Siły zbrojne

Rosjanie testują nowy napęd niezależny od powietrza

Doświadczalny okręt podwodny Sarow - fot. Siewmasz
Doświadczalny okręt podwodny Sarow - fot. Siewmasz

Doświadczalny okręt podwodny B-90 Sarow proj. 20120 do końca bieżącego roku rozpocznie próby eksperymentalnego napędu niezależnego od powietrza (AIP), podał 30 października br. dziennik Izwiestija na podstawie informacji uzyskanych w ministerstwie obrony.



Prace nad tym silnikiem miały wedle tych doniesień rozpocząć się w zeszłym roku, zaś teraz przyszedł czas na ich praktyczne próby w morzu. Podstawowym paliwem ma być wodór. Nie podano jednak żadnych szczegółów, stwierdzając jedynie, że będzie to drugi tego typu napęd po niemieckim stosowanym na okrętach typów 212 i 214, co sugeruje zastosowanie ogniw paliwowych.

 

Nowe silniki AIP miały w zamierzeniu trafić już na okręty podwodne rodziny Amur, będące eksportową odmianą okrętów proj. 677 Łada. Zamiar ten nie został zrealizowany ze względu na niegotowość napędu, a budowę prototypowej jednostki wstrzymano. Badania nad tego rodzaju silnikami od lat prowadził Centralny Naukowo-Badawczy Instytut Okrętowej Elektrotechniki i Technologii. W 1991 r. powstał tam oparty o wodorowe ogniwa paliwowe doświadczalny system napędowy Kristałł-20 o mocy 130 kW. Dalsze prace skupiły się na opracowaniu napędu Kristałł-27 o mocy do 300 kW. W latach 1999-2002 stworzono jego lądowy w pełni funkcjonujący model.

(PG)

Komentarze