• Wiadomości

Polskie M-346 na niebie. Dęblin gotowy na przyjęcie Masterów? [WIDEO]

W Dęblinie trwają ostatnie przygotowania infrastruktury dla pierwszych samolotów M-346 Master oraz systemu zaawansowanego szkolenia AJT. Zgodnie z umową, w latach 2016-2017 do 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego ma zostać dostarczonych osiem samolotów M-346. Jednocześnie we Włoszech trwają ostatnie próby najnowszego samolotu przed przekazaniem pierwszych egzemplarzy dla polskich sił powietrznych.

  • Fot. Leonardo
    Fot. Leonardo
  • Fot. Leonardo
    Fot. Leonardo
  • Fot. Leonardo
    Fot. Leonardo

Na terenie lotniska Dęblin kończy się ostatni etap dostosowywania infrastruktury lotniska do przyjęcia samolotów M-346 i systemu AJT (Advanced Jet Trainer). Zbudowano od podstaw, nowoczesny, czterokondygnacyjny port lotniczy z wieżą kontroli lotów. Obok niego znajduje się strażnica lotniskowej straży pożarnej z nowymi wozami bojowymi. Ponadto na lotnisku zostały wyremontowane też drogi kołowania, nawierzchnie postojowe oraz droga startowa. Dobiegła końca budowa nowego domku pilota oraz domku technika. Oba obiekty, zostały wyposażone w informatyczne systemy planowania i analizy misji. Na lotnisku dobiega końca ostatni etap rozbudowy nowoczesnego centrum symulatorowego.

Czytaj także: Master w roli samolotu bojowego? Leonardo: „Projektowany jako myśliwiec”

Zgodnie z umową, w latach 2016 - 2017 do 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie zostanie dostarczonych osiem samolotów M-346 wraz z całym systemem szkolenia zaawansowanego AJT. W skład systemu wchodzą symulatory lotu i procedur awaryjnych, komputerowe systemy wspomagania szkolenia i pakiet logistyczny. Umowa przewiduje również szkolenie personelu technicznego i latającego, w tym dostarczenie wyposażenia dydaktycznego, sprzętu obsługi naziemnej, dokumentacji i informatycznego systemu wsparcia eksploatacji, a także części zamiennych.

Jak podaje Dowództwo Generalne Rodzajów SZ, obecnie swoje szkolenie we Włoszech kończy grupa sześciu pilotów: ppłk Konrad Madej, ppłk Marcin Modrzewski, mjr Emil Bołtryk, mjr Tomasz Czerwiński, mjr Daniel Usiatycki oraz mjr Jacek Moskal z 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego. Pod koniec października po rocznym szkoleniu, po powrocie do kraju zajmą się wprowadzeniem systemu szkolenia zaawansowanego AJT do Sił Powietrznych RP w 4. Skrzydle Lotnictwa Szkolnego.

Czytaj także: Gen. Cwojdziński: Polska potrzebuje niezależności w szkoleniu pilotów [Defence24.pl TV]

Kapitan Magdalena Busz, rzecznik prasowy 4. SLSz informuje, że wrześniu bieżącego roku kolejni czterej polscy piloci, kapitanowie: Piotr Bereziński, Paweł Wichowicz, Mirosław Kopeć i Przemysław Ćwiklak rozpoczęli szkolenie teoretyczne we Włoszech. Po pozytywnym zakończeniu tego etapu oraz zdaniu egzaminów, rozpoczną szkolenie na symulatorach, po którym będą mogli zasiąść za sterami M-346. Równolegle ze szkoleniem trwają kolejne etapy testów pierwszych samolotów M-346 przeznaczonych dla Polski.

Samolot M-346, który zastąpi wysłużone Iskry zapewni możliwości szkolenia pilotów bojowych na samolotach szkolenia zaawansowanego o charakterystykach lotnych i wyposażeniu pokładowym zbliżonym do charakterystyk i wyposażenia wysoko manewrowego samolotu bojowego. Wypełni on lukę technologiczną i pozwoli prowadzić kompleksowe szkolenie z przeznaczeniem pilotów na samoloty F-16.

Kontrakt na dostawę ośmiu samolotów Master dla Sił Powietrznych został podpisany w lutym 2014 roku wraz z opcją na cztery dalsze maszyny. Obejmuje on także pakiet logistyczny, części zamienne oraz materiały eksploatacyjne, wsparcie techniczne, system informatyczny wsparcia i pełną dokumentację techniczną. Pierwsze dwa Mastery mają zostać przekazane do Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w listopadzie tego roku. Kolejne będą dostarczane parami, najprawdopodobniej w lutym, maju i październiku 2017 roku.

Reklama