Reklama
  • Wiadomości

Samoloty F-15 będą latały jeszcze po 2035 roku

Amerykańskie siły powietrzne poinformowały, że zamierzają przeprowadzić modernizacją samolotów F-15, by mogły być one wykorzystywane jeszcze po 2035 r.

Dzięki prowadzonej obecnie modernizacji samoloty F-15 w wersjach C/D i E będą wykorzystywane jeszcze po 2035 r. – fot. www.defense.gov
Dzięki prowadzonej obecnie modernizacji samoloty F-15 w wersjach C/D i E będą wykorzystywane jeszcze po 2035 r. – fot. www.defense.gov

Obecnie trwa pierwszy etap prac modernizacyjnych polegających przede wszystkim na montażu nowego radaru, systemu walki elektronicznej oraz wymianie komputera pokładowego. Wszystkie te zmiany są wprowadzane na samolotach wersji F-15 C/D i F-15E.

Program jest o tyle ambitny, że pierwsze samoloty F-15 C/D pojawiły się już w połowie lat 70, natomiast pierwszy F-15E Strike Eagle został wyprodukowany pod koniec 1980 r. Przypomnijmy, że wersja C/D była przeznaczona przede wszystkim do prowadzenia walki powietrznej i wywalczania panowania w powietrzu, podczas gdy wersja E otrzymała już systemy obserwacji technicznej i uzbrojenia pozwalające jej na atakowanie celów naziemnych.

Najważniejszy jest nowy radar

Głównym celem procesu modernizacji na samolotach F-15 C/D jest instalacja nowoczesnego radaru AN/APG-63(V)3 AESA (Active Electronically-Scanned Array) z aktywną anteną ścianową. Dzięki temu pomimo nieruchomej anteny istnieje możliwość „omiatania” przestrzeni wokół samolotu wiązką antenową, która jest  zarówno elektronicznie kształtowana jak i sterowana. System ten jest na tyle skuteczny, że może śledzić więcej niż jeden cel jednocześnie, a to oznacza, że ma możliwość tworzenia kilku wiązek.

Radary AN/APG-63(V)3 AESA są w produkcji od 2006 r. i jak dotąd siły powietrzne zainstalowały już 60 takich stacji na swoich myśliwcach F-15 C/D. W sumie zakłada się zmodernizowanie 179 samolotów tej wersji z ogólnej liczby 248 jakie są obecnie wykorzystywane w amerykańskich siłach powietrznych. W przypadku samolotów F-15E są montowane jeszcze nowocześniejsze radary AN/APG-82(V)1 AESA. Od 2010 r. stacje te otrzymało już 8 samolotów w wersji E, a prace modernizacyjne mają jeszcze zostać wykonane na 217 takich statkach powietrznych.

System walki elektronicznej

Duże zmiany związane są również z wprowadzeniem zintegrowanego systemu walki elektronicznej EPAWSS (Eagle Passive/Active Warning Survivability System), który był przewidywany wcześniej do montażu na samolotach V generacji (według Amerykanów zmodernizowany F-15 zalicza się do IV generacji). Mają go otrzymać wszystkie F-15, ponieważ zasadniczo zwiększa on możliwości samoobrony tych myśliwców oraz ilość informacji poprawiającą świadomość sytuacyjną pilotów.

EPWSS to system aktywno–pasywny opracowany przez koncern Northrop Grumman. Zbiera on informacje o znajdujących się wokół samolotu źródłach: zarówno promieniowania elektromagnetycznego jak i promieniowania w podczerwieni. Dzięki rozmieszczonym odpowiednio antenom oraz detektorom podczerwieni system pozwala na automatyczne wykrywanie, identyfikację i klasyfikację tych źródeł pod względem stopnia zagrożenia, jakie one powodują dla samolotu. EPWSS zawiera w sobie również nadajnik zakłóceń aktywnych, który służy nie tylko do zakłócania radiolokacyjnych głowic rakiet przeciwlotniczych, ale również samych radarów. System ten ma możliwość lokalizacji źródeł promieniowania radiolokacyjnego i jest także odpowiedzialny za wystrzeliwanie pułapek termicznych, które mogą być odpalane w trybie automatycznym.

Nowy kokpit

Wprowadzenie nowych sensorów jest związane z całkowitą modernizacją komputera pokładowego i procesora odpowiedzialnego za zobrazowanie sytuacji w kokpicie (Advanced Display Computer Processor II). Jest to również związane z montażem nowych ekranów oraz systemu komunikacyjnego pilot – samolot. Dzięki temu większa ilość informacji, jaka jest dostarczana pilotom nie odciąga ich uwagi od samego pilotażu i wykonywania zadania.

Podkreśla się, że modernizacja F-15 dotyczyć będzie także wielu innych systemów pokładowych w tym systemu identyfikacji radiolokacyjnej swój – obcy IFF (praca w modzie 5), systemu łączności satelitarnej oraz systemu rejestracji danych - w tym cyfrowej rejestracji video.

Zobacz również

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama