Reklama
  • Wiadomości
  • Komentarz

Rosjanie mobilizują T-80UD?

Analitycy zajmujący się wojną na terytorium Ukrainy oraz siłami zbrojnymi Federacji Rosyjskiej, od dłuższego czasu starają się śledzić stan rezerw sprzętu wojskowego, jakimi dysponują Rosjanie. Jak się okazało, najprawdopodobniej rozpoczęto przywracanie do służby kolejnego typu czołgu opracowanego i wdrożonego do służby w schyłkowym okresie istnienia ZSRR.

T-80UD (zdjęcie poglądowe).
T-80UD (zdjęcie poglądowe).
Autor. Владимир Саппинен/Wikipedia

Chodzi oczywiście o czołg T-80UD (Obiekt 478B), który wykorzystuje rozwiązania wcześniej opracowane w ramach projektu głębokiej modernizacji wozu T-64B (Obiekt 447A) pod oznaczeniem Obiekt 476 Cedr, który ostatecznie nie został wdrożony.

Reklama

Prace te nie poszły jednak na marne, ponieważ system wieżowy Obiekt 476 został zmodernizowany, a następnie zastosowany w czołgu T-80U (Obiekt 219AS). W T-80UD wykorzystano ten sam system wieżowy, zaś w kadłubie zastosowano kolejne rozwiązanie opracowane dla Obiekt 476.

Zobacz też

Jest to zespół napędowy wykorzystujący dwusuwowy silnik wysokoprężny z przeciwbieżnymi tłokami oznaczony jako 6TD-1, a generujący moc około 1000 KM i wyposażony w eżekcyjny system chłodzenia oraz bezpośrednio połączone z jednostką napędową planetarne skrzynie biegów.

Reklama

Jak się okazało, w 22. bazie przechowywania sprzętu pancernego znajdowało się wcześniej około 170 czołgów T-80UD. Z tej liczby pozostało 54 egzemplarzy, co oznacza, że ze składnicy pobrano 116 wozów, które być może poddane zostaną remontowi i będą przywrócone do służby.

Jest to oczywiście problematyczne, ponieważ silniki 6TD-1 produkowane były jedynie w Charkowie na Ukrainie i tylko tam znajdowały się zdolności przemysłowe do serwisowania tych jednostek napędowych. Czy to oznacza, że Rosjanie podejmą próbę remontu tych nietypowych silników?

Istnieją również i inne możliwości, jak podjęcie prób wymiany silników 6TD-1 na któryś z modeli produkowanych w Rosji. Może to być np. stosowana w T-80U turbina gazowa GTD-1250, która generuje moc rzędu 1250 KM lub stosowany w T-90M silnik wysokoprężny W-92S2F generujący 1130 KM.

Zobacz też

Oczywiście wymiana silnika wymagać będzie poważnych prac związanych z modyfikacją komory przedziału napędowego. A to oczywiście jest kosztowne i może być obarczone dużym ryzykiem. Być może więc wyremontowana zostanie jedynie część ze zmagazynowanych pojazdów, a pozostałe posłużą za dawców części zamiennych.

Reklama

Gdzie ewentualnie mogłyby trafić T-80UD? Być może do 4. Kantemirowskiej Dywizji Pancernej, gdzie służyły w czasach ZSRR. W tej jednostce do niedawna służyły T-80U i T-80UE-1, ale 4. Dywizja Pancerna poniosła dotkliwe straty w roku 2022 i 2023 roku, a obecnie odtwarzana jest na tyłach.

Zobacz też

Oczywiście na dzień dzisiejszy, możemy jedynie spekulować o tym, co stanie się z czołgami T-80UD znajdującymi się w zasobach strategicznych Federacji Rosyjskiej. Co ciekawe Pakistan w latach 90. kupił od Ukrainy 320 czołgów T-80UD.

Reklama

Czołgi T-80UD użytkowane w Pakistanie występują w dwóch wariantach - podstawowym dostosowanym do eksportu oznaczonym jako Obiekt 478BE, który wykorzystuje wieżę odlewaną oraz Obiekt 478BE-1 z wieżą spawaną z walcowanych płyt pancernych.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama