Siły zbrojne

Pierwszy lot zmodernizowanego śmigłowca OH-58F Kiowa Warrior

Odbył się pierwszy oficjalny lot kompletnie zmodernizowanego śmigłowca OH-58F– fot. US Army
Odbył się pierwszy oficjalny lot kompletnie zmodernizowanego śmigłowca OH-58F– fot. US Army

Na terenie bazy US Army Redstone Arsenal w Alabamie odbył się pierwszy oficjalny lot zmodernizowanego śmigłowca Kiowa Warrior.

W rzeczywistości testy w powietrzu nie w pełni wyposażonego płatowca a później już gotowej maszyn odbywały się wcześniej. Oblot 29 kwietnia był jednak okazją do uroczystości kończącej etap „zakładowy” programu modernizacyjnego, samodzielnie realizowanego przez amerykańskie wojska lądowe. Świętowano ponadto pierwszą tak poważną modernizację tej konstrukcji od 20 lat. Więcej: AW169 kandydatem na AAS Jak dotąd dokończono modernizację na dwóch w pełni wyposażonych śmigłowcach oraz wykonano jedną niekompletną maszynę do testów odpornościowych. Budowa seryjnych maszyn będzie prowadzona w zakładach Corpus Christi w Teksasie. Partia próbna ma liczyć trzy śmigłowce i dopiero po zakończeniu badań eksploatacyjnych (ok 2015 r.) zostanie podjęta decyzja o pełnej produkcji. Tak więc jeżeli wszystko pójdzie dobrze pierwsze zmodernizowane śmigłowce zostaną dostarczone do jednostek w 2016 r. Zmieniono środek pozostawiono płatowiec Wersja F (OH-58F) w odróżnieniu od wersji D (OH-58D) posiada wzbogacone wyposażenie pokładowe. Program wymiany sensorów oraz wyposażenia pilotów nazwano CASUP „cockpit and sensor upgrade program”. W jego trakcie zamontowano pod nosem śmigłowca głowicę optoelektroniczną AN/AAS-53 Raytheona. Wcześniej była on zamontowana nad kabiną ponad rotorem. Ta decyzja była wynikiem doświadczeń jakie uzyskano podczas 12 lat wykorzystania tego śmigłowca w Iraku i Afganistanie. Okazało się, że w odróżnieniu od działań zimnowojennych teraz ważniejsze jest obserwacja terenu w bezpośredniej bliskości przeciwnika, często w terenie zurbanizowanym, a wtedy głowica zamontowana ponad kabiną jest bezużyteczna. Ponadto nowa głowica pozwala nie tylko na śledzenie obiektów w dzień i w nocy, ale również na wykorzystanie naprowadzanych laserowo rakiet (np. AGM-114 Hellfire). Więcej: USA: Rakietami APKWS można zwalczać cele nawodne W czasie modernizacji wymieniono w sumie ok. 60% podzespołów śmigłowca, co pozwoliła m.in ograniczyć wagę śmigłowca o ok. 90 kg (obecnie Kiowa waży 1630 kg). Wymieniono instalacje elektryczne w tym system łączności wewnętrznej, oraz poprawiono orientację pilotów m.in. poprzez montaż trzech dużych kolorowych wskaźników wielofunkcyjnych (obaj piloci będą mieli swój własny podgląd sytuacji operacyjnej). Przy czym szybkość systemów obliczeniowych zwiększono ponad dwukrotnie. Działania tymczasowe mogą się stać docelowymi Pomimo iż zmodernizowanie w latach 2017-2025 368 śmigłowców miało być tylko działaniem tymczasowym, po cięciach budżetowych może się okazać, że OH-58F będą służyły nawet po 2035 roku. Dlatego już planuje się dalsze działania mające na celu również modernizację samego płatowca, który jak dotąd nie był ruszany (te 40% może mieć nawet 42 lata). Tym bardziej, że przeznaczone do modernizacji w pierwszej kolejności śmigłowce OH-58D Kiowa Warrior były w ostatnich latach bardzo intensywnie wykorzystywane (od 75 do 100 godzin miesięcznie). Maksymilian Dura  

Komentarze