- Wiadomości
Silniki Su-22 do naprawy
Wydział Techniki Lotniczej 3 Regionalnej Bazy Logistycznej poinformował o prowadzeniu negocjacji dotyczących naprawy głównej silników lotniczych AŁ-21F3, wykorzystywanych w maszynach Su-22. Prawdopodobnie samoloty tego typu pozostaną w służbie do połowy przyszłej dekady.

3. RBLog zdecydowała się na pozyskanie wskazanej usługi w ramach procedury negocjacyjnej bez publikacji ogłoszenia o zamówieniu, co związane jest z faktem, że jej realizacją może zająć się jedynie konkretny oferent. Wskazuje się tu przede wszystkim przyczyny techniczne i wynikające z ochrony wyłącznych praw. Wspomnianym podmiotem są natomiast Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 4 S.A. w Warszawie.
WZL Nr 4 to, jak podkreśla 3. RBLog jedyny wykonawca uprawiony do realizacji przedmiotu zamówienia. Są one bowiem jedynym właścicielem (na zasadach praw wyłącznych) dokumentacji technicznej pt. „Warunki techniczne na remont główny silników AŁ-21F3 serii III i wyższych o numerze fabrycznym z indeksem „540” w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 4 S.A.”, zatwierdzonej przez Głównego Inżyniera Wojsk Lotniczych z dnia 19.11.2010 r. Co więcej, w dokumentacji wskazuje się, że Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 4 S.A. dysponują zdolnościami technicznymi zapewniającymi realizację wskazanego zamówienia oraz, że nie istnieje alternatywne/zastępcze rozwiązanie umożliwiające realizację napraw.
Czytaj też: WZL Nr 4 dostarczy silniki do MiG-29
AŁ-21 F3 to silnik jednoprzepływowy z dopalaczem o ciągu maksymalnym 109,8 kN do napędu samolotu Su-22. Siły Powietrzne planują eksploatację 18 samolotów Su-22 jeszcze przez przynajmniej kilka lat (ich resursy bez remontów weryfikacyjnych skończyłyby się w 2018 roku). Decyzja o wydłużeniu ich służby o 10 lat zapadła jeszcze w 2014 roku. Pozostawienie Su-22 w linii ma pozwolić na zachowanie nawyków pilotów i personelu technicznego, jak i umożliwić wykonywanie misji szkoleniowych (na przykład jednostek obrony przeciwlotniczej).
Resort obrony narodowej rozpoczął także proces związany z zakupem wielozadaniowego samolotu bojowego nowej generacji, który wybrany zostanie na następcę maszyn MiG-29 i Su-22 w programie Harpia. Jeszcze w grudniu 2017 roku Inspektorat Uzbrojenia informował, że do analizy rynku związanej z tymi planami zgłosiło się pięć podmiotów, w tym czterech producentów myśliwców. Na liście znajdziemy Saab AB, Lockheed Martin, Boeing, Leonardo oraz Fights-On Logistics. Jest to jednak na razie dopiero pierwszy krok na drodze do pozyskania przez Polskę samolotów nowej generacji. Zakup nowych myśliwców jest jednak ważnym postulatem przygotowanego w ubiegłym roku Strategicznego Przeglądu Obronnego.
WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133