Siły zbrojne

System łączności w Su-57 do modernizacji

Fot. mil.ru
Fot. mil.ru

Modularny system łączności radiowej S-111, używany w wielu rosyjskich myśliwcach, bombowcach, śmigłowcach, ale również i w Su-57, zostanie poddany pierwszej modernizacji. Będzie ona polegała na „odchudzeniu” komponentów, zmniejszając rozmiar urządzeń, przy jednoczesnym zwiększeniu niezawodności i odporności na zakłócenia.

Podczas trwających moskiewskich targów lotniczych MAKS-2021 Roselektronika, spółka zależna od Rostec, poinformowała państwową agencję TASS, że rozpoczęła się modernizacja nowych systemów łączności, która to została wszczęta konkretnie z myślą o myśliwcach piątej generacji – Su-57.

Uściślając, prace będą dotyczyły systemu S-111, produkcji Roselektroniki. Ma on być jeszcze lżejszy jak i bardziej kompaktowy oraz modularny, niż bazowa wersja. Jak dodano, działanie tego systemu ulegnie znaczącej poprawie, m.in. wzrośnie szybkość wymiany informacji pomiędzy innymi statkami powietrznymi oraz naziemnymi jednostkami i dowództwem. Producent przekonywał również, że poprawie ulegnie odporność przeciwzakłóceniowa.

W pełni cyfrowy system S-111 został po raz pierwszy zaprezentowany w 2014 roku. Jest w stanie przesyłać dużą ilość danych w czasie rzeczywistym, w tym wysokiej jakości głos, obraz jak i szczegółową telemetrię, za pomocą systemu działającego w paśmie fal centymetrowych (SHF). Prędkość wielokanałowej transmisji może osiągnąć nawet 34,3 megabitów na sekundę. S-111 jest wdrażany do wielu rosyjskich maszyn, tudzież bombowców (Tu-22M3M, Tu-160M), myśliwców (MiG-31, Su-34), śmigłowców (Mi-28NM, Ka-50, Ka-52, Ka-62) czy nawet w bezzałogowych statkach powietrznych. Jego maksymalny zasięg, zezwalający na niezakłóconą łączność, oszacowany został na 1500 kilometrów.

Reklama
Reklama

Pomysł stworzenia myśliwca 5. generacji narodził się jeszcze w 2002 roku. Niemniej prawdziwy rozwój nastąpił po 2010 roku, kiedy ujawniono pierwszy prototyp. Początkowo samoloty były określane jako PAK FA (ros. Pierspiektiwnyj Awiacyonnyj Kompleks Frontowoj Awiacyi) lub T-50, niemniej w 2017 roku ostatecznie zmieniono nazwę na Su-57.

Produkcja przedseryjna ruszyła w 2018 roku i już wtedy konstrukcja przeszła swego rodzaju „chrzest bojowy” w Syryjskiej Republice Arabskiej.

Pierwsza seryjnie wyprodukowana maszyna rozbiła się na koniec 2019 roku. Doprowadziło to do spowolnienia produkcji seryjnej. Co ciekawe, w czerwcu br. rosyjskie media podały, że w 2021 roku zostaną wypuszczone tylko dwa seryjne Su-57. Szybko te doniesienia zdementował wicepremier Jurij Borisow, mówiąc, że dostawy dla rosyjskiej amii będą szły zgodnie z pierwotnym harmonogramem, tj. 4 myśliwce w 2021 r. Do końca 2024 r. rosyjskie siły powietrzno-kosmiczne mogłyby dostać 22 egzemplarze, natomiast w kolejnych, tj. 2025-2028 dalsze 54 maszyny.

Komentarze (17)

  1. Polska to technologiczny skansen

    Budzi podziw i niedowierzanie, że Rosja obłożona ciężkimi sankcjami - (za to, że Zachód dokonał zamach stanu na Ukrainie) - potrafi SAMA tworzyć perełki technologiczne zapierające dech w piersiach, a przy tym wydając na zbrojenia mniej niż Francja.

  2. Zbyszek

    Skończy się na tym, że piloci będą musieli do siebie krzyczeć przez otwarte okna...

  3. Sarmata

    Widzę jak forumowicze dumnie puszą piórka bo przeciez MY mamy całe 48 sztuk F-16 kupionych w USA dziesiątki lat temu. A oni produkują tylko 4 sztuki Su-57, normalnie smiech. A mi się płakać chce jak to czytam. Z kim ja tańczę? Potomkowie chłopów pańszczyznianych chwalą się tym żer w USA coś tam jeszcze budują. Ale USA to nie Polską Każmierz.

    1. Użytkownik

      Skutek pół wieku komunizmu. Pomyśleć gdzie byśmy byli gdyby nie to...

    2. Polska to technologiczny skansen

      W Rosji komunizm trwał 30 lat dłużej niż w Polsce. Pomyśl gdzie była by Rosja gdyby nie komunizm.

    3. Gnom

      Tam gdzie była na początku XX wieku w stosunku do innych państw - w pościgu.

  4. Olgino

    " Będzie ona polegała na „odchudzeniu” komponentów, zmniejszając rozmiar urządzeń, przy jednoczesnym zwiększeniu niezawodności i odporności na zakłócenia." Hmm... czyli jednak zrezygnują z lamp.

    1. Vixa

      Raczej przejdą na LEDy;)))

  5. pytajnik

    Dziwne niby w tytule o Su-57 a w artykule pisze jak wół, że modernizacja dotyczy systemu we wszystkich samolotach bojowych które go wykorzystują. Czy ktoś czytając artykuł w ogóle zwrócił na to uwagę ?

    1. Davien

      To przeczytaj dokłądneij> Na Su-57 modenizuja system S-111, na innych go wdrazaja w bazowej wesji.

    2. pytajnik

      No to czytamy "Modularny system łączności radiowej S-111, używany w wielu rosyjskich myśliwcach, bombowcach, śmigłowcach, ale również i w Su-57, zostanie poddany pierwszej modernizacji"

    3. Davien

      "Podczas trwających moskiewskich targów lotniczych MAKS-2021 Roselektronika, spółka zależna od Rostec, poinformowała państwową agencję TASS, że rozpoczęła się modernizacja nowych systemów łączności, która to została wszczęta konkretnie z myślą o myśliwcach piątej generacji – Su-57" Masz cos jeszcze do dodania?:)

  6. ałtor

    Nie dość, ze od 15 lat nie potrafią zbudować silników, to teraz łączność również do kosza :D Modernizacja systkich dwóch egzemplazy :D

    1. Salamandra

      Ale silniki do rakiet Ameryka znowu zakupiła mimo restrykcji stosowanych wobec Rosji

    2. Davien

      A od kiedy to NASA kupuje silnikiw Rosji?? Bo jakos nie przypominam sobie:))

    3. Użytkownik

      Doszło do tego, że Roskosmos wypuszcza fake nawsy, które potem sami dementują.

  7. Ghu

    Rosja jedzie na dno w ekspresowym tempie...

  8. Polskie samoloty nie mają analoga na całym świecie

    Ukraina startowała z tego samego poziomu co Rosja mająca PKB na głowę 3x większy niż bogata Ukraina. Zaś długość życia w Rosji i Ukrainie to 72 lata a Polsce 74.

    1. Tatekx

      Z jakich danych? Raczej 64 lata masz internet?

    2. Grom

      Owszem startowały z tego samego poziomu. Ale nie miały tych samych atutów. Rosja startowała z zasobami i możliwościami których niema większość krajów . Bogactwa ziemi i przemysł oraz technologie . A dziś okazuje się że tą Rosja wspaniała marnotrawi ten potencjał .

    3. Użytkownik

      być Słowianami... Prawdziwi

  9. Darek

    Jeszcze produkcja nie ruszyła a już lampy w radiu się popaliły :)

    1. uzwojony

      Prosty jak ta długa część mopa.

    2. kkk

      uzwojony, fakt długa jak nowoczesna ukraińska siekiera !

    3. czytaj ze zrozumieniem

      tak jest w artykule "Modularny system łączności radiowej S-111, używany w wielu rosyjskich myśliwcach, bombowcach, śmigłowcach, ale również i w Su-57, zostanie poddany pierwszej modernizacji."

  10. Ferniks

    No to teraz pokażecie USA gdzie ich miejsce!

    1. USA

      Uuuu...boimy się

    2. Użytkownik

      Już dawno pokazali

  11. Chyżwar dawniej Marek

    Jeszcze nie zrobili a już modernizują? Tempo godne pochwały...

  12. im bardziej Puchatek zaglądał do środka tym bardziej nie było tam Prosiaczka

    Temat może i ważny ale tylko "zaznaczony" a wysyp wiadomych trolii, które wręcz szaleją niesamowity.

  13. Napoleon

    Podejrzewam ze ostatecznie su bedzie przerobiony na drona kamikaze.tylko pilot dowie sie o tym ostatni.

  14. Wania

    Czyżby była dostawa chińskich komponentów zastępujących lampy? Za chwilę się okaże, że ten internet to na chińskich podzespołach z wbudowanym łączem do przekazywania danych do Pekinu.

  15. Wiki

    Zapraszam do odwiedzenia oficjalnego forum spotterów rosyjskich- dokłądnie taka nazwę proszę wpisac w translator i wkleić cyrylicę w google. Polecam wątek "SU-57 nie lata". Mnóstwo zdjęć i masa ciekawostek. W skrócie- wygląda na to, że pierwszy seryjny Su-57 który doleciał do bazy i wylądował (nie bez problemów) już nigdy nie wzniesie się w powietrze.

    1. Dobrze poinformowane źródło

      Pisałem o tym z pół roku temu, że samolot w zasadzie może latać tylko po linii prostej, bez większych przeciążeń, bo inaczej się rozpadnie i wymaga przekonstruowania m.in. kadłuba żeby w ogóle nadawał się do użytku.

    2. Rain Harper

      Nie rozumiem. Prototypy latają, a seryjny nie? Prototypy nie mają FBW?

    3. Wiki

      Prototypy maja F-b-W zachodniej konstrukcji. W wyniku sankcjach za napaść rosjan na Ukrainę zmuszeni zostali do instalacji swoich rozwiązań.

  16. Igor z Moskwy

    No i oczywiście nie ma analoga na całe NATO padł blady strach w Polsce już wynieśli białe flagi i zrezygnowali z F35

  17. Pilot

    Modernizacja będzie we wszystkich dwóch egzemplarzach SU-57?

    1. Użytkownik

      wymienią co drugą lampę prożniową.

    2. miś

      To w tym rozbitym też?

    3. Dawo

      Na razie jest tylko jeden seryjny Su-57, w przejściowej wersji. Dokładnie od 10 marca stoi w hangarze i nic nie wskazuje na to, że kiedykolwiek wzniesie się w powietrze. Pojawiają się przecieki, że system FbW jest niedopracowany i musi zostać zdemontowany. Rosjanie mieli podjąć decyzję o rezygnacji z tego rozwiązania. Sek w tym, że bez niego samolot nie utrzyma się w powietrzu. Miała więc zostać podjęta decyzja o zmianach konstrukcyjnych kadłuba m.in. przebudowie wlotów powietrza, znaczącym zwiększeniu powierzchni stateczników pionowych oraz zmniejszenia ich kąta- mają zostać ustawione niemal pionowo. Nie wiem, czy można wierzyć tym informacją pochodzących z rosyjskich forów. Jest ich jednak "mnogo", i póki co się potwierdzają.