Reklama
  • Wiadomości

Polscy lotnicy nadal bez nowych holowników

Kolejne postępowanie przetargowe dotyczące dostawy holowników sprzętu lotniczego FLTT 16 4x4 lub równoważnych zostało unieważnione. Poinformowała o tym Kutnowska 3. Regionalna Baza Logistyczna, której Wydział Techniki Lotniczej prowadził wspomniane postępowanie. Jest to już trzeci przetarg na tego typu sprzęt anulowany w bieżącym roku.

holownik lotniskowy, FLTT, 32 BLT, 23 BLT
Holwonik sprzętu lotniczego FLTT holujący samolot FA-50GF w 23. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim.
Autor. Mirosław Mróz/Defence24

Przypomnijmy, że aktualnie anulowane postępowanie prowadzone było (uruchomiono je 14 lipca) w trybie przetargu ograniczonego, co zostało uzasadnione w następujący sposób: „zachowując pełne terminy ustawowe Pzp (Prawo zamówień publicznych) prowadzenia postępowania Zamawiający nie zrealizuje postawionego zadania i nie wykorzysta przydzielonych na ten cel środków finansowych w bieżącym roku budżetowym”, stąd decyzja o skróceniu „pełnego terminu prowadzenia postępowania przewidzianych dla trybu przetargu ograniczonego” do 10 dni. Skrócenie terminu wynika wprost z „późnego otrzymania polecenia ponownej realizacji zadania”. Dodatkowo, jak zauważa organ zamawiający: „niniejsze zamówienie jest powtórzeniem uprzednio prowadzonego postępowania w 2023 r., które zostało unieważnione i wobec tego potencjalni Wykonawcy mogli wcześniej zapoznać się z przedmiotem niniejszego postępowania”.

Reklama

Jako powód unieważnienia postępowania zamawiający podał fakt odrzucenia jedynej oferty, jaka wpłynęła do niego. Wspomniana oferta została złożona przez konsorcjum składające się z firm Alioth Trading Sp. z o.o. oraz P.H.U. TKTech Tomasz Krukowski. Wobec braku innych ofert zamawiający był zmuszony do unieważnienia procedury.

Warto też zauważyć, że opisywana procedura zakupowa dotyczy holowników sprzętu lotniczego, które miały trafić do 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku (została ona wskazana w dokumentacji przetargowej jako miejsce realizacji dostaw), gdzie obecnie stacjonuje jedna eskadra wielozadaniowych samolotów bojowych F-16C/D Jastrząb. Jest to także miejsce rozmieszczenia amerykańskich maszyn rotacyjnie kierowanych do Polski, a także sojuszniczych. Łask ma też być domem jednej eskadry samolotów wielozadaniowych F-35A Husarz, której proces formowania rozpocznie się w 2026 r. Można więc założyć, że kolejne holowniki miały zaspokoić rosnące potrzeby sprzętowe Sił Powietrznych związane z wprowadzaniem nowej platformy.

Zobacz też

Holownik sprzętu lotniczego FLTT (Flight Line Tow Tractors) jest ciągnikiem dyszlowym przeznaczonym do holowania agregatów i sprzętu lotniczego oraz samolotów. Może on, w zależności od wersji, holować przyczepy o masie do 18 143,69 kg oraz statki powietrzne o masie nawet do 38 500 kg. Prędkość holowania przyczep to 16 km/h, a samolotów 8 km/h.

Bazę dla holowników FLTT użytkowanych w Siłach Powietrznych RP stanowi podwozie Forda F-350 Super Duty (różnych generacji, w zależności od roku dostawy) ze skróconym rozstawem osi i napędem 4x4. Pierwsze tego typu pojazdy trafiły do Polski wraz z samolotami F-16C/D. Najnowszy model oferowany przez firmę ITB, której produkty służą już w SP RP, to FLTT23 4x4, bazujący oczywiście na podwoziu Forda F-350 (taki pojazd widoczny jest na zdjęciu tytułowym artykułu). Wyposażony jest on w oryginalny układ napędowy z silnikiem Power Stroke V8 o poj. 6,7 l, osiągającym moc 475 KM i maksymalny moment obrotowy 1050 Nm. Jest on połączony z 10-biegową przekładnią automatyczną TorqShift. Stały napęd przenoszony jest na tylną oś, a za pośrednictwem skrzyni rozdzielczej dołączany może być napęd przedniej osi. Silnik może być zasilany olejem napędowym oraz paliwem JP-8 i Jet A-1.

Masa własna ciągnika wynosi 4046 kg. Długość całkowita to 5690 mm, szerokość – 2310 mm, a wysokość – 2260 mm. Holownik FLTT24 4x4 może holować samoloty o masie do 38 500 kg.

holownik lotniskowy, Marynarka Wojenna, W-3, BLMW, ciągnik FLTT
Ciągnik FLTT holujący śmigłowiec W-3WARM Anakonda należący do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Reklama
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama