Reklama

Siły zbrojne

Super Cobry polecą do Brazylii?

Fot. Lance Cpl. Robert Williams Jr., U.S. Marine Corps
Fot. Lance Cpl. Robert Williams Jr., U.S. Marine Corps

Brazylia prowadzi rozmowy na temat zakupu używanych śmigłowców uderzeniowych AH-1W Super Cobra wycofanych ze służby w USA. Maszyny tego typu mogłyby trafić na pokład okrętu HMS Ocean, który brazylijska marynarka wojenna odkupi od Royal Navy za 84 milionów funtów.

Jak informuje portal „Infodefensa Brasil” podczas H-1W Industry Day w styczniu bieżącego roku delegacja brazylijskich sił zbrojnych spotkała się w USA z przedstawicielami EDA (Excess Defense Articles ). Brazylia jest zainteresowana zakupem 8 śmigłowców AH-1W Super Cobra, które są obecnie wycofywane ze służby w amerykańskiej piechocie morskiej i mają być po modernizacji dostępne do sprzedaży. Otwiera to możliwość ich szybkiego pozyskania w zaplanowanym przez Brazylię czasie.

Utworzenie jednostki śmigłowców uderzeniowych znalazło się wśród rekomendacji „Plan de Obtención de Capacidades Materiales del Plan Estratégico del Ejército 2016-2019” czyli strategicznego planu zakupów na lata 2016-2019. Potrzeba tego typu związana jest z niestabilną sytuacja na północy kraju, ale też może być związana z potwierdzonym w ubiegłym roku zakupem używanego brytyjskiego śmigłowcowca HMS Ocean. Maszyny AH-1W są bowiem dostosowane do eksploatacji w warunkach morskich i przez lata były wykorzystywane przez US Marines na pokładzie podobnej klasy jednostek amerykańskich. 

Wycofane z Korpusu Piechoty Morskiej USA śmigłowce AH-1W Super Cobra zostaną zaoferowane amerykańskim sojusznikom w ramach programu Foreign Military Sales (FMS) lub w sprzedaży bezpośredniej zgodnie z ogólnymi zasadami federalnymi. Program może objąć ponad 100 śmigłowców Super Cobra. Maszyny przeznaczone do sprzedaży mają podlegać modernizacji, która obejmie przede wszystkim „ucyfrowienie” śmigłowców, wyposażenie ich w szklany kokpit i zaktualizowane systemy pokładowe. Obecnie, oprócz amerykańskiej piechoty morskiej AH-1W Super Cobra wykorzystują siły zbrojne Turcji i Tajwanu. Brazylia jest zainteresowana, aby dołączyć do tego grona. 

Reklama

Komentarze (21)

  1. Jest nowy dr.lotnictwa to niech się wykaże.

    To jest sprzęt jednosilnikowy i Amerykanie z niego zachodzi a my daliśmy pożyczkę Ukrainie i można by nabyć silniki w ramach odsetek Vk 2500 -03 w raz z licencją i wszystkie nasze mi modernizować z nowym silnikiem zachodnie konstrukcje się howaja. A nawet można by swòj zbudować bo podwykonawców na 2 zakłady w Polsce jest do oporu wystarczyło by zacząć od rozbudowania hali remontowej o linię montażową.mozna by utworzyć spòłke bez związkowców z saabem i innym producentem 50/50 i pokusić się o budowę pełno wymiarowej Maszyny iLx 27 ciężkiego szturmowego i i lżejszego transportowego Na tym samym silniku.

  2. bęcki

    Kochani \"bracze\". Macie jakieś info o 10 tys. ton złota na zbyciu przez Rzeczpospolitą? Czym chcecie za to \"banie\" zapłacić? Marchewką i usługami fryzjerskimi? Może wirtualnymi cmentarzami albo milionem samochodów elektrycznych \"do zbudowania\"? Nie jest jakoś fatalnie i co można to się robi. Pewnie i śmigłowce byśmy mieli gdyby ( gdybając) zakłady były państwowe albo przynajmniej z większościowymi i decydującym polskim kapitałem. Nie są i nie ma takich. Zakupy \"dewizowe\" a \"zakupy\" na krajowym rynku to różne sprawy podlegające innym regułom a i \"cena\" produktu jest zupełnie czymś innym. Jest \"po ptakach\". Dzięki komu to możecie sobie w różnych publikacjach i książkach na temat \"złotego\" planu prywatyzacji przeczytać. Czy potrzebujemy śmigłowców? Pewnie tak choćby do ratownictwa. Do innych rzeczy niekoniecznie bo wystarczy globus i mapa fizyczna żeby to zrozumieć. Owszem, transport szybki przydałby się ale chyba więcej byśmy zdziałali poduszkowcami niż śmigłowcami. Obronę(!) nalży planować koszt-efekt a nie w rodzaju: chcemy śmigłowce, bombowce, krążowniki, lotniskowce i cztery gwiazdy śmierci bo inni mają. My owszem chcemy: ale skuteczną obronę a śmigłowce, tu uderzeniowe na niewiele się przydadzą za to za koszt takiego jednego można posiadać (abstrakcyjnie) sporo ludzi na quadach z rakietami przeciwpancernymi czy przeciwlotniczymi (bardzo krótkiego zasięgu) \"w bagażu\". Polska w XXI wieku to małe państwo i wie to każdy kto przemierza go często samochodem i nie chodzi mi o wyjazd do pracy czy marketu kilka/kilkanaście kilometrów dalej.

    1. Mielo

      Z tego co sie orietuje to izrael jest z piec razy mniejszy a zobacz ile moze

    2. bęcki

      To jeszcze dodaj skąd ma na to pieniądze. Piszemy o Polsce. Jak chcesz mieć jak w Izraelu to może czas byśmy zaczęli dostawać odszkodowania od prawie wszystkich zaangażowanych w drugą wojnę.

  3. Feluś

    Widzę że rozgorzała ciekawa dyskusja, kupić, nie kupić, brać, może częściowo nowe w częściowo używane. Brać setkę, siedemdziesiąt, praktyczni czterdzieści, oszczędni dwanaście. Podejmę się małego podsumowania - NIC NIE KUPIĄ !!! STARYCH, NOWYCH ANI SZTUKI !!! SZKODA GADAĆ

  4. Armymen

    Kochani podpadliśmy bankierom tego świata , ( ustawa o IPN) teraz przez najbliższe kilka lat , możemy zapomnieć o fregatach śmigłowcach czy systemach przeciwrakietowych , a nasze programy odłóżmy na półkę , kasy nie będzie , No chyba ze na system obronny zwany strzały ( wypuszczane z najnowszych łuków)

  5. pilot

    Do śmigłowców AH 1Z Viper, kupić śmigłowce transportowe UH-1Y Venom, i produkcja w jakim stopniu lub w całości dla potrzeb rynku europy środkowo - południowo - wschodniej i będzie SUPER. Pozdrawiam

  6. żołnierz

    Panie Prezydencie, Premierze, Ministrze MON i Generałowie WP kupcie śmigłowce bojowe AH 1Z VIPER. To bardzo dobry śmigłowiec bojowy za rozsądną cenę, prosty w obsłudze przez pilota i mechanika, dużo tanich części i w zasięgu możliwości finansowych Polski.

  7. cdee

    ponad 40 lat gadania u nas. Na poczatku lat 80-tyc zaczeto prace w WSK Swidnik. Na gadaniu sie kończy . Bo trzeba wszystko kuipic. Wyjazdy, gifty, wyjazdy... Nawet Mi-24 nie potrafimy zmodernizować. Jest opcja z Ukraina-przynajmniej w dzidzinie silnikow i przekładni. Ale przemysł u nas został skutecznie \"zrestrukturyzowany\" i sprzedany. Czesto przez tych co dalej sa u władzy

    1. Gts

      Akurat jesli chodzi o Mi - wszelakie, sa zaklady w Lodzi, panstwowe. Tyle ze Lodz to ostoja zlego elektoratu, wiec sie nie da. Poza tym masz racje gadanina obliczona na czerpanie panstwowej kasy - ile sie da i jak najdluzej sie da.

  8. militar

    Kupić takie tylko nowe i załatwic serwis w kraju plus szkolenia do tego jakiś porzadny offset tylko to potrzebne na już

    1. QVX

      Modernizacja Mi-24 da to samo.

  9. Seba

    Polska powinna wziąść kilkadziesiąt sztuk.Na jakiś czas można by dzięki temu odłożyć program ,,Kruk\'\' i skupić się na programach ,,Wisła\'\' i ,,Narew\'\'.Niestety nasi politycy obudzą się z ręką w nocniku.

    1. QVX

      I pchać się w coś na poziomie Mi-24.

  10. Okm

    Aż żal czytać. Czemu nie kupić wszystkich 100 szt po modernizacji. Temat z smiglami byłby ogarnięty. Warunek serwis w kraj.

    1. Made in Poland

      U nas musi trwać kilkuletni dialog techniczny zanim coś kupimy a poza tym skąd MON weźmie kasę na śmigłowce??? U nas tylko pierniczą od dwóch lat że śmigłowce już lecą a nic nie było i nic nie będzie,jedyne co obecnie nieudolny MON kupi przez 4 lata to może pierwszy etap Wisły jak im się uda a nic więcej.Na Homara,Orkę i Narew już nie liczę......W razie nie daj Boże godziny W to politycy niech bronią kraju skoro mają na samoloty dla siebie a nie mają na wojsko

    2. Wolf

      Oczywiście masz kasę albo zródło finansowania?!

  11. Lord

    Dlaczego Polska nie kupi w taki sposób śmigłowców uderzeniowych i inny sprzęt?

    1. PRS

      Bo to są śmigłowce bojowe. Jak by to były ,,szkolne\"... to może... IU/MON nie kupuje niczego co jest bronią ofensywną lub służy do obrony. Namioty, pontony, etc. TAK Broń - NIE

  12. aojiiiij

    Przydadzą się do obrony Malwinów.

    1. Ciemny Lud

      Do Malwinow roszczenia ma Argentyna a nie Brazylia. Inaczej Falklandy.

    2. Davien

      Juz raz próbowali się wepchac na Falklandy to dostali niezle po tyłku i musieli sie zwijać jak niepyszni.

    3. Grzesiek

      To nie Argentyna

  13. roxkick

    A dlaczego nie śmigłowce Airbusa produkowane przez Helibras ? :)

    1. -CB-

      Może dlatego, że to nie są śmigłowce szturmowe/uderzeniowe? Zapewne będą w razie potrzeby bazować tam wersje ZOP i SAR.

    2. Wot

      Yyy bo chcą za mniejsze pieniadze maszyny używane?

    3. Davien

      Sorry ale ty chcesz wysyłac Caracale jako maszyny szturmowe?? Moze najpierw sprawdż czym rózni sie AH-1W od H225M zanim znowu coś napiszesz.

  14. peptyd

    A u nas dialogi

  15. miras

    My mamy Super Mi-2

    1. Lord Godar

      Mi-2 mamy generalnie do innych zadań , ale jak by do tego podejść racjonalnie i gdyby na \"Kruka\" został wybrany \"Viper\" , to zamiast marnować pieniądze na remont części Mi-2 ( część i tak jesteśmy zmuszeni wyremontować i przedłużyć im żywot) można by dołożyć i nabyć tych AH-1W tyle samo co \"Viperów\" . O ile oczywiście taki zakup będzie racjonalny cenowo i nie będzie to koszt prawie taki jak za \"Vipera\" i nie skomplikuje serwisowania i logistyki . Musiały by mieć przede wszystkim podobną awionikę i silniki.

  16. Bacuś

    A my mamy mieć Slązaka i kilkadziesiąt Mi-2. Tys piknie.

  17. tertio

    12 szt .plus potem 32-48 AH-1Z to byłoby dobre rozwianie dla Polski.

  18. Marsol

    Brać dla nas . Nic lepszego nam sie nie trafi.

  19. 02ns

    Taka okazja a my jeszcze w snie zimowym .

  20. SalomonC

    Dlaczego nie do Polski?

  21. Racjonalista

    Brać ze 60-70 sztuk, a później AH-1Z. Mi-24 na złom.

Reklama