Reklama

Siły zbrojne

Pierwszy A330 MRTT startujący do lotu testowego z załogą fabryczną w Getafe w Hiszpanii Fot. Airbus

Pierwszy tankowiec dla międzynarodowej jednostki NATO

Podczas uroczystości na hiszpańskim lotnisku Getafe Airbus przekazał wielonarodowej jednostce NATO MFF (Multinational MRTT Fleet) pierwszy z ośmiu zamówionych na jej rzecz wielozadaniowych samolotów tankująco-transportowych A330 MRTT. Formalna akceptacja pierwszej maszyny stanowi historyczny moment na drodze do rozpoczęcia działalności operacyjnej przez jednostkę lotniczą sformowaną przez Holandię, Luksemburg, Norwegię, Niemcy, Belgię i Czechy.

Samolot odleci jutro do głównej bazy MFF w holenderskim Eindhoven. Flota MMF będzie także działać z drugiego lotniska – wysuniętej bazy w niemieckiej Kolonii. 

Program NATO MMF znakomicie symbolizuje przyszłość współpracy obronnej. Dowodzi sukcesu koncepcji łączenia i udostępniania zasobów (pooling & sharing). Jako zaufany partner sił zbrojnych Airbus jest dumny z faktu, że projekt bazuje na samolocie A330 MRTT, zapewniającym państwom NATO istotne zdolności i interoperacyjność

Dirk Hoke, prezes Airbus Defence and Space

Program MMF jest finansowany przez sześć państw, które zyskają wyłączne prawa do użytkowania zamówionych samolotów jako zasobu NATO. Dostarczone maszyny będą skonfigurowane do wykonywania zadań tankowania w powietrzu, transportu pasażerów i ładunków oraz ewakuacji medycznej.

 

Dostawa pierwszego samolotu dla MMF stanowi kluczowy punkt w realizacji umowy zarządzanej przez OCCAR. Nasza agencja jest dumna z tego, że dostarczyliśmy klientowi samolot na czas, bez żadnych problemów w odniesieniu do wydajności lub kosztów. Sukces zawdzięczamy zaufaniu państw-członków inicjatywy MMF do zdolności NSPA i OCCAR do skutecznego zarządzania programem, doskonałej współpracy z UE i chęci odniesienia sukcesu przez doświadczony personel MMF

Matteo Bisceglia, dyrektor Organizacji ds. Współpracy Zbrojeniowej (OCCAR)

Program MMF uruchomiła w 2012 roku Europejska Agencja Obrony (EDA). OCCAR – jako agencja wykonująca umowę w imieniu NSPA - zarządza procesem zakupu samolotów oraz pierwszymi dwoma latami ich obsługi technicznej. Po początkowej fazie wdrożenia maszyn odpowiedzialność za całkowite zarządzanie ich eksploatacją przejmie NSPA.

image
fot. Airbus

Samoloty A330 MRTT mogą tankować statki powietrzne wielu państw i zapewniają prawdziwą wielozadaniowość, co udowodniły podczas ostatnich misji medycznych i strategicznych zadań transportowych związanych z pandemią COVID-19.

image
Fot. Airbus
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (5)

  1. jurgen

    jak już idziemy w C-130, to logicznie kolejnym krokiem powinno być przejęcie stopniowo z USA kilku KC-130 poprzez EDA. Docelowo powiedzmy 4 (3 w gotowości, jeden w przeglądzie). I budować w ten sposób konsekwentnie flotę transportową na jednym typie. A spółki ... wiadomo, jak się zwykle wychodzi na spółkach

    1. JPC

      pomysl blyskotliwy .... jedyna niedoskonalosc to to ze KC130 jest wyposazony w system tankowania gietkim przewodem - dla ulatwienia dodam ze zarowno F-16 jak i F-35A sa przystosowane do tankowania systemem z przewodem sztywnym ...

    2. jurgen

      bzdurzysz - są takie i takie

    3. R

      To pokaz KC-130 z boomem.

  2. red

    Pierwszy do tankowania , pierwszy do spadania .....

    1. Jarek

      Bardzo celne. Jestem pod wrażeniem!

  3. Ślązak

    Tankowce są nam potrzebne jeżeli NATO pomoże nam w kłopotach najpierw przylecą samoloty powietrzne tankowce latające stanowiska dowodzenia i sprzęt do podświetlania celów - kiedyś trzeba o tym poważnie pomyśleć albo program miedzynarodowy lub własne tankowce

  4. Ceska Meska

    Dobra nasza

  5. devlin0

    dlaczego my w to nie weszlismy?

    1. Daniel J.

      Mieliśmy, lecz nijaki Antoni M. Wycofał Polskę z tego programu.

    2. Dan

      Weszliśmy, Polska byka w tym programie na początku. Niestety jak się okazało, że trzeba płacić, to jakiś geniusz z tego zrezygnował.

    3. Miły człowiek

      Bo nasza władza woli się bratać z USA, a nie z Europą, nad czym ubolewam.

Reklama