Reklama

Powidz otrzyma Black Hawki

Śmigłowiec wielozadaniowy S-70i.
Śmigłowiec wielozadaniowy S-70i.
Autor. Mirosław Mróz.

33.Baza Lotnictwa Transportowego w Powidzu rozpoczęła postępowanie na przeprowadzenie szkolenia zapoznawczego dla załóg i personelu naziemnego. Ma to rozpocząć przygotowanie do pracy ze śmigłowcami S-70i Black Hawk.

Termin składania wniosków to 26 maja 2025 roku. Wykonawca ma dysponować symulatorem śmigłowca S-70i, goglami noktowizyjnymi i śmigłowcem S-70i, która będzie miał zostać wykorzystany do celów szkoleniowych. Szkolenia mają zostać zrealizowane bardzo szybko, bo do 19 grudnia 2025 roku. Kryterium wyboru oferty ma być wyłącznie cena, oczywiście po spełnieniu przez oferentów niezbędnych wymagań i posiadania przez nich odpowiednich certyfikatów.

Reklama

Ze względu na interesy związane z bezpieczeństwem państwa oraz wspólne standardy istnieje wymóg, aby „kursy realizowane były w kraju członkowskim NATO lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego”. Dopuszcza się prowadzenie kursu w języku angielskim, albo polskim.

Siły Zbrojne RP otrzymały dotąd łącznie osiem śmigłowców S-70i, które przeszły modyfikacje przystosowujące je do służby zgodnej z wymaganiami Wojsk Specjalnych. Ostatnia z tych maszyn została przekazana przez producenta w listopadzie 2024 roku. Do tej pory wszystkie te maszyny należały do Zespołu Lotniczego Jednostki Wojskowej GROM. Maszyny te bazują w 23. Bazie Lotnictwa taktycznego w Mińsku Mazowieckim.

Czytaj też

Oprócz tego Wojska Specjalne mają także dzisiaj Powietrzną Jednostkę Operacji Specjalnych (PJOS), sformowaną na bazie 7. Eskadry Działa Specjalnych. Do głównych zadań jednostki należy zabezpieczenie działań jednostek Wojsk Specjalnych zarówno na terenie kraju jak i poza granicami. PJOS podlega dowództwu 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego, w przypadku działań realnych dowodzenie PJOS-em przejmuje Dowództwo Komponentu Wojsk Specjalnych (DKWS). Jednostka stacjonuje na lotnisku Powidz i obecnie na jej stanie znajduje się 9 śmigłowców Mi-17 różnych wersji.

Reklama

Komentarz

O plany dotyczące zarówno szkolenia dodatkowych załóg i i personelu naziemnego przeznaczonych do pracy ze śmigłowcami Black Hawk, jak i dyslokacji samych śmigłowców redakcja Defence24.pl zapytała zarówno DKWS, jak i 3.SLTr. W odpowiedzi udzielonej przez ppłk. Mariusza Łapetę, rzecznika Dowództwa Komponentu Wojsk Specjalnych, potwierdzone zostało przekazanie kilku maszyn do PJOS w „w związku przeszkoleniem załóg i planowanym w przyszłości wyposażeniem PJOS w śmigłowce S-70i Black Hawk.” To jednak nie oznacza, że JW GROM przestanie wykorzystywać tego typu maszyny w swoim zespole lotniczym. Co ważne przekazanie kilku Black Hawków do PJOS wynika z konieczności zdublowania załóg i personelu naziemnego przygotowanych do pracy z tymi śmigłowcami (aby zachować odpowiedni poziom gotowości), a także jest to związane z planami dalszego nasycenia SZ RP w maszyny tego typu. Również rzecznik 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego, mjr Martyna Fedro-Samojedny potwierdziła informacje przekazane redakcji przez DKWS.

Współpraca: Mateusz Multarzyński

Czytaj też

WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie
Reklama

Komentarze (3)

  1. x0Czarny0x

    Black Hawki czy Bieda Hawki dla sił specjalnych? O to jest pytanie. Pełnej specyfikacji chyba nigdy nie poznamy.

    1. Anty 50 C-cali

      i dobrze że nie poznasz/poznamy. Do systemu desantowania linowego ( dla Caracala mieli robić specjalny w Radomiu, bo raz się Francuzy pozabijały - odpadła lina razem z instruktorem i uczniem/balastem) dodano latanie w czarną noc. O czym świadczy to co BH ma w "nosie". Lepiej nie wiedzieć czy jest to radar meteo - komercyjny. Bo wiadomo takie trafiły na Caracale sar marynarki Brazylii. Ale zdolne do wykrycia szalupy czy pontonu w falach morskich.

    2. alan

      Jesteś bardzo zacietrzewiony w nienawiści do Caracali a mowa jest tu nie o Caracalach i ich porównywaniu do Black Hawków, ale to porównaniu S 70 i do prawdziwych MH-60M.

    3. Imper

      Na początku to i były bieda hawki ale z upływam czasu i sukcesywnym doposażaniem wnioskowanym przez zainteresowanych stały się dobrym wsparciem powietrznym dla naszych elitarnych operatorów. Przewiduję, że zaplanowane działania są wstępem do zakupu nowych 8 S-70i (z SAFE) w zastępstwie powidzkich 9 Mi-17.

  2. w-t

    Nie zdziwiłoby przekazanie do PJOS Black Hawków które nonsensownie dostała Policja. Lotnictwo "służb" jak Policja powinno oprzeć się o bardziej kompaktowe maszyny lepiej przystosowane do działania w obszarach zabudowanych - takich, jak eksploatowane przez LPR EC135 i EC145. To dodatkowo ułatwiłoby pracę, bo pozwoliło na wymianę/dzielenie/substytucję kadry między LPR a Policją. Zwolnione z Policji Black Hawki, chociażby z racji na możliwość przewozu plutonu, to maszyny zdecydowanie bardziej predystynowane do wojska niż policji.

    1. Imper

      Również zastanawiał mnie pozornie dość nieoptymalny wybór śmigłowców dla policji. Ale to argumenty zadaniowe antyterrorystów były równie istotne co te logistyczne.

  3. XXL

    S-70 tak się nadaje dla Wojsk Specjalnych, jak Multipla do WRC.

Reklama