- Analiza
- Wiadomości
- Polecane
Ruszyła budowa drugiego okrętu rozpoznawczego dla MW [FOTO]
We wtorek 23 stycznia w stoczni Remontowa Shipbuilding S. A. w Gdańsku odbyła się uroczystość położenia stępki pod drugi okręt rozpoznania radioelektronicznego projektu 107 Delfin. Jednostka o numerze budowy 107/2 w przyszłości otrzyma nazwę ORP Henryk Zygalski (264).

Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
25 listopada 2022 roku szwedzki koncern SAAB podpisał z Agencją Uzbrojenia umowę na zaprojektowanie, budowę, dostawę i wsparcie w czasie eksploatacji dwóch okrętów rozpoznania radioelektronicznego projektu 107 Delfin. Umowa ma wartość około 6,7 mld koron szwedzkich czyli ówcześnie około 620 mln Euro, a dostawa okrętów planowana jest na 2027 roku.

Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
W Gdańsku 15 listopada 2023 roku miała miejsce uroczystość pierwszego palenia blach na jednostkę 107/2. Polskim podwykonawcą stoczniowym SAAB Kocums AB jest właśnie stocznia Remontowa Shipbuilding S. A. w Gdańsku, a podwykonawcą projektowym MMC Ship Design & Marine Consulting Ltd. w Gdyni. Stocznia zbuduje kompletne jednostki pływające, wyposażone we wszystkie urządzenia i systemy. Przeprowadzi także wszelkie niezbędne testy, w tym pełny zakres prób na uwięzi i morskich. Następnie SAAB w gdańskiej stoczni doposaży go w specjalistyczne systemy radioelektroniczne. Obie jednostki budowane są pod nadzorem norwesko-niemieckiego towarzystwa klasyfikacyjnego DNV. Wodowanie przyszłego ORP Henryk Zygalski zaplanowane jest na drugi kwartał 2025 roku.
Zobacz też
W trakcie budowy jest już prototyp czyli jednostka 107/1. W przyszłości otrzyma ona nazwę ORP Jerzy Różycki (261). Pierwsze palenie blach pod prototyp miało miejsce 27 kwietnia 2023 roku, a stępkę położono równo trzy miesiące później czyli 27 lipca ubiegłego roku. Wodowanie prototypu planowane jest na czwarty kwartał 2024 roku.

Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Obecnie Grupa Okrętów Rozpoznawczych 3. Flotylli Okrętów w Gdyni eksploatuje dwa okręty rozpoznania radioelektronicznego projektu 863. Są nimi ORP Nawigator (262) i ORP Hydrograf (263), zbudowane w Stoczni Północnej im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku, czyli w obecnej Remontowa Shipbuilding, która wtedy nosiła taką nazwę.
Początkowo polskie okręty hydrograficzne i rozpoznawcze nie miały numerów taktycznych. Dopiero z dniem 1 stycznia 1979 nadano im następujące numery:
- ORP Kopernik – numer taktyczny 261;
- ORP Nawigator – numer taktyczny 262;
- ORP Hydrograf – numer taktyczny 263;
- ORP Bałtyk – numer taktyczny 264.
ORP Kopernik (261) i ORP Bałtyk (264) zostały wycofane już ze służby. Zgodnie z wieloletnią tradycją naszej Marynarki Wojennej „wolne” już numery, czyli 261 i 264, otrzymają nowe okręty projektu 107 Delfin. Nazwy okrętów mają upamiętnić sławnych polskich kryptologów. Byli oni współpracownikami Mariana Rejewskiego i razem pracowali pod kierownictwem mjr. Maksymiliana Ciężkiego, szefa Referatu Radiowywiad i Szyfry „Zachód” Biura Szyfrów Oddziału II Sztabu Generalnego WP.

Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
W związku z charakterem działań prowadzonych przez okręty rozpoznania radioelektronicznego nie poznamy dokładnych parametrów, a przede wszystkim wyposażenia okrętów projektu 107 Delfin. Ich projekt okrętowy powstał w biurze MMC Ship Design & Marine Consulting w Gdyni, a projekt wyposażenia radioelektronicznego w szwedzkim koncernie SAAB.
Polski projekt 107 Delfin jest zbliżony do szwedzkiego okrętu rozpoznawczego Artemis, którego projekt okrętowy też powstał w MMC Ship Design & Marine Consulting w Gdyni. Szwedzki Artemis ma około 2300 ton wyporności pełnej, 74 m długości, 14 m szerokości i 3,8 m zanurzenia. Jego maszynownia składa się z 4 zespołów prądotwórczych o mocy 990 kW każdy, które napędzają pędniki azymutalne. Okręt ma 2 dziobowe stery strumieniowe. Pędniki i stery pozwalają mu sprawnie manewrować oraz dokładnie utrzymywać zadaną pozycję na morzu. Artemis jest wyposażony w bogaty zestaw urządzeń przechwytujących łączność radiową, satelitarną, promieniowanie elektromagnetyczne z różnych źródeł emisji. Dodatkowo okręt ma możliwość dokonania namiaru punktu z którego pochodzą przechwycone sygnały.
Zobacz też
Okręty rozpoznania radioelektronicznego Bałtyk są bardzo potrzebne naszej Marynarce Wojennej. Dobrze, iż ich budowa w Remontowa Shipbuilding postępuje sprawnie, a dodatkowo są one oparte o już sprawdzony i opływany szwedzki okręt. Czym szybciej wejdą do służby pod biało-czerwoną banderą to lepiej dla systemu rozpoznania NATO. Dodatkowo zaraz po wejściu Szwecji do NATO Artemis dołączy oficjalnie do tego systemu.

Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]