Najnowsze Su-30SM2 trafią do Kaliningradu?

12 maja 2021, 07:09
Su-30SM Flota
Su-30SM Floty Czarnomorskiej. Fot. mil.ru
Reklama

Do końca 2022 roku Lotnictwo Marynarki Wojennej Federacji Rosyjskiej ma otrzymać ponad 20 najnowszych samolotów wielozadaniowych Su-30SM2. W pierwszej kolejności trafią one do Floty Bałtyckiej, Północnej lub Czarnomorskiej. Do tych samych formacji trafiły już niewielkiej ilości samolotów Su-30SM zamówionych w grudniu 2013 roku.

Jak informują rosyjskie media, zapowiadany w ubiegłym roku przez ministra obrony Siergieja Szojgu zakup samolotów Su-30SM2,, wyposażonych w lepsze silniki i stację radiolokacyjną niż standardowe Su-30SM ma dotyczyć maszyn dla marynarki wojennej. Odwiedzając Irkuckie Zakłady Lotnicze w sierpniu 2020 roku minister Szojgu poinformował o trwających negocjacjach dotyczących kontraktu na 21 maszyn bojowych Su-30SM2 i 25 samolotów szkolno-treningowych Jak-130 za ponad 100 miliardów rubli. Dziennik Izwiestia utrzymuje, że samoloty te mają zasilić lotnictwo rosyjskiej floty.

Marynarka wojenna posiada już na wyposażeniu blisko 30 samolotów Su-30SM, które trafiły przede wszystkim na Krym i do Kaliningradu. Kilka egzemplarzy otrzymała też Flota Północna. Nowe samoloty, oznaczone jak Su-30SM2 posiadają silniki AL-41F-1C ze zmiennym wektorem ciągu i radar Irbis, stosowane też w myśliwcach Su-35S. Celem modernizacji było nie tylko podniesienie osiągów, ale również unifikacja wyposażenia pomiędzy różnymi typami płatowców dla obniżenia kosztów eksploatacji.

Jak informuje Izwiestia, powołując się na wiarygodne źródła w ministerstwie obrony, obecnie trwa analiza dotycząca rozdysponowania nowych maszyn. Jako najbardziej prawdopodobny wymienianych jest Obwód Kaliningradzki, gdzie Su-30SM i Su-30SM2 mają zastąpić mocno wyeksploatowane i przestarzałe bombowce o zmiennej geometrii skrzydeł typu Su-24M należące do Floty Bałtyckiej. Jest to element procesu modernizacji, który ma doprowadzić w najbliższym czasie do wycofania ze służby samolotów Su-24M i Su-27.

W ostatnich latach zarówno Su-30SM jak i Su-35S kierowano przede wszystkim do Floty Czarnomorskiej, a więc na Krym. Stąd coraz większe naciski, aby kolejna partia samolotów bojowych trafiła do Floty Bałtyckiej lub rozbudowywanej i wzmacnianej równie intensywnie Floty Północnej. W oby przypadkach samoloty będą stanowiły wsparcie dla sił działających na północnej flance wschodniej rubieży NATO.

Reklama
Reklama

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 127
Reklama
hxagon
sobota, 15 maja 2021, 16:30

Dlatego polskie Kraby potrzebują 2000 szt amunicji precyzyjnego rażenia o zasięgu powyżej 70km. Żaden ważny obiekt nie może czuć się bezpiecznie na terenach lotniskowca Kaliningrad.

pragmatyk
sobota, 15 maja 2021, 09:43

Po co Rosjanie zbroją Kaliningrad ,przecież to enklawa ,a zaopatrzenie wojsk tylko droga morska.na wypadek wojny zagrozona uderzeniem odwetowym ,chyba ,ze postawimy sprawe inaczej i słuzy nie do obrony ,ale do wykonania pierwszego uderzenia z zaskoczenia ,wtedy to ma sens .Dlatego tak wazna jest pozycja Litwy ,ktora ma być zneutralizowana aby przetrwał uzbrojony po zęby obwód kaliningradzki.

K.
piątek, 14 maja 2021, 11:19

Nie wiadomo ile tych su30 trafi do Królewca - chyba kilka i to żeby sobie postać w schronie bo daleko i nisko nimi nie polecą. Z Bartoszyc do Królewca to ok. 60 km i pewnie tam je ustawią a z drugiego loniska w Insterburgu do do miejscowości Rudziszki w linii prostej ok 40 km i to tyle z geografii Królewca.

Antyrusek
czwartek, 13 maja 2021, 23:16

Choć nie lubię militarnych poczynań Rosji to trzeba przyznać że myśliwce Suchoja to po prostu piękne maszyny

Extern
piątek, 14 maja 2021, 14:46

Przyznaję rację, mają Rosjanie dryg do wykreślania sprawnej i przy okazji pięknej linii aerodynamicznej. Kiedyś słyszałem takie powiedzenie że to co ładnie wygląda, również dobrze lata.

Fanklub Daviena i GB
piątek, 14 maja 2021, 22:29

Rosjanie jako jedyni mieli (a może jako jedyni mają - Zachód nie ma na pewno, ale może mają Chiny) pełnowymiarowy (czyli wchodzi myśliwiec w skali 1:1) naddźwiękowy tunel aerodynamiczny w CAGI. A CAGI (Nikołaj Żukowski założył go w 1918) jest dużo starszy od NASA i jest pierwszą tego typu instytucją w świecie. Z mocy prawa wszystkie projekty pojazdów latających musiały być przebadane i zatwierdzane przez CAGI a często CAGI opracowywało koncepcję i kierowało je do biur konstrukcyjnych, stąd np. zbliżone układy Ła-17 i MiG-15, MiG-21 i Su-15 czy MiG-29 i Su-27 i stąd dopracowaniem aerodynamicznym sowieckie maszyny po IIWŚ przewyższały zagraniczne odpowiedniki (nieliczne wyjątki jak Saab JA-35 Draken tylko potwierdzają regułę. Jak szwedzkie lotnictwo zobaczyło "kosmiczny" jak na początek lat 50. projekt, to nie chciało tego zatwierdzić, bo nie wierzyło, że to polata i Saab musiał zrobić mnóstwo modeli ich pokazów w locie dla wojska by je przekonać że to naprawdę lata i to świetnie...). USA miało dobrą elektronikę i silniki ale płatowce, powiedzmy sobie szczerze - do czasu F-16 bez polotu. I na F-16 polot USA się skończył (może jeszcze dorzuciłbym YF-23) - reszta to zmiany ilościowe a nie jakościowe. :D

Gnom
sobota, 15 maja 2021, 17:51

Czyżby Tu-128 też się w nim zmieścił, w końcu to też myśliwiec? Poza tym tunel aerodynamiczny przy projekcie samolotu dziś ma tylko potwierdzić i zweryfikować poprawność symulacji. Jest jeszcze cos takiego jak cyfrowe/wirtualne tunele aerodynamiczne (główne źródła danych przy projektach na świecie). A to, że w czasie wojny sowieci włożyli do tunelu ŁaG-5 (już bez jednego G) a potem Ła-5 i dzięki temu dowiedzieli się, że warto przesunąć chłodnicę, antenę itp, to już inna historia. Ruscy są dobrzy w aerodynamice, ale amerykanie nie są gorsi. Lepiej sprawdź co dziś jest ważniejsze; aerodynamika czy zdolności bojowe, bo od czasów Ła-5 trochę się tu zmieniło. Aerodynamika wcale nie jest już najważniejszym składnikiem zdolności bojowych.

Davien
sobota, 15 maja 2021, 16:07

No to obalamy mity: Pierwszy był NACA, który po zmianei nazwy stał sie NASA, powstał trzy lata przed CAGI. Naddzwiękowe tunele aerodynamiczne ma nawet Polska. A co do Drakena to SAAB miał jeden demonstrator Saab 210 zmniejszony w stosunku do J-35 o 30% wiec skad ci sie te bajki biorą..... Ale to jakoś Rosjanei zerzneli Vigilante dla swoich MiG-25 a nei odwrotnie:) A od kiedy pojawiły sie systemy FBW to maszyny robi sie niestateczne aerodynamiczne( Rosja dalej ma tu problemy) i sa w stanie robic takei rzeczy że rosyjskie Su i MiG-i moga sie jedynie patzreć. USa ma najlepsze silniki i elektronikę a płatowce tez sa na topie. Rosja ma ładne płatowce i zabytkowa awionikę, silniki nieco gorsze od amerykańskich

Stanley z Montany
środa, 19 maja 2021, 09:37

Przestań żartować z tym "obalaniem". Przecież ostatnie co razem zresztą "obaliliśmy" w krzakach za osiedlem to flaszka Bartelsa.

Fan Th vel Jaca vel JW
sobota, 15 maja 2021, 06:54

Być może Zachód nie ma takich tunelów aerodynamicznych, ale prawdopodobbnie z nich korzysta. Niejaki Jaca vel Th vel JW vel abc (technologii) vel z netu twierdził, że Rosjanie badalli F-35 w CAGI własnie i stwierdzili, że przyspiesza lepiej od Su-35S.

Viktor
czwartek, 13 maja 2021, 12:35

F16 a/b mlu nadal trochę lepszy a to dobrze rokuje Rumunom nad morzem czarnym

Andrzej
piątek, 14 maja 2021, 11:26

A od F16 zdecydowanie lepszy Mirage F1

Davien
sobota, 15 maja 2021, 16:08

Andriej, nie myl sie, nei od F-16 ale od Su-35:))

FanPrawiczkaDaviena
poniedziałek, 17 maja 2021, 07:00

Mirage F1 to używany jest jako przeciwnik do szkolenia pilotów F-35, bo juz z czymś lepszy od Mirage F1 F-35 nie ma szans.

Davien
wtorek, 18 maja 2021, 00:40

No cóz w końcu Mirage F-1 jest większym wyzwaniem od rosyjskich Su i MiG-ów:))

wtorek, 18 maja 2021, 14:51

Taaa od Mig-15 i Su-9.

Davien
środa, 19 maja 2021, 22:20

Jak widac od MiG-35 i Su-35, bo Su-57 nawet wystartowac nie jest w stanei.

piątek, 21 maja 2021, 07:14

Jak to wystartować nie jestw stanie? 9 maja cztery nad Moskwą latały?

sża
czwartek, 13 maja 2021, 11:56

Ładny, a to co ładne to przeważnie dobrze lata.

Fanklub Daviena i GB
piątek, 14 maja 2021, 22:58

Ale nie zawsze się to sprawdza. Np. przy założeniach MiG-19 różnie kombinowano z silnikami: a to w gondolach pod skrzydłami, a to w nasadzie skrzydeł a najbrzydziej wyglądało to co wygrało: w kadłubie, tworząc "pękatego grubasa" - "niestety" dmuchania w tunelu aerodynamicznym CAGI pokazały, że aerodynamicznie ten układ deklasował pozostałe i tak MiG-19 został pierwszym seryjnym samolotem naddźwiękowym. Albo masz np. brytyjskiego Electric Lightning - gdy go modernizowano, nie miano gdzie pomieścić więcej paliwa i dopalaczy startowych, więc dodano mu pod kadłubem to ohydne wybrzuszenie, obawiając się jak bardzo negatywnie wpłynie to na osiągi. Okazało się, że się... poprawiły, bo w ten sposób Brytyjczycy odkryli nieznaną im "regułę pól" (CAGI w Sowietach w swoim naddźwiękowym tunelu ją odkryło świadomie i np. MiG-21 ją stosował) a "na oko" by się tak nie wydawało... :D

Davien
sobota, 15 maja 2021, 16:15

Znowu.... MiG-19 istotnei pierwszy powstał ale do słuzby wszedł po F-100. regułe pól pierwsi odkryli Niemcy od Junkersa w latach 1943-44 wiec wiadomo skad ją mieli Rosjanei. Pierwszym samolotem tak powstałym był Grumman f-11 tiger, następne to F-102 i F-106 wiec jak widac brytyjczycy dawno znali ta regułę:))

poniedziałek, 17 maja 2021, 12:44

Nikt tutaj nie twierdził że rosjanie wynaleźli regułę pól, ani rosjanie tak nigdy nie twierdzili. Natomiast to amerykanie wynaleźli tą regułę w papierach wywiezionych z niemiec i dumnie ogłosili jej wynalezienie.

kaczkodan
piątek, 21 maja 2021, 17:32

Nieprawda, mieli gigantyczny zgryz z samolotami naddźwiękowymi i dopiero Whitcomb rozwiązał zagadkę. Niemieckich papierów wywieźli sporo ale to nie tak, że wszyscy mieli do nich dostęp i jeszcze znali język. Tutaj nie ma żadnej wątpliwości że odkrycie było praktycznie niezależne od prac niemieckich.

Davien
środa, 19 maja 2021, 22:21

Czego ze zdania:"Przypomnę tylko że Mig-19 był projektowany z uwzględnieniem reguły pól." nie zrozumiałeś. czekam.

piątek, 21 maja 2021, 07:16

No i gdzie w tym co zacytowałes jest napisane, że on twierdził, że Rosjanie wynaleźli regułe pól. Czekam?

....
sobota, 15 maja 2021, 11:21

Przypomnę tylko że Mig-19 był projektowany z uwzględnieniem reguły pól.

Davien
sobota, 15 maja 2021, 16:16

Nie mógł byc bo pierwszym takim samolotem był F-11 Tiger, a on postał po MiG-19.

....
niedziela, 16 maja 2021, 23:24

Wskaż gdzie ja napisałem że Mig-19 był pierwszym takim samolotem. Pisząc że F-11 powstał później od Miga-19 udowadniasz że jednak był. Bo nikt nie zakwestionuje tego że Mig-19 był konstruowany z uwzględnieniem regułu pól. Post waćpana godny tego postu że amerykanie sami wynaleźli peryskop Gundlacha albo że niemieckie F-4 zakupione w 1973 roku nie miały co prawda na uzbrojeniu AIM-7L ale były uzbrojone w AIM-9L i AIM-120. Oraz że ich radiolokator APG-120 to niby lepszy radiolokator od AN/ASG 114

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
wtorek, 18 maja 2021, 07:22

Ostatnio na Defence 24, pod artykułem "Nieudana próba Minutemana III" mozna było poczytac, jak to Davienek wypisywał, że dyskietka (inacej "dysk miękki", z j. angielskiego "floppy disk") ltóra rozmagesowywała sie, gdy położono ja blisko jakiegokolwoek głosnika, odporna jest na impuls EMP. Kolejny kwiatek do kolecji.

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
poniedziałek, 17 maja 2021, 13:28

A tak pisał o "lopatkach turbiny widzianych od strony wlotu powietrza". Dowod w postaci jego wypowiedzi opublikowanych na Defence 24 ponizej. Portal Defence 24, artykul pod tytulem „Su-57 na eksport. Debiut na Paris Air Show 2019?”, z dnia 6 marca 2019 roku. Davien, piątek, 8 marca 2019, 12:06 „Panie bania wania: to zaczynamy. RCS Su-57 podawane przez samego Suchoja wynosi 01-1m2, srednie 0,5m2, dla porównania B-1B ma 1,45m2 RCS:) ,nie ma supercruise z silnikami Al-41F1, ma byc dopiero z AL-41Fu czyli dawnym Izdielie 30 radar N036 Biełka czyli moderka Irbisa przez wymiane anteny istnieje w trzech niekompletnych egzemlarzach( wyłacznie antena przednia) na T-50-3/4/5 i kilk sztuk do badań naziemnych. Co zabawniejsze RCS nie da rady zmniejszyc bez przekonstruowania całego kadłuba Su-57( temumiał słuzyc jeden z prototypów T-50-9) bo obecnie radar widzi łopatki wirników turbin AL-41:) Awionika dla Su-57 istnieje w jednym egzemplarzu tstowym, silniki AL-41FU beda nie wczesniej niz 2024-25 wiec jak widac panie bania wania ,znowu się skompromitowałes:) Aha wszystkie dane sa oficjalnie podane przez Rosjan:)” Davien, sobota, 9 marca 2019, 02:01 ”Maras, w 2020r to silnik AL-41FU ma dopiero zaczynac próby państwowe więc wcześniej niz w 2023-34 szans na niego nie bedzie. A co z radarem( maja trzy okrojone egzeplarze, awioniką czy kadłubem którego konstrukcja nie pozwala na redukcje RCS( odsłoniete łopatki turbin?”. Davien, sobota, 9 marca 2019, 15:57 „Panie Gracz, nie dysze sa problemem, ale konstrukcja kanałów dolotowych powietrza do silników która umozliwia radarowi przeciwnika widzenie łopatek turbin AL-41 i bez zmiany tego zapomnij o redukcji RCS do sensownego poziomu. Tylne osłony silnika to redukcj widma w podczerwieni. A teraz co do stealth: za pierwszy mysliwiec stealth uwazany jest F-117 z RCS 0,01m2 . Nasze F-16 maja 1m2 RCS więc przy 0,5m2 dla Su-57 to F-16 tez wg ciebie jest V gen?? Su-57 nie jest maszyna stealth z tymi wartosciami RCS, to już F-18E ASHblock III ma mniejsze RCS:))”.

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
poniedziałek, 17 maja 2021, 13:27

Tak pisał Davien o konwencji Chicagowskiej która według niego obowiazuje samoloty wojskowe. Defence 24, artykuł pod tytułem: „Polskie Jastrzębie kontra Su-35 i Su-27, 21 stycznia 2020, 12:49”. Internauta @j1 napisał tak: czwartek, 23 stycznia 2020, 09:19 „Się jeszcze raz wyraźnie zapytuję: jaka umowa międzynarodowa nakazuje cokolwiek samolotom wojskowym w zakresie identyfikacji, planów lotów, utrzymywania łączności z państwami trzecimi itd. w międzynarodowej przestrzeni powietrznej? Odpowiedź: żadna. Dziękuję, koniec tematu”. A ty mu odpowieidziałeś tak: @Davien, czwartek, 23 stycznia 2020, 14:09 „Konwncja Chicagowska i mimo twojego zakłamywania i prób wybielania Rosji faktów nie zmienisz”. I wtedy internauta @j1 odpisał tak: @j1, czwartek, 23 stycznia 2020, 22:01 „Tytuł dokumentu: Konwencja o międzynarodowym lotnictwie cywilnym podpisana w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. Artykuł 3 konwencji: a) Niniejsza Konwencja stosuje się wyłącznie do cywilnych statków powietrznych, nie stosuje się zaś do statków powietrznych państwowych. b) Statki powietrzne używane w służbie wojskowej, celnej i policyjnej uważa się za statki powietrzne państwowe." Dziękuję, wszyscy zdrowi.”. Dziękuję za uwagę. Masz cos jeszcze do dodania?

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
poniedziałek, 17 maja 2021, 13:26

A żeby waćpan Davien sie nie wypierał, to pozwole sobie przypomniec jego rewelację. Defence 24 pod artykułem "Jednak Super Hornet dla Luftwaffe". Ale jak chcesz to masz znowu. Cała dyskusja w tym temacie aby wszystko jasne było: " zenobii środa, 9 października 2019, 19:32 Z tym zakupem Phantomów to była afera, Po zakupie F-104 i ogromnej seri katastrof tych maszyn politycy zakupili Phantomy, które okazały sie duzo gorszymi maszynami od F-104, jedyną ich zaleta było to ze sie mniej rozbijały. Nie pisz prosze że lotnicy niemieccy byli z nich zadowoleni, bo nie byli. Davien czwartek, 10 października 2019, 00:35 Zenobii, dawno takich bajek nie czytałem:) I te Phantomy były w Niemczech uzywane aż do XXI wieku i piloci niemieccy byli z nich zadowoleni:) No ale jak zwykle masz pan zerową wiedzę. zenobii czwartek, 10 października 2019, 14:22 Przestań bredzić, zakup Pahantomów to czysto polityczna sprawa była . Oklazała się taką samą afera jak zakup F-104, owszem używali tych samotów bo co mieli zrobić, ale poszukaj i poczytaj wypowiedzi wojskowych na temat tej maszyny. Phantom miał dużo gorszy radiolokator od F-104, oraz gorsze z poczatku uzbrojenie, pierwsze niemieckie Phantomy(RF-4E) były nieuzbrojone, te w wersji uzbrojonej mogły przenosić żałosne uzbrojenie, oraz jak już wczesniej pisałem miały żałosny radiolokator. Dopiero w drugiej połowie lat 80 zaczeli je modernizowac aby jako tako to wygladało. Wskaż jednego pilota niemieckiego jaki był zadowolony z tych maszyn jakie nie miałyby szans w walce z naszymi Limami nie mówiac o Mig-21. Co z nimi zrobiłyby Mig-23 albo 29 to szkoda gadać. Przestań zatem się ośmieszać. Masz zerową wiedze szczegółach, nie masz pojecia jakich maszyn używała luftwaffe i potem bredzisz bez sensu. Davien piątek, 11 października 2019, 16:45 Taak, rozumiem że wg ciebie pociski AIM-7 Sparrow i nowsze wersje Sidewinderów były gorsze od Sidewinderów na F-104?? RF-4E panie Zenobii to wersje rozpoznawcze wiec nic dziwnego że nie były uzbrojone, wiesz w ogóle o czym piszesz?? A co do spotkań Phantomów z MiG-ami to rzez MiG-ów w Wietnamie i na Bliskim Wschodzie swiadczy ze zwyczajnie kłamiesz. I to tyle, z taz żałosnym osobnikiem jak pan panie zenobii dyskusja zwyczajnie nie ma sensu. poniedziałek, 14 października 2019, 18:12 "Luftwaffe zakupiła w 1973 roku w ramach programu Peace Rhine uproszczoną wersję Phantoma F-4F o mniejszej masie i słabszej stacji radiolokacyjnej APG-120 oraz pozbawioną możliwości tankowania w locie i wykorzystania pocisków AIM-7 Sparrow. " Davien wtorek, 15 października 2019, 01:42 No cóż, tu masz racje, nie mieli AIM-7 za to nowowczesne AIM-9L i AIM-120, co przy AIM-9B na F-104... A co do radarów to porównywanie AN/ASG-114 na Starfighterze do AN/APQ-120 świadczy wyłacznie że zenobii ma zerowa wiedze:) bryxx wtorek, 15 października 2019, 16:53 Ciekawe jaka ma wiedzę gość uzbrajajacy w 1972 roku niemieckie Phantomy w AIM-120 lub oraz twierdzący że radiolokator tychże maszyn to pełnoprawny AN/APQ-120.

bocian
czwartek, 13 maja 2021, 10:01

Polskie siły powietrzne powinny przedyskutować z amerykanami czy nie chcieliby odsprzedać nam starych F-15 z lat 90-ych za 20% ceny nowych. Powinniśmy kupić takich 32 sztuki, do rozmieszczenia ich w Mińsku Maz. i Malborku oraz do zastąpieniach naszych jeszcze starszych Su-22. Amerykanie wkrótce będą kupować najnowszą wersję F-15 EX aby zastąpić nimi stary F-15. A my byśmy jeszcze nie pogardzili nawet tymi starymi. To nie jest szczyt techniki ale by coś jednak konkretnego znaczyło dla polskich sił. W związku z sytuacją na wschodzie NATO potrzebuje wzmocnienia wschodniej flanki czyli np. nas. Amerykańskie banki mogłyby nawet na korzystnych dla nas warunkach skredytować nam ten zakup tak aby jego koszt rozłożyć w czasie na kilka lat. F-15 nawet w amerykańskich siłach współpracuje z F-35. Tak może być u nas, że F-35 będzie robić rozpoznanie celów, a F-15 który ma większy udźwig, będzie taką powietrzną wyrzutnią rakiet.

Greedo
sobota, 15 maja 2021, 16:37

Zgadzam się . Pisałem o podobnym pomyśle kilka razu. Wystarczy porównać siłę uderzeniową pary dyżurnej opartej na f15 a pary f16, f-35 , lub MiG-29. Polska potrzebuje dwa dywizjony myśliwców.

jkl
sobota, 15 maja 2021, 09:16

Masz rację!

Fanklub Davinea i GB
piątek, 14 maja 2021, 23:07

Jakich F-15 z lat 90? NAJNOWSZY F-15C został wyprodukowany w 1983! Owszem, F-15E dostarczano USAF w latach 1988-2001, ale F-15E nie są myśliwcami, tylko maszynami uderzeniowymi, z manewrowością i osiągami znacząco niższymi od F-15C (opancerzenie zwiększające masę, silniki bez ruchomych kolektorów dostosowane do niskich pułapów itp.). Pamiętaj, że F-15 rozpadają się ze starości i mają zakaz manewrowania ponad 6g z uwagi na spękania płatowca. Daj se sianka z tym starym złomem! Ponadto jak już nie raz pisałem, opl naziemne jest przy tej samej cenie co myśliwce 6x skuteczniejsze w obronie kraju przed atakiem z powietrza! Jak będziemy mieć wielowarstwową zintegrowaną wypasioną opl to marnujmy ciężkie miliardy jak to niestety zrobiliśmy na F-16 i F-35. Inaczej to szkodnictwo i dywersja na obronności Polski, dokładnie tak jak z F-16 i F-35, gdzie gigantyczna kasa poszła a guano z tego dla obronności de facto jest... :D

Davien
sobota, 15 maja 2021, 16:19

F-15E ma osiągi porównywalne z F-15C i sa w pełni mysliwcami wielozadaniowymi. Przypomne ci ze F-15 nei maja zadnych ograniczeń . jakos najnowsze F-15EX to tez F-15E, podobnie jak F-15QA/SA/IA ale jak widac fakt że Su-27 /30/35 leza i kwicza wporównaniu do F-15 musi nieżle boleć. A co do OPL to sama OPL bez mysliwców zostani wybita do nogi bez najmniejszego problemu i tak najlepszym systemem OPL sa własne mysliwce wielozadaniowe.

poniedziałek, 17 maja 2021, 13:29

F-15EX to nie F-15E. F-15EX to F-15EX.

olo
piątek, 14 maja 2021, 21:23

skoro wschodnia flanka jest taka ważna dla NATO to niech może NATO sfinansuje zakup tego sprzętu, hę?

zimny kubek
piątek, 14 maja 2021, 12:26

Wiele jest ciekawych pomysłów ale my nie mamy polskiego rządu. Ten to chętnie kupi ale za 120-140% i to w przedpłacie

hermanaryk
piątek, 14 maja 2021, 15:18

Byłoby dziwne, gdyby Rosja miała polski rząd :)

GRZECHOTKA
środa, 12 maja 2021, 23:41

Krótko mówiąc Rosja po uzupełnieniu systemami bojowymi Królewieckiej esklawy z godnie z tezami i ciągiem Fibonacciego hipotetyczna wojna z nimi trwać będzie nie 5 dni a 3dni i zostaje nam ostatnia nadzieja bastion Wzgórza Seelow

zagłodzony propagandą
piątek, 14 maja 2021, 12:29

Myślę, że mniej bo wszystkie formacje mundurowe skupią się wokół obrony domu naczelnika na żoliborzu - to taki polski Stalingrad, nie może upaść

Ernst Stavro Blofeld
czwartek, 13 maja 2021, 22:58

Dokładnie. Chyba że przyleci 0,5 F-35 albo 1 i 3/4 F-16 wtedy nie mają szans.

Bojarskie dziecię
środa, 12 maja 2021, 15:10

A dlaczego su57 nie prześlą? Boją się że nie dolecą?

JFK
czwartek, 13 maja 2021, 01:11

Nie ma takiej potrzeby, na nasze aktualne uzbrojenie i sprzęt są wystarczające...

Davien
czwartek, 13 maja 2021, 22:23

Najpierw by musieli miec te Su-57 bo te Su-30SM2 sa porównywalne zaldwie do naszych F-16( lepszy nieco radar i sporo gorsze uzbrojenie oraz większe kilka razy RCS.

Fan Dviena, pośmiewiska forum.
piątek, 14 maja 2021, 10:09

Zapomniałes dodać, że F-16 są lepsze, ale według ciebie, gdyż zachodnia prasa jakis czas temu napisała. że po wprowadzeniu Su-30SM2 Rosjanie będa mieli mysliwiec o największych możliwściach, wiekszych od możliwości wszystkich mysliwców NATO stacjonujących w Europie, wiekszych nawet niż tak wielbiony przez ciebie F-35 Niszczyciel KC-130 Szczurza Nora. A swoja klase to AIM-120 pokazały nad kaszmirem, gdzie żadne z sześciu odpalonych nie były nawet w stanie zagrozić Su-30MKI.

Tani
środa, 12 maja 2021, 19:06

Bo ich nie ma . Natomiast Su-30sm2 sa bo lataja juz 3 egz w tym wariancie. Jeden z Kaliningradu i dwa z floty m czarnego. Przebudowa trwa ok 2 m-cy przynajmniej tego pierwszego tyle trwala. Pierwszym jest z Kaliningradu bo numer z grupy 7..., Te z poludnia 4.... Same platowce stare nie sa rok produkcji 2016 sa dostepne na necie fajne fotki z Nowosybirska od lokalnych spotterow. Te ,,nowe,, na razie sa w Moskwie na Zukowskim. Dlatego fotek nie brakuje. I na przebudowe kierowane sa nastepne samoloty. O nowej produkcji jak na razie nic nie pisza. Wiec moze byc tak ze to beda te moderki. Przypomne ze sa napedzane silnikami izdejle 117s od Su-35s. Ten platowiec dostanie kopa. O radarze takim jak Ibris nic mnie nie wiadomo , oznaczenie radaru w ruskich Su-35s jest literowo cyfrowe. Byc moze Ibris jest nazwa eksportowa. Aha Su-30m to zmodernizowany Su-27 UB czyli sparka opracowana za pieniadze Hindusow i Chinczykow. Zreszta te same kraje sfinansowaly rozwoj Su-35s. Rosja na te projekty nie wydala kopiejki. To sie nazywa robic biznes.

Gru
czwartek, 13 maja 2021, 10:23

Jak robicie biznes to widzieliśmy w Czechach, gdy wasz Rosatom został wystawiony za okno i puszczony wolno, putinowi 6mld euro poooszło obok nosa, tak ruscy robią biznesy:)))))

sff
piątek, 14 maja 2021, 21:30

rzecz w tym że wypisujesz głupoty. To co dziś robi czeski rząd jest kompletnie bez znaczenia bo wiążące będą dopiero decyzje nowego rządu po wyborach w paždzierniku. Poza tym oczekiwania czeskiej energetyki są takie że tylko Rosatom pasuje. Dodatkowo ostateczna decyzja będzie podejmowana w 29 roku więc jeszcze sporo wody upłynie.

Davien
sobota, 15 maja 2021, 16:21

Taak, pocieszaj sie:)) Rosatom wyleciał na stałe i zadne twoje płacze tego nei zmienia:)

piątek, 14 maja 2021, 00:30

Cały problem z tym że Czesi teraz biegają po Europie i szukają wsparcia (wywalcie choć jednego rosyjskiego dyplomatę ,plisssssssssssssss tak brzmi obecna narracja czechów), lecz tego na horyzoncie nie widać. Tak że ten.....

Alo
czwartek, 13 maja 2021, 09:58

Czyli taki odpowiednik F-16 z przełomu XX i XXI w.

Maras2
czwartek, 13 maja 2021, 00:03

To są jeszcze niepełne zmodernizowane warianty. W tej chwili zgodnie z informacją z rosyjskiego MON sa problemy z implentacją silników 117S. Oczywiście szczegółow nie podają.

Tani
niedziela, 16 maja 2021, 16:55

Jakie? To ten sam platowiec. Su-30 to Su-27UB czyli sparka. To jest tak gdybys silniki z F-16C przelozyl do F-16D i mialy byc problemy z czym?.

Maras3
piątek, 14 maja 2021, 10:11

Nie zmyślaj. Problemy to są, ale na sulniku F135 z F-35.

Davien
piątek, 14 maja 2021, 16:39

Wow jakos F-35 lataja bez przeszkód a z jedynego Su-57 silniki wywieziono w sina dal:)

sobota, 15 maja 2021, 22:59

Jakoś amerykanie zmniejszyli resurs tych silników, to jest chyba jakiś problem.

Davien
wtorek, 18 maja 2021, 00:47

Wow, to ile niby wynosił, bo ciągle jest 16 tys h. Co przy 4 tys h dla AL-41F1.....

Gnom
środa, 19 maja 2021, 12:53

A jakie sa warunki do uzyskania tego resursu. Co zostanie z silnika wyjściowego po ok. 10 tys. h eksploatacji - tabliczka znamionowa. Silnikom z F-100 czy F-110 mniej więcej na koniec tyle własnie zostaje.

FanPrawiczkaDaviena
wtorek, 18 maja 2021, 13:09

Davienku, zamiast wypowiadac sie o rzeczach, których nie rozumiesz i o których nie masz pojęcia, poopowiadaj to co opowiadałes o dyskietkach pięcio calowych pod artykułem "Niudana próba Minutemana II". a mianowicie, że dyskietki te sa odporne na impuls EMP.

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
wtorek, 18 maja 2021, 13:07

Davienku, po zaledwie tysiacu godzin trzeba wymieniać turbinę wysokiego cisnienia, a w 2030 rolku będzie brakowało 800 silników do F-35. Tak donosiło CNN: "The program, which will mark its 20th anniversary this October, has not yet completed its testing or entered full production, despite being operational in the field, and it has been plagued by cost overruns and delays for years, including a shortage of 800 engines by 2030. Across the Air Force, Navy, and Marines, the F-35 remains well below its target full mission capable rate, which is the rate at which it can perform all of its intended missions. The Navy F-35 is fully mission capable only 7% of the time, according to the GAO.".

gorol
środa, 12 maja 2021, 21:42

Są tylko tak niewidoczne ze ich jeszcze nikt nie widział

Pójdź dziecię ja cie uczyć każę
środa, 12 maja 2021, 16:53

Nie wiesz dlaczego?

BG
środa, 12 maja 2021, 14:33

To ważny sygnał dla polskich rewizjonistów i ich przestarzałych śmiesznych F-16.

Davien
środa, 12 maja 2021, 20:22

No istotnie, w końcu Rosja ma coś porównywalnego z polskimi Jastrzebiami, choc dalej z kiepskim uzbrojeniem:)

biały
czwartek, 13 maja 2021, 17:27

no właśnie skoro nie dorównują naszym f-16 to po co nam f-35 , na Rosjan wystarczyło by nam to co mamy , no chyba że są mocniejsi niż twierdzisz wtedy potrzebujemy f-35

Extern
piątek, 14 maja 2021, 14:59

F-35 jest nam głównie potrzebny w jednym celu, to będzie taki nasz AWACS, wysunięte rozpoznanie lotnicze i stacja integrująca kilka rodzajów uzbrojenia przez IBCS. tym się będzie u nas głównie ten samolot zajmował. Jako maszyna uderzeniowo-myśliwska rzeczywiście bardziej nam są potrzebne F16, dlatego warto by ich jednak jeszcze dokupić bo ich zadań F-35 nie będzie przejmował. A każdym razie uganianie się za wrogimi myśliwcami nie będzie jego głównym zajęciem. Widać to zresztą nawet po tym że do F-35 nie zakupiliśmy nawet żadnego uzbrojenia.

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
piątek, 14 maja 2021, 10:18

Już wyjasniam. Kiedy davien ma zdyskredytować rosyjskie samoloty, to pisze, że Su-30/35/57 i wszystko co Rosja będzie miała za sto lat, jest i będzie gorsze od F-16 Block 52+ Advanced. Kiedy znowu Davien musi zdyskredytowac S-300/4oo, to pisze, że systemy te nie wykryja B-52, nawet jak ten im na dachu wyląduje. Z kolei kiedy na trzeba wykazać wyższośc F-35 nad F-16 Block 70/72m F-15EX, Eurofighter, F-18E/F Block III, to davien wypisuje, że tylko F-35 jest w stanie przetrwać w rosyjskiej "bańce antydostepowej" i tylko F-35 jest w stanie sprostac rosyjskim mysliwcom. Zeby mi nikt nie zarzucił że zmyślam, to udowodnie, że on takie rzeczy wypisywał. Defence 24, artykuł pod tytułem "F-15 i MiG-29 nad Mińskiem Mazowieckim" z dnia 25 kwietnia 2021 roku. A tak pisał. Davien, środa, 28 kwietnia 2021, 12:05. Cytuje: ". A co do starcia F-16 Advanced z MiG-35 /Su-30/Su-35S to kiepsko wypadają tu rosyjskei maszyny. Poza Su-35S to łatwe cele dla F-16".

Kr.
piątek, 14 maja 2021, 09:57

Przewagę liczebną Rosjan mogą zrównoważyć tylko F-35.

Fanklub Daviena i GB
piątek, 14 maja 2021, 23:19

Możesz komiku wyjaśnić jak F-35 z jedynym uzbrojeniem przeciwlotniczym w konfiguracji stealth w postaci 2 szt. AIM-120, mogący wystartować raz na 3 dni (serwisowanie! I to w warunkach amerykańskich w czasie pokoju, a nie w warunkach wojennych z dostawami dla Polin przez Atlantyk i to w trzeciej kolejności po zaspokojeniu potrzeb USA i bliższych sojuszników!) ma zrównoważyć przewagę liczebną Flankerów, mających 8-12 podwieszeń i jak pokazała Zachodowi Syria, mogących startować 1-3x dziennie przez długie miesiące? Wg analiz USA F-35 to jest coś, co właśnie ZNIWELOWAŁO przewagę liczebną USA nad Rosją... Polin nie radzi sobie z serwisowaniem F-16 mimo a latać w warunkach wojny będą F-35? Wiesz, że w czasie Drugiej Wojny w Zatoce Amerykanie na dostawy części do AH-64 czekali 3 miesiące a Brytyjczycy... 6 miesięcy? Jak widzisz serwisowanie F-35 w Polin w czasie wojny? F-35 to wygrana na loterii dla Rosji - tam strzelają korki od szampana z radości, że NATO pcha się w F-35 i dlatego nie spieszą się z Su-57, czekając na następcę bubla F-35, by ew. udoskonalić Su-57 zanim wejdzie do wielkoseryjnej produkcji. :D

Davien
sobota, 15 maja 2021, 16:26

Sam chciałes:) I 1000 podwieszeń nei pomoże slepym, bezradnym Flankerom jak F-35 spokojnie je zestzreli po czym wróci sobi po kolejne 4-6 AIM-120 w komorach:) I tak kilka razy na dzień. USA nawet bez F-22 i F-35 ma taką przewagę nad Rosją że może te wasze Su i MIGi nakryc czapkami i wybijac jak kaczki. A Rosja to płacze rzewnymi łzami i na siłę usiłuje cos zrobic z rdzewiejacego nielota Su-57 ale jak zwykle wychodzi im zonk:)

niedziela, 16 maja 2021, 07:59

A od kiedy F-35 przenosi sześć AIM-120 w komorach? I o jakich F-22 ty mówisz, o tych oskrobanych z powłok RAM, do których części zapasowa trzeba ręcznie dopasowywać pilniczkiem do paznokci?

Davien
wtorek, 18 maja 2021, 00:49

Od chwilikiedy przechodził testy z adapterami:) A piałem o 4-6 AIM-120 I nie mówimy o rdzewiejącym w hangarze Su-57 ale o najlepszych mysliwcach świata czyli F-22/35:)

wtorek, 18 maja 2021, 12:54

F-35, ten latajacy prototyp nie zakończył wszystkich prób w locie a niektórych prób w locie nawet nie rozpoczął. F-22 do 2030 roku będzie wycofany. No na prawdę cuda. A zdjęcia w necie z popekanymi powłokami RAM na F-22 widziałeś? Zrozum, F-22/35 to jednorazówki. I F-35 nie przenosi sześciu AIM-120 w komorach. Sześć AIM-120 to MOŻE będzie przenosił F-35 Block 4, który pojawi sie nie wcześniej jak w 2027 roku.

Davien
środa, 19 maja 2021, 22:30

Dziecko F-35 bez najmniejszego problemu wykonuje misje bojowe niszcząc sprzet mający zwalczać maszyny stealth be zwykrycia go:) wiec zrozum że F-22/35 to ovrerkill dla prymitywnych w porównaniu z nimi Su i MiG-ów.

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
piątek, 21 maja 2021, 07:48

15 maja 2021 opublikowano na CNN artykuł zatytułowany "Senior Trump Air Force official suggested dramatically slashing F-35 jet numbers.", mówiący o tym, że caly czas rozważana jest redukcja zamówienia na F-35, spowodowana miedzy innymi wysokimi kosztami. Moiżna opoczytać, że: "The official in charge of purchasing military hardware for the US Air Force suggested slashing the total number of Lockheed Martin F-35 jets for the service by more than half late last year, according to two former defense officials involved in the discussions who spoke with CNN. The news comes as Congressional criticism of the most expensive weapons program in US history grows. Will Roper, who served as Assistant Secretary of the Air Force for Acquisition, Technology and Logistics for the last three years of the Trump administration, recommended that Air Force Chief of Staff Gen. Charles Brown, former Under Secretary of Defense for Acquisition and Sustainment Ellen Lord, and others reduce the number of jets purchased from 1,763 jets to about 800, the officials said. "There is recognition from everyone involved in this program -- from the Air Force and from everyone in Congress -- that this is a challenge. This program is not working out the way we wanted it to," said a source with direct knowledge of the F-35 program...In its latest report on F-35 sustainment released last month, the Government Accountability Office (GAO) said the program was projected to be 6 billion short in the year 2036 alone. The problem is sharpest for the Air Force, where the GAO found that the estimated cost of the F-35s was 47% higher than what the Air Force said it could afford. "The services have a plane that they cannot afford to fly the way they want to fly, at least in the long run," Maurer said at the House Armed Services Committee hearing about the F-35 last month. F-35 program plagued by problems The program, which will mark its 20th anniversary this October, has not yet completed its testing or entered full production, despite being operational in the field, and it has been plagued by cost overruns and delays for years, including a shortage of 800 engines by 2030. Across the Air Force, Navy, and Marines, the F-35 remains well below its target full mission capable rate, which is the rate at which it can perform all of its intended missions. The Navy F-35 is fully mission capable only 7% of the time, according to the GAO. "It's more expensive than we expected it to be. It's taking longer than we expected it to take. The engine breaks down more quickly than we expected it to and is more expensive and time-consuming to fix than we expected it to be," said Rep. Adam Smith, chairman of the House Armed Services Committee, speaking with CNN. "We do not yet have the full capability that has been promised in terms of what the F-35 can do."...The Air Force acknowledged similar problems with the cost of the F-35 in response to the GAO report. "Air Force officials told us that, as a result, the only remaining options for their meeting their affordability constraints are to reduce the total number of F-35A aircraft they plan to purchase, or to reduce the aircraft's planned flying hours," the GAO report stated.". Czyli jednym słowem, samolot wydmuszka, na dzień dzisiejszy nie spelniajacy pokłafdanych nadzieji, koszmarnie drog. W 2030 bedzie brakowało 800 silników. A niektórzy na forum zaklinali rzeczywistość, że problem z silnikami nie istnieje. A rzeczywistośc jest z goła inna.

Gnom
środa, 19 maja 2021, 21:55

A wiesz że wiele samolotów sowieckich i potem rosyjskich przyjmowano oficjalnie do służby gdy już były dobre 10 lat w eksploatacji, a często już i eksportowane, a nawet brały udział w walkach. Zatem F-35 niczym specjalnie tu się nie różni.

sobota, 15 maja 2021, 23:01

To twierdzisz że F-35 jest niewidzialny?

Kacperek
sobota, 15 maja 2021, 16:07

Czyli dwie rakiety na dwa rosyjskie samoloty. Jeśli uwzględniać wszystkie posiadane f-35 to w Kaliningradzie nie będzie już samolotów.

sobota, 15 maja 2021, 23:00

Nie na 2 a na jeden, jesli już.

Davien
wtorek, 18 maja 2021, 00:50

Dokładnei to minimum na 4 bo na rosyjskei maszyny wystarczy pojedyńczy AMRAAM.

wtorek, 18 maja 2021, 12:56

Tak, zwłaszcza co pokazały wydarzenia nad Kaszmirem, gdzie F-16 Pakistanu odpaliły SZEŚĆ AIM-120 w strone Su-30MKI i zaden z tych AMRAAMów nawet tym Su-30MKI nie zagroził. Gdyby mieli twoje słynne AIM-120 z 1973 roku, to może...Kto wie...?

Davien
środa, 19 maja 2021, 22:32

I pewnie dlatego te Su zwiewając pogubiły dopalacze, ze strachu ich piloci tak zabrudzili kokpity ze ich doczyscić nie mogą i nie odpalili ani jdnego "cudownego" RWW-AE:)A Bison uciec nei zdarzył i skończył na ziemi:)

piątek, 21 maja 2021, 07:51

No ale zapomniałes dodać, że zaatakowany ziostały dwa Bisony, a trafiony został tylko jeden. Hindusi nie musieli nawet odpalac swoich RWW-AE, gdyz F-156 w panice wystrzeliły wszystko co miały i uciekły.Sześć odpaleń i zero trafień. To sa fakty, reszta to mydlenie oczu.

GB
środa, 12 maja 2021, 09:50

Dobrze, w razie W, tym wiecej zniszczy sie ich na ziemi na lotniskach.

Hanys
środa, 12 maja 2021, 18:29

To chcecie napadać pierwsi na Kaliningrad, że chcecie je niszczyć na lotniskach ? W takim razie ja emigruję z Polski z której zostanie tylko dziura w ziemi :)

Extern
piątek, 14 maja 2021, 15:10

Nie chcemy napadać, ale może się tak zdarzyć że atak na Kaliningrad będzie częścią np. działań odciążających Bałtów gdyby nastąpił na nich atak. Bo oczywiście zakładamy obecnie że artykuł 5ty zadziała i całe NATO na taki atak by odpowiedziało.

sff
piątek, 14 maja 2021, 21:39

Potem się okaże że odpowiedziała tylko Polska i to ona zostanie przykładnie ukarana. Stąd ta dziura w ziemi.

Davien
sobota, 15 maja 2021, 16:26

A 30min pózniej po Rosji zostanei ładny uklepany parking.

wtorek, 18 maja 2021, 12:57

Tak, zrobili by ten parking ale chyba tylko za pomocą twoich AIM-120 z 1973 roku.

GB
czwartek, 13 maja 2021, 16:05

Hmm...Samoloty maja to do siebie że muszą lądować... A te lotniska w OK są w zasięgu artylerii z Polski.

biały
czwartek, 13 maja 2021, 17:28

no w razie konfliktu lądowały by dalej , nie wydaję ci się ??

Polanski
czwartek, 13 maja 2021, 21:30

Racja. Pod Moskwą.

Max
czwartek, 13 maja 2021, 11:24

Najpierw musiałbyś się do Polski przeprowadzic.

W3-pl
środa, 12 maja 2021, 23:27

Spoko spoko. Co z Tymi dostarczonych su-per-30 ...Armenii? Nie wystartowali, Bo w wersji nie - SM2 dostali?? Stracili su-25, tanka ala iljuszin2.....I cichutko o nowszych , w boju???? SM znaczy Startuje Mimo wszystko , jak iljuszin2, aha

w.
sobota, 15 maja 2021, 15:36

jak Armenia kupiła Su-30SM bez uzbrojenia to po co miały startować? Tak jak w Polsce , miały być na defiladę.

Davien
środa, 19 maja 2021, 22:33

Uzbrojenia mieli pod dostatkiem więc nie zmyslaj:)

piątek, 21 maja 2021, 07:51

Tak, a skąd wiesz? Byłes w magazynach i widziałeś?

qwert
środa, 12 maja 2021, 15:41

Martw się tym żeby naszych nie wybili do nogi zanim wystartują

GB
czwartek, 13 maja 2021, 16:02

Polskie lotnictwo 1 września 1939 roku mimo znacznie gorszego rozpoznania niż dziś nie straciło żadnego samolotu na ziemi. Za to pierwszego dnia wojny bolszewicko-niemieckiej sowieckie lotnictwo straciło kilkaset samolotów na ziemi.

FR
czwartek, 13 maja 2021, 20:41

Jak już sięgasz do historii II Wojny Światowej, to nie rozmijaj się z faktami. We wrześniu 1939 roku polskie lotnictwo wojskowe zostało kompletnie zniszczone. Większość niestety została zniszczona na lotniskach, w tym mombowce PZL-37 Łoś. W czerwcu 1941 roku lotnictwo radzieckie zostało znacznie zniszczone, głównie na lotniskach. Jednak ostatecznie, to właśnie samoloty z czerwonym gwiazdami przypięczętowały los III Rzeszy Niemieckiej...

Gnom
piątek, 14 maja 2021, 08:02

Bardzo ciekawa wizja historii, tyle że świata równoległego (pewnie sowieckiego/rosyjskiego). Ciekawe skąd wzięły się Łosie które w nienaruszonej liczbie etatowej bombardowały niemieckie kolumny pancerne 4 września. Skąd brały sie Karasie, które zniszczyły więcej sprzętu i ogólnie zadały większe starty niemieckim siłom lądowym we wrześniu niż połączone lotnictwo brytyjsko-francuskie wiosna 1940 r. Powiedz tez skąd wzięły się P-1, które prze prze trzy pierwsze dni września broniły Warszawy, jak i te które straciły trochę samolotów sowieckich po 17 września. A na koniec wytłumacz skąd 17 września wzięła się spora banda podobno zniszczonego lotnictwa II RP, która zaczęła przelatywać do Rumunii . Proponuję czasem poczytać inne opracowania niż te wyjaśniające powody zdradzieckiego (bo z pogwałceniem obowiązującego układu o nieagresji) ataku sowietów z 17 września 1939 roku. Powodzenia w szukaniu i lekturze, choć są one zazwyczaj po polsku lub po angielsku - ale zapewne choć Polski znasz.

FR
środa, 19 maja 2021, 01:12

Życzliwie polecam zapoznanie się z książką - Jerzy B. Cynk "Samolot bombowy PZL P-37 Łoś", Wydawnictwo: Komunikacji i Łączności, Warszawa 1990. Po zapewne interesującej lekturze, to zapraszam do kontynuacji tej wielce zajmującej dyskusji... ;-)

Davien
środa, 19 maja 2021, 22:36

FR, a ja polecam zwykła historię i Łosie wykonujace ponad 100 ataków bombowych w Polsce we wrzesniu 1939r a potem te same łosie w barwach rumuńskich bombardujące ZSRS.

Fanklub Daviena i GB
piątek, 14 maja 2021, 23:32

"Ciekawe skąd wzięły się Łosie które w nienaruszonej liczbie etatowej bombardowały niemieckie kolumny pancerne 4 września." - nie było czegoś takiego, bo władze IIRP były równie durne jak IIIRP (które wzorują się na IIRP), dlatego plany zbrojeniowe były tak idiotyczne jak obecnie. A mówiąc konkretnie, to mieliśmy supernowoczesne PZL-37 Łoś a... nie mieliśmy do nich bomb (ani osłony myśliwskiej, ani myśliwców... dorównujących im prędkością!), wiec nie było żadnego bombardowanie niemieckich kolumn pancernych, tylko KRETYŃSKI ROZKAZ startu Łosi celem ostrzelania z lotu koszącego (do którego Łosie nie były przystosowane i miały niebezpieczne charakterystyki pilotażowe w takim locie) BRONIĄ POKŁADOWĄ (3 km 7,92mm) niemieckich kolumn, w wyniku czego Łosie poniosły ciężkie straty, dużo większe niż te kolumny...

Davien
środa, 19 maja 2021, 22:39

Wbrew twoim i FR bajkom jak najbardziej były

Gnom
niedziela, 16 maja 2021, 14:33

Jednak poczytaj coś polskiego o działaniach lotnictwa w 1939 roku, a nie tylko po rosyjsku lub niemiecku.

FR
środa, 19 maja 2021, 01:30

Ponadto życzliwie proponuję zapoznać się z książkami - Andrzej Glass i inni "Samoloty bombowe września 1939" Wydawnictwo Sigma-NOT, Warszawa 1991 oraz - Krzysztof. Cieślak i inni "Samoloty myśliwskie września 1939", Wydawnictwo Sigma-NOT, Warszawa 1987...

Gnom
środa, 19 maja 2021, 13:16

Nie mam czasu ani posprawdzać, ani od dawna zajmować się historią Września. Ale stoją na półce i jak znajdę czas sprawdzę do czego masz wątpliwości. Bo na pewno nie do tego, że przebazowywane (już od 22 sierpnia) na lotniska polowe (w przeciwieństwie do sowieckiego, czy jankeskiego) nasze lotnictwo nie zostało zniszczone na lotniskach, ani do tego, że sporo Łosi , P-11 czy Karasi przeleciało do Rumunii, zatem skądś musiały się wziąć. Inna sprawa, ze wiele samolotów rozmontowanych do obsług kilka dni przed 1 września i zostało faktycznie zniszczonych na lotniskach. Ale to też inna historia.

Davien
czwartek, 13 maja 2021, 22:28

Doprwdy?? No popatrz a na tych"zniszczonych" Łosiach Rumuni w 1941r atakowali ZSRS. A co do lotnictwa ZSRS to ngdy nei było w stanie zdobyc panowania w powietrzu a los Niemeic jak sie tak bawisz to przypieczętowały maszyny z białymi gwiazdami i trzykolorowymi kokardami .

Davien
środa, 12 maja 2021, 20:23

A niby czym Qwercik, bo chyba o Iskanderach z rozrzutem mierzonym ostatnio w kilometracdh nie mówisz:))

Ralf_S
czwartek, 13 maja 2021, 10:32

50 kt uwzględni większy rozrzut...

Davien
czwartek, 13 maja 2021, 22:29

A w odpowiedzi tak z 200x 150kt w Rosyjska broń strategiczna, coś jeszzce?:)

GB
czwartek, 13 maja 2021, 16:03

To wtedy Rosja pozostanie bez broni.

FR
czwartek, 13 maja 2021, 20:35

Ale wtedy już nic nie pozostanie z USA i reszty przystawek z NATO...

Davien
czwartek, 13 maja 2021, 22:31

Taak, zwłaszcza że samo USA ma więcej balistycznych niz Rosja, ma ABM a Rosja nei. Ale jak chcesz by ci na dacze pod Moskwą wmeldowała sie W87, twoja sprawa, ty będziesz chmurką,

Fan Dviena, pośmiewiska forum.
piątek, 14 maja 2021, 10:22

"Nei"? Naprawdę USA ma więcej niż Rosja? Ale przecież ostatnio Minuteman III nie odpalił., to może wcale nie maja więcej? Poza tym, arsenał jaki posiadaja obie strony wystarczy do wzajemnego zniszczenia pzreciwnika i to kilka razy. Pojmujesz?

Davien
piątek, 14 maja 2021, 16:42

No popatrz 400 ICBM-ów USa vs 350 Rosji. O miażdżacej przewadze w SLBM-ach Usa nad Rosją nawet nei ma co mówić:) Ale jak chcecie wyparować, droga wolna.

Fan Dviena, pośmiewiska forum.
poniedziałek, 17 maja 2021, 07:04

Davidku, zrozum, czy 400 czy 350 to nie stanowi to żadnej różnicy.

Davien
wtorek, 18 maja 2021, 00:51

Alez stanowi bo wy w Rosji nie macie obrony antybalistycznej a USA ma:)

wtorek, 18 maja 2021, 12:59

Tak Davienku, USA ma obrone balistyczna, tylko pytranie, czy dyskietki w tej obronie antybalistycznej są, tak jak twierdziłeś odporne na EMP? A Ruscy pod względem OPL i obrony antybalistycznej biją twoje USA na głowę.

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
czwartek, 13 maja 2021, 07:01

A jak tam Minuteman III? Odpalił w końcu?

biały
czwartek, 13 maja 2021, 17:31

przynajmniej ma zabezbieczenia które w razie problemów blokują możliwość startu a nie rozlatuję się przy uruchomieniu silników ,albo leci i wybucha nie wiadomo gdzie bo coś się zepsuło

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
piątek, 14 maja 2021, 10:24

Albo leci nie w ta stronę co trzeba, jak Trident II D5.

Davien
piątek, 14 maja 2021, 16:43

Jeden na ponad 100 odpaleń, Buława 40% zawodnosci, przebij to:))

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
niedziela, 16 maja 2021, 08:05

Juz przebijam, F-35 sam zestrzeliwuje sie z działak, a F-18 zestrzeliwuje lecace wyżej A-4 za pomoca bomby grawitacyjnej. Przebij to. A wracajac do tematu, po to sie testuje prototypowe pociski, aby wyłapac wszystkie błędy. Po wprowadzeniu Buławy na uzbrojenie nie było żadnych problemów z Buławami. A Trident i Minuteman III które zawiodły, to pociski bedace w dyzurze bojowym.

Davien
środa, 19 maja 2021, 22:44

Dalej nie przebiłęś, to co podajesz to jednostkowe wypadki a nei norma jak uw as w Rosji. ale i tak najlepszy był Su-57: pierwszy spadł, a drugi ledwo dał radę wyladować i już nei lata:)

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
piątek, 21 maja 2021, 07:56

Już przebijam, 625 F-35 w których 15 lat od oblotu wychodzi na jaw, że w silnikach trzeba wymieniac turbinę wysokiego cisnienia o wiele wczesniej niz zakladano. Pietnascie lat od oblotu F-35 nie zapewnia deklarowanych podstawowych mozliwosci bojowych. Amerykańskie okręty wojenne zderzaja się ze statkami handlowymi czy innymi okrętami wojennymi na środku oceanu. Przebij to.

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
piątek, 21 maja 2021, 07:54

To napisz, który ruski pocisk balistyczny będacy w słuzbie zawiódł w ostatnich latach, tak jak zawiodły Trident II i Mineteman III? Podaj date, miejsce i typ pocisku.

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
piątek, 21 maja 2021, 07:53

To napisz, który ruski pocisk balistyczny będacy w słuzbie zawiódł w ostatnich latach, tak jak zawiodły Trident II i Mineteman III? Podaj date, miejsce i typ pocisku.

Maras2
środa, 12 maja 2021, 23:59

No Davien gdzie ostatnio byłes na poligonie i podglądałeś?

qwert
środa, 12 maja 2021, 22:10

No cóż, amerykańscy najemnicy z isis boleśnie odczuli niecelność rosyjskich rakiet czy innego uzbrojenia

Davien
czwartek, 13 maja 2021, 22:33

Jak co to rosyjscy najemnicy z ISIS bolesnie odczuli bomby z amerykańskich maszyn i karabiny Kurdów:) A Rosyjskei rakiet i bomby to zamiast terrorystów mordowały syryjskich cywili.

Jacek
środa, 12 maja 2021, 09:47

Obwód Kaliningradzki ? Super nasze JASSM czekają.

rozbawiony Jacek
czwartek, 13 maja 2021, 00:26

Jak chcesz, to mogę polecić dobrego specjalistę. Tyle tylko, czy będzie jeszcze w stanie pomóc...

Herr Wolf
środa, 12 maja 2021, 20:39

Jakie nasze jassm?

qwert
środa, 12 maja 2021, 15:39

Na co czekają ?

Wróżbita Putina
środa, 12 maja 2021, 22:08

Dowiesz się jak wam zgaszą światło w Królewcu:)))

HeHe
czwartek, 13 maja 2021, 22:18

Martwmy się lepiej o światło w Polskich miastach i nie zajmujmy się Królewcem czy raczej Koenigsbergiem.

Darek
środa, 12 maja 2021, 16:51

Pewnie na ruskie samoloty.

Tani
środa, 12 maja 2021, 19:08

Nie ,czekaja na te nowe BMP-3 co ruscy zawiezli do Kaliningradu. Na poczatek 30szt prosto z fabryki. Ma byc wiecej....

Tweets Defence24