Siły zbrojne
Piąty indyjski Scorpène na wodzie
Indyjska marynarka wojenna poinformowała o zwodowaniu piątego już okrętu podwodnego typu Scorpène „Vagir”, jaki jest budowany w indyjskiej stoczni Mazagon Dock Shipbuilders Limited. Budowa ta była możliwa dzięki transferowi technologii przeprowadzonemu przez francuski koncern Naval Group.
Uroczyste wodowanie okrętu podwodnego „Vagir” przeprowadzono 12 listopada 2020 roku w stoczni MDL (Mazagon Dock Shipbuilders Limited) w Bombaju. Jest to już piąty z sześciu okrętów podwodnych typu Kalvari/Scorpene, jakie zostały zakupione przez Indie we francuskim koncernie stoczniowym Naval Group. Wszystkie te jednostki są budowane w Indiach dzięki technologiom przekazanym przez Francuzów oraz ich wsparciu technicznemu.
Dwa z tych okrętów już wprowadzono do służby: 14 grudnia 2017r. – INS „Kalvari” (od którego wzięła się nazwa typu) oraz 28 września 2019 r. INS „Khanderi”. Trzeci i czwarty Scorpène przechodzą obecnie zaawansowane próby stoczniowe i mają zostać przekazane indyjskiej marynarki wojennej w grudniu 2020 roku („Karanj”) i w grudniu 2021 roku („Vela”). Piąty i szósty („Vagsheer”) okręt podwodny planuje się dostarczyć również w rocznych odstępach: w 2022 i 2023 roku.
Cały program, pomimo pewnych opóźnień, jest w Indiach traktowany jako duży sukces. We własnej stoczni udało się bowiem wyprodukować jeden z najbardziej nowoczesnych okrętów podwodnych w swojej klasie na świecie. Co więcej udało się pozyskać technologie i wiedzę, które pozwalają na realizowanie już własnych programów okrętowych tym bardziej, że cały czas istnieje możliwość skorzystania z oferty pomocy koncernu Naval Group. Współpraca z tym partnerem wcale nie musi się bowiem zakończyć jedynie na sześciu Scorpènach.
Dodatkowo dzięki polityce indyjskiego rządu „Make in India” duża część sprzętu zamontowanego na poszczególnych okrętach podwodnych została dostarczona przez wiele rodzimych, nowoczesnych i wysoko wykwalifikowanych mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. To one mają stanowić „solidną podstawę indyjskiego ekosystemu budowy okrętów podwodnych”.
„Naval Group jest dumny z bycia częścią pierwszego tego rodzaju programu P75 Kalvari, w ramach którego w całości dostarczamy okręty podwodne zbudowane w Indiach dla indyjskiej marynarki wojennej. Program P75 jest głównym elementem strategicznego partnerstwa indyjsko-francuskiego rozwijanego w ostatnich dziesięcioleciach. To wodowanie, pośród ograniczeń związanych z Covid-19, stanowi nowy kamień milowy dla tego wyjątkowego programu przemysłowego i pokazuje Aatmanirbharta (samodzielność) indyjskiej marynarki wojennej i przemysłu”.
Koncern Naval Group jak dotąd sprzedał prawa do budowy za granicą czternastu okrętów podwodnych typu Scorpène. Sześć z nich powstaje w Indiach, cztery w Brazylii, dwa są wykorzystywane w Chile i dwa w Malezji. Francja nie wprowadziła tego typu jednostek pływających (z napędem diesel-elektrycznym), ponieważ Marine Nationale wykorzystuje tylko okręty podwodne z napędem atomowym.
Scorpèny są proponowane przez Naval Group również polskiej Marynarce Wojennej w ramach programu „Orka”. Francuzi zaoferowali jednak Polsce szczególne rozwiązanie, ponieważ polskie siły morskie, jako jedyne, mogą otrzymać francuskie okręty podwodne w pakiecie z rakietami manewrującymi typu MdCN o zasięgu większym niż 1000 km.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie