Reklama

Siły zbrojne

Sprzedaż uzbrojenia spada

Raport SIPRI wskazuje na spadek sprzedaży uzbrojenia w 2011 roku - fot. Internet.
Raport SIPRI wskazuje na spadek sprzedaży uzbrojenia w 2011 roku - fot. Internet.

Zaskakujące oceny SIPRI - Sztokholmskiego Międzynarodowego Instytutu Badań nad Pokojem (Stockholm International Peace Research Institute) opublikowano dzisiaj w Szwecji. Okazuje się, że po raz pierwszy od 1994 roku zmniejszyła się sprzedaż broni u 100 największych producentów uzbrojenia.



Badania dotyczyły podsumowanego wreszcie roku 2011. Po uwzględnieniu inflacji wykazały one, że całkowita sprzedaż 100 największych koncernów zbrojeniowych spadła o ponad 5% w porównaniu do lat poprzednich (410 miliardów dolarów w 2011 roku w porównaniu do 550 miliardów dolarów w 2010 roku).

Jako prawdopodobną przyczynę takiego stanu rzeczy SIPRI wskazuje oczywiście na sprowokowane przez kryzys ekonomiczny cięcia budżetowe u większości państw, ale również na decyzję o ograniczeniu międzynarodowej interwencji w Iraku i Afganistanie oraz sankcje w transferze systemów uzbrojenia do Libii. Wskazuje się na różne podejście do tej tendencji przez poszczególnych producentów. Jedni starają się trzymać oferowanych przez siebie ofertę produktów, natomiast coraz więcej firm próbuje zdywersyfikować swoją produkcję – np. poprzez proponowanie rozwiązań związanych z ogólnie pojętym bezpieczeństwem (w tym cyberbezpieczeństwem).

Badania SIPRI nie uwzględniają przedsiębiorstw chińskich (brak jest wiarygodnych danych) natomiast wskazują, że pośród 100 największych koncernów zbrojeniowych przeważają firmy amerykańskie europejskie (kolejno 60 i 29% globalnej sprzedaży). Zajmują one pierwszych 17 miejsc na liście. Pierwszą lokatę trzyma grupa Locheed Martin (36,3 miliarda dolarów w 2011 r.), następne miejsca zajmuje Boeing i BAE Systems.

SIPRI to powołany w 1966 roku instytut w 50% finansowany przez rząd szwedzki zajmujący się badaniami związanymi z konfliktami zbrojnymi, handlem bronią i rozbrojeniem.

Maksymilian Dura
Reklama

Komentarze

    Reklama