Reklama

Siły zbrojne

Portugalia kuszona hiszpańskim bojowym wozem piechoty

Bojowy wóz piechoty wykorzystujący platformę ASCOD oraz wieżę UT30.
Bojowy wóz piechoty wykorzystujący platformę ASCOD oraz wieżę UT30.
Autor. GDELS

Portugalskie wojska lądowe nie posiadają gąsienicowych bojowych wozów piechoty. Bazują wyłącznie na używanych transporterach opancerzonych M113. Czy Lizbona skusi się na hiszpańską platformę ASCOD?

Exército Português ma na stanie około 210 gąsienicowych transporterów opancerzonych M113A1 i A2 pozyskanych w kilku partiach z nadwyżek sprzętowych USA, Niemiec oraz Holandii. Do niedawna liczba ta wynosiła 255 wozów, jednak 45 sztuk zostało przekazanych Ukrainie. W służbie znajduje się jeszcze około setki pojazdów specjalistycznych bazujących na tym podwoziu. Obecnie portugalski MON prowadzi postępowanie VCI-L, którego celem jest pozyskanie następcy M113 w formie pełnoprawnego bojowego wozu piechoty.

Zakłady General Dynamics European Land Systems miały złożyć Lizbonie propozycję w postaci platformy ASCOD. Wóz może być bazą dla wielu typów specjalistycznych pojazdów. Za produkcję najprawdopodobniej odpowiadałyby hiszpańskie zakłady GDELS-Santa Bárbara Sistemas, które niedługo zajmą się budową transporterów opancerzonych dla hiszpańskiej armii właśnie na bazie platformy ASCOD. Oprócz tego trwać mają negocjacje z Łotwą dotyczącą pozyskania bojowych wozów piechoty. Oznacza to mnóstwo pracy dla zakładu, więc realizacja portugalskiego zamówienia, o ile takowe się zmaterializuje, zajmie wiele lat.

Czytaj też

ASCOD to modułowa platforma gąsienicowa opracowana we współpracy austriackiej firmy Steyr-Daimler-Puch AG (obecnie General Dynamics European Land Systems Steyr GmbH) oraz hiszpańskiej General Dynamics Santa Bárbara Sistemas w celu zastąpienia starzejących się M113. Prace nad pojazdem zakończono na przełomie lat 80. i 90. XX w. Tak powstały bojowe wozy piechoty Pizarro (Hiszpania) oraz Ulan (Austria). Pancerz bazowy zapewnia załodze ochronę przed ostrzałem z amunicji karabinowej kal. 7,62 mm (w przypadku boków i tyłu kadłuba) oraz 14,5 mm z przodu pojazdu.

Autor. General Dynamics European Land Systems

Po zastosowaniu na pojeździe dodatkowego pancerza kompozytowego wóz chroni załogę przed pociskami kal. 14,5 mm po bokach i z tyłu kadłuba wystrzelonymi z odległości 500 metrów oraz przed amunicją podkalibrową kal. 30 mm wystrzeloną z odległości 1000 metrów od frontu. Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny MTU 8V 199 TE20 o mocy 720 KM, który umożliwia rozpędzenie tego ważącego około 25 ton pojazdu do 72 km/h. Platforma może być wykorzystana jako baza dla wielu typów pojazdów wojskowych, jak bojowe wozy piechoty, nosiciele uzbrojenia rakietowego, wozy wsparcia ogniowego (tudzież czołgi lekkie) lub nawet armatohaubice samobieżne.

Reklama
Reklama

WIDEO: Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (1)

  1. Remov

    Polska też powinna kupić ASCOD

Reklama