- Wiadomości
Samoloty F-15 będą latały jeszcze po 2035 roku
Amerykańskie siły powietrzne poinformowały, że zamierzają przeprowadzić modernizacją samolotów F-15, by mogły być one wykorzystywane jeszcze po 2035 r.

Obecnie trwa pierwszy etap prac modernizacyjnych polegających przede wszystkim na montażu nowego radaru, systemu walki elektronicznej oraz wymianie komputera pokładowego. Wszystkie te zmiany są wprowadzane na samolotach wersji F-15 C/D i F-15E.
Program jest o tyle ambitny, że pierwsze samoloty F-15 C/D pojawiły się już w połowie lat 70, natomiast pierwszy F-15E Strike Eagle został wyprodukowany pod koniec 1980 r. Przypomnijmy, że wersja C/D była przeznaczona przede wszystkim do prowadzenia walki powietrznej i wywalczania panowania w powietrzu, podczas gdy wersja E otrzymała już systemy obserwacji technicznej i uzbrojenia pozwalające jej na atakowanie celów naziemnych.
Najważniejszy jest nowy radar
Głównym celem procesu modernizacji na samolotach F-15 C/D jest instalacja nowoczesnego radaru AN/APG-63(V)3 AESA (Active Electronically-Scanned Array) z aktywną anteną ścianową. Dzięki temu pomimo nieruchomej anteny istnieje możliwość „omiatania” przestrzeni wokół samolotu wiązką antenową, która jest zarówno elektronicznie kształtowana jak i sterowana. System ten jest na tyle skuteczny, że może śledzić więcej niż jeden cel jednocześnie, a to oznacza, że ma możliwość tworzenia kilku wiązek.
Radary AN/APG-63(V)3 AESA są w produkcji od 2006 r. i jak dotąd siły powietrzne zainstalowały już 60 takich stacji na swoich myśliwcach F-15 C/D. W sumie zakłada się zmodernizowanie 179 samolotów tej wersji z ogólnej liczby 248 jakie są obecnie wykorzystywane w amerykańskich siłach powietrznych. W przypadku samolotów F-15E są montowane jeszcze nowocześniejsze radary AN/APG-82(V)1 AESA. Od 2010 r. stacje te otrzymało już 8 samolotów w wersji E, a prace modernizacyjne mają jeszcze zostać wykonane na 217 takich statkach powietrznych.
System walki elektronicznej
Duże zmiany związane są również z wprowadzeniem zintegrowanego systemu walki elektronicznej EPAWSS (Eagle Passive/Active Warning Survivability System), który był przewidywany wcześniej do montażu na samolotach V generacji (według Amerykanów zmodernizowany F-15 zalicza się do IV generacji). Mają go otrzymać wszystkie F-15, ponieważ zasadniczo zwiększa on możliwości samoobrony tych myśliwców oraz ilość informacji poprawiającą świadomość sytuacyjną pilotów.
EPWSS to system aktywno–pasywny opracowany przez koncern Northrop Grumman. Zbiera on informacje o znajdujących się wokół samolotu źródłach: zarówno promieniowania elektromagnetycznego jak i promieniowania w podczerwieni. Dzięki rozmieszczonym odpowiednio antenom oraz detektorom podczerwieni system pozwala na automatyczne wykrywanie, identyfikację i klasyfikację tych źródeł pod względem stopnia zagrożenia, jakie one powodują dla samolotu. EPWSS zawiera w sobie również nadajnik zakłóceń aktywnych, który służy nie tylko do zakłócania radiolokacyjnych głowic rakiet przeciwlotniczych, ale również samych radarów. System ten ma możliwość lokalizacji źródeł promieniowania radiolokacyjnego i jest także odpowiedzialny za wystrzeliwanie pułapek termicznych, które mogą być odpalane w trybie automatycznym.
Nowy kokpit
Wprowadzenie nowych sensorów jest związane z całkowitą modernizacją komputera pokładowego i procesora odpowiedzialnego za zobrazowanie sytuacji w kokpicie (Advanced Display Computer Processor II). Jest to również związane z montażem nowych ekranów oraz systemu komunikacyjnego pilot – samolot. Dzięki temu większa ilość informacji, jaka jest dostarczana pilotom nie odciąga ich uwagi od samego pilotażu i wykonywania zadania.
Podkreśla się, że modernizacja F-15 dotyczyć będzie także wielu innych systemów pokładowych w tym systemu identyfikacji radiolokacyjnej swój – obcy IFF (praca w modzie 5), systemu łączności satelitarnej oraz systemu rejestracji danych - w tym cyfrowej rejestracji video.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]