Reklama
  • Wiadomości

Pierwszy tankowiec dla międzynarodowej jednostki NATO

Podczas uroczystości na hiszpańskim lotnisku Getafe Airbus przekazał wielonarodowej jednostce NATO MFF (Multinational MRTT Fleet) pierwszy z ośmiu zamówionych na jej rzecz wielozadaniowych samolotów tankująco-transportowych A330 MRTT. Formalna akceptacja pierwszej maszyny stanowi historyczny moment na drodze do rozpoczęcia działalności operacyjnej przez jednostkę lotniczą sformowaną przez Holandię, Luksemburg, Norwegię, Niemcy, Belgię i Czechy.

Pierwszy A330 MRTT startujący do lotu testowego z załogą fabryczną w Getafe w Hiszpanii Fot. Airbus
Pierwszy A330 MRTT startujący do lotu testowego z załogą fabryczną w Getafe w Hiszpanii Fot. Airbus

Samolot odleci jutro do głównej bazy MFF w holenderskim Eindhoven. Flota MMF będzie także działać z drugiego lotniska – wysuniętej bazy w niemieckiej Kolonii. 

Program NATO MMF znakomicie symbolizuje przyszłość współpracy obronnej. Dowodzi sukcesu koncepcji łączenia i udostępniania zasobów (pooling & sharing). Jako zaufany partner sił zbrojnych Airbus jest dumny z faktu, że projekt bazuje na samolocie A330 MRTT, zapewniającym państwom NATO istotne zdolności i interoperacyjność

Dirk Hoke, prezes Airbus Defence and Space

Program MMF jest finansowany przez sześć państw, które zyskają wyłączne prawa do użytkowania zamówionych samolotów jako zasobu NATO. Dostarczone maszyny będą skonfigurowane do wykonywania zadań tankowania w powietrzu, transportu pasażerów i ładunków oraz ewakuacji medycznej.

 

Dostawa pierwszego samolotu dla MMF stanowi kluczowy punkt w realizacji umowy zarządzanej przez OCCAR. Nasza agencja jest dumna z tego, że dostarczyliśmy klientowi samolot na czas, bez żadnych problemów w odniesieniu do wydajności lub kosztów. Sukces zawdzięczamy zaufaniu państw-członków inicjatywy MMF do zdolności NSPA i OCCAR do skutecznego zarządzania programem, doskonałej współpracy z UE i chęci odniesienia sukcesu przez doświadczony personel MMF

Matteo Bisceglia, dyrektor Organizacji ds. Współpracy Zbrojeniowej (OCCAR)

Program MMF uruchomiła w 2012 roku Europejska Agencja Obrony (EDA). OCCAR – jako agencja wykonująca umowę w imieniu NSPA - zarządza procesem zakupu samolotów oraz pierwszymi dwoma latami ich obsługi technicznej. Po początkowej fazie wdrożenia maszyn odpowiedzialność za całkowite zarządzanie ich eksploatacją przejmie NSPA.

image
fot. Airbus

Samoloty A330 MRTT mogą tankować statki powietrzne wielu państw i zapewniają prawdziwą wielozadaniowość, co udowodniły podczas ostatnich misji medycznych i strategicznych zadań transportowych związanych z pandemią COVID-19.

image
Fot. Airbus
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama