Reklama

Siły zbrojne

Szef MON o przetargu na Caracale: "Do końca tego roku musimy tę sprawę zakończyć.”

Fot. Fot. ppor. Robert Suchy/CO MON
Fot. Fot. ppor. Robert Suchy/CO MON

Minister Obrony Narodowej Antoni Macierewicz stwierdził, że zawarcie umowy na dostawy śmigłowców Caracal zależne jest od zgody Airbus Helicopters na warunki offsetu. Podkreślił: „Do końca tego roku musimy tę sprawę zakończyć.”

Antoni Macierewicz zwrócił uwagę, że obecnie trwają rozmowy pomiędzy Airbus Helicopters a Ministerstwem Rozwoju w sprawie umowy offsetowej. W celu zawarcia kontraktu na śmigłowce Caracal konieczne jest wyrażenie przez europejski koncern zgody na warunki offsetowe.

Jak długo nie mamy zgody francuskiej na spełnienie warunków offsetu, tak długo umowa nie może zostać zawarta

szef MON Antoni Macierewicz

Szef MON zaznaczył, że w wypadku braku porozumienia ze stroną francuską polskie władze skorzystają z oferty zakładów w Mielcu i Świdniku. W prowadzonym przez poprzednie kierownictwo MON postępowaniu na śmigłowce wielozadaniowe, w którym do dalszego etapu zakwalifikowano maszyny Caracal propozycje konsorcjum z udziałem PZL Mielec oraz PZL Świdnik zostały odrzucone.

Jeżeli nie uda się dojść do porozumienia ze stroną francuską, to będziemy korzystali z produkcji, która ma miejsce w Mielcu i w Świdniku (…)Do końca tego roku musimy tę sprawę zakończyć. Musimy to rozstrzygnąć, helikoptery są potrzebne

szef MON Antoni Macierewicz

Antoni Macierewicz stwierdził też że rozmowy nie mogą trwać w nieskończoność, "bo przecież są w Polsce fabryki, które produkują bardzo dobre helikoptery".

Z kolei w odpowiedzi na poselską interpelację sekretarz stanu w MON Bartosz Kownacki potwierdził, że dalszy przebieg postępowania na śmigłowce wielozadaniowe, w którym wskazano ofertę maszyn Caracal zależy od przebiegu negocjacji offsetowych. Zaznaczył, że jedyną możliwą podstawą do unieważnienia przetargu byłoby niezawarcie umowy offsetowej.

Zatem dalszy los kontraktu na dostawę 50 śmigłowców wielozadaniowych EC725 Caracal zależy bezpośrednio od wyniku negocjacji prowadzonych przez zespół Departamentu Programów Offsetowych w Ministerstwie Rozwoju z Airbus Helicopters. Dla komisji przetargowej jedyną podstawą do unieważnienia przetargu na obecnym etapie byłoby niezawarcie przez strony umowy offsetowej.

sekretarz stanu w MON Bartosz Kownacki

PAP - mini

Reklama

Komentarze (32)

  1. ZSMW

    A od kiedy mi8 to śmigłowce ZOP!? Śmigłowców ZOP z prawdziwego zdarzenia w WP nie było od dawna - bo mi14pł takim nie jest od początku lat 90-tych! Poza tym ile ich potrzebujemy 6-8 bo chyba nie 50 - 70 bo tyle Karakanów chciało kupić PO! pd. wiem że chodzi o różne wersje odnoszę się tylko do głupiego argumentu o śmigłowcach ZOP

  2. Tap

    Nie 50 Caracali to minimum, potrzebne są ZOP, SAR, CSAR, dla specjalsów i transportowe, bo mi 8 powoli tracą resursy, a Caracale zaczną docierać ( ostatnie ) za 5 lat od zamówienia i trzeba na nie ludzi przeszkolić, tak że Caracale osiągną pełną zdolność do służby dopiero kilka lat po dostarczeniu, a to oznacza że części mi 8 już nie ma. Nie ma pieniędzy na 500+, co z tego że to odrębna część budżetu, budżet jest ten sam. Podatek od supermarketów i bankowy mogą ( może dać ze 4mld ), koszt 500+ w tym roku to 16 mld, w przyszłym 23 mld, skąd myślicie nagle dodatkowe 20 mld zł, dlatego PIS chce opodatkować wszystko co może, jak leci, a i tak deficyt jest potężny i nie do utrzymania. W tym roku oprocentowanie obligacji skoczyło z 2% do 3,2%, ten 1,3% trzeba z czegoś co roku zapłacić. Dlatego podskoczyło, że po przejęciu władzy rynki są znaiepokojone.

  3. Afgan

    Caracali potrzebujemy tak na prawdę 20 sztuk- 10 dla MW i 10 dla specjalsów. Resztę zadań mogą wykonywać zmodernizowane Mi-8 i Mi-17 z silnikami Motor-Sicz. Zamiast kupować "latające ciężarówki" zastanówmy się nad wprowadzeniem jakiegoś rozwiązania umożliwiającemu Lotnictwu Wojsk Lądowych skuteczne zwalczanie broni pancernej ewentualnego wroga. Albo modernizacja Mi-24 i uzbrojenie ich w nowoczesne PPK albo przyspieszenie zakupu śmigłowca bojowego!

  4. jacki

    jak zwykle sciema teraz wciska sie kity o ofsecie o tak naprawde chodzi o przesuniecie zakupu bo kaska poszla na 500plus i za chwile beda potrzebne na socjal jeszcze wieksze pieniadze jak porzyczanie na procent bedzie szlo w takim tempie( juz wypuscili przez 1/2 r papierow dluznych na ponad 30mld mimo sprzedazy licencji na LTE a polskie obligacjie skoczyly z 2% na 3,26)to nie bedzie zadne smiglowce ludzie co znaja sie na pieniadzach twierdza ze w 2018 przy tym tempie porzyczania to im sie budrzet nie zamknie (stad pomysl na pod.......c ludziom .kaski z OFE i dalej bedzie mozna porzyczac wiec moze lepiej niech nie kupuja bo my podatnicy bedziemy te smiglowce niezaleznie od producenta splacac latami

    1. Wawiak

      Jakoś nie było 500plus i kaski też brakowało. Co do offsetu, to może chodzić o kwestie produkcji w Polsce oraz dość mocną pozycję francuskich związków zawodowych, które były temu przeciwne, bo oznaczało by to redukcję miejsc pracy.

    2. Wikus

      Oj już nie płacz, nie płacz, pierwszy raz w tym dziesięcioleciu deficyt był mniejszy o 6 mld od zakładanego. Tu wydadzą, a tam uszczelnią bardziej system podatkowy, skoro deficyt był mniejszy o niemal 6 mld od zakładanego, to nie ma tak źle jak płaczesz. 500+ to inwestycja - cała masa firm notuje rekordowe dochody w ostatnich 3 m-cach, a większe dochody firm, to większy CIT i nakręcanie gospodarki. Nie mówiąc o rodzinach wychodzących z ubóstwa i na "zeszyt". Ale tego siedząc przed monitorkiem nie zobaczysz... Mam nadzieję, że choć zrozumiesz.

    3. Wikus

      Oj już nie płacz, nie płacz, pierwszy raz w tym dziesięcioleciu deficyt był mniejszy o 6 mld od zakładanego. Tu wydadzą, a tam uszczelnią bardziej system podatkowy, skoro deficyt był mniejszy o niemal 6 mld od zakładanego, to nie ma tak źle jak płaczesz. 500+ to inwestycja - cała masa firm notuje rekordowe dochody w ostatnich 3 m-cach, a większe dochody firm, to większy CIT i nakręcanie gospodarki. Nie mówiąc o rodzinach wychodzących z ubóstwa i na "zeszyt". Ale tego siedząc przed monitorkiem nie zobaczysz... Mam nadzieję, że choć zrozumiesz.

  5. Witek M.

    Polski już nie stać na śmigłowce transportowe ani szturmowe. Aktualnie jedynym wyjściem dla Polskiego rządu, to zażądać od Francuzów nieakceptowalnego offsetu. Jeśli się zgodzą - to stracą, jeśli się nie zgodzą - to będzie można przetarg rozpisać jeszcze raz i odwlec wybór do następnych wyborów a ówczesny rząd decyduje co ważniejsze: helikopter czy +500.

    1. Wikus

      Powiedział co wiedział... pieniądze na 500+, a na sprzęt wojskowy, to zupełnie inna część budżetu. Zgoda na Caracale z zeszłego roku offsetu w zasadzie nie przewidywała, a teraz Francuzi są w szoku zmianą nastawienia. Dlatego nie chcą się zgodzić i dlatego rozmowy z US o Patrioty też trwały tak długo. Przy Amerykańce cenią sobie twardych negocjatorów, a Francuzi tylko liczyli na łatwy zysk.

  6. citizen

    Ja podejrzewam, że będzie 20-30 Caracali aby nie płacić odszkodowania, drugie tyle S-70i Bieda Hawk, a Świdnik dostanie na otarcie łez montaż 6-7 AW101 w wersji ZOP. Głuszce przy obecnym proamerykańskim rządzie nie wchodzą w grę i dlatego będzie amerykański Homar, amerykańska Wisła, amerykańskie Bieda Hawk, amerykańskie Apacze i amerykańskie F-35. Narew dostaną Norwegowie, a reszta to będzie polska robota. Tylko PMT będzie rozciągnięty do 2030...

    1. anakonda

      ale odszkodowanie od czego? od oiecanek? żadna umowa wstepa nie została zawarta a tylko ustne okreslenie wyboru niestety negocjacje dotyczace przedmiotu koryguja wybor i byc moze zostanie on zmieniony

  7. happy

    Francja odchodzi od EC bo zastepunja je NH. Zamiast offsetu wolalbym zakup licencji jak przy rosomaku. W dalszej perspektywie (majac silniki, przekladnie, awionike) rozwoj projektu Kruka.

  8. marcin

    nam potrzebne są śmigłowce a nie offset. Kiedy MON to wreszcie zrozumie. Przespano tyle lat a teraz śmigłowce potrzeba są już, natychmiast.

    1. ZSMW

      Bzdura!!! Mamy sokoły i mi 8/17 (może nie są doskonałe ale są)! W kraju, który jest pozbawiony OP i ma zaledwie 80 myśliwców, artylerii rakietowej z prawdziwego zdażenia kupowanie kilkudziesięciu śmigłowców za mld $ to nie głupota tylko sabotaż!!!

    2. Tap

      Tak a za remonty i modyfikacje będziesz płacił 50% ceny nowego i czekał 6 lat jak na Głuszca od Leonardo kupujcie od Leonardo, najszybsze remonty na świecie 6 lat.

  9. [sic!]

    Nie ma Caracal najlepszej passy Ostatnio po wypadku cywilnej odmiany też z silnikiem Makila w Norwegii wykryto zmęczenie przekładni planetarnej wirnika

    1. dfg

      Bo cywilny ma inną przekładnię, nie widzę związku ze sprawą.

    2. Qba

      AW149 też nie ma zbyt dobrej po trzech katastrofach jego cywilnej wersji czyli AW189.

    3. chłop

      Ile tych śmigłowców spadło w ciągu ostatnich 5 lat?

  10. chłop

    Tu chodzi tylko o to, by z winy airbusa zerwać kontrakt i kupić gluty z Mielca.Ot airbus nie chce dać więcej w offsecie, to my dziękujemy.

  11. sd

    Co to znaczy, że od Mielca czy Świdnika? A rozpisać od nowa przetargu to nie łaska? Tamte oferty odpadły, bo były nic nie warte. A ukręcenie kontraktu na Caracale jakimiś kosmicznymi wymaganiami offsetu nie sprawi, że tamte konkurencyjne oferty nabiorą wartości. Wtedy należy powtórzyć jeszcze raz cały przetarg, żeby wszyscy złożyli jeszcze raz - lepsze oferty.

    1. Qba

      Nie ma czasu na powtarzanie przetargu.

  12. pepe

    Czyli czytając między wierszami Airbus nie chce przystać na offset to wybieramy BH z Mielca a oficjalnie ogłosimy to pod koniec roku tak?! Jestem za niech wezmą BH i skończy się ta przepychanka

    1. Qba

      Raczej odwlekają by kupić Caracale i uzasadnić to koniecznością.

  13. mi6

    Do końca roku? Rany Julek oni sobie żarty robią? To juz dawno powinno byc załatwione!

    1. SLAW69

      Żartujesz? :))) Przypomnij sobie ile czasu MON załatwiał Kraba!

  14. mar. petrow

    Ekspertom od Caracali przpomnę casus Gruzji .. parę lat temu kupiła drony izraelskiej firmy Elbit, izraelski wywiad sprzedał Rosjanom kody służące do ich podsłuchu i obezwładniania, ponieważ w zamian dostał kody rosyjskich rakiet przeciwlotniczych sprzedanych Iranowi. Można też pryzpomnieć blokady kolejowe trnsposrtów broni, amunicji podczas wojny polsko-bolszewickiej i wiele innych następstw zakupów u obcych. Ps Ilu żołnierzy Republiki francuskiej brało udział w Anakondzie?

    1. franca

      "Ps Ilu żołnierzy Republiki francuskiej brało udział w Anakondzie?" Zero i tak pewnie będzie przez jakiś czas. Raczej dłuższy. I nie chodzi tylko o kontrakt na Caracale. Za to po szczycie NATO wyślą wojsko do Litwy i Łotwy.

    2. DW

      AW149 póki co latają tylko w Rosji. I co w związku z tym?

  15. ADHD

    kiedy w końcu zakończy się ta odyseja przetargowa sprokurowana ewidentną "ustawką " pod Caracala poprzedniej ekipy ... ( widać że musiała mieć mocnych protektorów ...) - dziwię się że wniosek Świdnika o anulowanie przetargu został odrzucony chodz moim zdaniem sprawa była ewidentna ... - to że przetarg powinien być powtórzony na transparentnych zasadach widać i "czuć " chodzi przede wszystkim o rachunek zysku do kosztów i prawdziwe testy ( a nie tą farsę którą oglądaliśmy w maju) ze zwróceniem uwagi na koszty eksploatacji i serwis tutaj widać jak na dłoni że leciwa droga w eksploatacji francuska maszyna która jest wycofywana nawet z armii francuskiej za względu na kiepskie osiągi i wysokie koszty eksploatacyjne oraz propagandowo-medialno - marketingowa oferta niewiele wnosząca w realne wzmocnienia naszego przemysłu obronnego zostanie właściwie oceniona

    1. say69mat

      Wybór Caracala, jest zdecydowanie największą pomyłką IU naszego MON. Osobną kwestią, jest rozstrzygnięcie dylematu, czy była to pomyłka inspirowana względami politycznymi. Stąd wydaje się, że całkiem rozsądnym rozwiązaniem jest zakup dwu typów śmigłowca. Gdzie tzw heavycargo/CSAR/MEDEWAC/ASW można by było oprzeć na konstrukcji AW101, bądź CH47. Z kolei transport taktyczny, biorąc pod uwagę uniwersalność śmigłowca, to zdecydowanie zwycięża opcja UH60/S70.

    2. obserwator absurdów.

      To podaj nam koszty h lotu Caracala i np BH w wersji CSAR i SAR. Czas, start. I dla tego te kiepskie heli używają Francuscy specjalsii, pewnie Francuzi są tacy głupi, ze od kilku lat intensywnie je eksploatują w Mali i Afganistanie.

    3. wolf

      Chyba niewiele wiesz o lotnictwie śmigłowcowym...I o oferowanych śmigłowcach szczególnie.Jak ktoś chce konkretnej opinii to trzeba zapytać przyszłych użytkowników a nie polityków i prezesów spółek

  16. Mietek

    Jeżeli nie uda się dojść do porozumienia to opcje są takie: - zgodnie z prawem trzeba ogłosić nowy przetarg - lub dokonać zakupu z wolnej ręki przy korzystnej ofercie spełniającej wymagania wojska (które? na śmigłowiec wielozadaniowy, SAR,ZOP?). Który śmigłowiec i która firma spełnia te wymagania?

    1. Alex

      Myślę, że MON podpisało już stosowne listy intencyjne z obydwoma konkurentami, na wypadek rezygnacji z Karakanów. Myślę, że i cena już została dogadana. I prawdopodobnie ze strony włoskiej nie będzie to AW149.

    2. Qba

      Tylko Caracal i Airbus spełniają te wymagania.

  17. Tomasz

    CIEMNE STRONY OFFSETU Nie twierdzę, że offset jest dobry czy zły. Twierdzę tylko, że zwiększa koszty zakupu od kilkudziesięciu do kilkuset procent. Przypuśćmy, że w montowni, która również potem będzie zajmowała się serwisem helikopterów ma pracować 300 osób przez 20 lat, którzy będą zgodnie z prawem zarabiać co najmniej minimalna pensję ( 1850 zł brutto). Do tego należy doliczyć płacowe koszty pracodawcy minimum 20 % (w przypadku najniższego wynagrodzenia). Koszt pracowników to 2220 zł x 300 pracowników x 12 miesięcy x 20 lat = 160 mln złotych. Do tego dodajmy koszt wybudowania hali, magazynu, pomieszczeń biurowych oraz opłat za teren władzom gminy przez 20 lat. Koszty ochrony budynku i amortyzacji całości. Kolejne koszty to koszty części zamiennych (z wysoką marżą), linii technologicznej do montażu (koszt wielu dziesiątków milionów złotych), która posłuży do montażu tylko kilkudziesięciu helikopterów. Całościowy koszt za 20 lat jest doliczany do wartości umowy zakupu. Tak więc nie zamawiamy helikopterów za 100 % kwoty wymienionej w kontrakcie. Potem niektórzy pytają się, dlaczego tak drogo, bo w katalogu jest o wiele taniej.

    1. Rankomat

      Dla tego trzeba skupić się na jednym konkretnym zadaniu w ramach umowy offsetowej. Czemu nie zażyczyć sobie sprowadzenia linii technologicznej i licencji konkretnego silnika lotniczego – tu na potrzeby budowanych w kraju przez firmy trzecie śmigłowców ? Zrobić to raz a porządnie a nie tak, jak miało to miejsce w przypadku offsetu w ramach dostawy F-16, kiedy to rozkoszne zobowiązanie obejmowało np. budowę linii produkcyjnej samochodu osobowego zawarte pomiędzy dużym koncernem a … jego lokalną filią. Do tej pory zastanawiam się Jak można było dopuścić do czegoś podobnego i nazwać tę formę inwestycji transferem technologii ..?

    2. a-i

      Zapomniałeś chyba, że WZL-1 w Łodzi to nie puste pole. Posiada odpowiednią infrastrukturę i wykwalifikowany personel. Zapewne niezbędne będą jakieś inwestycje ale z pewnością dużo mniejsze niż gdyby wszystko tworzono od podstaw.

    3. Qba

      Zwróć uwagę że Caracal mimo największego offsetu jest najtańszy.

  18. Kordian

    To wszystko trwa zbyt długo . To MON wyznacza terminy na odpowiedź ,,,a w tym przypadku to strasznie się ślimaczy,,,a MY nie mamy na to czasu.

    1. Qba

      Ale to MON odwleka decyzję.

  19. Rankomat

    Nie ma potrzeby krytykować EC725 jako maszyny samej w sobie, jest to nader udana konstrukcja, ale, przykro mi, lecz próba zastąpienia nim większych maszyn transportowych, to moim zdaniem dosyć kiepski pomysł. Jak na mój gust powinno się skupić na ofercie i negocjować warunki dostawy sprzętu z Leonardo. Niech spakują AW-149 i podstawią w zamian montaż i serwisowanie AW-101. Tu należy szukać właściwego i wyspecjalizowanego zamiennika. Maszyna ma potencjał i da się sprzedawać bez większych problemów. Trzeba też poszukiwać alternatywy dla używanych obecnie mniejszych maszyn transportowych i tu widzę miejsce dla S-70i. Bez przetargów, bez samobójczego tempa, sztuka po sztuce, jak tylko znajdą się jakieś pieniądze. Wilk syty i owca cała.

    1. Viktor

      Zakupy publiczne bez przetargu?

    2. Qba

      AW101 jest za duży i zbyt drogi, kosztuje tyle co CH-47.

  20. citizen

    Moim zdaniem trzeba odbudować POLSKIE ZAKŁADY LOTNICZE. Mielec był zakupiony politycznie, bo Amerykanie liczyli że Polska kupi kilkadziesiąt bieda hawków. Teraz dominujące ma być centrum w Turcji. Z tego powodu odsprzedaliby go nam tanio. Ze Świdnikiem byłoby trudniej, ale kupilibyśmy przy okazji w ramach dodatkowej rekompensaty 14 AW-101 dla MW. Po zapłaceniu Włochom uruchomi produkcję nowych W-3PL w oparciu o licencję na ukraińskie silniki. Niektóre komponenty mogłyby być robione w Mielcu. Dostalibyśmy niezły śmigłowiec za ułamek ceny Karakana.

    1. db

      Dobrze ci idzie. Teraz zaproponuj, jak rozwiązać problem głodu na świecie.

  21. g

    To jest chore.Jak dlugo to moze trwac,nie dawno Kownacki mowil o przelomie czerwca i lipca teraz koniec roku.O czym oni tam moga debatowac.Caracal,black hawk to ta sama polka z aw149 to lepiej niech sobie siana dadza.

    1. Ned

      A pod koniec roku będzie mówić o końcu 2020 roku i tak do 2050.

    2. fan BH

      W tym roku w budżecie MON-u stoi 2 mld zł na ten zakup i w magiczny sposób na koniec roku tych środków się nie wykorzysta i o to chyba tylko chodzi.

  22. Gajowy z Ruskiej Budy

    Dla słabo rozgarniętych Lemingów sprawa jest uwalona na zasadzie braku offsetu ponieważ Świdnik i Mielec produkuje Śmigła nie gorsze od Caracala !!!!

    1. karol3414

      Może i dobre ale za to znacznie mniejsze niż i tak już mniejszy (od zastępowanych Mi 17/Mi 8) Caracal. Równie dobrze moglibyśmy kupić Sokoły, tylko że nie tylko o to chodzi by zastąpić stary śmigłowiec, śmigłowcem nowym ale by ich parametry techniczne i możliwości taktyczne się mniej więcej zgadzały.

    2. radzio

      Zgodzę się jeżeli dostaną one jota w jotę takie same warunki offsetu jakie postawiono Caracalowi i wykażą, że spełniają wymogi techniczne, co odnośnie chyba AW jest nie za bardzo możliwe, skoro już przegrał (chociaż bodajże nieprawomocnie) przed Sądem sprawę dot. warunków przetargu. Niech jednak generalnie Świdnik za bardzo się nie napala bo wtedy i tak wybiorą BH ( z dwojga "złego" to nawet lepiej). Szkoda tylko, że od Mielca dostaniemy ubogą wersję, która będziemy mogli sobie doposażyć (o Łaskawcy!) na koszt Mielca ale już pewnie na nasze ryzyko. Widzicie już może te dialogi techniczne i "problemy" jakie pojawią się, gdy będziemy wybierać uzbrojenie spoza USA lub firm "sugerowanych" przez Lockheed. W sumie to nawet niezły sposób na przedłużenie terminu dostawy, aż dziwne że Świdnik na to nie wpadł. Nie musieliby tak kombinować z czasem dostaw.

    3. Qba

      Co jak co ale oferty Mielca i Świdnika miały gorsze parametry techniczne i mniejszy offset.

  23. realista

    Związkowcy dostali pewnie jakieś wycieczki to teraz wymuszą na Macierewiczu unieważnienie przetargu . Amerykanie i Włosi zacierają ręce polityka tylko szkoda że żołnierze nie dostaną to czego potrzebują . Dla tych co krytykują Caracala to maszyna która lata w francuskich wojskach specjalnych i używany do lotów na platformy wirtnicze to znaczy sprawdaony w trudnych warunkach ale kiełbasa wyborcza kosztuje podatnicy zapłacą odszkodowanie do Airbusa i później włosi i Amerykanie policzą nam za serwis tyle żeby zwróciło sie za wycieczki związkowców

    1. Marek

      Tylko, że coś ostatnio zaliczają dzwony, bo "sprawdzone" przekładnie się sypią.

  24. luk

    Tylko SIKORSKY S-92 (H-92 SUPERHAWK).

    1. vvv

      nikt nam ich nie zaoferuje i nie maja wersji specjalistycznych poza bodajze morska

    2. terefere

      Polecam poczytać jakie opóźnienie jest w przetargu na Kanadyjskie CH-148 Cyclone

    3. RR

      Nam najbardziej potrzebne są wersję SAR i ZOP. Kanad wozi się z wersją morską od wielu, wielu lat. Jesteś pewien? Pomijając, że ograniczenie 11 ton wyklucza ten model. AW101 Merlin jest platformą pewniejszą i "z półki"....

  25. ppp

    Nigdy nie było przetargu na Caracale. To wprowadzanie w błąd.

Reklama