Siły zbrojne
Ruszyła budowa drugiego okrętu rozpoznawczego dla MW [FOTO]
We wtorek 23 stycznia w stoczni Remontowa Shipbuilding S. A. w Gdańsku odbyła się uroczystość położenia stępki pod drugi okręt rozpoznania radioelektronicznego projektu 107 Delfin. Jednostka o numerze budowy 107/2 w przyszłości otrzyma nazwę ORP Henryk Zygalski (264).
25 listopada 2022 roku szwedzki koncern SAAB podpisał z Agencją Uzbrojenia umowę na zaprojektowanie, budowę, dostawę i wsparcie w czasie eksploatacji dwóch okrętów rozpoznania radioelektronicznego projektu 107 Delfin. Umowa ma wartość około 6,7 mld koron szwedzkich czyli ówcześnie około 620 mln Euro, a dostawa okrętów planowana jest na 2027 roku.
W Gdańsku 15 listopada 2023 roku miała miejsce uroczystość pierwszego palenia blach na jednostkę 107/2. Polskim podwykonawcą stoczniowym SAAB Kocums AB jest właśnie stocznia Remontowa Shipbuilding S. A. w Gdańsku, a podwykonawcą projektowym MMC Ship Design & Marine Consulting Ltd. w Gdyni. Stocznia zbuduje kompletne jednostki pływające, wyposażone we wszystkie urządzenia i systemy. Przeprowadzi także wszelkie niezbędne testy, w tym pełny zakres prób na uwięzi i morskich. Następnie SAAB w gdańskiej stoczni doposaży go w specjalistyczne systemy radioelektroniczne. Obie jednostki budowane są pod nadzorem norwesko-niemieckiego towarzystwa klasyfikacyjnego DNV. Wodowanie przyszłego ORP Henryk Zygalski zaplanowane jest na drugi kwartał 2025 roku.
Czytaj też
W trakcie budowy jest już prototyp czyli jednostka 107/1. W przyszłości otrzyma ona nazwę ORP Jerzy Różycki (261). Pierwsze palenie blach pod prototyp miało miejsce 27 kwietnia 2023 roku, a stępkę położono równo trzy miesiące później czyli 27 lipca ubiegłego roku. Wodowanie prototypu planowane jest na czwarty kwartał 2024 roku.
Obecnie Grupa Okrętów Rozpoznawczych 3. Flotylli Okrętów w Gdyni eksploatuje dwa okręty rozpoznania radioelektronicznego projektu 863. Są nimi ORP Nawigator (262) i ORP Hydrograf (263), zbudowane w Stoczni Północnej im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku, czyli w obecnej Remontowa Shipbuilding, która wtedy nosiła taką nazwę.
Początkowo polskie okręty hydrograficzne i rozpoznawcze nie miały numerów taktycznych. Dopiero z dniem 1 stycznia 1979 nadano im następujące numery:
- ORP Kopernik – numer taktyczny 261;
- ORP Nawigator – numer taktyczny 262;
- ORP Hydrograf – numer taktyczny 263;
- ORP Bałtyk – numer taktyczny 264.
ORP Kopernik (261) i ORP Bałtyk (264) zostały wycofane już ze służby. Zgodnie z wieloletnią tradycją naszej Marynarki Wojennej „wolne” już numery, czyli 261 i 264, otrzymają nowe okręty projektu 107 Delfin. Nazwy okrętów mają upamiętnić sławnych polskich kryptologów. Byli oni współpracownikami Mariana Rejewskiego i razem pracowali pod kierownictwem mjr. Maksymiliana Ciężkiego, szefa Referatu Radiowywiad i Szyfry „Zachód” Biura Szyfrów Oddziału II Sztabu Generalnego WP.
W związku z charakterem działań prowadzonych przez okręty rozpoznania radioelektronicznego nie poznamy dokładnych parametrów, a przede wszystkim wyposażenia okrętów projektu 107 Delfin. Ich projekt okrętowy powstał w biurze MMC Ship Design & Marine Consulting w Gdyni, a projekt wyposażenia radioelektronicznego w szwedzkim koncernie SAAB.
Polski projekt 107 Delfin jest zbliżony do szwedzkiego okrętu rozpoznawczego Artemis, którego projekt okrętowy też powstał w MMC Ship Design & Marine Consulting w Gdyni. Szwedzki Artemis ma około 2300 ton wyporności pełnej, 74 m długości, 14 m szerokości i 3,8 m zanurzenia. Jego maszynownia składa się z 4 zespołów prądotwórczych o mocy 990 kW każdy, które napędzają pędniki azymutalne. Okręt ma 2 dziobowe stery strumieniowe. Pędniki i stery pozwalają mu sprawnie manewrować oraz dokładnie utrzymywać zadaną pozycję na morzu. Artemis jest wyposażony w bogaty zestaw urządzeń przechwytujących łączność radiową, satelitarną, promieniowanie elektromagnetyczne z różnych źródeł emisji. Dodatkowo okręt ma możliwość dokonania namiaru punktu z którego pochodzą przechwycone sygnały.
Czytaj też
Okręty rozpoznania radioelektronicznego Bałtyk są bardzo potrzebne naszej Marynarce Wojennej. Dobrze, iż ich budowa w Remontowa Shipbuilding postępuje sprawnie, a dodatkowo są one oparte o już sprawdzony i opływany szwedzki okręt. Czym szybciej wejdą do służby pod biało-czerwoną banderą to lepiej dla systemu rozpoznania NATO. Dodatkowo zaraz po wejściu Szwecji do NATO Artemis dołączy oficjalnie do tego systemu.
Seb66
Nasz MON obsadzony jest mistrzami... rozbrajania armii!! Jak kupować okręty to takie których NIE będzie się bał wróg i które mu nie zaszkodzą! Jak np. niszczyciele min czy holowniki. A jak już fregaty "rakietowe" to takie - że nawet siebie nie obronią i w takim terminie, że inni budują nawet....lotniskowce! Do tego już budujemy tak "niezbędne" te rozpoznawcze, a w planach są wszak równie "pilne" dw ratowniki, nowy zbiornikowiec, okręt logistyczny, pływająca stacja demagnetyzacyjna oraz dwa okręty hydrograficzne!! Przydałby się jeszcze jakiś okręt szpitalny, może jakiś okręt desantowy? Bo jakieś np. korwety ZOP przeciw rosnącej liczbie rosyjskich OP jest wszak całkowicie zbędne!
Hmmm.
Teraz jeszcze okręty podwodne i będzie komplet.
Essex
Komplet czego i kiedy?????? Jak na razie optocz Kormoranow to nic wiecej nie ma...budowanie okreyow kyore zstopi pierwsxy lepszy smigloeiec z rakueta to glupota
Michał A
może powiedz to szwedom, duńczykom, niemcom, rosjanom - zaoszczędzili by kupę kasy dzięki Twojej eksperckiej wiedzy, więc pewnikiem się jakoś odwdzięczą.
Hmmm.
Jeżeli stworzyć cały system, to jedna rakieta nie wystarczy.
Weneda 1977
Puki co coś się dzieje iwolacznie za sprawą byłego ministra obrony bo radary i amunicja to też jego zasługa oraz program nowych śmigłowców szkoleniowych to zlecenie do AU jeszcze w zeszłym roku.
Odyseus
@Weneda jak na razie to wszystko z rozpędu po byłym , przylecieli Koreańczycy do Poznania a jakoś nie słyszałem by K.K. z kimś się spotkał czy choćby planował spotkanie z Hyundai Rotem Company
Franek Dolas
Odyseusz KK to figurant niczym nie rządzili i nawet tego nie chce wyjątkowy konformistą jak wielokrotnie pisałem. Kierunek koreański wygasa.
NuBel
Przed wyborami PiS nadmuchał balon wielkości i rodzajów zamowień do niemozliwego. Umowy ramowe miały być na setki sztuk sprzętu. Kulminacja podpisywania wszelakich umów tuz przed wyborami. Bądź realistą. Nawet jakby PiS wygrał wybory, to i tak z tego balona by spuścił powietrze. Nie daj się złapać na lep przedwyborczych obietnic którejkolwiek partii. Jak ci coś obiecują to zapytaj, a za ile, a skąd pieniadze, a gdzie one są zabezpieczone, a umowa ramowa czy docelowa, a kredyty juz sa udzielone czy dopiero sa palcem na wodzie pisane.
zegrz69
Jeśli jedna Szwecji wystarcza jeden taki okręt, to czemu u nas dwa? Znacznie bardziej potrzebne są samoloty lub satelity rozpoznania elektronicznego.
Odyseus
MW na razie najsprawniej się modernizuje , jasno i klarownie , 3 Mieczniki , 3 Kormorany i 2 Delfiny , czekamy jeszcze na Orki i Ratowniki i już jakoś to pomału zacznie wyglądać po ludzku
Essex
Tak tak, jak na raxie to w Miec nikach go co rosnie w oczach to koszt ptogramu, okrety kosztujace tyle co niszczyciele Aegis.....no potega.....3 trslowce bez uzbtojenia i dwa okrety pomocnicze.....no faktycznie.....rosnie w oczach wywalanie kasy w bloto
madness
poprawka: Kormoranów ma być łącznie 6, 3 już w służbie, Jaskółka (604) się buduje
Szwejk85/87
Nareszcie jest progres ! Jeszcze tylko Mieczniki zwodować i będzie czym pływać po bałtyku.
Essex
Tylko po co?????? Bdltyk to wewnetrzne bajoro NATO, te okrety to zlom a kasa wywalona w bloto. Lepiej je przekazac Ukrsinie.
Chyżwar
I co równie istotne wygląda, że tym razem nikt przy tym nie majstruje jak robiono dawniej.
Odyseus
@Essex na ten Bałtyk to jeszcze tankowce, gazowce i frachtowce muszą dopłynąć ... a Ukrainie to przekazuj ale swoją kasę a nie naszą