Pułki z Kaliningradu zostaną dozbrojone w najnowsze Su-30SM

9 czerwca 2021, 10:26
1024px-Su-30M2_-_MAKS2013firstpix06
Fot. Vitaly V. Kuzmin/Wikipedia/CC BY-SA 4.0
Reklama

Ministerstwo obrony Rosji chce wzmocnić Flotę Bałtycką dodatkowymi nowoczesnymi myśliwcami Su-30SM - podał w środę dziennik "Izwiestija". Dokładny ich dostarczenia nie są znane, niemniej przewiduje się, że do końca 2022 roku Lotnictwo Marynarki Wojennej Federacji Rosyjskiej ma otrzymać 21 najnowszych myśliwców, spośród których część znajdzie się w Kaliningradzie. Obecnie jedną eskadrę Su-30SM ma 4. pułk lotnictwa szturmowego tamże stacjonujący.

"Wzmocnienie Zachodniego Okręgu Wojskowego w tym roku uznano za priorytetowe zadanie na tle aktywizacji NATO w regionie i prowadzenia przez sojusz dużych ćwiczeń Baltops" - podkreśla "Izwiestija".

Najprawdopodobniej będą to Su-30SM2, które są celem rosyjskiego resortu obrony i do końca 2022 roku w liczbie 21 egzemplarzy, mogące między innymi uzupełnić lotnictwo Floty Bałtyckiej.

Ekspert ds. wojskowych Dmitrij Bołtienkow wyraził przypuszczenie, że nowe Su-30SM2 zapewne zasilą kolejny oddział w ramach 4. pułku lotnictwa szturmowego. Mogą też - zastrzegł - zostać skierowane do 689. pułku myśliwskiego. 4. pułk otrzymuje Su-30SM w wersji podstawowej od grudnia 2016 roku, istniejąca eskadra liczy do 12 maszyn.

Zarówno Su-30SM, jak i starsze Su-24M należące do lotnictwa morskiego w obwodzie kaliningradzkim, aktywnie ćwiczą atakowanie nie tylko celów morskich, ale i lądowych - zaznacza "Izwiestija". Maszyny te trenują odpalanie "inteligentnych" pocisków, a nawet tak skomplikowany element przygotowania jak tankowanie w powietrzu.

Reklama
Reklama

Ogółem myśliwce wielozadaniowe Su-30SM stały się już najbardziej masową maszyną wśród nowych samolotów bojowych - ocenia "Izwiestija". Siły zbrojne Rosji (marynarka wojenna i siły powietrzno-kosmiczne) otrzymały dotąd około 130 tych samolotów. Rosja dostarcza też Su-30SM za granicę: do Armenii, Kazachstanu i na Białoruś. W różnych wariantach Su-30SM trafiły do Chin, Indii i Wietnamu.

Na chwilę obecną rosyjskie lotnictwo marynarki wojennej posiada 30 samolotów Su-30SM na Krymie, w Kaliningradzie oraz we Flocie Północnej. Najnowszy wariant SM2 się od wersji SM silnikami AL-41F-1C, posiadającymi zmienny wektor ciągu. Do nowego wyposażenia zaliczmy dodatkowo radar Irbis, który został dodany m.in. ze względu postępującą unifikację urządzeń w rosyjskich samolotach.

PAP/Defence24.pl

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 114
Reklama
Er
piątek, 11 czerwca 2021, 10:22

To będą samoloty jednorazowego użytku. Jeśli uda im się wystartować to nie będą miały dokąd wrócić, bo wszystkie cele w waszym Obwodzie zostaną zrównane z ziemią. Pragmatyczna decyzja ruskich?

Autor
piątek, 11 czerwca 2021, 14:02

Przecież wylądują na Okęciu więc w czym problem?

Davien
niedziela, 13 czerwca 2021, 18:50

A ich piloci poprosza o azyl wiec jak widać będziecie miec w Rosji problem.

poniedziałek, 14 czerwca 2021, 00:46

Pakistańskie Mirage 2000. niemieckie AIM-120 w 1973, referndum w polsce dotyczące wstąpienia do NATO .......

Gruz
piątek, 11 czerwca 2021, 09:56

Czy to TEN su, któremu pada radar z powodu nadmiaru wydzielanego ciepła?

AA
czwartek, 10 czerwca 2021, 11:33

Z tym złomem poradzą sobie nawet takie samolociki jak EF Rafale czy nawet Gripen a F15 16 18 to ich dosłownie pozamiatają:)

BB
piątek, 11 czerwca 2021, 10:28

Oczywiście, że Rafale poradzą sobie z tym złomem F-35 bez problemu. Właśnie udowodniły to kilka dni tem podczas wspólnych manewrów.

tak
czwartek, 10 czerwca 2021, 19:02

taka prawda

Gnom
czwartek, 10 czerwca 2021, 12:45

Szczerze podziwiam optymizm! Znasz ich faktyczne wyposażenie i uzbrojenie, taktykę walki, wsparcie informacyjne? Nie pytam o hasła medialne i D.....ą pewność sądu nie skażoną znajomością rzeczy.

Ww
czwartek, 10 czerwca 2021, 23:23

Nie wiesz ze w Polsce to sami specjalisci są ?

DDR
czwartek, 10 czerwca 2021, 11:28

To będą nowe Su-30LGBTQ+

future
czwartek, 10 czerwca 2021, 10:07

Natowswka bańka antydostępowa nad Polską i krajami bałtyckimi i wsio.

biały
czwartek, 10 czerwca 2021, 15:49

ale jeszcze nie otrzymaliśmy , ile mamy baterii Patriotów z resztą czekamy na docelową konfigurację , a z Narwią jeszcze nie wystartowaliśmy

Lord Godar
środa, 9 czerwca 2021, 23:57

Generalnie to te maszyny będą tam jak w pułapce , bo wystarczy odpowiednio przeprowadzony atak na bazy i nie mają skąd operować . Kłania się tu więc artyleria lufowa i rakietowa dalekiego zasięgu oraz dedykowane precyzyjne uzbrojenie lotnicze . Ponawiane permanentnie ataki uniemożliwią wykorzystania tych baz do odtworzenia zdolności bojowej samolotów . Niezależnie od tego i tak sensowne jest wyposażenie naszego lotnictwa w przynajmniej dwie eskadry cięższych samolotów takich jak nowe F-15 czy Rafale , których możliwości bojowe bardzo by się nam przydały .

beka z komuchów
środa, 9 czerwca 2021, 23:20

"najnowsze Su-30SM" :):):). To jakbym ja się chwalił że kupiłem najnowszy model Trabanta.

BUBA
czwartek, 10 czerwca 2021, 09:52

"f-16 to myśliwiec przewagi powietrznej" - słowa generala z PSP:)..................................................................... ......................................................................................................................................................................................

Ernst Stavro Blofeld
czwartek, 10 czerwca 2021, 18:10

Jaka armia tacy generałowie.

Davien
czwartek, 10 czerwca 2021, 14:40

Dokładnei, to jedna z funkcji F-16 jako mysliwca wielozadaniowego .

Voodoo
czwartek, 10 czerwca 2021, 18:29

Szczególnie F16 ma wybitny szybki manewr pionowy...typowy dla samolotów przewagi powietrznej........F16 to samolot uderzeniowy z cechami myśliwca....dziś każdy myśliwiec produkcji wschodniej zjada go w BVR ,a na średnich odległościach i tak do "ruskich" nie ma czym strzelać...nie ma w Europie F-ki z Metorem

piątek, 11 czerwca 2021, 12:56

Z nalotem waszych pilotów liczonym w kilku-kilkunastu godzinach rocznie to nasi polscy piloci mogą się tylko pośmiać.

Davien
piątek, 11 czerwca 2021, 08:09

Ano ma i to lepszy od rosyjskich cudownych Su zestzreliwanych na ćwiczeniachz działek starych F-15:) W WVR wygrywa dzięki JHMCS i AIM-9X z każdym rosyjskim mysliwcem, a w BVR AIM-120 góruje nad każdym rosyjskim R-77/27:))

fakty nie baje
czwartek, 10 czerwca 2021, 23:17

F16 to najtańszy w zakupie i utrzymaniu myśliwiec - stąd jego popularność i nic więcej - słaby zasięg, osiągi, aerodynamika. Jak doleci 300 km od lotniska i wróci to już jest sukces. MIG-i 29 czy SU -27 bez problemu walą z rakiet niekierowanych w cel na ziemi po czym wychodzą z lotu nurkowego bez kłopotu - dla F16 taki "prosty" manewr to szczyt marzeń - może z 11 tys zrzucić bombę i w coś nie trafić i tyle. Te F16 męczyły się okrutnie w Iraku i Jugosławi z mizernym efektem. Ostatnio w pojedynku z samolotami z lat 60 2:2 nie dały rady zestrzelić 2 starych mig-ów a prawdopodobnie było 1:1. Su-27 wystartuje z Kaliningradu - powalczy nad Warszawą i wróci na lotnisko - F16 wystartuje z Poznania i może doleci do Kaliningradu i musi wracać w te pędy

Davien
niedziela, 13 czerwca 2021, 18:55

Zawsze jak MiG-29 wpadł na F-16 to Fulcrum kończył w kawałkach na ziemi. Ostatniow kaszmirze bez problemu zestzreliły MiG-21 bIson z lat 80-90 i pogoniły rosyjskei Su-30MKI tak ze te mało dopalczy nie pogubiły. Su-27 nawet do warszawy nei doleci bo F-16 go przechwici i posle w kawałkach na ziemię:) Ten sam F-16 spokojni zaatakuje pociskami JASSM-ER Kreml i wróci bezpiecznie do domu.

poniedziałek, 14 czerwca 2021, 00:49

Może jednak to te Pakistańskie Mirage 2000 z pomocą tego AIM-120 z 1973 zestrzeliły tego Miga -21 co daniło?

Davien
piątek, 18 czerwca 2021, 17:21

A tobie znowu sie uroiły Mirage 2000 z AIM-120.....

czytelnik D24
piątek, 11 czerwca 2021, 12:41

Wystartują F-16 z Poznania i wywalą niewykrywalne dla radarów JASSMy o zasięgu 370 km w instalacje przeciwlotnicze oraz hangary z samolotami w Kaliningradzie i się skończy rumakowanie fanatyka nitowanego rosyjskiego złomu który podpisuje się "fakty nie baje" a pisze baje zamiast faktów.

czytelnik D24
piątek, 11 czerwca 2021, 12:37

A miały być fakty a nie baje.

piątek, 11 czerwca 2021, 16:13

Pooglądaj zjęcia F22 to zobaczysz ile tam nitów. A myślisz że w F35 nitów nie ma. I co te jaśki zrobią? bo ostatnio 100 tomków nie zniszczyło jednego lotniska, a kolejne 100 zniszczyło ledwo JEDNĄ powtórzę JEDNĄ pietrową szopę i to tyle. Naprawdę jesteście śmieszni. Rosja ma w nosie groźby i pokukiwania NATO i to po prostu widać. A f35 nie mógł dogonić su-27 i skompromitował się okrutnie. A żeby trafić na kursie uciekającym AIM-120 musi się zbliżyć do Su-27 na ok 30 km co jest po prostu niemożliwe. I to są fakty a nie wasze bajki

its
czwartek, 10 czerwca 2021, 21:20

Już F-16 C/D znacznie górowały nad Su-27. Dziś różnica między F-16 Block 60/70 a Su-35 jeszcze się zwiększyła. F-16 ma od klonów Su-27 znacznie lepszy radar (AESA, a nie PESA), a jednocześnie znacznie mniejszy RCS. W połączeniu ze znacznie lepszym uzbrojeniem (pow-pow i ziem-pow) oraz znacznie lepszym systemami walki elektronicznej powoduje to że klony Su-27 nie mają szans z F-16@AESA.

Voodoo
piątek, 11 czerwca 2021, 06:25

Jakie lepsze????AIM120???...przecież jankesi pojedynczą 120-tką nie mogą stracić starego Fittera a Ty chcesz stracić tym supermanewrowe Flankery z OLS-em 270 st????...i z rakietą R77 ....gratuluję poczucia humoru

Davien
niedziela, 13 czerwca 2021, 18:57

ostatnio te super Flankery zwiewały gubiac dopalacze jak leciały w nie AIM-120. I jakoś swoich R-77 nie były w stanie odpalic. Bison uciec nie darzył i spadł nawet nie wiedząc że jest atakowany.

poniedziałek, 14 czerwca 2021, 00:51

Za to Bison odpalił R-73 i to skutecznie. No fakt, nie wiedział że go atakują Pakistańskie Mirage 2000...... no one są naprawde niewidzialne......

Davien
piątek, 18 czerwca 2021, 17:23

Wow to w co stzrelał n ponad 70km zwłaszcza że jgo pilot nie był świadomy ataku dopóki AIM-120 nie posłął go na ziemię:) Ech ci ruscy.....

BUBA
czwartek, 10 czerwca 2021, 21:43

I pewnie dlatego że Su-30/35 sa tak kiepskie, to opracowano zasobnik Legion do tych wspaniałych F-16 bez IRST............................................................ ..................................................................................................................................... Po co im pasywny system wykrywania i naprowadzania przy takiej dominaji w powietrzu? Powinny latać cały czas z właczonym radarem. Nie ma się co bać...............................................................................................................................

piątek, 11 czerwca 2021, 12:35

IRST nie jest żadnym nie wiadomo czym na polu walki.

Davien
piątek, 11 czerwca 2021, 08:07

Nopopatrz, nasze polskei F-16 miały już IRST w zasobniku Sniper, F-16 bl 70/72 ma wbudowany IRST 21 podobnie jak IRST ma F-16E. A rosyjski OLS 35UEM na NiG-35( najnowszy rosyjski IRST) ma zasieg całych 50km dla celu rozmiaru Su-27:))

Olo
czwartek, 10 czerwca 2021, 22:24

A po co Lantirn został zastąpiony Sniperem? Normalna ewolucja IRST. Co do zastosowania w walce powietrznej to przydaje się gdy F-16 walczy z Su-57 lub J-20, które już mają mniejszy RCS (choć one zostaną zapewne wcześniej zestrzelone przez F-22, F-35 lub NGAD).

Ernst Stavro Blofeld
czwartek, 10 czerwca 2021, 18:13

Trabant też miał jedną z funkcji być limuzyną.

Davien
piątek, 11 czerwca 2021, 08:13

Nigdy nie było trabanta limuzyny Blofeld:)

poniedziałek, 14 czerwca 2021, 11:21

OJ jak ty malutko wiesz........

Radio Kołchoz.
środa, 9 czerwca 2021, 18:15

To mają być nowe samoloty ?....podobno w 2046 mają być SU-30 SMBLGM.

Piotr ze Szwecji
środa, 9 czerwca 2021, 13:44

Pragmatyczna decyzja Rosjan. Niszczenie okrętów należy przecież nie do okrętów, baterii nabrzeżnych artylerii czy komandosów dalekiego zwiadu. Od czasów 1 Wojny Światowej, czyli od kiedy Amerykanie zatopili swój stary pancernik z Białej Floty pierwszymi prymitywnymi bombowcami lądowymi, to ekskluzywne zadanie lotnictwa i lotniskowców. Powód dlaczego grupy bojowe na morzu tworzy się w oparciu o lotniskowce, a nie o fregaty rakietowe plot. Dziś dochodzą do tego drony, które nie są na poważnie traktowane przez naszych morskich "strategów". ----- Lotnictwo Morskie bogate w 12 starych samolotów wielozadaniowych wzbogaci się w o 21 dodatkowych nowoczesnych samolotów wielozadaniowych. To w sumie 33 samoloty wielozadaniowe Lotnictwa Morskiego, które spokojnie zapewnią kontrolę nad szlakami wodnymi Południowego Bałtyku i zniszczą wszystkie rakietowe niszczyciele i krążowniki, które na nie wpłyną. Jest tylko jeden haczyk, że to nie polskie Lotnictwo Morskie. Wiadomo kto odpowiada za finansowanie i zakupy dla WP, MW i ML od dekad, sejmposły.

Paweł
czwartek, 10 czerwca 2021, 18:35

:) Lotniskowce nie są ochroną grupy lotniskowcowej tylko siłą uderzeniową. To nie lotniskowiec ochrania okręty ze swojej eskorty, tylko eskorta chroni lotniskowiec. A te wszystkie niszczyciele i krążowniki na Bałtyku to będą tylko przez lornetki obserwować kto ich zatapia, tak? Fajne bajeczki wymyślasz

Piotr ze Szwecji
czwartek, 10 czerwca 2021, 23:26

Lotniskowce mogą posiadać nawet dobre plot uzbrojenie jak ten lotniskowiec Francuzów posiada. Acz ten brytyjski jest praktycznie bezbronny. Lotniskowce nie są siłą uderzeniową ani ochroną czegokolwiek. Lotniskowce to pływające lotnisko. Siłą uderzeniową i tarczą obronną grupy uderzeniowej lotniskowca są bojowe samoloty stacjonujące na lotniskowcu. To takie miasteczko dla paru tysięcy marynarzy i lotników. Krążowniki i niszczyciele plot będą skuteczne wobec celów tylko w zasięgu radarów. Każdy okręt jest celem, który można zatopić saturacyjnym rakietowym atakiem i tam nie ma wyjątków od tej reguły. Radary działające z powietrza naturalnie mają dalszy zasięg z powodu zagięcia Ziemi. Wiesz choćby na ile kilometrów na Bałtyk polskie rakiety NSM o zasięgu 200 km są skuteczne w oparciu o posiadane przez Polskę radary? Czy też będziesz raczej opowiadał bajeczkę o 200 km dla nieoczytanych i nieznających angielski?

Davien
poniedziałek, 14 czerwca 2021, 08:48

Polskie NSM sa skuteczne na ponad 180km i nie wymagaja radarów do niczego, to pocisk który mogę odpalic ot tak np na Bałtijsk a doleci tam i sam sobie wyszuka cel za pomoca pasywnej głowicy IIR.

Kiks
czwartek, 10 czerwca 2021, 12:17

Śmiać mi się zawsze chce jak czytam czego to ruscy nie będą niszczyć na lewo i prawo, zapominając że nie są nietykalni.

Trol
środa, 9 czerwca 2021, 21:01

33 samoloty? To jakiś żart?

Davien
środa, 9 czerwca 2021, 18:34

Pietia te 33 Su-30SM nie maja szans zatrzymac zadnego konwoju, no chyba ze chcą robic za cele ćwiczebne. Juz same nasze F-16 by wystarczyły by sie ich pozbyc.

Piotr ze Szwecji
czwartek, 10 czerwca 2021, 12:40

Spójrz na przykład poligonowego pojedynku 2 lotniskowców, francuskiego i angielskiego. Konwój nie będzie zniszczony przez 33 samoloty wielozadaniowe jeśli ma w powietrzu swój własny samolot wczesnego ostrzegania E-2C Hawkeye i własne 33 F-16. Pojedynek morski okrętów od czasów 2 Wojny Światowej schodzi w prozaiczną kalkulację kto kogo wpierw zobaczy na swoim radarze. Żadna bitwa morska nie rozgrywa się na odcinkach mniejszych niż zasięg horyzontu. Do tego dołóż, że polskie Lotnictwo Morskie nie ma ani jednego samolotu bojowego. Załóżmy konwój na wodach całego Południowego Bałtyku (czyli w zasięgu około 2 tys km rakiety Kolibr) i eskortowany przez 3 krążowniki rakietowe AEGIS. Ten konwój po prostu nie przetrwa na wodzie zaatakowany przez rosyjskie lotnictwo z Królewca, które do tego będzie wsparte rakietami okrętów Floty Bałtyckiej z portu w Królewcu i barażem lądowych rakietowych baterii nabrzeżnych. Słyszałeś kiedyś o sieciowym przekazywaniu namiarów radaru? Konwój po prostu zostanie fizycznie zmieciony z powierzchni wody. Okręt po okręcie. Ile rakiet przeciw okrętowych może zabrać 1 Su? Pomnóż przez 33 ilość tych rakiet. Dołóż jeśli w zasięgu wszystkie rakiety Floty Bałtyckiej i baterii nabrzeżnych pochodzące z 1 salwy. Obraz tego ataku rakietowego masz jeszcze przed swoimi oczami? Oczywiście, jeśli ten szlak morski będzie chroniony przez bojowy zespół lotniskowca, to konwój na tym szlaku ma szansę dotrzeć do portu docelowego na Południowym Bałtyku tylko z nielicznymi zatopionymi okrętami w jego składzie. Oczywiście ewentualna utrata samego lotniskowca na wodach Bałtyku będzie koszmarnie kosztowna, nawet jeśli jego samoloty i śmigłowce mają gdzie wylądować na wybrzeżu.

ktos
czwartek, 10 czerwca 2021, 23:43

ehe no super ten twoj wywod tyle ze nikt nie zaklada konwoju na Baltyku bo... sa porty w Niemczech gdzie mozna sie spokojnie rozladowac, albo port w Swinoujsciu. Wiec nie wiem po co ktos mialby plynac do Gdanska. No i mowisz ze konwoj bedzie chroniony przez 3 krazowniki AEGIS? Zdajesz sobie sprawe ze to dziesiatki rakiet ktore moga zostac wystrzelone przez nie? Nie sadze aby 33 SU-30 mogly naszkodzic trzem krazownikom. Nie mowiac o tym ze zwykle konwoj ma tez eskorte powietrzna.

Piotr ze Szwecji
piątek, 11 czerwca 2021, 11:57

Nawet 3 krążowniki AEGIS z ich dziesiątkami rakiet plot i automatycznymi działkami punktowej obrony plot nie przetrwają ataku saturacyjnego. Teraz kwestia jest, czy Rosjanie mają w Królewcu potencjał do rakietowego ataku saturacyjnego z okrętów Floty Bałtyckiej, z jej Lotnictwa Morskiego, z nabrzeżnych brygad rakietowych i z dronów. Wielu twierdzi, że to setki rakiet w promieniu 600 km (długość całego polskiego wybrzeża z wszystkimi portami polskimi w zasięgu), a razić Rosjanie mogą skutecznie nawet do 2000 km Kolibrami. Atak saturacyjny nie wymaga koordynacji ponad 1 miliarda rakiet w końcu. Co do eskorty powietrznej, to jedyna nadzieja tego konwoju. Pozostaje pytanie kto będzie miał radar w powietrzu z większym zasięgiem. Nie możesz zniszczyć czegoś, nawet w obronie, czego nie widzisz, choćbyś miał sieciowe przekazywanie radarowego namiaru celu z nowoczesnego samolotu wielozadaniowego. Nie?

AXM
czwartek, 10 czerwca 2021, 10:27

Z drugiej strony ich OPL wystarczy aby się pozbyć naszych F-16

Davien
czwartek, 10 czerwca 2021, 14:49

Ich OPL moe zagrozic F-16 na maks dystans 120km bo tyle maja pociski 9M96 przeznaczone własnei do walki z mysliwcami wiec jak widać nie, nie pozbedzie sie F-16, ba podobny zasięg ma uzbrojenie F-16 jak SDB czy JSOW.

Kiks
czwartek, 10 czerwca 2021, 12:18

Artyleria wystarczy, żeby ich OPL nic nie wystrzeliła.

fakty nie baje
czwartek, 10 czerwca 2021, 17:02

Ale do czego wystarczy - kraby co na 40 km jak strzelają to mają rozrzut paru km? i w co trafią? Dobrze jak w lotnisko - ich artyleria rakietowa zaorze kraby, raki, pustelniki, inne płazy + lotniska. F16 bez AWAC-sa są ślepe i mogą walczyć z An-2 i tyle. Rosjanie mają obraz sytuacyjny o jakim WP czy NATO może w tej części europy pomarzyć

Davien
czwartek, 10 czerwca 2021, 19:11

Taak juz to widac jak te BM-30 z rozrzutem liczonym w kilometrach cos zrobią, w miasto może trafia:) A nasze Kraby na 40km maja rozrzut liczony w maks kilkudziesięciu metrach Ale po co Kraby, zwykły F-16 pozb.edzie sie tej :super" artylerii rakietowej.

fakty nie baje
czwartek, 10 czerwca 2021, 22:44

Davi - kilkadziesiąt metrów - to wieża z lat 80 daje takie skupienie ognia - wow, a ile razy strzelałeś z armatohaubicy ......a zapomniałem w gierce to chyba i 1000 a w realu jak zawsze 0. Najpierw do 6 kalsy szkoły podstawowej. Wiec to amerykanie powinni od nas te kraby 1000 kupować bo oni bez pocisków kierowanych nie są w stanie osiagnąć takich efektów

ciekawy
piątek, 11 czerwca 2021, 12:48

Ale u was w Rosji wciąż są lata 80-te tzn w tych bardziej rozwiniętych regionach. Kiedy kupiłem bilet na kolej transsyberyjską i wyjeżdżałem z Moskwy to miałem wrażenie że trafiłem do jakiegoś średniowiecznego skansenu.

czwartek, 10 czerwca 2021, 08:07

Tak. Jasne. Najlepsze to by były twoje Pakistanskie Mirage 2000 uzbrojone w twoje AIM-120 z 1973 roku.

Tani
środa, 9 czerwca 2021, 18:23

Eee od ponad dwoch lat ami Marynarka ani Lotnictwo nie dostalo ani jednego nowego Su-30sm. Malo tego flota czeka jeszcze na 8 szt do planu. Lata ok 3szt sm2 ale to sa moderki istniejacych sm z tym jeden z floty Baltyckiej bo grupa numerow nieb 7. . Chyba sie nie wzbogaci tylko wycofia stare 24 bo w sumie tylko flota je uzywa jako bojowe. Flota w Rosji jest niedofinansowana wiec na wzbogacenie raczej bym nie liczyl.

Texas
środa, 9 czerwca 2021, 17:44

Masz rację tylko że przeciwnik też ma samoloty a nie tylko okręty

QUETZ
środa, 9 czerwca 2021, 16:13

33 maszyny to zdecydowanie zbyt mało by zatrzymać konwój a co dopiero grupę bojowa. Zakładając, iz ataki miałyby odbywać się w polskiej strefie kontroli powietrznej (lub szwedzkiej czy duńskiej) musiałyby najpierw zmierzyć z systemami przeciwlotniczymi maszynami przechwytyjacymi ( nie wspominając o tych zapewniających bezpośrednie bezpieczeństwo nad zgrupowaniem). Wtedy też by działać efektywnie musiałyby prezbic się przez systemy okrętowe. Ile z tych 33 maszyn miałoby szanse na sukces? Kwestia zasadnicza, żadne zgrupowanie czy konwój nie będzie wchodził na Bałtyk, od dostarczania sił są porty niderlandzkie i niemieckie. Maszyny z Królewca przede wszystkim maja służyć jako wsparcie sił naziemnych i zapewniać im parasol powietrzny. Niestety, polska MW nie stanowi żadnego potencjału odstraszającego, ani tym bardziej ofensywnego. Natomiast Królewiec i znajdujące się tam zwiazki taktyczne nastawione są na agresywne działanie, tylko takie może zapewnić im utrzymanie się w enklawie. W przypadku działań defensywnych byliby w stanie stawiać (bez dużego wsparcia Rosji) opór góra 14 do 21 dni, potem wyczerpaliby możliwości techniczne.

Polanski
środa, 9 czerwca 2021, 23:08

14 do 21 godzin. SA w okrążeniu. Mówi Ci to coś? Na miejscu tych wspaniałych ludzi poddał bymsię i sp....ał w podskokach.Życie ma się jedno. I życie rodziny też.

piątek, 11 czerwca 2021, 00:16

Mam nadzieje że nie jesteś naszym żołnierzem..... jak tylko o poddaniu myślisz.

Hystapsespers
środa, 9 czerwca 2021, 14:30

Z tym pancernikiem Ostfriesland to było tak, że stał on na kotwica, był pozbawiony jakiekolwiek obrony, a by ułatwić zadanie miał otwarte grodzie wodoszczelne i bułkę.

sumsnonajt
środa, 9 czerwca 2021, 13:42

dobrze manewruje, ale rakiety manewrują lepiej

hy37h
środa, 9 czerwca 2021, 13:34

Taki rosyjski MON przeprowadza fazę ,,analityczno-koncepcyjną" w sekundę, a później jest decyzja o zakupie.

cksljksljdfksdjkfa
środa, 9 czerwca 2021, 16:59

Oni kupują to co już mają, jak my będziemy kupować to co już mamy, to też to będzie zajmowało sekundę. Problem w tym, że my niewiele mamy.

Hahaha
środa, 9 czerwca 2021, 21:41

Czyli su57 nie kupuja bo go nie mają...

ciekawy
środa, 9 czerwca 2021, 18:05

Oni kupują to co mają bo dotują w ten sposób firmy którym grozi bankructwo z powodu zbyt małej ilości zamówień.

radioFM
środa, 9 czerwca 2021, 13:31

Sprawa jest prosta. Trzeba kupić amunicję 155 mm wydłużonego zasięgu ponad 70 km np. typu Vulcano. Dwa Kraby i lotnisko wraz z zawartością do utylizacji.

Jerzy
środa, 9 czerwca 2021, 12:55

Gdzie te czasy kiedy Rosjanie wprowadzali do służby po 1000 nowych myśliwców rocznie.

Fanklub D
środa, 9 czerwca 2021, 13:58

Tam gdzie USA kupujące 1000 F-22?

Fan radaru 360 stopni w su 57
środa, 9 czerwca 2021, 21:06

USA wprowadza w rok więcej f35 , niż Rosja su 35 od początku jego produkcji.

Davien
środa, 9 czerwca 2021, 18:35

Wow to F-22 sa jedynymi mysliwcami w USA?? Bo popatrz wprowadzaja tam samych F-35 rocznie więcej niz Rosja w 10 lat wszystkich maszyn.

Hanys
środa, 9 czerwca 2021, 13:43

Ano czasy sie zmieniły, to co Rosja posiada w zupełności wystarczy do obrony kraju :)

Wwp
środa, 9 czerwca 2021, 21:42

W zasadzie masz rację bo niewiele już do obrony zostało...

Kot
środa, 9 czerwca 2021, 21:08

Niby przed kim? Przed hibsmi czy USA? A moze NATO? Hahaha. Ale rozumiem, zaraz poopowiadasz mi że macie broń jądrową. To jedyna moc tchórzy z Rosji.

Herr Wolf
czwartek, 10 czerwca 2021, 07:59

No lepiej z szabelką na czołgi ..

Radom
środa, 9 czerwca 2021, 12:48

Brdzie do czego strzelać

Hanys
środa, 9 czerwca 2021, 13:42

A niby z czym ? F-16 (zwłaszcza w przestarzałej wersji której używa Polska) to nie jest żaden przeciwnik dla SU-30 - który go przewyższa pod każdym względem.

B72
czwartek, 10 czerwca 2021, 03:29

Tak , w Karabachu starczyły 2 sztuki wczesniejszych wersji f16 aby wybić z glowy Ormianom uzycie 12 Su 30MK

Czysta prawda
środa, 9 czerwca 2021, 21:57

Pod każdym względem? Akurat nasze nie są w przestarzałej wersji, choć przydałaby się im już powoli moderka do najnowszej wersji V. Mimo tego, nie są dla żadnego Su-30 łatwym przeciwnikiem.

Wiki
środa, 9 czerwca 2021, 16:03

Nie przebija naszego F-16 w żadnym aspekcie, poza ilością przenoszonego uzbrojenia- którego rosja wiele nie posiada.

dobryl
środa, 9 czerwca 2021, 16:01

Przewyższa powiadasz? To ja to skomentuję tak - pomarzyć każdy może :D

Davien
środa, 9 czerwca 2021, 15:51

Taak, tylko w twoich marzeniach Hanysku:)) Ale co sie dziwic, w końcu to okrojona z zachodniego wyposażenia wersja Su-30MKI:)

Tani
czwartek, 10 czerwca 2021, 08:09

SM2 ma kopa dali mu silniki od 35s i nie masz z czym startowac do niego. Nasze F-16 to latajace krowy przy nich. Po co sie meczyc siegnij do wiki i zobacz ciag 31 i 41 i po gadce.

Davien
czwartek, 10 czerwca 2021, 14:52

Taak, czyli może uda mu się zwiać zanim go AIM-120 posle na ziemie:)

Tani
niedziela, 13 czerwca 2021, 04:44

Nie posle go bo one maja system obrony mozdzierz w zadle co strzela do rakiety granatami rozpryskowymi. Nie zestrzelisz go rakieta. Przerabiali to brytyjczycy na argentyczykach. Mieli sidewindera L jako dar USA nic nim nie zestrzelily. Harriery wygrywaly dzialkiem bo byly zwrotne. Jest kniga amerykanskiego analityka wojskowego Normana Friedmana pt Fighters over Fleet. Tam to masz ,te wszystkie rakiety schowaj sobie do kieszeni. Przerobil to F-18 na syryjskim Su-22. SidewinderX zostal zmylony przez prymitywne flary. Zestrzelil go naprowadzana radarem rakieta. Gdyby strzelal do ruskiego mysliwca ten by go zestrzelil szybciej bo ma rakiety ponad 200km zasiegu naprowadzane na radar. Kniga jest po angielsku ale warto ja przeczytac. Ja ja mam wiec..... .

Fan Daviena, eksperta od pakistańskich Mirage 2000 i AIM-120 z 1973 roku.
piątek, 11 czerwca 2021, 11:43

Twój AIM-120 z 1973 roku przenoszony przez twoje pakistańskie Mirage 2000? Ten AIM-120 co nie był w stanie dogonić Su-30MKI?

Davien
niedziela, 13 czerwca 2021, 19:06

Te same AIM-120 co tak pogoniły Su-30MKI że te gubiły dopalacze, te same AIM-120 co nawet w wersji A nie maja problemów z dogonieniem i zestzreleniem zwiewającego MiG-25 I tak t same AIM-120 co maja 12x większe konto zestzreleń od wszystkich rosyjskich R-27/R-77 razem wzietych.

poniedziałek, 14 czerwca 2021, 00:57

Pakistańskie Mirage 2000 .........

Albert
środa, 9 czerwca 2021, 15:28

Akurat ten Su to taki odpowiednik wczesnych wersji F-16. Ogólnie znacznie gorszy od naszych F-16.

Davien
środa, 9 czerwca 2021, 18:36

Jako maszyna jest porównywalny z F-16 bl 52+ ale ma znacznei gorsze uzbrojenie.

Maras2
środa, 9 czerwca 2021, 21:06

Który ? SM2? Co tam wziałes ostatnio Davien? SM2 niszczy nasz F-16 na bliskim i na dalekim dystansie. Bedzie mógł przenosic praktycznie kazde uzbrojenie istniejące i te właśnie rozwijane chociażby r-77M tudzież r-37M (z tych na uzbrojeniu). Poza tym zasobniki ktore bedzie przenosic rozszerzą jego mozliwosci do takich ktore nasze F-16 nigdy nie osiągną. Zreszta co tu porównywać. Daj spokój Davien.

ktos
piątek, 11 czerwca 2021, 09:02

NO wiesz skoro idziemy tym tropem to F16 podobno bedzie mogl miec dzialo laserowe. Wez tylko pod uwage ze aby SU mogl uzyc swojego kosmicznego uzbrojenia musi najpierw zobaczyc F16...

Davien
czwartek, 10 czerwca 2021, 14:54

A niby czym panie Maras?? Bo R-77-1 czyli najlepsze rosyjskei pociski pow-pow są gorsze od AIM-120 C-5, R-37M sa jedynie na MiG-31 może w przyszłosci na Su-35 a mozliwości pow-ziemia sa gorsze niz pierwszych F-16C bl 30. Istotnie co tu porównywac:)

Łowca NKWD
czwartek, 10 czerwca 2021, 10:29

Będzie mógł przenosić, podobno, prawdopodobnie. Ulubione teksty wielbicieli Rosji.

piątek, 11 czerwca 2021, 00:19

Raczej wyznawców F-35.

Polanski
środa, 9 czerwca 2021, 23:12

"będzie" jest tu adekwatnym określeniem.

As
środa, 9 czerwca 2021, 21:35

SU-30SM2 to może być co najwyżej rywalem dla Forda Focusa i to drugiej generacji przed liftem. Także można sobie gadać, jaki to jest wspaniały, ale realiów się nie da oszukać.

Maras2
środa, 9 czerwca 2021, 22:09

Ciekawe jakich realiów? Naszych polskich?

czwartek, 10 czerwca 2021, 13:05

Parametry i możliwości samolotów s

Tani
środa, 9 czerwca 2021, 18:29

To calkiem inna klasa samolotu porownania do F-16 nie ma zadnego. To techniczna i technologiczna moderka Su-27UB. F-16 to klasa Miga-29. W sumie bardzo udany samolot i hicior eksportowy latajacy na calym swiecie bo lata na nich ok 20 panstw.

"nowoczesna" roSSja do dziś
środa, 9 czerwca 2021, 12:46

Ten samolot jest nowoczesny ale wyłącznie w/g nomenklatury rosyjskiej bo to nadal jest przypudrowany Su-27 ! A co tam słychać u niewidzialnego Su-57 ?

Wiki
środa, 9 czerwca 2021, 16:05

Su-57 prowadzi aktualnie testy silników oraz układów sterowania. Wcześniej pisałem, że wzniesie się w powietrze pod koniec miesiąca. Jest jednak szansa, że nastapi to jeszcze w tym tygodniu. Rosjanie się jednak połapali w internecie i coraz ciężej spoterom przebic się pod lotnisko. Chodza słuchy, że próbowali nawet przekupić co niektórych "dziennikarzy".

ktos
piątek, 11 czerwca 2021, 09:04

no ale jak to? PRzeciez juz dano mialy byc seryjne sztuki produkowane? W 2020 to juz swiat mial panikowac przed chmara Su-57 na niebie. A tu testy sterowania i silnikow?

Maras2
środa, 9 czerwca 2021, 21:10

Tak ale zanim te nowosci wejda w produkcje to kilkanascie jak nie wiecj sztuk w biezacej konfiguracji zostanie dostarczonych. Gdzies pisali ze w okolicach 2024 ma wejsc wersja Super Sukhoi czyli de facto Su-57M ale jak to bedzie to pozyjemy zobaczymy

Davien
środa, 9 czerwca 2021, 21:40

Maras, znowu.... Super Suchoj to po prostu zwykły Su-57 w docelowej konfiguracji z silnikami izdielje 30 radarem N036( tu będzie zabawa) i dopracowana awioniką. Obecnie istnieje jeden egzemplarz Su-57 dalej nie latajacy, pierwszy się rozbił po 8-miu godzinach, drugi niemal spadł przy pierwszym ladowaniu. W tym tempie, to te kilkanascie sztuk beda mieli koło 2035.

środa, 9 czerwca 2021, 18:03

Program Su-57 dla rosyjskich sił powietrznych został zamknięty po tym jak siły powietrzne nie zaakceptowały tego samolotu. Obecnie Su-57 to program czysto badawczy a kolejne wyprodukowane egzemplarze posłużą tylko i wyłącznie jako platformy testowe.

Rain Harper
środa, 9 czerwca 2021, 14:23

Koszty lotu Su-57 zeszły do 50mln dolarów za godzinę, uwzględniając wszystkie maszyny seryjne:)

Yh
środa, 9 czerwca 2021, 21:55

Obawiam się że trzeba dodać jeszcze jedno zero.

Davien
środa, 9 czerwca 2021, 18:37

Dalej maja tylko jedna, no chyba że juz puzzle pospawali z powrotem.

Polanski
środa, 9 czerwca 2021, 23:26

Proszę się nie pastwić nad przeciwnikiem. Chociaż co to za przeciwnik?

Tweets Defence24