Koncern General Dynamics UK uruchomił w walijskim mieście Merthyr Tydfil montownię wozów bojowych Ajax, które staną się podstawą zmodernizowanych wojsk zmechanizowanych Wielkiej Brytanii. Jest to element wartego 6 mld dolarów kontraktu, obejmującego dostawę 589 pojazdów z rodziny AJAX (dawniej Scout SV), w ramach którego dostarczone zostaną wozy bojowe oraz pojazdy remontowe, ewakuacyjne, rozpoznawcze i dowódcze, oparte na wspólnej platformie gąsienicowej.
Uruchomienie zakładów w Merthyr Tydfil, które będą montować i testować pojazdy przeznaczone dla brytyjskich sił zbrojnych, to nie tylko istotny krok w programie modernizacji, ale również sukces gospodarczy. Ma tu powstać 489 spośród 598 pojazdów zamówionych przez British Army. Zakłady mają osiągnąć pełną zdolność produkcyjną w 2017 roku, zatrudniając 250 ludzi. Łącznie w prace związane z produkcją i obsługą pojazdów Ajax ma być zaangażowanych 2800 brytyjskich pracowników w 210 firmach na terenie całego kraju, z czego 550 osób w Walii. Zarówno władze Walii, jak też brytyjskie ministerstwo obrony podkreślają znaczenie tak wysokiego nakładu prac realizowanego w kraju, określając to jako duży sukces.
Czytaj też: Ajax, czyli nowe podejście do rozpoznania na polu walki
Najliczniejszą grupę wśród montowanych w Merthyr Tydfil pojazdów będą stanowić wozy rozpoznawcze Ajax, które mają być wprowadzone w miejsce przestarzałych wozów CVR(T). Ich główne uzbrojenie stanowi armata CTC kalibru 40 mm, wykorzystująca amunicję teleskopową. Dzięki amunicji tego rodzaju Ajax zdolny jest do zwalczania nie tylko siły żywej czy pojazdów opancerzonych przeciwnika, ale też systemów bezzałogowych czy nawet śmigłowców.
Pojazd jest wyposażony w zaawansowane systemy obserwacyjne (w tym główny celownik Orion) pozwalające na prowadzenie działań z zakresu rozpoznania, nadzoru i wywiadu w każdych warunkach atmosferycznych, w dzień i w nocy. Przetrwanie na polu walki zapewni mu nie tylko nowoczesne opancerzenie, ale też maskowanie firmy Saab działające również w zakresie podczerwieni.
maniek
Mamy albo mieliśmy opracowany BWP Anders przez tyle lat powinien być już dawno dopracowany a oni coś nowego znowu chcą wymyśleć masakra.Połączyć technologie doświadczenia z rosomaka,andersa i pl 01 i już dawno nasze wojsko powinno posiadać jezdzić na nowym bwp
Max Mad
A z PL-01 to jakie "doświadczenia i technologię" mamy? Jak szpachlą i styropianem robić? To była MAKIETA na podwoziu CV90.
Kamil
Nie mamy czasu na opracowywanie własnego BWP od zera, jeżeli istnieje możliwość to bierzmy K21 (PŁYWA!!) i osadźmy na nim bezzałogową wieżę od HSW ze Spike. Co do pomysłu osadzenia na tym podwoziu 120mm chociaż istnieje już taki produkt lepiej wykorzystać podwozie od K9.
Viggen
Co zrobisz jeśli te balony tobie przestrzelą? Nic ! Bo nie ty w tym będziesz siedział. Jakaś ogólnonarodowa paranoja z tym pływaniem.
aom
K21 to byloby cos dla nas najlepszego...moze cos z tego bedzie Borsuka ma robic HSW, HSW dogadalo sie z Krabe na K9....wiec tylko krok i mozna naszego Borsuka zrobic z K21 przypominam ze K21 ma opracowane wersje do 120 i 105 mm....wiec tylko krok do zastapienia naszych T-72 ..k-21 z wieza 120mm marzenia...ale to byloby cos fajnego ....K9 do Kraba udalo sie zalawic w 6 miesiecy, moze K-21/Borsuka tez sie uda ;)
skiud
Czy podpisując kontrakt na modernizację Leoparda, pomyślano o takich pokryciach maskujących jak na Ajaxie? Pewnie nie.. Znów bylejakoś... Znów na odp...
zainteresowany laik
jako dylentat mam pytanie do ekspertów z tego forum taki ajax z czym można porównać ? - bo fajnie się tu przerzucacie cenami itp a tak dla zainteresowanego laika potrzebujemy ile 1000 następców BWP ? co możemy wziąć z rynku od ręki ? czy żeczywiście jest szansa na produkcję w ciagu roku 2 nastepcy BWp ? czy to tylko akademickie rozważania i trzeba nie ogladając się na lobbing związków zawodowych uruchomić licencyjną produckję ala rosomak ?
dropik
produkcja w ciągu 2 lat ? to musiałby być jeździć już sprawny prototyp. Za 2 lata to może powstanie jakiś pierwszy prototyp. wieże już konstruują juz ponad 2 lata. jak do konca roku przejdzie badania kwalifikacyjne to bedzie dobrze
vvv
zwiazki zawsze będą torpedowac pozyskanie zachodniej technologii pomimo ze same nie mają nic do zaoferowania. mamy kilka swietnych i nowoczesnych bwp do wyboru jak puma, tulpar, ajax czy genialny k21. Ale nasi chcą od nowa wymyślać coś co już dawno jest dostępne na rynku by doić kasę na coś co i tak będzie mniej lub bardziej udaną kopią zachodnich IFV.
Boruta
Wozy rozpoznawcze podstawą zmodernizowanych wojsk zmechanizowanych? Co to za brednie?
kobuz#
Czy polscy wojskowi ciągle są zdania, ze CV jest nie warty dalszej uwagi?. Nie tylko UK, ale również Norwegia i Szwecja wdrażają ten wóz wsparcia. W Polsce za to jest piękną na you tube makieta, która należy raczej do archiwum, a niżeli na portalu.
123
Wiesz ile Brytyjczcy zapłacą za Ajaxa? My potrzebujemy 1000 pojazdów różnych wersji - by przezbroić choć kilka batalionów zmech i zastąpić przynajmniej część BMP-1, i specjalistycnzych MTLB, M113
Tomasz Stelmach
Polski przemysł stworzył Andersa. Ale został upupiony bo był polski.
Extern
Ale przecież ten Brytyjski Ajax to Austriacko-Hiszpański ASCOD a nie Szwedzki CV90 który nam proponowano. ASCOD jest droższy od CV90.
Plush
Czy to odpowiednik uwalonego w Polsce Andersa? Polak potrafi;)
Lewkon
Te fartuchy sa po to aby podczas jazdy zapobiec rozrzutu kurzu i piachu przez co widać wóz z daleka.
adam
Jaki sens mają te fartuchy na gąsienicach?
asdf
Kamuflaż termiczny.
TTT
Żeby kurz nie unosił się zbyt wysoko i nie zapychał filtrów. Tak jak w challengerach. Patent z Iraku.
pawel
Na ile rozumiem ostatni akapit podlinkowanego artykulu ( ten o Saab'ie) to owe fartuchy sa integralana czescia maskowania w podczerwieni