- Wiadomości
Siły Powietrzne kupują kolejną partię środków bojowych
Inspektorat Uzbrojenia ogłosił przetarg na dostawę lotniczych środków bojowych – w tym bomb odłamkowo–burzących i bomb oświetlających dla samolotów Su-22 i M-28. Niestety, nie chodzi w tym przypadku o uzbrojenie precyzyjne.
Siły powietrzne podzieliły zamówienie na cztery części, dopuszczając składanie ofert częściowych. W sumie planuje się pozyskać 170 bomb oświetlających SAB-100MN, 150 bomb odłamkowo–burzących OFAB-250-270, 500 spłonek KW-9 i 100 zapłonników 9-BM-623.
Wszystkie zamówione środki bojowe mają zostać dostarczone w latach 2016-2018 do 2. Składu 1. Regionalnej Bazy Logistycznej w Toruniu. W przypadku bomb oświetlających założono dostawę: 50 szt. do 31.10.2016 r., 50 szt. do 31.10.2017 r. i 70 szt. do 31.10.2018 r. W przypadku bomb odłamkowo–burzących dostawy mają być rozłożone w następujący sposób: 100 szt. do 31.10.2016 r. oraz 50 szt. do 31.10.2018 r. Wnioski dopuszczające do udziału w postępowaniu mogą być składane do 14 stycznia 2016 r.
Lotnicze bomby oświetlające SAB-100MN
Inspektorat Uzbrojenia chce pozyskać bomby oświetlające SAB-100MN (w komplecie z zapalnikami do bomb pozwalającymi na ich zastosowanie bojowe) lub równoważne, które byłyby dopuszczone do eksploatacji na wykorzystywanych w Polsce samolotach Su-22 i M-28. Bomby te mają być przeznaczone do oświetlania terenu (akwenów) podczas nocnych lotów rozpoznawczych i nocnych bombardowań.
Składają się one z korpusu, dna korpusu, komory ładunku wyrzucającego, uszczelniacza, siedmiu ładunków oświetlających, oraz układów spadochronowych z mechanizmami rozłączającymi.
Lotnicze bomby odłamkowo – burzące OFAB-250-270
W przypadku bomb odłamkowo–burzących chodzi o uzbrojenie (w komplecie z zapalnikami do bomb pozwalającymi na ich wykorzystanie bojowe) dopuszczone do eksploatacji na wykorzystywanych w Siłach Zbrojnych RP samolotach Su-22. Bomby OFAB-250-270 są przeznaczone do niszczenia sprzętu wojskowego, transportów kolejowych, instalacji przemysłowych oraz siły żywej przeciwnika.
Składają się one z grubościennej skorupy stalowej (której wewnętrzna powłoka jest pokryta nacięciami ułatwiającymi jej fragmentaryzację i zwiększające ilość odłamków), głowicy, statecznika i ładunku wybuchowego. Każda bomba posiada przednią i tylną tuleję z pobudzaczami. Tuleja przednia ma być przystosowana do wkręcenia zapalników o średnicy gwintu 52 mm, natomiast tylna – dla zapalników o średnicy gwintu 36 i 52 mm.
Zapłonniki 9-BM-623
Przedmiotem zamówienia Inspektoratu Uzbrojenia są zapłonniki, które „muszą być dopuszczone do likwidowania zacięć typu „niewypał” działek GSz-301 (kalibru 30 mm) eksploatowanych na samolotach MiG-29.
Każdy z zapłonników 9-BM-623 składa się z łuski, która jest wypełniona materiałem pirotechnicznym. W momencie zacięcia się działka („niewypał”) zapłonniki są uruchamiane poprzez podanie impulsu elektrycznego zapalającego mieszankę pirotechniczną.
Spłonki KW-9
Spłonki KW-9 są wykorzystywane w procesie sprawdzania poprawności działania mechanizmów strzałowych zabudowanych na samolotach MiG-29 eksploatowanych w Siłach Zbrojnych RP. Sprawdzenia takie wykonuje się przede wszystkim w czasie obsług okresowych.
Spłonki składają się z łuski wypełnionej mieszaniną pirotechniczną. Podobnie jak w przypadku zapłonników, uruchomienie spłonki następuje przez podanie impulsu elektrycznego wywołującego zapalenie mieszaniny pirotechnicznej.
WIDEO: Latający Czarnobyl | Co z K2PL? | Fallout | Defence24Week #135