykładowo, dwa pociski powietrze-powietrze krótkiego zasięgu w rodzaju Sidewindera lub IRIS-T (do samoobrony), a także pięć pocisków Meteor i osiem małowymiarowych bomb kierowanych typu SDB do wykonywania zadań powietrze-ziemia. Dla porównania, standardowy Gripen mógł – przy założeniu przenoszenia ośmiu bomb SDB – przenieść jedynie dwa Meteory i dwie rakiety krótkiego zasięgu. Co ciekawe, szwedzki myśliwiec jest pierwszą maszyną, która została zintegrowana z europejskimi pociskami powietrze-powietrze Meteor, o zasięgu 100 km i napędzie strumieniowym, pozwalającym na przechwytywanie celów manewrujących (takich jak samoloty klasy Su-27/35) nawet na dalekich odległościach.

Reklama

Czytaj też

Z kolei Gripen nowej generacji to rozwinięcie istniejących maszyn Gripen C/D, program jest realizowany we współpracy Szwecji i Brazylii. Ta ostatnia zamówiła 36 myśliwców, w tym osiem w wersji dwumiejscowej i otrzymuje transfer technologii. Gripen nowej generacji ma powiększoną konstrukcję, nowe sensory, a także nowy silnik zapewniający możliwość lotu z naddźwiękową prędkością przelotową (supercruise) oraz większy udźwig i zasięg.

Istotne jest też to, że o ile pierwotnie Szwecja planowała przebudowę 60 Gripenów C na nowe myśliwce, o tyle po aneksowaniu umowy na ich dostawy w 2021 roku, te ostatnie będą budowane od podstaw. Otwiera to drogę do potencjalnego przekazania starszej wersji Ukrainie, choć raczej dopiero wtedy, gdy w służbie będzie więcej Gripenów nowej generacji, a Szwecja będzie pełnoprawnym członkiem NATO.

Czytaj też

Reklama
Reklama

Komentarze (3)

  1. LMed

    Litości Davien. Po co te wywody? Sam porównałeś Gripena z FA-50 i wyszło ci, ze relatywnie porządny jest, hehe, A to porównanie było moją intencją przyjacielu przecież.

  2. kaczkodan

    Łapię się na tym, że Gripen E jako płatowiec oferuje niewiele ponad to co dawał Mirage 2000-5. Mirage 2000-5 ma silnik o takim samym ciągu, prawie identyczną pojemność wewnętrznych zbiorników paliwa, większą prędkość maksymalną, praktycznie identyczną masę własną, odrobinkę większe masy podwieszeń, i z 50% większą powierzchnię nośną. Do pełni szczęścia brakuje jedynie belek na końcówkach skrzydeł.

    1. Davien3

      @kaczkodan Mirage 2000-5 nie ma supercruise jak Gripen E nie oferuje takiego wyboru broni ma o tone mniejszy udźwig mniejszy znacznie zasieg bo zasieg bojowy Gripena to zasieg calkowity dla Mirage 2000 wiec nie tylko brak belek na końcach skrzydeł.

  3. LMed

    Żałość okrutna mnie ogarnia. Poważny bojowy samolot to. A my ... samolociki szkolne.... przerabiamy....sobie.....

    1. Davien3

      @Lmed a my oprócz tych FA-50 mamy tez takie np F-16 a kupilismy tez F-35 wiec bez manipulacji, ok.

    2. kapusta

      @Davien3 - czyli wg Ciebie ponieważ kupiliśmy F-16 i F-35 to możemy teraz marnować miliardy na FA-50 zamiast kupić na miejsce MiGów i Su prawdziwe samoloty wielozadaniowe? Ciekawa teoria...

    3. Davien3

      @kapusta nie, zwyczajnie odpisalem na post LMed' A dla twojej wiedzy uwazam ze zakup FA-50 to najgorsza porazka Błaszczaka o czym bys sie dowiedział czytajac inne moje posty.