- Wiadomości
Polskie kamery termowizyjne dla Rosomaków
Wrocławska 4. Regionalna Baza Logistyczna poinformowała o rozpoczęciu postępowania dotyczącego zakupu kolejnej partii kamer termowizyjnych KLW-1R. Trafią one na wyposażenie KTO Rosomak z wieżami Hitfist-30P.

Autor. kpr. Piotr Pytel
Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia, wymagania do niego oraz warunki realizacji zamówienia zostaną określone w Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ), która zostanie przekazana Wykonawcom zaproszonym do składania ofert. Jedynym kryterium udzielenia zamówienia jest cena z punktacją 100. Termin składania oferty został wyznaczony na 5 sierpnia, zaś czas dostawy to 80 dni od podpisania umowy. Ogłoszone 4 lipca postępowanie jest już kolejnym z rzędu dotyczącym pozyskania polskiej produkcji kamer termowizyjnych KLW-1R dla kołowych transporterów opancerzonych Rosomak.
O jednym z nich pisaliśmy w roku 2022, a ostatnie z nich miało miejsce w 2024 r. Celem zakupu kolejnej partii KLW-1R jest wymiana dotychczas używanych w wieżach Hitfist-30P włoskich kamer Tilde FC, co zwiększy zdolności pojazdu w zakresie obserwacji oraz rozpoznawania i identyfikacji celów. Ponadto, umożliwi unifikację z innymi pojazdami bojowymi, również wyposażonymi w sprzęt tego typu (jak np. PT-91, Leopard 2PL, T-72M1R).
Przy okazji będzie to kolejne zamówienie, które trafi do polskiego przemysłu zbrojeniowego (w tym wypadku spółkę PCO, która z dużym prawdopodobieństwem będzie zwycięzcą postępowania).

Autor. PCO S.A.
KTO Rosomak to licencyjna odmiana fińskiego kołowego transportera opancerzonego Patria AMV. Wóz jest produkowany w zakładach Rosomak S.A. w Siemianowicach Śląskich. Różni się od pierwowzoru z Finlandii m.in. zmniejszonymi wymiarami, które czynią go zdolnym do przewozu na pokładzie średnich samolotów transportowych z rodziny C-130 Hercules. Pojazd ten jest bazą dla wielu wersji specjalistycznych, jak wozy ewakuacji medycznej, wozy zabezpieczenia technicznego, a nawet pojazdy walki radioelektronicznej. Jednostkę napędową stanowi silnik Scania DI 12 56A03PE o mocy 480 KM. Bazowo ważący 22 tony wóz może rozpędzić się do 100 km/h na drodze oraz do 10 km/h podczas pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania.
Poziom ochrony może zostać podwyższony dzięki zestawom dodatkowego opancerzenia, lecz jego montaż odbywa się kosztem zdolności wozu do pływania. Tak wyposażony pojazd ma być odporny na ostrzał przedniej części kadłuba przez na starszego typu pociski kal. 30 mm wykorzystywane przez rosyjskie armaty automatyczne 2A42. W przypadku burt kadłuba poziom ochrony po dopancerzeniu odpowiada poziomowi 4 według normy STANAG 4569A, tj. chroni przed amunicją przeciwpancerną kal. 14,5 mm.
Zobacz też
W wariancie kołowego bojowego wozu piechoty uzbrojenie umieszczono w wieży Hitfist-30P o włoskim rodowodzie. Uzbrojeniem głównym jest armata łańcuchowa Bushmaster II Mk44 kalibru 30 mm. Sprzężono z nią uniwersalny karabin maszynowy UKM-2000C kal. 7,62 mm. Zapas amunicji do armaty automatycznej wynosi 200 nabojów. Opancerzenie pojazdu zapewnia załodze ochronę przed amunicją kal. 14,5 mm od przodu oraz 7,62 mm w przypadku boków i tyłu kadłuba.

Autor. kpt. Anna Dominiak/17 Wielkopolska Brygada Zmechanizowana
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu