Siły zbrojne
Rusza produkcja Orłów dla Luksemburga
Firma General Dynamics European Land Systems poinformowała o rozpoczęciu produkcji 80 pojazdów Eagle V w układzie 4x4 na potrzeby luksemburskiej armii, która to zamówiła je we wrześniu zeszłego roku.
Zamawiane Eagle V będą w wariancie wozu dowodzenia oraz pojazdu łącznikowego, których okres eksploatacji będzie wspierany przez Agencję NATO ds. Wsparcia i Zamówień (NSPA) . Pozwolą one na zwiększenie poziomu ochrony przewożonych żołnierzy oraz ich zdolności reagowania na polu walki. Jest to kolejny krok mający na celu modernizację skromnej luksemburskiej armii obok np. zakupu przeciwpancernych pocisków Akeron MP w ostatnim czasie. Zakupione pojazdy na bazie Eagle V zastąpią wozy oparte o bardzo popularne HMMWV oraz niemieckie MRAP-y Dingo. Cena 367 mln euro pokryje również wsparcie logistyczne i konserwację pojazdów.
Czytaj też
Eagle V to wielozadaniowy pojazd opancerzony produkowany przez szwajcarskie przedsiębiorstwo Mowag, będące częścią General Dynamics European Land Systems. W przypadku wersji 4x4 pojazd ma masę własną 6 700 kg, natomiast całkowita masa pojazdu z wyposażeniem i czterema lub pięcioma przewożonymi żołnierzami wynosi 10 000 kg. Ładowność wynosi 3300 kg. Napęd zapewnia sześciocylindrowy silnik wysokoprężny Cummins ISB 6.7 E3 245 i mocy 184 kW (250 KM). Maksymalna prędkość pojazdu na drodze utwardzonej to 110 km/h a zasięg do 700 km. Pojazd w układzie 4x4 przewozi do pięciu żołnierzy, zajmują oni miejsca w fotelach redukujących skutki oddziaływania na człowieka wysokich przyspieszeń spowodowanych przez wybuch miny lub innego ładunku. Dzięki modułowej budowie można go dostosować do wykonywania innych specjalistycznych zadań takich jak policyjne, obserwacyjne dla artylerii czy rozpoznawcze. Istnieje również wariant 6x6.