Reklama

Siły zbrojne

Remontowa Shipbuilding dostarczyła specjalistyczny statek

Fot. Remontowa Shipbuilding
Fot. Remontowa Shipbuilding

Stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. zakończyła budowę pierwszego z dwóch wielozadaniowych statków specjalistycznych klasy PSV, zakontraktowanych przez firmę Borealis Maritime. Statki te byłyby bardzo przydatne podczas budowy polskich, morskich farm wiatrowych. Jak na razie buduje się je jednak przede wszystkim dla odbiorców zagranicznych.

Wielozadaniowy statek „Coey Viking”, przekazany armatorowi przez stocznię Remontowa Shipbuilding S.A. jest zaliczany do klasy PSV (platform supply vessel). Oznacza to, że jednostkę tą przygotowano specjalnie do obsługi morskiego przemysłu wydobywczego jak również, że można ją wykorzystać dla potrzeb morskiej energetyki wiatrowej. Statek został zamówiony przez firmę Borealis Maritime i będzie eksploatowany pod zarządem technicznym firmy armatorskiej Viking Supply Ships AB ze Szwecji. Przekazanie „Coey Viking” nastąpiło 18 stycznia br. i po mobilizacji (adaptacji - przystosowaniu do konkretnego zadania) statek wejdzie do regularnej eksploatacji w norweskim sektorze Morza Północnego.

Jednostka ta spełnia najwyższe normy związane z ochroną środowiska. Jest zasilana w dwupaliwowy napęd wykorzystujący skroplony gaz ziemny LNG lub lekki olej okrętowy – MGO w układzie napędowym gazowo-elektrycznym. Dodatkowo zainstalowano na niej układ zasilania bateryjnego, co plasuje go na bardzo wysokiej pozycji w gronie najnowocześniejszych jednostek z elektrycznym napędem hybrydowym. Wyposażenie w baterie akumulatorów, pozwala znacząco ograniczyć zużycie paliwa i emisję szkodliwych substancji do atmosfery, a postój w porcie dopasować do ograniczeń w zakresie norm hałasu.

PSV „Coey Viking” ma być przygotowany do współpracy z obiektami przemysłowymi zbudowanymi w strefie przybrzeżnej, dostarczając do nich zapasy, części zamienne, grypy naprawcze i elementy budowlane. By to było możliwe, jednostka została wyposażona w system dynamicznego pozycjonowania DP2, który zapewnia utrzymanie pozycji statku przy wietrze o prędkości przekraczającej 35 węzłów i wysokości fali dochodzącej do 4 m.

PSV „Coey Viking” może być dodatkowo wykorzystywany podczas akcji ratowniczych, posiadając systemy do zwalczania pożarów obiektów obcych, klasyfikowane jako Fi-Fi-II („Fire-Fighting) oraz wyposażenie potrzebne do zwalczania rozlewów olejowych, certyfikowane wg bardzo restrykcyjnych, norweskich przepisów NOFO (Norsk Oljevernforening For Operatørselskap)

Statek zbudowano według zmodernizowanego projektu Wärtsilä VS 4411 DF, pod nadzorem  towarzystwa klasyfikacyjnego DNV-GL. Oznacza to, że zastosowane na nim rozwiązania oraz konstrukcja kadłuba zapewniają: niższe zużycie paliwa (a więc obniżone koszty eksploatacji) i mniejszą emisję spalin w porównaniu ze statkami napędzanymi konwencjonalnym paliwem morskim.

Cechą charakterystyczną tej jednostki jest duży pokład roboczy ciągnący się od rufy do śródokręcia o powierzchni ponad 980 m2. Statek ma wyporność 2629 ton, długość 69,3 m oraz szerokość 15,5 m. Prędkość maksymalna to 10,7 węzła.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze

    Reklama