Powidz otrzyma Black Hawki

Autor. Mirosław Mróz.
33.Baza Lotnictwa Transportowego w Powidzu rozpoczęła postępowanie na przeprowadzenie szkolenia zapoznawczego dla załóg i personelu naziemnego. Ma to rozpocząć przygotowanie do pracy ze śmigłowcami S-70i Black Hawk.
Termin składania wniosków to 26 maja 2025 roku. Wykonawca ma dysponować symulatorem śmigłowca S-70i, goglami noktowizyjnymi i śmigłowcem S-70i, która będzie miał zostać wykorzystany do celów szkoleniowych. Szkolenia mają zostać zrealizowane bardzo szybko, bo do 19 grudnia 2025 roku. Kryterium wyboru oferty ma być wyłącznie cena, oczywiście po spełnieniu przez oferentów niezbędnych wymagań i posiadania przez nich odpowiednich certyfikatów.
Ze względu na interesy związane z bezpieczeństwem państwa oraz wspólne standardy istnieje wymóg, aby „kursy realizowane były w kraju członkowskim NATO lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego”. Dopuszcza się prowadzenie kursu w języku angielskim, albo polskim.
Siły Zbrojne RP otrzymały dotąd łącznie osiem śmigłowców S-70i, które przeszły modyfikacje przystosowujące je do służby zgodnej z wymaganiami Wojsk Specjalnych. Ostatnia z tych maszyn została przekazana przez producenta w listopadzie 2024 roku. Do tej pory wszystkie te maszyny należały do Zespołu Lotniczego Jednostki Wojskowej GROM. Maszyny te bazują w 23. Bazie Lotnictwa taktycznego w Mińsku Mazowieckim.
Oprócz tego Wojska Specjalne mają także dzisiaj Powietrzną Jednostkę Operacji Specjalnych (PJOS), sformowaną na bazie 7. Eskadry Działa Specjalnych. Do głównych zadań jednostki należy zabezpieczenie działań jednostek Wojsk Specjalnych zarówno na terenie kraju jak i poza granicami. PJOS podlega dowództwu 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego, w przypadku działań realnych dowodzenie PJOS-em przejmuje Dowództwo Komponentu Wojsk Specjalnych (DKWS). Jednostka stacjonuje na lotnisku Powidz i obecnie na jej stanie znajduje się 9 śmigłowców Mi-17 różnych wersji.
Komentarz
O plany dotyczące zarówno szkolenia dodatkowych załóg i i personelu naziemnego przeznaczonych do pracy ze śmigłowcami Black Hawk, jak i dyslokacji samych śmigłowców redakcja Defence24.pl zapytała zarówno DKWS, jak i 3.SLTr. W odpowiedzi udzielonej przez ppłk. Mariusza Łapetę, rzecznika Dowództwa Komponentu Wojsk Specjalnych, potwierdzone zostało przekazanie kilku maszyn do PJOS w „w związku przeszkoleniem załóg i planowanym w przyszłości wyposażeniem PJOS w śmigłowce S-70i Black Hawk.” To jednak nie oznacza, że JW GROM przestanie wykorzystywać tego typu maszyny w swoim zespole lotniczym. Co ważne przekazanie kilku Black Hawków do PJOS wynika z konieczności zdublowania załóg i personelu naziemnego przygotowanych do pracy z tymi śmigłowcami (aby zachować odpowiedni poziom gotowości), a także jest to związane z planami dalszego nasycenia SZ RP w maszyny tego typu. Również rzecznik 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego, mjr Martyna Fedro-Samojedny potwierdziła informacje przekazane redakcji przez DKWS.
Współpraca: Mateusz Multarzyński
WIDEO: Szef Sztabu Generalnego dla Defence24: Musimy móc uderzać na odległość nawet 3000 km